........... Cina Lebih Banyak Bayar Cukai - Saya Setuju ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Cina Lebih Banyak Bayar Cukai - Saya Setuju !

Wednesday, May 21, 201440comments

Seringkali kita dengar dakwaan dari kaum Cina Kiasu yang mendakwa orang Cina di Malaysialah yang bayar lebih banyak cukai berbanding orang Melayu... kan ? 

Sebenarnya dakwaan itu ada juga kebenarannya. Orang Melayu yang cuba balas dakwaan itu memberikan contoh Petronas dan pelbagai lagi GLC yang ternyata bayar lebih banyak cukai kepada kerajaan.

Hujah bersandarkan cukai oleh GLC ini saya tak berapa nak sokong. Kenapa GLC sering dikaitkan dengan Melayu ? Macam juga peratusan ekuiti pemilikan Bumiputera yang dikatakan sudah lebih dari 20% .... itu pun sebenarnya termasuk kepunyaan GLC.

Sampai sekarang kerajaan masih tidak dedahkan pecahan pemilikan Bumiputera itu ... antara GLC dan hakmilik Persendirian. Agak2 berapa % harta kekayaan negara dimiliki oleh ORANG Melayu yang tidak termasuk GLC ? Ada sampai 10% ? Atau 5% ?

GLC adalah dimiliki oleh kerajaan. Kerajaan pula dikuasai oleh orang Melayu jadi secara otomatis harta GLC dianggap sebagai sebahagian harta milik Melayu.

BAGAIMANA KALAU KUASA POLITIK ITU DIMILIKI OLEH BUKAN MELAYU ?

Apakah GLC masih lagi sinonim dengan Melayu ? Atau jika Melayu hilang kuasa politik, secara otomatis peratusan pemilikan Melayu menjunam jatuh secara drastik kepada 5% ( contoh ) ?

Ingat lagi tahun lepas ketika heboh kerajaan negeri Selangor nak jual beberapa bangunan milik GLC negeri ? Apakah wang hasil jualan masih dianggap menjadi milik Melayu ? Bayangkan perkara sama berlaku diperingkat pusat pula ......

Nak tak tak saya terpaksa akui dengan cina kiasu yang orang cina memang merupakan pembayar cukai paling besar negara.

Come on la .... tak perlu angka2 nak buktikan. Depan mata pun boleh lihat betapa hampir semua premis2 perniagaan dimiliki dan/atau dihuni oleh taukeh2 cina. Orang Melayu lebih banyak makan gaji jer ( juga bermakna orang Melayu tidak boleh lari dari bayar cukai berbanding Cina ! Banyak juga sumbangan pembayar cukai Melayu tapi saya masih kata tidak sebanyak cina )

So ..... orang cina lebih banyak bayar cukai dari Melayu.

Bermakna orang cina lebih ramai yang kaya berbanding orang Melayu ! Kalau mereka semua tak lari atau tipu dari bayar cukai, pasti angka mereka LEBIH lagi ramai !

Hmmmm ..... HANYA DI MALAYSIA saja anda boleh temui satu bangsa ( cina ) yang terlebih kaya, lebih senang kehidupan mereka berbanding kaum pribumi tapi di waktu sama mereka juga mengadu merengek konon kehidupan mereka ditindas, konon mereka dinafikan hak mencari kekayaan, konon mereka dianaktirikan, konon hidup mereka sengsara dek tindasan bersifat Rasis oleh kaum pribumi ....... HANYA DI MALAYSIA kaum yang ditindas merupakan pembayar cukai paling tinggi !

Hanya di Malaysia kaum yang dituduh penindas ( Rasis ) merupakan kaum yang miskin berbanding kaum yang ditindas ! Seriusli, kita kena belajar bagaimana caranya nak jadi Rasis dari mereka yang mengamalkan Apartheid di Afrika satu ketika dulu. Nak jadi Rasis  pun boleh gagal .....alahai...

Jadi selepas ni jika timbul lagi isu Siapa Bayar Lebih Banyak Cukai, cepat2 diamkan mereka, berikan hujah di atas dan kemudian tanya sekali lagi - Benarkah Cina yang lebih banyak bayar cukai ?

