........... Isu 1 Saat - Anwar Atau Najib Yang Akan Malu Besar ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Isu 1 Saat - Anwar Atau Najib Yang Akan Malu Besar ?

Thursday, April 17, 201425comments



Semalam hampir semua paper dan blogger memainkan isu kenyataan 1 Saat Anwar, ramai yang mengambil artikel Bernama sebagai rujukan. Klimaksnya bila Najib sendiri turut menghentam Anwar -

"Ini memang tidak masuk akal sama sekali malah memperbodohkan pertimbangan akal budi rakyat Malaysia keseluruhannya," - Sinar.

Pada 5 April lepas, sebuah akhbar Cina menyiarkan sebuah artikel wawancara Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan majalah Southern Weekly bahawa jika dirinya Perdana Menteri, beliau hanya memerlukan satu saat untuk menyelesaikan isu kehilangan pesawat MH370.

Memanglah tak masuk akal langsung. Apa yang boleh kita buat dalam 1 saat ? Sekali nafas , telan airliur ?

Dan kerana tidak masuk akal lah maka semua pihak berebut2 nak hentam Anwar. Utusan terlebih awal komen isu ni pada 10 April bila mengulas Isu-isu Akhbar Cina ( KLiK )

Saya ada baca dan menganggap ia cuma satu gimik murahan dari Anwar yang tidak perlu dilayan. Bagi saya kalau dilayan, akan ada susulannya pula dan itu yang Anwar mahu - Perhatian orang/media.

Tak sangka pula Anwar boleh jadikan isu 1 Saat itu untuk menyerang Najib balik ! Dari Mkini -

"Bernama membuat terjemahan yang salah dalam laporan akhbar China Sourthen Weekly.

"Apa yang saya katakan adalah saya akan mengambil masa satu saat untuk mengambil keputusan tindakan yang perlu diambil untuk keselamatan rakyat bukannya menyelesaikan.

"Kerajaan BN telah merekayasa satu kenyataan dan menyerang dengan tidak merujuk kenyataan sebenar," katanya dalam sidang media hari ini.


Adoiyai ... betul ke salah terjemahan / maksud ? 1 Saat itu terlampau merepek dan kerana merepeklah maka kita kena ambilkira juga yang ia MUNGKIN bersifat perumpamaan atau figure of speech yang membawa maksud segera atau on the spot.

Tapi semua pihak menerima terjemahannya sebagaimana ia diucap. Dan Anwar pula diam tidak tampil menjelaskan kenyataan yang didakwanya telah disalahtafsir apabila diterjemah dari artikel asal yang berbahasa cina. Artikel itu disiarkan pada 5 April, lebih 10 hari. Beliau hanya tampil selepas Najib ikut sama menggunakan modal 1 Saat itu !


Kalau betullah apa yang didakwa oleh Anwar itu...... alahai, malulah Najib. 

Jalan terbaik, dapatkan pandangan mereka yang mahir dalam bahasa cina untuk menjelaskan maksud 1 Saat   sebagaimana yang dilapor oleh paper cina itu. Bukan sekadar terjemah tapi MAKSUD.

Takpun, buat tak tahu jer .....

Share this article :

+ comments + 25 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 17, 2014 at 6:15 AM

Jangan layan anwar ni.... putar belit

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 17, 2014 at 7:10 AM

Sebelum tu, aku nak mengucapkan takziah atas pemergian peguam Anwar iaitu Karpal Singh.

Ada bezanya bila diungkapkan 1 saat itu. Ada 2 versi mengikut konteks yang difahami.

1. Jika saya jadi PM, dalam 1 saat jer, saya confirm.MH370 pasti akan ditemui.

2. Jika saya jadi PM, dalam 1 saat sahaja, saya akan segera membuat keputusan tanpa bertangguh.

Nampak tak perbezaan maksud dalam kedua-dua ungkapan di atas. Jika saya jadi Anwar, saya sendiri rasa mustahil misteri MH370 boleh selesai dalam masa 1 saat. Oleh itu, ungkapan yang kedua adalah lebih tepat bagi menerangkan maksud sebenar 1 saat. Walaupun aku tak suka Anwar, tapi dalam hal sebegini aku rasa Anwar betul dan Najib tergopoh-gapah dalam memetik berita yang belum sahih.

