........... MH370 - Bila Tun Mahathir BerSpekulasi - Boeing Harus Bertanggungjawab ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

MH370 - Bila Tun Mahathir BerSpekulasi - Boeing Harus Bertanggungjawab !

Friday, April 25, 201415comments

Nah, satu spekulasi terbaik dari Tun Mahathir tentang MH370 !

Tun meletakkan tanggungjawab sepenuhnya ke atas syarikat Boeing. Macamana Boeing boleh menghasilkan sebuah pesawat yang begitu senang dilumpuhkan ?

Amat menghairankan bagaimana komunikasi atau sebarang bentuk pengesanan mampu dilumpuhkan secara total. Boeing yang membina pesawat itu harus bertanggungjawab dan beri penjelasan.

Tun menimbulkan persoalan mengenai kemungkinan pesawat di kawal secara remote ( kawalan jauh ) oleh pihak ketiga. Dan kepelikkan kenapa tidak ada sebarang serpihan atau apasaja dar pesawat yang ditemui ..... apakah pesawat menggelongsor dengan aman diatas air dan perlahan2 tenggelam dalam bentuk asal dan tidak ada sesiapa pun melancarkan bot penyelamat yang sememangnya dilekat pada pintu pesawat ?


? ? ?
Tun juga mempersoalkan kenapa Boeing sepi dan tidak menunjukkan sebarang minat dalam usaha pencarian yang sedang dilakukan. Apakah Boeing tidak ambil peduli untuk menyiasat apakah wujud kecacatan pada pesawat buatannya yang mungkin menjadi penyumbang kepada kehilangannya ?

Mungkin semua pesawat Boeing yang sama kelas dengan MH370 harus dibekukan perkhidmatan sehingga siasatan selesai ..... namun apa yang kita saksikan, mereka tidak ambil kisah dan mendiamkan diri.

Pihak MAS mempunyai pelbagai jenis pesawat dan semua juruterbang MAS adalah terlatih. Kalaupun pilotnya mahu membunuh diri sekalipun, pasti co-pilot dan kakitangan lain akan cuba menghalang, begitu juga penumpang2 lain. Tapi tidak ada sebarang tindakan dari kesemua mereka. ( yang berjaya dikesan )

Boeing mesti jawab kesemua persoalan ini dan buat satu demonstrasi bagaimana sistem komunikasi pesawat mampu dilumpuhkan sepenuhnya. Boeing mesti bertanggungjawab kerana membina sebuah pesawat yang boleh hilang ketika dalam penerbangan !

MAS menerbangkan pesawatnya dan punya kenyakinan sepenuhnya atas kemampuan pesawat itu tapi ternyata pesawat itu berkelakuan pelik. Siapa yang harus bertanggungjawab ? Bukan MAS tapi pihak yang mengeluarkan pesawat itu - Boeing Aircraft Corporation.

PS - Apa yang menarik perhatian saya adalah Tun Mahathir sendiri skeptikal dengan apa yang di'lapor' kan. Ada perkara pelik yang berlaku dengan MH370 baik dari faktor lumpuhnya 100% komunikasi dan kegagalan mengesan pesawat oleh teknologi canggih satelit.

Ya, dalam kita semua sibuk berspekulasi dan melaporkan misi pencarian, kenapa tidak ada tumpuan dan tekanan diberikan kepada syarikat Boeing untuk bertanggungjawab dan tampil beri penjelasan ?


Di Mana Pihak Boeing ?


MH 370

1. I am very upset over MAS employees being held hostage in Beijing by the relatives of the passengers of MH 370. I am upset because they are blaming the wrong people. The loss of the plane is due to the makers Boeing.

2. How can Boeing produce a plane that is so easily disabled? Normally it is entirely possible for the crew, the pilots and co-pilots to communicate even with KLIA. Maybe the captain did not want to. But surely the co-pilot would want to inform ground stations that the plane was not flying according to the scheduled route.

3. The passengers may not notice but the co-pilot would. So would the cabin crew. They are all trained to deal with emergencies if not immediately, at least later.

4. But none of them seemed to have tried. It must be because the whole communication system has been disabled. It must take some effort if the pilot tried to disable the system. The co-pilot would notice and for his own life he would have tried to do something. Was he disabled? Were all the crew members and the passengers disabled?

5. The flight of all passenger planes can be tracked even on a personal mobile phone. I can do it on my phone. If the plane landed I can watch it landing and taxiing. I can even get information on any plane anywhere – what make and model, who it belongs to and where it is flying from and its destination.

