........... Selain Kelonggaran Syarat Lulus BM, PDRM Juga Offer Gaji Lebih dan Latihan Lebih Singkat Pada Kaum Cina ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Selain Kelonggaran Syarat Lulus BM, PDRM Juga Offer Gaji Lebih dan Latihan Lebih Singkat Pada Kaum Cina ?

Sunday, March 2, 201419comments


Benarkah dalam mahu menggalakkan lebih ramai penyertaan kaum cina oleh PDRM, selain dari melonggarkan syarat daripada kepujian dalam Bahasa Malaysia ( SPM ) kepada sekadar lulus saja, PDRM juga turut menyediakan gaji yang lebih tinggi dan latihan dikurangkan 3 bulan berbanding kaum2 lain ? 

Itu yang didakwa oleh seorang pengomen DT ....dan beliau ada berikan link kepada artikel Utusan yang melaporkan begitu. Sebelum ini saya ingat cuma bab kelonggaran syarat lulus BM je ... kalau sorang dah berkata ada lagi kelebihan, mungkin pandangan ini turut dikongsi oleh ramai lagi. 

Jadi PDRM perlu berikan pencerahan supaya tidak mewujudkan perasaan tidak puas hati di kalangan bukan cina.

Apapun jom kita layan artikel Utusan tersebut -

KLiK

Bab lulus BM itu, dikatakan -

Mereka yang dipilih menyertai latihan nanti akan diberikan ujian khas bagi memantapkan kemahiran dan penguasaan bahasa Melayu.

Maknanya kalau lemah BM tapi lulus dalam SPM, takper, masuk dulu dan kemudian PDRM akan ajar lagi.

( Kalau lepas di ajar pun tetap tak pandai juga ? Yang ni tak disebut .... )

Bab gaji yang disebut -

"Kita akan melihat semua aspek terutama soal gaji yang rendah atau syarat kemasukan yang sukar,"

Nak melihat .... maknanya belum buat apa2 keputusan lagi. Dan tidak juga ditulis yang sekiranya gaji dinaikkan, ia hanya khas buat kaum cina saja. Mungkin kenaikan itu, jika ada, adalah untuk semua anggota polis.

Tapi kalau hanya KHAS buat kaum cina ..... cari penyakitlah jawabnya. Pasti akan menjadi satu isu diskriminasi perkauman.

Bab latihan lebih singkat pula -

"Jabatan Pengurusan juga akan cadangkan kepada Ketua Polis Negara agar latihan kepada kaum itu dikurangkan iaitu daripada sembilan kepada enam bulan untuk menarik minat mereka,"

Yang ini walaupun masih diperingkat cadangan, namun kita sudah boleh persoalkan Jabatan Pengurusan yang berikan cadangan itu kerana jelas ditulis pengurangan 3 bulan yang dicadangkan itu khas buat kaum itu ( di sini merujuk kepada kaum cina ).

Kenapa perlu dicadangkan pengurangan 3 bulan tempoh latihan ? Atas dasar apa ? Jika latihan 3 bulan itu tidak mendatangkan apa2 manafaat kepada pelatih2 Polis sehingga boleh dicadangkan untuk dibuang, kenapa pelatih2 kaum lain perlu jalani tempoh 3 bulan itu ?

Pastinya itu menjadi persoalan utama yang bermain dikepala rakyat jika ia menjadi kenyataan. 

Senang cerita, kalau nak ubah apa2pun dari segi kelayakan, latihan atau gaji, biarlah untuk SEMUA tanpa mengira kaum. Kenapa perlu di beri kelebihan pada kaum cina saja ?

Lepas ni perkhidmatan mana pula akan ikut sama ..... Tentera ? Bomba ?

Cina2 Dap tak mahu bising ke akan ketidakadilan berasaskan kaum yang cuba dipraktis oleh PDRM ini ?

Lim Kit Siang tak mahu melalak ke - Kenapa Polis mengambil pendekatan berasaskan perkauman ? Ini tidak adil ! !  dan bawa kepada pengetahuan Banga2 Bersatu ?

Seriusli, saya tidak setuju pendekatan yang dilakukan oleh PDRM ini. Dan bagi saya tidak salah kalau kita mahu suarakan walaupun ia masih diperingkat perancangan. Bukankah lebih baik kita bising sekarang sementara ia belum dijadikan kenyataan ?

Share this article :

+ comments + 19 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 11:03 PM

Ape dah jd ngan tanah melayu ni...anak dirumah kelaparan org lain pulak disusukan..haiiihh

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 11:12 PM

Sape la punya cadangan bangang ni? Kalau dekat private sektor cina selama lamanya mendiskriminasi graduan melayu, kenapa pulak yang terhegeh hegeh sangat ingin kan bangsa tak reti diuntung ni? Sudahla org melayu susah nak cari kerja. Kenapa terlalu bodoh bangsa melayu ni? Mereka hanya terliurkan kuasa sekarang ni. Lepas berkuasa pergi mamposla sama melayu. Tengok di Selangor dan Penang melayu diusir secara halus kerana melayu tak mampu beli rumah yang kebanyakannya kontraktor cina. PKNS pun hancur.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 11:19 PM

ahhh....menteri KDN sekarang pun sama saja dengan yang dulu...lembik!

nak popular saja!

bila nak kuatkuasa akta yang lebih kurang ISA ? makin menjadi-jadi puak pelampau menghina bumiputera dan Islam.

cukup!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 11:29 PM

Ahjibeng adalah Bijan. Lagipun hakikatnya cina nih memang terrer bab-bab kepolisian. Itu pasal ada Police Story 1, 2, 3... CID, Double Tap, bla.bla.bal..

