........... Rekonsiliasi - Syarat PDRM DiLonggarkan KHAS Buat Kaum Cina | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Rekonsiliasi - Syarat PDRM DiLonggarkan KHAS Buat Kaum Cina

Saturday, March 1, 201430comments



"Berdasarkan statistik sehingga 31 Disember tahun lepas, keanggotaan didominasi oleh kaum Melayu dengan sejumlah 90,156 orang, India (3,659), Cina (1,974) dan selebihnya lain-lain kaum,"


Demi mahu melihat lebih ramai orang cina menyertai pasukan Polis, PDRM memberikan kelonggaran KHAS buat mereka -

Katanya, kelonggaran syarat bagi kaum Cina adalah hanya perlu lulus Bahasa Malaysia di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan lulus keputusan V/6/9 dalam ujian penglihatan mata atau dengan menggunakan cermin mata atau kanta lekap.

"Syarat kemasukan sebelum ini buat kaum Cina iaitu perlu kepujian Bahasa Malaysia...jadi kita mempertimbangkan keadaan (kelonggaran) ini khas untuk kaum Cina," katanya dalam sesi wawancara Eksesais Pengambilan Khas Jawatan Konstabel bagi Mengalakkan Penyertaan Kaum Cina dalam Kerjaya PDRM Tahun 2014, di sini. -
SINAR.




Satu PENGIKTIRAFAN kepada kelemahan penguasaan Bahasa Kebangsaan di kalangan kaum cina. TAHNIAH !

Lemah dalam Bahasa Kebangsaan ? Tidak ada masalah .... kerajaan akan bertolak ansur. 

Itupun saya yakin mereka masih tidak reti nak bersyukur ....



Lepas satu2 promosi dibuat bagi menarik lebih ramai kaum cina menyertai khidmat Polis, tapi mereka nampaknya tidak berminat. 3 tahun lepas ( KLiK ) -

"Walaupun pelbagai usaha telah dibuat bagi mempromosikan PDRM kepada kaum bukan Melayu, namun ia dilihat seakan tiada sambutan,” kata Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam, Datuk Salleh Mat Rasid.


Agaknya jika lebih ramai kaum mereka dalam Polis, semakin kuranglah peluang mereka nak kritik dan perlekehkan Polis atau men-sinonim-kan kaum Melayu dengan pihak PDRM.


Seperti yang saya seringkan katakan - Selagi kita tidak jadikan ia satu KEPERLUAN untuk rakyat Malaysia fasih dalam Bahasa Kebangsaan, selagi itu ia tidak akan menjadi satu keutamaan. 

Apalagi bila kelemahan itu pula di iktiraf !

Ini satu lagi sejarah kenyataan Menteri yang mengiktiraf kelemahan berbahasa Kebangsaan dikalangan rakyat -

"Semua agensi kerajaan yang ada kesan secara langsung kepada rakyat seperti Jabatan Kebajikan, Jabatan Pendaftaran dan sebagainya ini harus memiliki pegawai dari pelbagai kaum supaya tidak berlaku masalah komunikasi," kata Menteri Sumber Manusia Datuk Seri Dr S.Subramaniam ( KLiK ) 


Bab usul menghapuskan status bangsa mereka semua melalak menyokong konon mereka mahu berbangga kalau semua rakyat dikenali sebagai bangsa Malaysia.

Tapi bab melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang rakyat Malaysia yang salah satunya adalah fasih dalam Bahasa Malaysia, mereka anggap remeh.

Share this article :

+ comments + 30 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 1, 2014 at 2:48 PM

bro din , tak tau apa nak cakap dah...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 1, 2014 at 2:58 PM

woi PDRM...jika tak fasih BAHASA MALAYSIA, itu bukan warganegara yang baik tau tak? korang nak ke KOMUNIS bersarang di dalam PDRM?

....................
Reply To This Comment ...................
dontortoise
March 1, 2014 at 3:02 PM

satu cadangan yang 'amat baik'..

sepatutnya kelayakan itu hanya CUKUP UMUR dan SEMPURNA MENTAL DAN FIZIKAL sahaja. gagal BM pun tak kisah. setakat lulusan PMR pun tak kisah. selagi ada layanan khas..sila teruskan..

lepas tu letakkan di unit jenayah berat. nak jugak tengok mereka2 tu ada telur ke tak...nak tengok jugak sejauh mana PATRIOTIKNYA mereka itu..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 1, 2014 at 3:37 PM

lantak diorang la ... nama jer warga Malaysia ... bahasa Malaysia pun tak fasih
tu belum lagi subjek SEJARAH ...
nak tolak ansur apa lagi

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 1, 2014 at 3:54 PM

bro din, alang2 longarkan syarat , apa kata , kita cadangkan pada KDN ujudkan jabatan polis cina , polis cina , cakap cina, tolisan cina , semua cina ,agak2 bijan dan komidi setuju tak...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 1, 2014 at 4:02 PM

Satu lagi syarat ialah.....kaum ni cuma nak jadi pegawai saja iaitu Inspektor keatas...setakat konstabel je tak payah lah....kan org melayu ni tak kisah........