Share this article :

+ comments + 40 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 8:32 PM

tapi lebih banyak yang cuba elak cukai, buat macam macam helah, tipu isi borang dsb nya. tapi kenapa tak dipandang orang islam bayar zakat...yang miskin hanya tanam padi pun bayar zakat...zakat dan cukai tu sama cuma lain bunyi tapi tujuan sama..keluarkan duit untuk bantu yang perlu...cuma cara menolong berlainan..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 8:42 PM

Kita jangan sesekali terpedaya dengan perang saikologi Cina yang mengatakan merekalah yang paling ramai membayar cukai. Yang mereka tidak pernah sebut adalah kaum mereka yang paling ramai berniaga, dan saya pasti mereka inilah yang paling ramai melarikan diri dari cukai. Tolak sana, tolak sini, akhirnya tinggal sedikit saja cukai yang perlu dibayar. Orang Melayu ramai yang makan gaji, tidak boleh mengelak dari membayar cukai. Saya cukup benci dengan kebongkakan Cina mengatakan mereka pembayar cukai yg lebih.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 8:43 PM

mana ada bro. org cina lagi byk elak cukai. apa2 cukai derang bayar lagipn derang transfer dekat harga brg jualan derang. so indirectly duit org melayu yg bayar cukai derang.

kalau bukan peniaga, maksudnya professional. ramai je professional org melayu. lagipn kt malaysia melayu majority x mungkin melayu bayar lebih cukai.

lagipn cukai berdasarkan keuntungan derang. lagi byk cukai derang bayar sebenarnya derang lagi byk untung. kalau x untung kurang la cukai. so kalau kene pilih derang stil akan pilih untung so menang-menang la. untung la maknanya mereka duk kt malaysia walaupn bayar cukai.

lagipn nk bising apa. ni harga derang yg derang setuju. prizenya dpt kewarganegaraan. kalau nk ungkit balik kita pn boleh ungkit pasal kewarganegaraan mereka. question balik dan sebut byk2 perkataan pendtg kalau dh x reti nk bersyukur dan berterima kasih.

ni la perangai kiasu cauvinis. ingat derang je yg berkorban. bila pasal duit mengungkit sampai ke kubur x peduli semangat setiakawan. sbb tu derang ni xleh dipercayai kalau bab duit or apa2 keuntungan x peduli ape asal mereka untung. sbb tu mereka berani mintak hak2 kita.

melayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 9:11 PM

@Anonymous

betul tuh. tapi jika dibandingkan dengan jumlah bayaranya, berapalah sangat. hakikatnya cina lebih ramai dan banyak bayar cukai sebab mereka orang kaya belaka.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 9:14 PM

Pastu duit cukai tu diguna unt menyewa panda dr china oleh Umno..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 9:15 PM

@Anonymous

yang betul tuh betul lah. apa lagi nak dipertikaikan. menipu adalah perkara wajib bagi mereka dalam perniagaan. berbohong mengelak dari membayar lebih adalah perkara sunat. orang Melayu dah banyak berkorban untuk mereka. berapa keratlah orang Melayu yang berbelanja dikedai Melayu walaupun dalam kampung Melayu? terimalah hakikat bang. secara tak langsung orang Melayu telah mengkayakan mereka.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 9:21 PM

@Anonymous

marah betul nampaknya bang. rumusanya tetap satu iaitu mereka yang membayar cukai lebih. yang orang Melayu gi berbelanja kat dorang tuh wat aper? dilah kedai Melayu bang, sokong peniaga Melayu. ini tak, benci tapi sayang. sememangnya betul orang Melayulah yang telah banyak menyumbang kepada kekayaan mereka. apa kata kita ramai ramai gi belanja kedai Melayu? ada berani?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 9:46 PM

Bro Din, Betul tu di depan mata pun boleh lihat hampir semua premis2 perniagaan dimiliki dan/atau dihuni oleh taukeh2 cina. Tapi kita tanya balik,,,berapa ramai taukeh dan pekerja cina yang mengelat sengaja tak nak bayar cukai..? Mereka ni lagi kuat tipu kerana katanya bisnes sendiri susah mau untung maa...! Profit & Loss bikin sendiri lagi kasi adjust. Banyak taukeh cina yang untung tapi kasi cakap sama itu secretary akaun kasi bikin rugi. Orang Melayu lebih banyak bayar cukai berbanding Cina ! Makanya kita jangan mudah percaya kaum penipu ni. Saya percaya kepada bangsa Melayu saya sendiri. Agama yang ajar saya supaya berbaik sangka sesama Islam (bersaudara). Jgn peduli apa kaum lain nak cakap...!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 9:51 PM