Polis malayu apa ada? Polis melayu pula pakar ekonomi. Itu pasal ada di antara mereka jadi jutawan! Jadi, memang patut kaum cina digalakkan menyertai polis manakala kaum melayu tak perlu dinaikan gaji...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 11:51 PM

salam,
usaha yg tidak rasis utk meningkatkan bangsa cina yg sentiasa ditindas selama hampir 57 tahun telah berjaya. daripada 10 yg terkaya di malaysia, ramainya melayu 2 orang jer. india sorang. lebihnya bangsa yg tertindas. ramai yg berumah besar, berkereta mewah dan banyak keluar negara adalah melayu. lihat sahaja istana, memang besar dan mewah. tak tertanding oleh bangsa yang tertindas. istana milik melayu.

sekarang kasi lagi gaji dan pangkat sama bangsa yg tertindas. kasi habis-habis. tak perlu tunggu pru14 utk dap kasi, sekarang juga bn kasi. bn manyak sayang sama ini bangsa pasal mereka sangat pandai dan matang dalam membuang undi. tak serupa melayu, bingai, bodoh dan tak cerdik. kita ahli umno memang sayang sangat sama cina, sebab presiden umno pun cina juga, ah jib gor namanya. ketua pemuda kita pun liberal juga kerana pilih orang cina untuk memahami cina. umno memang tak kisah pun sama melayu pasal umno memerlukan undi cina. kesian kat mca dan mic pasal mereka kalah kerana cina tak undi. sekarang giliran umno la untuk angkat kaum cina kerana masa pru 13, tsunami cina telah menyebabkan bn menang. memang hebat pemimpin umno yang beketuakan orang cina, ah jib gor. ramai cina saangat lap sama pm. pm akan teluskan sekolah vernakular. kasi ajer brim, semua melayu sulah lembik tengkuk. tengok sudah 17k yg tolak brim yg matang berfikir. tu semua melayu. kita kasi jual habis ini bangsa umno.

nanti buat peraturan baru, gaji untuk cina kena lebih tinggi daripada semua bangsa, pangkat lebih mudah untuk naik, kelebihan semua untuk cina kerana kita mahukan cina memasuki alam pekerjaan kerajaan.mereka sangat pandaiiiiiii. dan rajin ma. tarak ponteng punya orang serupa melayu ma. masa kerja, mau pi solat, masa rehat mau rehat, masa kerja, mau solat, masa balik mau awal tapi tarak mau pi solat dulu. mau solat waktu kerja juga. kita cina tarak itu macam ma. pagi pagi ajer ma kita sembah sama tok nenek kita ma. ramainya ahli umno sedang tidur lena di bai oleh kehebatan pemimpin cina umno, ah jib gor, pahlawan boooooooges

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 3, 2014 at 12:02 AM

Mana meritokrasi?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 3, 2014 at 12:03 AM

Latihan polis tu sebenarnya memang 6 bulan. Masuk bulan ke-3 diaorang ditendang keluar. Pastu nama diaorang akan dipadamkan dari database pdrm. Sebenarnya ni sekadar plan rahsia untuk diaorang menyamar dan menyusup masuk sebagai orang kanan dalam geng kongsi gelap. Ala, sebijik mcm filem hongkong Infernal Affairs tu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 3, 2014 at 12:17 AM

Cuma kurang dari 2% yang sertai PDRM. Apa kaum cina ni bukan rakyat Malaysia ke? Padahal mereka yang selalu bising pasal PRDM ada kes rasuah, kes jenayah tinggi, tak buat kerja dll. Jika quota untuk pegawai rendah tidak sama seperti peratus jumlah rakyat Malaysia walaupun syarat telah dilonggarkan. Buat saja kerahan tenaga untuk kaum cina. Baru dia org tahu bagaimana bila ditembak oleh musuh. Saya boleh pasti jika ini dibuat, baru tidak akan ada dakwaan bodoh yang menyatakan kes lahad datu adalah sandiwara timbul.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 3, 2014 at 1:01 AM

Siriusli! we need Tun Dr Mahathir back. Makin lama makin merepek kerajaan ni. Menteri menterinya pula sibuk nak jadi populer je bukan serious nak mentadbir negara.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 3, 2014 at 1:08 AM

Tak setuju orang Cina masuk pdrm. Keselamatan negara harus dijaga oleh orang yang mengucap dua kalimah shahadah. Baru boleh dipercayai

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 3, 2014 at 2:36 AM

Kita cuma takut dengan api dalam sekam. Risau kalau ada gunting dalam lipatan yang nampak lurus telunjuk tapi kelingking berkait.