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 1, 2014 at 5:23 PM

Kenapa hanya untuk cina saja ...
Sepatutnya untuk semua bangsa ... Kelonggaran ini dibuka ...
Kenapa kerajaan asyik manjakan kaum cina dalam banyak hal ...
Hem nampak gayanya tak lama lagi lulusan ueb akan diterima dan setara dengan spm ...
Najib yang rekonlisasi ...
Cina diutamakan India didahulukan
Melayu disingkirkan ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 1, 2014 at 5:48 PM

Apa jadi dengan meritokrasi yang disalak oleh mereka selama ini?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 1, 2014 at 6:09 PM

malu,malu,malu...1001x malu.
ini apa ni,ini adalah Malaysia yang dah lebih 50 tahun merdeka bukan RRC!
Nama pun Polis DIRAJA MALYSIA.tak kan tak faham lagi. talak tau Bahasa Malaysia,jangan duduk Malaysia maa..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 1, 2014 at 6:30 PM

Jangan pula lepas ini syarat untuk orang melayu dan india nak jadi polis kena fasih bahasa cina pula, entahlah pak menteri oi dah lah bahasa kebangsaan makin dilupakan...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 1, 2014 at 6:34 PM

Biasalah... CINA punya pasal, Kerajaan 1Malaysia sanggup buat apa sahaja. Jilat ponggong CINA pun sudah, suruh makan NAJIS pun Najib mahu...

....................
Reply To This Comment ...................
March 1, 2014 at 6:40 PM

Lepas ni din anggota pdrm kaum cina akan diberi gaji lebih.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 1, 2014 at 6:41 PM

Lepas ni khas untuk cina, tidak perlu kredit dalam BM, boleh dapat masuk IPTA pula. Lepas tu tak perlu status bumiputera, boleh masuk UiTM, lepas tu, tak perlu beragama Islam, boleh jadi Kadi di pejabat agama, lepas tu pulak tak perlu ada darah daging keturunan Raja, Sultan atau tidak, mereka boleh menjadi Yang Di Pertuan Agong, macam tu ke? HIDUP 1MALAYSIA! Gagasan hebat PM Najib yang mesra dan manja cina, walaupun 96% cina menolak BN! TAHNIAH PM NAJIB!!! KAMI SAYANG KAMU!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 1, 2014 at 7:09 PM

aku setuju jika PDRM melonggarkan syaratnya untuk semua bangsa ....
Tetapu lepasan UEB .... jangan sesekalu diterima masuk dalam jabatan kerajaan . ..
Kerajaan kena tegas dalam hal ini ....
Inu kerana meteka mahu meminggirkan diri mereka dalam kelompok mereka saja ....
Tapu dalam.hal.ini sku tak percaya dengan ah jib gong ini ....
Pasti dia akan menyetu agar JPA buat perubahan ...
demi memenuhi rasa cintanya kepafa kaum cibaibeng ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 1, 2014 at 7:33 PM

Laa... patut pun kurangnya cina jadi kakitangan kerajaan...

rupanye BM lulus je... fail banyak kot...

lpstu dok jaja.. mereka tak minat makan gaji tapi minat berniaga... hahaha.... err jd salesgirl kat mall tu kira makan gaji ke atau bisnes sendiri...

rupanya BM tak credit..kepujian...
kekalkan syarat kepujian tersebut... jgn biarkan org Melayu yg ada kepujian dlm BM dinafikan hak...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 1, 2014 at 7:33 PM

nak berlembut ada batasnya ..
nak bertolak ansur ada hadnya ...
nak buat .. buat pada semua kaum .. melayu .. cina .. india
kalo setakat LULUS BM pun dah boleh jadi POLIS ... level akademik POLIS Timur Leste pun lagi tinggi la ....
lepas ni jangan sibuk2 nak naik gaji ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 1, 2014 at 8:18 PM

Tapi bagus jugak benda ni. Nanti bila malaysia cina ni dah masuk, lama2 dia tau la. nak ckp melayu. Tak kenal maka tak cinta. Pastu malaysia cina ni dah masuk,,dia kawen dpt anak plak. Second generation ni yg kita nak kejar perpaduan balik

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 1, 2014 at 8:57 PM

ini idea zaid ke atau najib, atau pemandu.. tapi tak pe , nanti kita dengar apa najib cakap..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 1, 2014 at 9:43 PM

Din, aku berfikiran positif atas cadangan ini. Kita perlukan ramai polis cina kerana kes-kes jenayah kebanyakan dalangnya ialah bangsa cinabeng. Antara kes-kes jenayah yang sinonim dengan cinabeng ialah Ah Long, judi haram, pelacuran, dvd pirate, barang2 tiruan, gengster dan kongsi gelap. Kita perlukan polis cina untuk menyusup masuk ke dalam kumpulan gengster dan membuat penyamaran macam filem hongkong.