6. I believe there are equipments on the plane which allows it to be tracked – probably by Global Positioning System.

7. Sophisticated cameras on the spy-satellites operated by some countries can actually photograph a man on the ground and even identify him. Surely the cameras can see and photograph a 63-metre aircraft.

8. But the aircraft disappeared completely. I think on everyone’s mobile it has disappeared. Some equipment on the aircraft must have been disabled. Even the backup must have been disabled.

9. Boeing built this aircraft. Boeing must explain how all these means of tracking the plane can be disabled, can fail. Either Boeing technology is poor or it is not fail-safe. I would not like to fly in Boeing aircraft unless Boeing can explain how all its system can fail or be disabled.


10. Remote control technology is now very sophisticated and powerful. Is it true that Boeing has installed remote control equipment on the aircraft to prevent hijacking? If it did why did it not direct the aircraft to land safely? Is it possible for third parties to take control of the aircraft remotely?

11. When a plane crashes on land or sea there would be debris or oil slick. None has been found so far. Can it be that the plane remained intact on crashing and sank with no trace and no one launching the lifeboat doors as we are told all these aircrafts are equipped with?

12. Can one believe this plane quietly floated down into the raging sea and sank conveniently in the deepest part (7miles deep) of the Indian Ocean?

13. It is standard practice that when a plane crashes, a team of experts would arrive at the scene soonest so as to find the cause of the crash. Boeing and the authorities in the manufacturing country should be looking out for the plane. Maybe the plane type should be grounded. But Boeing has shown no interest and had said practically nothing.

14. MAS has been flying numerous kinds of aircrafts and has a good record. The pilots are well-trained. Even if the pilot wants to commit suicide the co-pilot and the cabin crew would not allow him to do so without trying something. But no one, not even the passengers did anything. Maybe it is because they have been somehow incapacitated.

15. Boeing must answer all these questions. Boeing must demonstrate possible ways for the communications system to be disabled. Boeing must accept responsibility for building an aircraft that can disappear in mid-air so completely.

16. MAS is not at fault, lax security or not. MAS flew a plane fully expecting it to perform the task. But the plane has somehow behaved differently. Who is responsible? Not MAS but certainly the makers of the plane – Boeing Aircraft Corporation.

Share this article :

+ comments + 15 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 25, 2014 at 10:33 PM

Something that Najib completely has no balls to say.

....................
Reply To This Comment ...................
AntiBohong
April 25, 2014 at 10:54 PM

Kerajaan Najib laki Rosmah terus dibelenggu dengan MH370 yang sekrg sudah jd 'barah' dlm hubungan dua hala China-Malaysia. Cara Najib laki Rosmah menyelesaikan isu ini amat lemah dan tidak konstruktif.. penyokong2 Najib nanti akan mula guna rukun larangan membuat spekulasi.. seolah2 bercakap/beri pandangan diluar kotak kebodohan sekarang dianggap DOSA? atau derhaka pd Krjn?

Sedangkan dari awal lagi dikatakan Najib laki Rosmah telah buat kesilapan besar dalam pencarian pesawat MH370. Sepupunya H2O tak henti2 masuk bakul angkat diri dan tak henti menggula2kan rakyat tentang operasi SAR. H20 setiap hari beri amaran jgnpertikai pasukan mencari SAR ini..

Betapa dibodohkan semua yang menanti.. kita sikitpun tak sentuh dan tolak kerja dan tanggugjwb berat SAR termasuk pasukan keselamatan kita.. yg kita pertikai ialah skrip yg dikeluarkan oleh Najib laki Rosmah dan H20 hindung tinggi tu.. manggosteen 2 tan memperbodohkan semua yang terlibat.

Mereka tak cakap jelas manifest kargo. lepas tu kelihatan berbohong.. dengan hal buah manggis.. datang dari manakah buah manggis 2 tan?? di luar musim di Malaysia? ladang manakah di Malaysia yg buat tanaman secara ladang besar buah manggis dan berjaya hasilkan bertan2 di luar musim?

dr situ pun sudah nampak PEMBOHONGAN yang disengajakan.. apakah kita ingat keluarga Cina Kiasu China tu akan telan bulat2 alasan Najib dan H20?

Jurutera2 MAS dan Jabatan Kejuruteraan MAS yg berpengalaman dan tahu tentang keadaan pesawat 9M-MRO tidak pun dilibatkan dlm siasatan ini secara rasmi.. jauh sekali Krjn mendesak Boeing supaya turut bertanggung?

