........... Himpunan 1 Mei Di Dataran Merdeka - Polis Kata Tidak Boleh, Tian Chua Kata Boleh ! ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Himpunan 1 Mei Di Dataran Merdeka - Polis Kata Tidak Boleh, Tian Chua Kata Boleh ! ?

Monday, April 21, 201415comments

Saya baca kedua2 artikel Astroawani di bawah, lihat pada tajuk macam dua kes yang berbeza ie. dua pertemuan yang berbeza, kerana tajuknya saja dah berlawanan. 

Rupanya kedua2 artikel itu merujuk kepada satu kes yang sama ! Tapi kenapa hasil rumusan pertemuan itu berbeza antara Polis dengan wakil PR ?

KLiK

Yang pertama dari Ketua Polis Dang Wangi ACP Zainuddin berkata, "Permohonan yang dibuat pada minggu lepas itu tidak disertakan kebenaran dari pengurusan KLCC dan juga Dewan Bandaraya Kuala Lumpur,"

Tanpa kebenaran daripada pemilik lokasi tersebut, polis terpaksa menolak permohonan yang dikemukakan itu.


Kemudian dilaporkan satu perbincangan dilakukan dengan wakil PR -

"Dataran Merdeka sedang menjalani kerja-kerja baik pulih dari segi rumput padang tersebut dan ianya sedang ditutup sehingga Julai. Namun begitu, kita telah mencadangkan kepada mereka  supaya menggunakan Stadium Merdeka dan dalam hal ini, penganjur masih perlu mendapatkan kebenaran daripada pemilik atau pihak pengurusan stadium,"

TEMPAT LAIN selain dari Dataran Merdeka dan penganjur masih perlu mendapatkan kebenaran pemilik lokasi - itu kataputus pihak Polis.


KLiK


TAPI artikel di atas pula bermula dengan -

Himpunan 1 Mei yang bakal diadakan di Dataran Merdeka sempena Hari Pekerja boleh diadakan dengan syarat penganjur mematuhi peraturan dan undang-undang yang ditetapkan.


Menurut Tian Chua -

"Secara prinsipnya, polis mengatakan bahawa mereka tidak mempunyai halangan untuk sebarang perhimpunan dan perjumpaan ini diadakan, dan mahu berbincang supaya perjalanan perhimpunan ini boleh diteruskan dengan baik,"


Langsung tidak disebut tentang PREMIS BARU selain Dataran Merdeka. Sesiapa yang baca akan menerima sebagai lokasi Dataran Merdeka DIBENARKAN oleh pihak Polis bagi Himpunan 1 Mei nanti.

Saya harap perkara ini dapat diperjelaskan secepat mungkin bagi mengelakkan sebarang masalah lain pula timbul.

Kemaskini 9:20 pm - Begitu juga kata Matsabu sebagaimana artikel Mkini

"(Lokasi himpunan) tidak berubah. Ada bahagian penambahbaikan, ada bahagian kosong (tanpa penambahbaikan).

"Kumpulan NGO akan berhimpun di KLCC dan penyokong parti politik akan berada di sekitar Kuala Lumpur,"

Share this article :

+ comments + 15 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2014 at 8:44 PM

MO pembangkang mcm biasala..

1. Wakil akan pergi berjumpa polis utk menghantar isyarat bahawa perhimpunan yg mereka nk buat telah mendapat restu dn ianya merupakan "endorsement" dr segi undang2.

2. Seterusnya wakil2 pembangkang ini akan memberitahu perkara secara 'half-truth' apabila ditanya.

3. Kemudian kenyataan wakil2 pembangkang ini akan dispin oleh media yg pro mereka seperti malaysiakini dn malaysian insider mengikut kemahuan dn matlamat mereka. Biasanya blogger pro mereka akan meng'up'kan cerita menjadi lebih gempak seperti menggambarkan pihak polis kejam dn lain2 perkara seumpamanya...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2014 at 8:52 PM

salam,
cakap ahli politik dan penjawat awam. mana nak sama maksudnya dan fahaman. ustaz politik tafsir ikut politik dia, mana nak sama tafsiran ikut ustaz tak ada politik. mana yang betul kira yang ada penyokong betul la. yang tak ada penyokong salah tafsir dan tak faham. itu kena ikut undang2 majlis peguam. kalu ikut hakim, kena tengok hakim pakai topi apa? kalu hakim tak pakai topi politik, itu hakim ikut kerajaan. mana2 pun tak betul juga.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2014 at 9:21 PM