@Anonymous

macam tak tau pulak. bukan kah ada dua PRK. nak dapat undi Cina kenalah ampu sikit bang. panda tu bukan kah dari sana?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 10:07 PM

sedih kalau cakap pasal peniaga melayu, kalau buat survey mana yang pembeli friendly..jawapnya cina,.kalau di Tanya sesuatu barang dari pekedai cina, dia akan mil kan barang tu siap timbang bawa ke counter, tapi kalau peniaga melayu bila di Tanya..jawap nya tu ada kat belakang tu, pergi lah ambil..tercari cari lah pembeli, bila tak jumpa di Tanya lagi di kata macam macam. kalau ada barang pun dah tak menarik...kalau melayu nak maju niaga kenalah bersikap cina dalam sopan santunnya, tapi bukan menipunya...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 10:18 PM

aapa nak heran jutaan wang yg diperuntukkan oleh kerajaan malaysia 90% peruntukan masuk poket mereka..bunyi je peruntukan utk pendidikan,kesihatan,masjid,pertanian dan apa lagi..tapi apake bendanya perutnukan itu kalau bukan untuk beli semen, beli besi, bayar buldozer,bayar lori, beli pelbagai barang di kedai hardware dan kilang -kilang besar..oi siapa punya..itu semua..tetapi sedar tak itu di bumi malaysia yg Allah murahkan kekayaanNya..mereka ni pandai bersyukur tak..fikirlah macamana nak didik mereka ni supaya bersyukur dan kenal Pencipta mereka dan sayang sesama maknusia bukan asyik dok berbangga berasas rasis semata-mata..bilalah nak kenal diri dan kenal Allah..selagi hati tak insaf dan kenal/iktiraf siapa Pencipta kita..selama tulah mereka tak akan bersatu hati dengan orang selain bangsa sendiri..kalau kenal Pencipta sebenar mesti tahu bersyukur dan tahu berbudi kepada manusia yang menghuni di bumi tempat berpijak...Oh man..raise your hand and ask for God's mercy..do not leave this world with false faith
which is not worth living for compared tp the vast expanse of time that God has created..you will soon die after all..not worth in not having Faith..we feel sure from the way you spend your life and wealth..that you have a loose faith of the truth and of the next life..so please repair yourself..we beg..so that you will be calm and not cruel and unthankful..once you grow old, you will feel life is so short..and dont you think you will regret and loosing for not spending to the less fortunates especially of the bumis..you then so cruel your heart is somewhere whereas your wealth is from here..oh so cruel!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 11:45 PM

Jangan hanya kira banyak jumlah cukai yg di bayar tapi kena juga kira jumlah kekayaan negera yg mereka sapu.Banyak makan banyaklah yg kena bayar.Sepatutnya mereka kena bayar lebih banyak lagi kalau mereka tak tipu.Cukai mereka tipu ,harga mereka tipu timbang mereka tipu,kualiti mereka tipu,bila tang bayar cukai seciput je.

Aku harap ramai menteri ikut langkah Ismail Sabri,jihad melawan orang tenga nak bagi kurang sikit mereka bayar cukai.Menteri lain lancarlah apa-apa jihad yg lain,mereka kena belajra dari Ismail Sabri.Beberapa bulan dulu harga barang melambung tinggi bila subsidi minyak di kurangkan,kenaikan harga bukan sangat kerana kenaikan harga minyak tapi lebih kerana ketamakan peniag Cinabeng.Bila harga melambung Islami Sabri twarkan pada sesiap yg nak import barang keperluan dia bagi AP,tak lama kemudian harga barang mula kembali normal.PM Najib pun kena belajar dari Ismail sabri ni.Kalau PM Najib bagi apa saja peluang pada Melayu secara agresiff dan tunjukan memang ada diskriminasi,aku rasa orang Cina akan balik pangkah BN.Bila Melayu minta permit,licence dsb cepat-cepat kasi,bila Cina minta buat tak tau je,rasanya mereka akan U turn,berdasarkan pengalaman harga barang yg kembali normal tadi.Masa masih ada kira-kira 4 tahu,PM Najib kena cepat bertindak,kalau macam sekarang memang BN akan bungkus.