H20 sepupu Najib seolah2 memaksa semua yang terlibat.. JANGAN FIKIRA atau CAKAP BANYAK.. TELAN JE APA SKRIP yang disediakan.. mereka wujudkan suatu keadaan konon semua terkawal. terkawal sehingga satu habuk pun tak jumpa walaupun entah berbillion kos terpaksa dikeluarkan..

sampai bila H20 ini dibiarkan berteater drama depan media dan rakyat skrg hampir tidak mahu ambil tahu lg kes ini.bkn krn tak sedih atau simpati pd MH370..tp krn tak percaya dan benci dengan sikap Krjn yg bertuhakan konsultan Inmarsat..matematik level syok sendiri lepas tu buat konklusi yg jauh dr kebenaran..

dr awal lagu saya dh ckp Najib ialah bapak spekulasi kerana dialah yang mengesahkan Mh370 berakhir di Lautan Hindi tanpa bukti sah!

Skrg apa yg akan berlaku selepas ini? Penculikan warga China kali ke 2? lagi?

Malaysia skrg bkn dlm zon yang rakyat perlu rasa seronok.. kita diselubungi dengan 1001 masalah berangkai..
apakah ini kesan dr Najib laki Rosmah yg lembik dan tiada kredibiliti sbg seorang pemerintah berwibawa? nak jd pemerintah berwibawa kena ada kebijaksanaan, tanjak dan ditakuti musuh. apakah Najib ada ciri itu? jika tiada.. jangan hairanlah lepas lawatan Obama ini sekali lagi laki Rosmah ini akan melutut pd Amerika..

Tun Daim sudah bagi nasihat.. punasehat Najib pasti dah panas hati srkg..

Wallahualam..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 25, 2014 at 11:01 PM

BERKENAAN SENARAI LENGKAP DAN TERPERINCI KARGO MH370 PADA 8 MAC 2014~~~SEHINGGA SEKARANG MASIH TIDAK DIHEBAHKAN~~~MUNGKIN SAMPAI KE SAAT INI MASIH MENUNGGU KOROBORASI~~~CONJUGATED CARBURETORED CORROBORATED~~~KENTOTED

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 25, 2014 at 11:11 PM

salam din, saya sangat sangat bersetuju dengan apa yang diperkatakan oleh Tun mana mungkin sebuah pesawat yang dikatakan mempunyai teknologi canggih boleh hilang. Saya juga bersetuju Boeing mesti bertangungjawab atau ........ kita beli dan beralih kepada Airbus yang mengambil tanggungjawab dan membantu dari segi kewangan pesawat penerbangan Perancis yang terhempas pada tahun 2009.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 25, 2014 at 11:11 PM

Kita dah kena main dengan puak yahudi laknatullah. Malangnya tak ada pemimpin yang berani berterus terang mengutarakan komplot atau perancangan rapi ini bagi memburukkan imej Malaysia khususnya agama Islam seperti mana komplot yahudi dalam tragedi 11 September 2001.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2014 at 12:50 AM

Masuk dunia lembu moo..masuk dunia kambing mbek..masuk dunia rimau diam diam ajela

....................
Reply To This Comment ...................
April 26, 2014 at 1:48 AM

Bangsa cina ini bukan kah suka buat perkara tangkap muat ? Salahkan Malaysia dan MAS, memang otak-otak penyamun yang suka berdalih - denial syndrome ! Saudara mereka ramai di sini sehingga kejadian 13Mei69 di putar belitkan. Sejarah Melayu dan Islam pun konon nya mereka lebih arif. Kesempatan memanipulasi MH 370 konon nya salah orang-orang melayu !

Jika mereka persalahkan Boeing, sudah tentu di sejuk-bekukan. Boeing milik Amerika. Komponen k/terbang di buat di beberapa negara lalu di cantum di Amerika. Segala peralatan canggih kapal terbang tidak secara langsung milik CIA dan Pentagon. Boeing di bawah kuasa mereka kerana teknologi canggih yang di guna punya kod rahsia nya.... boleh di kawal sepenuh nya jika k/terbang di rampas atau membawa benda rahsia yang menggugat keselamatan mereka... NWO lah di katakan...Secara terperinci Putrajaya boleh di lihat jelas dari satelit canggih milik Amerika.

