........... AhFuWa dan AhFengYi - Panda Simbol Keakraban Malaysia-China ( Manyak Untung Ini Simbol Maaa .... ) | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

AhFuWa dan AhFengYi - Panda Simbol Keakraban Malaysia-China ( Manyak Untung Ini Simbol Maaa .... )

Wednesday, May 21, 201415comments


Menarik juga berita mengenai kehadiran dua ekor panda bernama  Ah Fu Wa dan Ah Feng Yi ke Malaysia ni ....

Kesediaan kerajaan China meminjamkan beruang panda itu disifat sebagai simbol keakraban hubungan kedua negara yang bakal meraikan ulang tahun ke-40 jalinan diplomatik sejak 1974. - Astroawani.

Kos terlibat dengan Panda adalah -

1 - Untuk menempatkan pasangan panda, dianggarkan RM25 juta dibelanjakan untuk membina kompleks panda gergasi di Zoo Negara melibatkan kawasan eksibit khas berkeluasan 1.6 hektar.

Sejumlah RM15 juta ditanggung 1Malaysia Development Berhad (1MDB) manakala bakinya oleh kerajaan.
( yang ni tak payah ceritalah.... duit 1MDB pula datang dari mana ? )


2 - Kos penjagaan panda oleh Zoo Negara pula dianggarkan RM1.5 juta setahun. ( seekor ! )


3 - Dan kalau beranak pulak -  Malaysia perlu membayar China sebanyak RM2 juta dan hanya boleh menyimpan bayi panda itu untuk tempoh 2 tahun.

Tempoh pinjaman Panda adalah 10 tahun. Bermakna jumlah minima kos adalah 25juta + 30juta ( 3 juta x 10 tahun ) = RM55juta

( mungkin ada kos sampingan lain yang tidak dinyatakan seperti insurans, kwsp dan socso  ! )


TAPI menurut artikel sama, Zoo Edinburgh boleh buat untung melalui peningkatan 51% pengunjung selepas ketibaan panda.

Zoo berkenaan yang mengalami defisit RM6.5 juta mencatatkan pulangan lebihan RM13 juta tahun.


Selain faktor RM, orang ramai juga dapat memahami hidupan liar dan belajar untuk memulihara mereka.


Tak reti nak komen benda2 yang diluar kotak ni .... jangan pula peribahasa lama Kera dihutan disusukan, anak dirumah kelaparan bertukar jadi Panda dari China di susukan, kera di zoo kelaparan !


Mungkin diorang dah buat perkiraan kos untung rugi dengan teliti ....takperlah, rugi pun duit kerajaan jer. Yang lebih penting adalah SIMBOL KEAKRABAN Malaysia-China !

Errr .... negara China tak nak sewa apa-apa ker dari Malaysia sebagai SIMBOL KEAKRABAN ?

Untungnya China hasil SIMBOL KEAKRABAN ni .....

Share this article :

+ comments + 15 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 2:56 PM

nanti tiket zoo naik harga RM100 hingga RM200. kerana org malaysia ramai yg kaya (jgn percaya statistik org miskin oleh kera jaan itu), maka berduyun duyun, lebih 1juta akan datang melawat. dlm masa setahun boleh untung RM100juta. maka zoo negara akan dpt banyak duit.jadi elok sangat beruang panda tu. lagi pun panda panda itu pandai kung fu. cerita kungfu Panda tu sebenarnya berasal dari dua panda ini lah.

....................
Reply To This Comment ...................
May 21, 2014 at 3:08 PM

Antara point utama saya - Kalau benar pinjaman Panda ini menjadi SIMBOL KEAKRABAN, kenapa perlu bayar sewa juta2 ? Ini Komersil namanya !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 3:13 PM

saya cadangkan nama panda ialah ajib dan amah..akrab kan?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 4:33 PM

Pinjam bermaksud guna sekejap...xperlu bayar... kalo bayar bermakna sewa...adakah yg sbnrnyer kjaan menyewa panda tuh?....

Errrr..cina xnak ke pinjam sepasang 'rare spesis' yg ade kat Malaysia neh!!! ..kebolehan mngadu domba, mncetus ketegangan n ketidakpuasan di hati rakyat, kelebihan ada batang berjuntai yg bole masuk cume 4 cm jer n pasangannyer totally lost ntah apa2, org jdi yb dia pon nak jadi....kepandaian berkipas saje.... amekla ..pree jer....

ajojo

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 4:42 PM

Haha..peribahasa bahasa tu mmg catchy la din..
Lenguh rahang aku gelak.. Hehe..

Cube tgk sape yg manage 1MDB nie. Cadangan sume nk menjahanamkan. Buat org makin marah pd kerajaan. Nie sume big point utk pembangkang nk smash kerajaan (UMNO) la...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 5:02 PM

Haa Haa Kaah Kaaah Nak Pecah perut ... Tak Boleh Tahan...

Sebenarnya AH FU WA dan AH FENG YI datang untuk berjumpa dengan saudara seakrab senam dengannya iaitu AH JIB GOR...

Kalaulah AH FU WA dan AH FENG YI nie Manusia sudah tentu akan jadi punahsihat atau pon bolehkah join MKPN...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 5:24 PM

Dalam Erti kata Lainnya...

Walaupon HAMPIR kesemua AH, AH dan AH yang ada Di Malaysia 98% tidak menyokong Kerajaan.. AH JIB GOR menambahkan lagi peratusan dengan memanggil saudara seakrab sesama dengannya iaitu AH FU WA dan AH FENG YI untuk melengkapkan peratusan tersebut.

AH FU WA, AH FENG YI dan AH JIB GOR... seiaya, sekata,

Moto Baru 1 AH....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 5:54 PM

punahsihat 20 percent.....

....................
Reply To This Comment ...................
May 21, 2014 at 6:43 PM

Hendak tengok cina China (panda ikonik utama cina) pergi lah melawat zoo mewah ini ! Kita tengok spesis yang akan pupus di jaga begitu rapi penuh perhatian.

Jangan takut pasal kos. Ia datang dari taikun bilioner cina. Kerajaan Malaysia tidak perlu bagi makan lagi.... selama ini pun mereka tanggung sebab berebut hendak jadi sponsor !

he...he.. untung nya jadi panda !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 6:58 PM

la .... aku ingatkan nama panda tu ialah ah jib go ... dan ah jib gong ... atau ah mah

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 8:59 PM

hahaha.
tadi kita tgk berita 1MDB dpt ''suntikan pinjaman'' dana 1.6 bilion tah dari sapa tah. buat modal bela panda ni skali kot.
tapi persoalannya, utk apa 1mdb ambik pinjaman ni? bank mana yg suntik, world bank kawan najib ke? adakah ini satu petunjuk subsidi minyak kita nak disalurkan utk bayar pinjaman suntikan permulaan ni? 1.6 bilion tu bos. brp unit rumah boleh buat utk golongan baru dan lepas kahwin tu? belalah org dulu, bela panda buat apa.
mari kita siasat ramai2 sapa punya angkara.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 10:50 PM

Tengok panda ingat najid
Tengok najid ingat panda
Mercu tanda baru

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 11:26 PM

Punahsihat bto ...25% brto ... wang besar bro ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 23, 2014 at 9:34 AM

Biar Panda dari China. Jangan China Doll.

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
May 23, 2014 at 8:54 PM

Kadang-kadang aku tak faham. Kita dok bangga panda orang punya. Kita punya haiwan terancam yang hampir pupus pun banyak. Malayan Tiger apa cerita ? Malayan Tapir, Orang Utan pun spesis terancam juga. Apa yang kita buat ?

Post a Comment