....................
Reply To This Comment ...................
May 22, 2014 at 12:00 AM

hmmmm .... takder ke yang faham maksud artikel ni ....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 22, 2014 at 12:22 AM

Cina ni tamak, dah dapat kuasa ekonomi pun masih rasa tak cukup. Sekarang dia nak pulak kuasa politik yang merupakan satu-satunya harta milik melayu. Senang citer, puak kiasu ni nak rampas kedudukan sebagai Tuan Rumah meskipun mereka dah cukup segala-galanya. Duit nak, kuasa pon nak. Pru13 hanya sekadar percubaan mereka nak menakluk negara dan mereka akan melipatgandakan usaha pada pru akan datang.

Puak kiasu sepatutnya tak boleh jeles dengan orang melayu yang masih mengharapkan tongkat untuk berjalan. Kita baru nak berjalan, sedangkan mereka dah mampu berlari sendiri. Itupun diaorang masih tak puashati konon kerajaan manjakan melayu. Pada masa yang sama, puak melayu liberal seolah-olah merasa malu pulak bila melihat orang melayu pakai tongkat.

....................
Reply To This Comment ...................
May 22, 2014 at 12:37 AM

Din.
Cukai bukan hya cukai pendapatan.
Secara lojiknya melayu yg 67% rskyat malaysia selain bayar cukai psndapata kita juga bayar mcm2 cukai.
Cukai jualan 10% yg dikenakan pd setiap barang yg kita beli dah tentu lebih byk melayu yg bayar dari org cina.
Cukai2 lain sprti cukai jalan, cukai tanah, cukai pintu takkan melayu x bayar.
Jadi mana lojiknya cina bayar lebih dari melayu. Secara.aggregate melayu.yg lebih membayar dari bangsa lain.

....................
Reply To This Comment ...................
May 22, 2014 at 1:41 AM

@Esa Adambetul juga tuh ....

actually artikel bukan isu cukai sangat tapi lebih kepada kehipokritan cina kiasu yang kekadang tu membelit diri mereka sendiri.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 22, 2014 at 2:00 AM

Pencukaian adalah hak/kebijaksanaan sesebuah kerajaan yang memerintah demi kelastarian negara tersebut. Sebagai contoh kerajaan Kesultanan Melayu Melaka maju dan berjaya menarik pedagang2 luar berniaga disana dulu kerana pencukaiannya yang adil lagi bijaksana. Dalam konteks sekarang jika sesaorang/organisasi itu membayar banyak cukai bermakna merikalah yang mendapat faedah yang paling banyak dari negara ini dari segi keupayaan menjana pendapatan yang lumayan, dapat subsidi berlebihan dll.Sepatutnya tiada komplen. GST secara tak langsung akan dapat menggurangkan penipuan peniaga2 yang banyak lari dari membayar cukai sepatutnya tapi selama ni komplen seolah2 merika yang bayar banyak. Persoalannya sebenarnya berapa banyak yang merika tak bayar??? Malah syarikat2 yang menggaji pekerja2 akaun dari satu kaum saja itu besar kemungkinan melakukan manipulasi kepada penyata/akaun syarikat tersebut terutama yang auditnya pun bermasalah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 22, 2014 at 4:51 AM

Sepatutnya bila ada cerita dua org di kampung kita yg seorg kaya dan seorg lg miskin, kita suka nak sembg pasal apa? Pasal mcmna depa hidup sekrg atau pasal mcmna yg sepeda boleh ke kaya dan seorg lg boleh jd miskin. Yg jd kaya tu dia asal usul dulu mcmna? Dia kalau asal usul pendtg dan takda harta pun mcmna jd kaya? Dia mari susah lepas tu jd kaya, dia perompak ka? Penipu kah? Haa barulah syiok! ikut sejarawan Zaharah Sulaiman cina mari Malaysia pd masa penjajah dulu, depa sengaja dibawa utk melancarkan rancangan Inggeris utk mengaut hasil bumi. Cina jd operator projek kaut emas dan timah, manakala Inggeris depa jlnkan tugas menipu Sultan dan pembesar utk berkuasa dari segi politik serta mendapatkan tanah tanah yg kaya hasil bumi secara hook or crook". Org melayu pula di rancg supaya terus jd miskin, dungu dan penakut supaya projek menyedut kekayaan dpt berjln beratus tahun. Maka yg satu terus jd kaya raya gila punya kaya dan yg lg satu jd papa dan merempat serta hilang maruah jatidiri.
Jadi, cina byr cukai hasil drpd rompakan oleh nenek moyang depa.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 22, 2014 at 6:56 AM