Mana logik nya MH 370 hilang begitu sahaja ? Mereka tahu... perkara satu saat je....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2014 at 6:42 AM

Betul maae...perangai org2 cina ni mmg typical baling batu sorok tangan. Kerja mereka merasuah sj. Seperti jiran cina saya ini mula mmg nampak baik tetapi semakin lama saya berbual dgn nya jika bercerita pasai apa pon dia asyik crta pasai bagi ""wang"" sikit laa. Apa pon asyik dok ckp dgn menunjok aksi dgn tangannya beri duit. Saya terkedu tapi saya tggu masa yg sesuai dan saya akan sound dia. I WILL...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2014 at 8:26 AM

Tak rasa pelik ke, kenapa US kasi data satelit daripada satelit yang paling cikai yang mereka miliki. Kenapa tak kasi data daripada satelit yang paling canggih ?

Dalam SAR pun US cuma hantar aset-aset pertahanan yang berstatus gred B semata-mata. Kenapa tak hantar yang gred A punya ?

Bagi sesiapa yang menjadi pembaca tetap tulisan Tun M, pasti kita dah boleh agak pada siapa sebenarnya tulisan itu ditujukan. Jika kita betul-betul memahami corak penulisan sarkastik, tentunya ada sindirin tajam di situ. Ya, betul. Apabila Tun menyindir Boeing, sebenarnya Tun menyindir Amerika secara tak langsung. Senang citer, apabila buatan US ni haprak, si pembuatnya (US) juga secara automatik adalah haprak. Hanya si pembuat sahaja yang tau kod rahsia sekiranya ingin mengambil alih pesawat secara sepenuhnya melalui kaedah remote control.

Satu lagi perkara yang menjadi persoalan ialah siapa yang order manggis banyak-banyak ? Untuk apa manggis tu semua ? Kalo aku seorang peniaga buah, baik aku order pelbagai jenis buah seperti mangga, durian, tembikai, betik dan lain-lain lagi buah-buahan tempatan. Ini sekadar manggis semata-mata ? Biar saya nak ingatkan sesuatu. Kalo setakat manggis, orang dari China mempunyai kelebihan untuk meniru apa saja termasuk manggis sekalipun. Mereka boleh membuat manggis tiruan jika mahu. Tiada masalah pun. Soalan saya mudah jer, apakah kemungkinan ada barang berharga atau bernilai tinggi yang boleh disumbat ke dalam manggis ?

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
April 26, 2014 at 2:25 PM

Selepas Dr Mahathir dah tak ada pemimpin melayu mahupun bukan melayu yang berkaliber di negara ini yang BERANI berkata benar. Aku teringat cara Dr Mahathir balun barat/zionist dalam bbc hardtalk dulu...


Aku suka bahagian ni...
----------------------------------------------
Stephen Sackur: You’re not anti-western and yet in June 2003 before you left office, you said anglo-Saxon Europeans are essentially proponents and I’m quoting here: ‘proponents of war, sodomy and genocide.’

Dr.Mahathir Mohamad: Which is true, you must admit.
--------------------------------
full interview: http://www.apanama.my/hardtalk/

bilalah nak dapat pemimpin yang BERANI kerana benar macam Mahathir lagi.....?

Obama dah ada di Malaysia ni apa kataharap Najib BERANI minta data satelit paling canggih di dunia kepunyaan US tu untuk cari MH370...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2014 at 6:47 PM

Salam,
Nampak perbezaan pemikiran pemimpin. Saya ingat dulu org bercakap, kalu tdm dtg dan bertanya, ketar lutut kalu tak bersedia. Tak terjawab. Dan org luar pulak kata, tdm tanya soalan yg org tak pernah tanya dan mencabar pakar nak jawab. Tu pasal tdm ada jwpn bg setiap tindakan. Org setuju atau tidak, kena bahas dulu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 28, 2014 at 7:26 AM

Teringat kata2 hikmat seorang (makhluk Allah)... "YOU CAKAP, I SAMAN". Ni nak kena saman nih.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 28, 2014 at 8:34 PM

setuju dgn pandangan tun m, jawapan dimana mh370 ada pada anwar bin ibrahim....jgn abaikan ayat: 1 SAAT Dari Anwar bin ibrahim

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 29, 2014 at 9:04 AM

Kalau boleh saya cadangkan sedara just play along...dalam diam rekod pakai hp dalam berborak.

Kemudian bakor sikit biar dia jadi bold ngan perbuatan dia. Cukup masa bila betul dia mau jolok rasuah (dengan orang lain lah) kamu dah ada bukti. Bagi bukti kat 3rd party kamu buat selamba je lah. Bila dia kantoi dia tak akan tahu jiran dia (anda) yang feed the evidence.

We take them down one at a time just like they did to us.

Cinabeng ni kita kena main game dia, malay-muslim....we don't get MAD
we get EVEN!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 21, 2014 at 1:29 PM

saya setuju kata-kata tun!!

Post a Comment