Tapi di pihak Anwar pun silap jugak. Lambat menbuat penjelasan. Sepatutnya dalam 1 saat jer, Anwar terus buat kenyataan media untuk menerangkan maksud sebenar beliau.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 17, 2014 at 7:37 AM

Apa yang saya katakan adalah saya akan mengambil masa satu saat untuk mengambil keputusan tindakan yang perlu diambil untuk keselamatan rakyat bukannya menyelesaikan.
-Nuar Berahim

Dalam isu air di Selangor, apa keputusan 1 saat yang mangkuk ni ambil untuk kesejahteraan rakyat pulak??

Kita kene berhati-hati dengan sesumpah ni, dengan akhbar kata lain, depan rakyat kata lain... dan jangan lupa juga isu keselamatan negara Israel yang dia lebih utamakan dari keselamatan rakyat Palestin. Itupun dia boleh putar belit, padahal akhbar omputih dah terang2 sebut dia akan utamakan keselamatan Israel dahulu.. dah berfikir sejenak baru nak sebut ayat tertakluk pada keadaan. Sesumpah beb.. hati2 je la...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 17, 2014 at 7:56 AM

Apa boleh di buat dalam Satu Saat... Tarik Nafas dan Hembus Nafas pon melebihi SATU SAAT.

Apatah lagi nak berfikir...

Memang Sah Otak dah Jadi Boddo Akibat Terlalu Banyak Fikirkan LIWAT...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 17, 2014 at 8:09 AM

cakap pakai kepala takuk boleh le.....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 17, 2014 at 8:15 AM

Anwar Ibrahim sudah jadi SEJARAH. .. tapi kesan sejarah dia ini yg dah terpahat.

Pertama : Wujud golongan penyokong beliau yg terus menyokong kerana WANG @ RASUAH politik. .. yg berbuat apa sahaja untuk anwar kerana dibayar dgn lumayan.

Kedua : Anwar bijak memperbodohkan golongan yg tidak berpelajaran. Golongan yang bodoh dan sombong ... yakni golongan FANATIK. Walaupun dah berjela-jela peristiwa terhadap anwar dipertontonkan .. namun golongan ini sukar menerima .. sehinggakan membelakangkan akidah dan amalan Rasullullah saw.

Ketiga : Golongan yang ambik kesempatan ... yakni species manusia yg amalkan gejala songsang. Terus menyokong anwar kerana anwar adalah satu-satunya manusia yg boleh mereka sandarkan ... untuk mereka kahwin sesama jenis ... untuk mereka amalkan dgn bebas corak kehidupan JAHILLIAH mereka ...

Cukuplah tiga saya paparkan .... sesungguhnya Allah swt itu maha pengampun .. memberi ruang .. dan memberi peringatan ... Ingatlah Anwar ... peristiwa dan cara mati Karpal Singh itu tidak MENGECUALI kan anda.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 17, 2014 at 8:22 AM

DALAM SATU SAAT JUGA KARPAL KOJOL DI TANAH PERAK. NEGERI RAJA YANG DIHINANYA. DAN MULAI SAAT ITU NUAR BERAHIM GELABAH BERUK KERANA TAK DAK LAGI LOYAR BURUH YANG BOLEH PERTAHANKANNYA...........

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 17, 2014 at 9:35 AM

Jgn di layan...dari muda sampai dah dkt lubang kubor pun perangai dok sama....nyusahkan org lain dan dia je yg betoi.....hidup tak berkat.....smpai tua dok memutar je.....pinjam kata the great karpal singh yg kena tulah tuanku sultan perak....anwar harus bertaubat...kesian sguh tgk anwar......

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 17, 2014 at 10:15 AM

1 saat je sbb dalam hati saya tau kat mana dan kenapa MH370 menghilang sbb saya yang merancang benda tu.....

kan senang kalau anuar cakap macam ni

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 17, 2014 at 10:23 AM

tak perlu langkah mayat karpal singh pun boleh laksana hukum hudud....buat keputusan 1 saat kepala hotak hang...baru nak terkebil bijik mata dah lebih 1 saat...baru nak nganga arrrrrr pon dah lebih 1 saat...memang sah paksheikh al joob joob pukui kelileng...ping ping ping

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 17, 2014 at 11:01 AM

Salam,
Komen ah jib gor setaraf jer dgn saya. Saya komen dulu dlm artikel blog ni. Kalu pm punya minda pun setaraf org bawah, tak ke mana la kita. Setakat tu, saya boleh buat lagi hebat kalu saya ada di pemandu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 17, 2014 at 12:01 PM

Mengapa masih/perlu dilayan...kpd saya jangan layan langsung DSAI...tak perlu nak sebut langsung mengenai DSAI didalam media sekali punCuba 3 hari...jangan highlight langsung... Jadikan DSAI " no news at all"

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 17, 2014 at 12:53 PM

baru tengok video china doll 1 saat je aku tahu dah siapa lelaki itu..hehe

....................
Reply To This Comment ...................
April 17, 2014 at 2:19 PM

Sdr Din.