Selain itu, yang banyak menjolok sarang tebuan jugak adalah cinabeng. Antaranya Lim GE, Teresa K, Alvivi dan Namewee. Untuk mengelakkan polis dituduh rasis, biarlah polis cina yang menangkap mereka.

Meskipun begitu, aku cadangkan satu syarat tambahan. Sebaik sahaja cinabeng dilantik menjadi polis. Mereka diwajibkan untuk mengambil SPM BM secara ulangan dan mesti mendapat kredit sebagai syarat kenaikan pangkat. Jika tak lulus BM, kenaikan pangkat mereka mesti dihalang.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 1, 2014 at 10:17 PM

alahai anom pembodek ah jib gong aka penjilat cibaibeng ...
hang tau dak ... dak berapa generasi depa dok kat malaysia ni ...
hang tau dak ada antara mereka yang fasih amat betcakap bahasa melayu ... contohnya cina kelate dan kedah ...
kenapa?... kerana mereka menerima budaya dan masyarakat melayu sebagai sebahagian dari diri mereka dan tidak memperjuangkan proses pengekalan identiti cina yang tebal.
tetapi cina yang tak kredit bahasa melayu ini adalah product sekolah vernakular yang amat disanjung tinggi oleh ah jib gpng ... dan mereka amat berbangga dengan kecinaan mereka ... dan merasa bahawa bahasa nelayu tidak penting dan seolah-olah apabila menguasai bahasa melayu mereka telah tunduk hormat kepada bangsa melayu. tak ada gunanya mengharapkan perpaduan ... tetapi pada masa yang sama bahasa melayu dikorbankan.
jika kerajaan memikirkan perlunya bahasa melayu dikorbankan ... kerajaan perlulah memberi peluang kepada senua bangsa lain yang tidak kredit bahasa malaysia memasuki perkhidmatan kerajaan.
apa akan jadi kepada bangsa melayu yang tidak kredit bahasa malaysia ... mereka tentunya akan ketinggalan berbanding bangsa cjna yang diterima masuk dalam perkhidmatan kerajaan ...
jadi tepatlah slogan 1Malaysia yang bererti cina diutamakan india didahulukan dan melayu disingkirkan ...
perubahan jenis inilah yang dilaungkan oleh ah jib gong ...
dan untuk memudahkan proses itu bangsa melayu diberi brim agar senang disingkirkan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 1, 2014 at 10:51 PM

Tak adil la kata aku pembodek najib. Aku menyampah dengan si lembik tu. Macam aku ckp la, nak buat macamana lg. Tak kenal maka tak cinta. Bagi peluang derang ni masuk n bergaul dengan melayu dulu. Bagi dia pandai becakap balik kita bersatu pelan2. Kena tengok pada keturunan malaysia cina ni nanti. Aim dia adalah anak2 dia akan lg terbuka nak terima malaysia ni dr mak bapak dia. Tapi ni pandangan aku je la tak tau la kalau ni tujuan asal atau tidak. Mana tau sbenanye ramai malaysia cina ni nak jadi polis tapi sbb kena kepujian jadi tak layak? Dah rugi kita kat situ. Jangan personal attack pandangan aku dengan najib atau rosmah. Terhina aku. Bagi pandangan je kk kita kan geng turtle

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 1, 2014 at 11:03 PM

Ini namanya pemimpin UMNO masih tak sadar diri. Kera di hutan disusukan anak sendiri mati kelaparan. Berapa ramai lagi anak2 melayu yang diwajibkan mengganggur tanpa kerja...?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 12:08 AM

Org melayu pun ramai x kredit bahasa melayu tp fasih, tu tak nak tengok ke..?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 1:26 AM

@Anonymous

Takutnya yang jadi kongsi gelap Cina pulak menyusup ke polis, cam dalam cerita Infernal Affairs tu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 2:08 AM

unit k9 lagi paham bahasa melayu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 2:40 PM