Polis kena keluarkan kenyataan rasmi sbg backup dgn segera supaya tiada pihak yg sewenang2nya putarbelitkan persetujuan yg telah dibincangkan..

Paling penting yg boleh- katakan boleh dn TIDAK BOLEH-katakan tidak boleh DENGAN TEGAS.
Tak perlu berlapik2 dn berpusing nk jaga hati segala bagai.

Puak2 tak reti bahasa mcm puak pembangkang yg taksub ni kena straight to the point jer. Bagi tu biar tepat ke dahi...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2014 at 9:28 PM

lagi merudumlah tourism kita.....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2014 at 9:46 PM

Depa dh mula dh...nk create momentum merusuh 98 la tu...
Polis takyah layan la puak2 jenis otak kat lutut ni.. Just buat jer keja polis..ikut segala sop.
Mulut diam, biar tindakan yg berjalan...

....................
Reply To This Comment ...................
April 21, 2014 at 10:03 PM

@Anonymousbab pelancongan kalau tak silap, Menteri MOTAC kata tak der kesan segala demo2 ni ..

....................
Reply To This Comment ...................
April 21, 2014 at 11:13 PM

Apa lagi yang nak berdemo ni? Air dicatu kat selangor tu tak nak berdemo ke?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 22, 2014 at 12:19 AM

tiang chiak sai , mat syaboo , lokun hottak <<>>tiang chiak sai akan menaiki bulldozer~~~mat syaboo dgn stimrol~~~lokun hottak memacu traktor F-1<<>>acara mega sensasi akan dimulakan oleh lokun hottak dgn menggemburkan longgokan...disusuli tiang chiak sai yg menyodok guna bulldozer...disudahi oleh mat syaboo dgn gelekan stimrol~~~acara mega sensasi 1 mei 2014 sememangnya dinanti-nantikan oleh mangkok-mangkok ayon bahalol yg tidak dapat bersabar lagi utk ditamatkan dgn gelekan stimrol mat syaboo~~~yg merupakan acara klimaks~~~tema sambutan kali ini adalah~~~OVER MY DEAD BODY

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 22, 2014 at 7:10 AM

Perhimpunan HAPAK, sebab semua tak mandi, takde air hahaha
Biar polis mandikan ramai-ramai dengan water cannon.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 22, 2014 at 8:33 AM

mcm besa. kerajaan akan entertain pembangkang. derang suka serve puak2 ni drpd penyokong sendiri.

melayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 22, 2014 at 11:45 AM

tak payah tak payah...polis tak payah guna water cannon...membazir air jer...biar yg berlonggok ibarat sampah-sarap itu bermandi peluh...kalau peluh apek pastinya bau oink...lantak korang ...berjemurlah korang tengah panas terik...boleh kena kanser kulit...lantak korang lah...bukan setakat biol...bahalol nak mampos...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 22, 2014 at 12:28 PM

nak dengar apa kata zaid komidi....

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
April 22, 2014 at 3:32 PM

Kali ni kalau KDN tak bertegas dengan menangkap apek Tian Chua ikut akta hasutan ka atau apa2 akta yang berkaitan bermakna sah zahid hamidi tu masih ada rasa simpati pada nuaq juboq dan geng juboqnya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 22, 2014 at 5:17 PM

Masok bulan rejab 1mei tuh. Yg berugama islam elok le berpuasa dari dok melalak d dataran m.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 23, 2014 at 6:18 PM

Bulan Ramadhan Nabi berperang dan berpuasa. 2 dalam 1 xde masalah.

Post a Comment