Anwar kata berjuta rakyat Malaysia menangis kerana dia dijatuhi hukuman penjara. Tetapi dia lupa bahawa ada berjuta-juta lain yang bencikannya. Pada masa yang sama berjuta juga tidak sukakan Najib tetapi mereka ini lebih bencikan anwar. Andainya Anwar tidak lagi mengepalai PR, nasib Najib pun belum tentu.... Pendek kata Najib-Anwar sama-sama memerlukan.

@ Pak Mat Tong Tang

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 17, 2014 at 2:23 PM

sesaat masa berlalu teringat jam omega yg tak kunjung jelma...keh keh keh keh keh

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 17, 2014 at 2:36 PM

sedetik waktu beredar...semangkuk cendol ku bedal...selentuk cinadoll yg segar...pun aku gegar....sekianlah al kisah...satu saat dalam kenanganku yg mengusik jiwa...hwah hwah hwah

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 17, 2014 at 2:36 PM

Anwar ni tak malu ke?
Takde sumbangan, takde bantuan, takde sokongan bantu Malaysia dalam isu MH 370 ni tapi cakap banyak pulak, ngaku hebat tak bertempat.
Kes sodomi sendiri pun ditangguh bertahun-tahun.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 17, 2014 at 4:08 PM

1 saat waktu berlepas...aku pon melepas...bom yg bergas...sambil bergegas-gegas...berhempas pulas...perut memulas-mulas...namun...1 saat yg ibarat emas...aku pon terbingkas...apakah bluefin pengganti scorpene...oh terlupa pula...tiap detik ku duduk bertinggung...1 saat terus berlalu...justerunya haruskah aku spin lagi...agar berpinar-pinar otak seantero paksi...shahdan arakian...di garisan equator inilah...bersaksinya aku pada tika dan saat yg satu ini...yakni...1 saat....zzzzzzzzzzzzzzzzzzz

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 17, 2014 at 10:28 PM

senang ceritalah dan tak payah pening-peningkan kepala , bagi saya anwar ini dah tahap gila dah !... org gila aje ygn cakap merapu, merepek , meraban . kesian juga tengok dajjal sekor nie, bekerja keras untuk menjadi perosak , pengkhianat , pendusta ..... ialah byk cita cita tak kesampaian .... bagi org islam,. makin tua makin dekat kan diri pada allah , tapi anwar makin ligat buat dosa.. kita tggu ajelah kesudahan hidup anwar yg allah akan balas sblm dia mati nanti disebabkan dosa dosa beliau...!!!!.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 17, 2014 at 11:09 PM

Aku dah agak dah..mmg dia dok tngu ja najib komen.kalau najib komen mesti kena punya...itu satu kejayaan bgnya..dia kan mmg raja pembelit..hanya 1saat dia blh brckp benda lain.apa nk heran

....................
Reply To This Comment ...................
April 18, 2014 at 2:14 AM

Hahaha.. Betul.. Patutnya dia cakap macam ni.. Kalau aku meliwat.. Dalam 1 saat je aku selesaikan..

....................
Reply To This Comment ...................
April 18, 2014 at 2:17 AM

Tak tahulah kenapa media arus perdana masih melayan orang gila.. Dah la.. Nak layan sangat pergilah ke Tampoi.. Kat situ lagi ramai.. Naik menyampah pulak baca berita merepek-repek macam ni..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 18, 2014 at 4:22 PM

AI yg paling sedih dan terkejut dgn kematian loyar kesayangan. Takde lg orang yg boleh membela dia di Mahkamah Persekutuan nanti. Anak2 KS pun tak sehebatnya. Saya ucapkan Welcome to Sg Buluh Kingdom. Ini semua salah/konspirasi tahap tertinggi UMNO.

Joe

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2014 at 1:10 PM

dah check (& balance) drebar lori tu.. manalah tau ada hubungan jgk dgn dia ni mcm si pilot tuh...(duit dh byk abih..tp kena hukum jgk. Where got road..SAATTT !!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2014 at 5:56 AM

wlu apa alasan,kata krajaan slh tafsir tp knyataan sbgtu adalah 1 knyataan yg angkuh! Org yg x brfikir sj yg akn buat kptusan dlm 1 saat..ini kn lg soal keselamatan negara..attension seeker.!!
Namej Namza Twu

Post a Comment