........... Dong Zong Nak Mengadu Kepada PBB Sekolah Cina DiTindas - Saya SOKONG ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Dong Zong Nak Mengadu Kepada PBB Sekolah Cina DiTindas - Saya SOKONG !

Thursday, April 3, 201417comments

Dong Zong dilaporkan sedang mendraf surat komplen kepada PBB khususnya kepada dua cabang utamanya iaitu bagian Hak Asasi / Human Rights ( UNHRC ) dan bagian Pendidikan ( Unesco ) untuk mengadu betapa sekolah cina di Malaysia telah ditindas dan didiskriminasi.

Saya prinskrin artikel dari The Sun -

Lihatlah wajah Dong Zong ! Memang bangsa kiasu yang tamak dan tak reti nak bersyukur langsung.

Dalam kita duk kondem dan kritik kerajaan Najib kerana terlalu manjakan sekolah cina, Dong Zong pula masih merasakan kerajaan menindas sekolah cina. Bukan tak cukup tapi MENINDAS !

Terbaru Najib siap sokong diwujudkan sebuah cabang Universiti China dan ia bakal menjadi cawangan terbesar di dunia bagi sebuah Universiti ( KLiK ) .... anda boleh bayangkan sendiri apakah syarat kemasukannya dan siapakah target utama kemasukan pelajarnya. 

Dan Dong Zong masih tuduh kerajaan menindas pendidikan cina !

Tapi bila difikirkan balik ...... kenapa tidak kita sokong jer Dong Zong mengadu kepada PBB ? Sebab saya lihat kenyataan DZ ini lebih kepada GERTAK. 

Kita nak tengok juga komen PBB terhadap kewujudan sekolah vernakular cina ini dalam konteks Perpaduan Antara Kaum sesebuah negara. Kenapa tidak ada sebuah pun negara yang mengiktiraf pendidikan vernakular setaraf dengan pendidikan nasional ? Kenapa tidak ada sebuah pun negara yang mengizinkan rakyatnya untuk mengutamakan pendidikan dalam bahasa yang bukan dalam bahasa Kebangsaan negaranya ? Kenapa ?


Apakah PBB akan menyokong usul / aduan yang bertujuan memecahbelahkan perpaduan antara kaum ? Menyokong usul / aduan yang konsepnya hampir kesemua negara anggotanya tidak praktikkan ?

Ya, saya sokong Dong Zong bawa aduan ini kepada PBB !

Share this article :

+ comments + 17 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 3, 2014 at 5:22 PM

Dia orang lupa MAJORITY. !!!! Kajian perlu terhadap kadar kelahiran puak ini bernanding dgn jumlah..puak sepet ini boleh menyusup sbb banyak tak reti berbahasa Malaysia. ...

....................
Reply To This Comment ...................
April 3, 2014 at 5:43 PM

@AnonymousDalam PBB buat kajian selepas dapat aduan DZ ni kelak, kita boleh sarankan supaya sekolah vernakular ini semua di HAPUSkan !

Atas nama perpaduan nasional.

....................
Reply To This Comment ...................
April 3, 2014 at 5:49 PM

saya pun sokong. jom kita tengok pula pandangan dunia tentang sekolah ternakular ni plak..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 3, 2014 at 6:05 PM

Inilah perangai CINA KUI yg sebenar. Patutnya pada dulul lg kuli2 lombong ni tak boleh di bagi muka. Inilah akibatnya bila bagi muka kat cina2 sial ni.

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
April 3, 2014 at 6:08 PM

SELAGI BULAN DAN BINTANG WUJUD......akan ku pertahankan kewujudan sekolah alias KILANG KIASU bertapak di Malaysia kerna namaku Ah Gorrrrrrrrrr....bukan takat sekolah, UNIVERSITIpun kini akan aku bangunkan....semuanya demi kasih dan sayangku pd cinaBENG KIASU....pujilah aku wahai DUNIA, satu2nya pemimpin DUNIA yg BANGGA memBANTU PROSES pemecahan bangsa.....:)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 3, 2014 at 7:10 PM

nak tanya KDN , asik kejar pendatang indon , bangla , india je, pendatang cina tak ade ke, GRO cina , vietnam tu ada hantar balik ke , atau dah keja balek jadi GRO , tukang urut dan sebagainya , kalau tak salah kata ari tu ada 50,000 pedatang cina , dah cari ke dah tangkap ke , atau b uat2 tak nampak , buat2 tak tau ke , mana bolih anta balek kan bangsa kesayangaan agoor kan kan kan kan kaaannnnn