Meritokrasi yang diorang salak selama ni Nampak sgt hanya utk perkara yang mereka rasa boleh menang dari orang Melayu. Yang mana diorang tak boleh menang, bagi kelonggaranlah, segala macam tok nenek nak melindungi hipokrasi mereka. NAJIB, ENOUGH IS ENOUGH. YOU ARE BRINGING MALAYSIA DOWN TO THEIR KNEES. Bila tiba part biasiswa, pandai nak meritokrasi. Bila nak jadi polis, bangsa dia yang dungu tak reti cakap Melayu pun boleh jadi. Cuba tengok statstik berapa ramai bangsa diaorang dapat biasiswa dan PTPTN percuma berbanding orang Melayu. Diaorang dah senyap sekarang pasal isu biasiswa sebab diaorang dah menang. Sekarang usaha mereka diteruskan untuk perkara-perkara lain pulak. Selagi mereka tak lebih "menang" dari orang Melayu dalam semua segi, selagi itu mereka akan bising, dan NAJIB AKAN AKUR. NAJIB LEMAH DAN TAK LAYAK MEWAKILI UMNO. Pecahkan semua jabatan kerajaan agar ada seksyen khas utk Melayu, Cina, India, bla, bla. Hanya di Malaysia perkara ini boleh berlaku kerana kelemahan NAJIB yang suka popular di mata cinabeng. Bukan saja memerlukan lebih kewangan, dasar NAJIB bakal melingkupkan kewangan Negara. BRING DOWN NAJIB.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 2:46 PM

Menyirap darah bila setiap hari satu demi satu Malaysia dibogelkan identity Melayu demi memenuhi nafsu bangsa yang sememangnya tidak pernah senang dengan kejayaan yang dicapai oleh orang Melayu. Mereka hanya tahu nak lebih tinggi kedudukan dari orang Melayu. Di syarikat swasta mereka dah berkuasa, Najib tak nak kisah ke nak melonggarkan syarat untuk orang Melayu? Meritokrasi kepala hotak diaorang. Kita dah kena tipu dan tipu dan tipu lagi. Najib tak pernah belajar saikologi. Jika permintaan kerap dipenuhi, mereka akan meminta, dan meminta lagi. It will never end. I harap sangat Najib punya keistimewaan pulak yang bakal diambil, sama seperti Najib membenarkan mereka mengambil hak anak-anak Melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 3:45 PM

kesimpulannya..bijan dan pemandu dia memang haprak. aku amat yakin bijan akan jadi ketua pembangkang pada pru akan datang. itu pun jika dia ada telur la..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 3, 2014 at 2:04 AM

Kalau benar dan sahih usul ni, sememang nya menteri KDN dan top brass PDRM dah,

1) Hilang Akal
2) Tak ada idea lagi boleh guna-pakai?
3) Dah tak boleh pikir secara adil
4) Dah melampau tersangat nak manjakan cinabeng
5) Baik PDRM, Tentera, lain-lain Jabatan Kerajaan MELAYU (Malaysia) buat sekali-selari dengan cadangan ni

Lepas tu tengok Melayu-Muslim merempat, kemudian dipinggir, kemudian dihina trerus-terusan, kemudian dihimpit-dibelengu keperitan kehidupan....

Kemudian tinggal lah melayu-muslim hidup dalam membeku pendam perasaan yang tersangat membara....dah tak ada pilihan....mengamok je lah jawab nya.

Nothing to loose apa....

Time tu dah jadi macam Syria, Mesir, Iraq, Tunisia, Libya, Afganistan, Pakistan, Sudan, Somalia dan Indonesia tatkala 1998 (rusuhan cinabeng di salai), time tu baru kita nak mula HIDUP BARU!

Harus diingat, cinabeng dah lama dan ramai sekali dah bersedia 'payung' (PR, rumah, tanah, tempat, harta, DLL) di luar negara, you name it HK, Taiwan, China, Australia, NZ, America, Canada, UK, Europe DLL...

READ MY WRITINGS - CINABENG WILL BE THE FIRST TO FLEE

'When things get going cinabeng be the first to be burning'
'When things turn to shit, cinabeng be the first to split'

I can almost guarantee that they cannot be bank-on at the first sign of TROUBLE!

Say what you like about this troll, but its a facts of life!

See a SNAKE, its no more deadly than a standing INDIAN,
See a DRAGON, it cannot create more havoc than a living CINABENG! Thats even worst than the INDIANS.....so say an ITALIAN!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 3, 2014 at 10:56 AM

harap ada yang buat bantahan..berlaku adil lah pada polis2 melayu yang sedang berkhidmat..berani ker kaum cina nak berdepan dgn penjenayah..

Post a Comment