Orang Kaya bayar cukai yg sedikit berbanding orang kelas pertengahan dan miskin - Robert T. Kiyosaki

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 22, 2014 at 7:20 AM

samalah juga dengan status tanah 99tahun. bayangkan kiranya kerajaan bertukar semua tanah tanah 99tahun yang hampir semuanya dimilikki mereka itu ditukarkan menjadi hak milik kekal. apalah lagi yang tinggal untuk orang Melayu? kerajaan sangat ghairah membangunkan bandar dan secara tidak langsung membangunkan mereka. orang Melayu tetap dengan apa yang mereka ada dan tidak banyak ditambah. siapa yang akan nanti dihalau keluar bila harta yang dahulunya menjadi hak milik orang Melayu sudah dikuasai oleh mereka?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 22, 2014 at 7:24 AM

@Anonymous

macamana pun kebenaran tak boleh kita sembunyikan walaupun mereka menipu. mereka tetap menjadi penyumbang kepada ekonomi negara. walaupun mereka menipu, mereka masih lagi menjadi pembayar cukai yang lebih.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 22, 2014 at 7:28 AM

@Anonymous

mungkin itu hanyalah keadaan terpencil. hakikatnya orang Melayu walaupun dilayan baik tetap dengan kerenah mereka. dah semula jadi agaknya orang Melayu sememangnya tidak berminat menolong bangsa. kalau pekedai Melayu menjua barangan sedikit mahal, orang Melayu bukan sahaja tak mau beli, malah akan banyak diumpatnya. sedangkan pekedai Melayu itu sendiri mendapatkan barangan jualan mereka dari pembekal Cina. dah semestinya barangan yang dibekalkan kepada pekedai Melayu berbeza harganya dengan bangsa mereka.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 22, 2014 at 7:32 AM

@Anonymous

kalau inilah yang diamalkan oleh orang orang Melayu, Insya Allah kiambang akan bertaut semula. punca perpecahan orang Melayu adalah apa yang anda suarakan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 22, 2014 at 7:36 AM

@Anonymous

memang patutlah. cukai mereka yang bayar lebih, ekonomi mereka sudah pegang, KUASA pulak yang mereka patut dapat. orang Melayu hanya pandai bercakap dan mencari kesalahan mereka tanpa berbuat apa apa. itu pun ramai Melayu yang sudah pun membuat pusingan U memilih pembangkang kerana nak berikan KUASA kepada mereka.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 22, 2014 at 7:38 AM

@Anonymous

macam mintak bonus jer bunyinya tuh.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 22, 2014 at 7:42 AM

@Anonymous

jadi Robin Hood lah mereka tu. rob the rich and give to the poor. dalam kontek ini rob the rich dan kasi pada kerajaan dalam bentuk cukai. baru betul. sebab bila kerajaan dah banyak duit bolehlah tambahkan BR1M dapat tolong orang susah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 22, 2014 at 7:44 AM

@Anonymous

sebab mereka banyak tipu helah. kalau ditangkap dan ke mahkamah, mereka ada duit bayar peguam. orang kelas pertengahan dan bawahan takut kena tangkap kalau tipu sebab mereka tak ada duit nak pasang peguam.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 22, 2014 at 8:07 AM

saya dh lama buat boikot barang derang mana yg boleh

kamu dh ke?

ini jihad ekonomi kita org melayu.

masalahnya ramai melayu liberal. saya masih nampak ramai melayu makan di oldtown. pemiliknya betul2 anti melayu tp....

x nampak kt mana point saya salah?

mereka beruntung ade di malaysia. kalau x mahu boleh pergi. amat dialu2kan. mereka janji dpt kewarganegaraan mereka akan respect segala yg mereka kene patuhi pastu bila dh dpt now semuanya persoal balik. kalau x suka boleh blah

bro din,

student di bandung kita kene dgn indon. saya x sampai hati nk detail. tp saya x puas hati negara kita diamkan je. sepatutnya kes ni kes besar. sekurang2nya kita patut pressure indon minta maaf.

terpulang kalau bro nk ulas. saya pn xtau ape yg betul. kasihan juga pada mangsa.


melayu hampa.