Apabila semua pintu dan jalan dibuka.......takut-takut senjata makan tuan, umpama melepas anjing tersepit.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 3, 2014 at 10:11 AM

Ternyata, kelebihan-2 yang diwar-warkan kepada cinabeng sejak akhir-2 ini termasuk mengekalkan sekolah cina, menambah peruntukan kpd mereka adalah menifestasi daripada sikap terlalu rasa rendah diri bila berhadapan dgn puak cina. Sikap ini merupakan bahana yang melanda PM kita dan kemudian diperturunkan kpd menreti2, ksu, ketua jabatan dan seluruh organisasi kerajaan... ya! bermula dari PM. Sebab utama benda2 tak masuk akal yang berlaku mutakhir ini adalah gara2 ketakutan PM yang melampau terhadap cina. Perlukah kita melihat alternatif kepada keadaan yang membelenggu kita seperti ini? ya... saya rasa seolah-2 menunggu penyelanmat melayu umpama menunggu kemunculan imam Mahadi...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 3, 2014 at 10:43 AM

kenapa perlu kita risaukan mengenai jumlah kaum cina dlm pdrm ini?kalau diorg xder pun xperlah..terbukti org melayu lebih layak jaga hal2 keselamatan negara..harap kerajaan kaji semula cadangan ini..x kan kerajaan nak bezakan polis melayu dengan polis cina kot?polis cina dapatt gaji lebih besar walaupun sama pangkat???biar betul menteri kdn

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 3, 2014 at 11:28 AM

Cadangan PDRM sebenarnya tidak menyelesaikan langsung masalah kenapa penglibatan kaun cina sgt rendah dlm PDRM.

Nk selesai masalah ni kene la paham apa dia masalah tu dn punca utama kpd masalah tu.

Punca sebenarnya ialah kerana Org Cina Sendiri yg MEMANG TAK MAHU kpd perkerjaan jenis tu.
Contoh, kalau mmg takde nafsu kt jantan,buat mcm mana pn mmg tak jd ape. Bg la jantan bogel free dpn mata, takkan jd ape jgk.

Tp kalu mmg kita sendiri yg nk, kita sendiri akan cari jalan. Susah mcm mana pn kita akan usaha dptkan. Tak payah nk down gred syarat segala bagai..

Penyelesaiannya ialah kerajaan perlu melahirkan rakyat dari semua bangsa yg mempunyai nilai jatidiri yh tinggi terhadap negara melalui sistem pendidikan satu aliran. Bila mereka sygkan negara dn faham kepentingan melindungi keselamatan dn keamanan negara, barulah mereka sendiri yg akan mohon utk sertai PDRM. Bukan setakat PDRM.. ATM, KTM, SSM, PM,TPM dn semua yg ada M mereka sendiri akn mohon dgn rela hati.

Tindakan PDRM betul2 ibarat menghidangkan makan bertaraf 5 bintang kpd org yg dh kenyang..

Inilah bukti bagaimana produk 1Malaysia mendahulukan rakyat. Terbaik Najib..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 3, 2014 at 2:07 PM

Kalau saya orang Cina sudah tentu saya jadi 'offended' dengan cadangan ini. Ada kah kerajaan Ahjibgor fikir orang Cina yang nak masuk polis lebih BODOH dari orang Melayu jadi syarat mereka di KURANG sikit.

Dari sudut latihan di pendek kan dari orang Melayu,adalah kerajaan Ahjibgor fikir orang Cina kurang kesabaran jika di bandingkan oleh dengan orang melayu?

alfie

....................
Reply To This Comment ...................
March 3, 2014 at 4:42 PM

Setuju Din, BISING skg drpd dah jadi itu lebih baik. Memang pengurusan PDRM bodoh mcm lembu. Sama je dgn Menterinya yg hanya nakkan populariti sebelum PAU. Lepas PAU boleh pulak peluk Malaysiakini.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 3, 2014 at 5:20 PM

Hancur malaysia di tgn pemimpin bodoh

....................
Reply To This Comment ...................
March 3, 2014 at 6:26 PM

PDRM dak jadi macam syarikat Cina, la nampaknya. Di situ pun gaji mereka lebih tinggi dari mereka yang berbangsa lain.
Sanggup melacurkan Bahasa Kebangsaan demi mendapat sokongan.

Nampak gayanya, Bahasa Kebangsaan sudah dijatuhkan nilainya. Akhirnya mereka akan anggap tiada lagi keperluan untuk belajar.
Banggang. Kalau begitu tak perlulah Mahyuddin mahu menambah masa pembelajaran di SRJK. Standard pun dah turun.

....................
Reply To This Comment ...................
March 5, 2014 at 10:49 PM

wow.....FIRST TIME tengok iklan polis ada tulisan cina.

menjadi anggota polis@bomba@tentera adalah bukan untuk mengejar gaji. masa nak isi borang pon, dah kena pikir betul2 niat di hati. sebab inilah pasukan yg sanggup mengorbankan nyawa demi keamanan negara.

ada sahabat penah kata;
"kalau takleh kena panas, kena marah, kena sembur, pi balik main chess. jangan jadi polis"

Post a Comment