....................
Reply To This Comment ...................
April 3, 2014 at 8:35 PM

'kita boleh sarankan.......'

kita tu sapa?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 3, 2014 at 8:57 PM

Salam
Memang patut mereka mengadu ditindas. Kat singapura, thai, indon, filipina, ostalia, us, uk, dan hampir seluruh dunia tak ada sekolah vernakular. Mungkin ah jib gor tengah lobi su pbb. Nanti su agung pbb bawa la isu sekolah cina.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 3, 2014 at 9:04 PM

Pengerusi Dong Zong adalah Tan Sri Pheng yang juga Pengurus Besar Kin Steels Kuantan dan juga kepada Perwaja Kemaman dan Perwaja Gurun. Orang macam ne nak simpan lagi.

....................
Reply To This Comment ...................
April 3, 2014 at 9:07 PM

@kampong ladSemua bloggers pro Umno ! Hahahaha .....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 3, 2014 at 10:33 PM

Harap-harap Presiden Dongkey Zong, Yap Sin Tian, akan mengikuti jejak langkah mendiang Irene Fernandez tidak lama lagi.

Laksa Johor

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
April 3, 2014 at 10:45 PM

Maka hendaklah kita kembali kepada PERLEMBAGAAN. Nak bina sekolah cina buatlah tapi dengan DUIT SENDIRI!

"Oppressed and discriminated" tapi merekalah yang paling KAYA di Malaysia.

Saya syorkan supaya semua keturunan pendatang yang memegang kad pengenalan biru diuji semula kesetiaan mereka dengan mengambil ujian kelayakan kewarganegaraan. Sekiranya GAGAL, mereka tidak boleh mengundi.

Pada masa yang sama bakal warganegara dikenakan ujian yang ketat. Kalau nak cakap Bahasa Kebangsaan pun GAGAL macam mana nak jadi warganegara ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 4, 2014 at 12:22 AM

Sebenarnya ini adalah idea yg bagus drp Dongkey Zong dan ini lah peluang kita utk menyeret Dongkey Zong ke PBB utk dipelangkong di sana. Malaysia akan membuat bantahan rasmi dan mengusulkan satu sekolah utk semua sebagai penyelesaian. PBB mesti kena ikut punya sbb mana ada sekolah vernakular dlm dunia nie kecuali malaysia jer. Masa tu Dongkey Zong sah2 terlajak jauh utk pusing balik. Masa tu kita tutup la dgn rasminya sekolah2 cina nie dgn sokongan PBB...hehehehe

....................
Reply To This Comment ...................
April 4, 2014 at 12:23 AM

'kembali kepada PERLEMBAGAAN. Nak bina sekolah cina buatlah tapi dengan DUIT SENDIRI!'

betui tu...bukan sekolah saja, tanah pun bagi, 'apa lagi melayu nak bagi'.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 4, 2014 at 10:44 AM

dong zong nih menatang apa pulak nih...domoi tumbuh panjang sangat agaknya...payah-payah sangat....pancungkan jer domoi dong zong....abis citer

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 4, 2014 at 12:02 PM

salam,

pemimpin umno ah jib gor sedang gilakan undi cina. kalu cina minta k***** b**** dan P*** M** pun dia kasi. asalkan JANJI undi. tak undi pun tak apa asalkan JANJI undi. pemandu cakap apa pun ah jib gor percaya, pasal dah JANJI undi.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 4, 2014 at 9:03 PM

Inilah alibatnya bila mereka dapat hak mengundi. Apabila tourists dari cina yg missing tu dah blend in dgn warga tempatan dan lepas tu boleh dpt kerakyatan dan lepas tu boleh mengundi. Kita dah boleh agak apa akan terjadi pada malaysia. Saya benci pilihanraya kerana disebabkan nya melayu tuan punya tanah hilang kuasa.

Post a Comment