....................
Reply To This Comment ...................
Mat Zain
May 22, 2014 at 8:36 AM

En Din, Cinabeng kiasu kafir ni takkan dapat perolehan tinggi dalam berniaga tanpa ada kuasa MEMBELI MELAYU. Jgn perasanlah Cina kiasu.. mereka nk jd 'maharaja' dlm negara ini.. mau duduk di atas kaya tp mereka lupa setiap sen kekayaan mereka itu adalah pecahan keuntungan dr duit org Melayu.

Kalau org Melayu xberduit laku ke BERAS JATI cinabeng tu.. produk2 CinaBeng?? Melayu2 berlagak pulak xkisah beli je xpeduli company cina ke Melayu ke.. sbb angkuh mereka dgn "duit aku aku punya suka lah.. " so nak JIHAD ekonomi?? sorrylah Cina beng yg tetap untung. Old Town tetap penuh dgn muka2 Melayu! bertudung lagi..


Tanpa input hasil jualan yg dikuasai pembeli melayu.. mana mungkin mereka boleh untung? bila tak untung mcm mana nk bayar cukai? yg untung berjuta2 pun lari cukai mcm2.. itu puak cinabeng angkuh perasan.. mau kasi halau je dr Tanah Melayu ni baru sedar diri.

Saya juga dh bertahun2 boikot produk Cina kafir... Alhamdulillah masih berterusan sampai skrg pun ramai yg dh 'sejuk' balik dgn kempen ini.. biasalah MELAYU MUDAH LUPA...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 22, 2014 at 9:14 AM

Buat untung kat Msia, hidup senang aman kat Msia, klu tak nak bayor cukai kat Msia, gi le negara lain, pilih le mane mane yg die rase adil le sgt tu.

....................
Reply To This Comment ...................
May 22, 2014 at 9:51 AM

Berpuluh tahun Cina main sentimen diaorang plg banyak bayar cukai. Semua ini mengarut. Menurut laporan LHDN, mereka tidak pernah mengekelaskan pembayar cukai mengikut kaum. Tapi menurut perangkaan yang dikeluarakn oleh LDHN jumlah pembayar cukai tegar di Malaysia hanya sekitar 1.7j++ yang mana hampir 80% adalah org makan gaji terdiri dari penjawat awam + GLC yang confirm dah tak boleh lari dari bayar cukai. Puak2 penaiaga mcm Cina berapa kerat yang bayar cukai.

Kalau nk dikira dari cukai korporat pon,hampir 80% cukai dtg dari GLC selian dari corporate lain.

Malaysia belum sampai ke tahap negara maju lain yang mana pendapatan utama negara datang dari hasil cukai yang dibayar oleh rakayat seperti Sweeden,Denmark,Finland dll yng mempunyai kadar cukai tertinggi di dunia.

....................
Reply To This Comment ...................
May 22, 2014 at 10:29 AM

Ini cerita BASI CINA !

Menepuk dada kerap sangat ! Sakit dada kelak muntah darah ! Cuma zaman PM Najib, cinki telah mencaduk dan lebih dari batas nya.... rayer juga sudah bermuka dua kerana pemangkin nya tidak di kawal.

Kita tidak perlu terhutang budi dengan cinki ! Sebab nya mereka tidak mahu terhutang dan membalas budi kita... kj ada dengar ? Pemimpin tertinggi Umno ada dengar ?

Panda mesti di namakan Mat Jenin dan Mama keluak ... padan tak. Anak-anak muda cer komen kit...masuk port tak ? he..he..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 22, 2014 at 11:44 AM

din kalu cina cakap dia banyak bayar cukai, so what?

biasalah tu, cukai memang dikenakan oleh semua kjaan. so apa relevennya statement tu?

kalu kita tanya balik, lu meniaga apa apek? sapa yg ramai beli brg lu punya kedai apek?

tanya lagi, kalu orang melayu tak dtg beli barang dikedai lu, ini kedai lagi manyak untung ke apek?
jawabla, jawabla apek,jgn tak jawab apek....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 22, 2014 at 1:17 PM

Salam Din. x tanya kaun mana yang banyak kaki Tipu .?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 22, 2014 at 4:08 PM

hehe .. payah nak bagi org melayu paham yer din? kan senang cakap - tui maa ... lu olang bayar manyak cukai pasai melayu bagi lu olang manyakk untung!! baru diaorang paham hehe ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 22, 2014 at 4:33 PM

Sebenarnya siapa yang kata orang China yang banyak bayar cukai saya tidak setuju. bagi kakitangan awam dan swasta mereka tidak boleh lari daripada cukai. Setiap tahun penjawat awam dan swasta memang kena bayar cukai. yang saya tahu kaum china banyak elak bayar cukai. Suami saya dahulu ada seorang kawan taukeh Baja. Kedainya besar tetapi bayar cukai sedikit kira2 RM100lebih. Dia pernah cerita setiap kedai orang2 china ada dua buku pungutan jualan harian. Iaitu harga sebenar dan harga tipu. Yang ditunjukkan kepada pegawai Incometax hanya buku dan resit tipu yang jumlah jualan sedikit. Sebab itu mereka memang selama ini apa bendapun mereka jual tetap ada ciri2 menipu dan untung berganda2. Tak hairanlah mereka kaya sebab mereka bijak menipu. bagi orang Islam mereka ada yang kena bayar dua cukai. Zakat harta, ternakan dan macam2 lagi yang dipungut oleh Pejabat Agama setiap daerah dan negeri. Bagi yang bekerja atau berniaga akan dikenakan cukai oleh Pejabat Incometax. Bila dikira2 orang Melayulah yang banyak membayar zakat dan cukai. Orang China hanya bayar satu jenis cukai sahaja.

....................
Reply To This Comment ...................
May 22, 2014 at 10:48 PM

cuba tgk..siapa banyak pakai kereta mewah..kereta import..dah tentu cukai dia tinggi..habis cerita..

....................
Reply To This Comment ...................
May 23, 2014 at 10:13 AM

Satu pencerahan utk saudara Mohd Fahmi,

1. Berapa banyakkah jumlah kereta impot jika dibandingkan dengan kereta yg dipasang dalam negeri?

2. Tahukah saudara kereta2 yg dipasang dalam negeri dikenakan duti excise melebihi 200%.

3. Siapakah yg lebih ramai membeli kereta Proton dan Produa. Saya percaya lebih 70% adalah orang Melayu kita.

4. Jadi simple maths saya mengatakan yg org Melayulah yg lebih banyak membayar cukai.

....................
Reply To This Comment ...................
May 23, 2014 at 10:40 AM

@Anonymous

Betul tu saudara,

Saya dulu masa kerja disebuah syarikat tayar multi nasional pernah buat credit evaluation kedai2 tayar untuk tujuan credit limit approval.
Bila tengok P&L setiap tahun rugi tapi kedai beroperasi selama lebih dari 10 tahun.
Mana tidaknya makan minum keluarga hari2, pengangkutan dan sebagainya dicharge ke syarikat. Hidup mewah dan tak perlu bayar cukai.
Gaji yg dibayar syarikat kecil dan tak perlu bayar income tax.
Inilah yg dibuat oleh banyak syarikat2 Cina ni.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 14, 2014 at 6:19 PM

Benar atau tidak, apa buktinya untuk membuat statement demikian? Ada tak statistik menunjukan orang Melayu, orang Cina, orang India dan lain lain membayar cukai lebih? Kalau ada bukit bukan sekadar satu blog untuk membuat konfirmasi begitu.

Melayu, Cina, India dan lain-lain penting sangat ke? Warna kulit lebih penting?
Adakah ajaran agama Islam atau Al-Quran mementingkan hal sebegini?
Kalau waktu perang melanda, warna kulit lebih penting daripada keperimanusian?

Rasa tidak adil ini memang wujud di setiap insan manusia dan bukannya warna kulit.
Fikirkan balik, pernahkah anda fikir di posisi orang tersebut sebelum memperkatakan di blog ini?

Lebih baik, buat topik yang boleh memajukan orang Melayu (termasuklah saya sendiri) dan bukannya menhina bangsa-bangsa lain.

assalamualaikum (dalam arab dan bukannya melayu)

Terima Kasih.

Post a Comment