........... Isu Nama Bangsa - Recap Sumpah Najib | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Isu Nama Bangsa - Recap Sumpah Najib

Sunday, March 2, 201427comments


Berkaitan usul Joseph Kurup yang mahu menghapuskan ruangan BANGSA pada semua borang resmi, dah banyak pihak bersuara menyatakan sokongan atau bantahan.

Suara Ngo2 Melayu dari awal lagi dah berkumandang menentang sekeras2nya usul yang dilihat bakal menghapuskan Hak2 Istimewa Bumiputera yang sedia termaktub dalam perlembagaan .... secara tak langsung menunjukkan usul itu melanggar Perlembagaan.

Kemuncak bantahan adalah dengan tertubuhnya Barisan Perpaduan Nasional semalam, iaitu satu perikatan 55 NGO Melayu - bertujuan untuk membela kepentingan, keharmonian, kesejahteraan rakyat serta keamanan negara.

Gabungan 55 NGO itu menyifatkan bahawa perpaduan mampu dicapai apabila kuasa dominan iaitu orang-orang Melayu mempunyai kuasa yang baik.

 
Antara badan-badan NGO besar yang turut serta dalam gabungan itu termasuk PERKASA, Muafakat, JATI, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), PEMBELA dan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM).



Gabungan juga sebulat suara menolak penuh Majlis Konsultansi Perpaduan Negara (NUCC) kerana menganggapnya 'tidak membantu ke arah perpaduan'.- Astroawani.


Sementara wakil2 Mca, Mic dan Gerakan pula menyokong penuh usul itu. Secara umumnya, usul itu disokong oleh Bukan Melayu dan orang Melayu pula menentang.


Yang belum kedengaran adalah suara kepimpinan tertinggi Umno. Di mana suara Umno ? Di mana suara Presiden, Timbalan Presiden, Naib2 Presiden dan Ketua2 Wanita , Puteri dan Pemuda ?

Anda semua orang Melayu kan ? 

Umno pula Juara Melayu kan ?


Najib pula berdarah Pahlawan Bugis kan ? Suka saya peringatkan akan satu SUMPAH ATAS NAMA ALLAH DAN RASULNYA yang pernah dilafazkan oleh pahlawan Bugis kita ini yang saya petik dari bahagian akhir ucapan dasar beliau semasa PAU 2012 -

Sudah barang pasti UMNO tidak akan membiarkan semua itu berlaku. Jika kita kehilangan harta, ia boleh dicari ganti. Jika kita hilang darjat kedudukan, ia dapat dipulih semula. Tetapi, jika kita kecundang dalam perjuangan ini, kita sudah tidak punya apa-apa lagi. Kita akan melukut di tepi gantang. Akhirnya, terbangsat dan merempat di tanah sendiri.




Justeru, saya selaku Presiden UMNO, bersama-sama Timbalan Presiden serta seluruh saf kepimpinan parti, bersumpah dengan nama Allah dan Rasul-Nya, berikrar dan berjanji, terus mendahulukan kesejahteraan rakyat, terus memartabat rumpun Melayu, terus membenteng akidah umat dan terus memelihara agama Islam.


Bagaimana mahu dimartabatkan rumpun Melayu kalau tiada lagi pengenalan bangsa ?


Tapi itu tafsiran saya lah ...... Najib mungkin punya tafsiran lain akan sumpahnya..... takpun tengah mencari2 tafsiran yang mengikut kesesuaian keadaan, tu yang lambat nak bersuara.

Share this article :

+ comments + 27 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 6:50 AM

Dengan Ah Jib Gor ni kita perlu berhati-hati. Jangan sesekali percaya kepada janjinya. Janji Ah Jib Gor adalah janji dicapati. Ingat lagi tak janji sebelum pru yang slogannya ialah kerajaan mendengar denyut nadi rakyat. Lepas pru apa jadi ? Segala-galanya naik, minyak naik, gula naik, tarif bil elektrik naik sampai rakyat naik darah.

Seperti yang kita sedia maklumi, pahlawan bugis adalah pendekar yang paling digeruni pada zaman silam. Antara jurus yang paling digeruni ialah pukulan maut 7 hari. Tapi kalau kita merujuk pahlawan bugis itu kepada Ah Jib Gor pasti akan ada yang menggelengkan kepala. Apa tidaknya kerana Ah Jib Gor cuma bertukar kulit kepada melayu semasa pau sahaja. Selepas pau, beliau akan bertukar kembali kepada kulit yang sebenar.

Oh ya, lupa pulak saya. Kita dah lama ketiadaan presiden umno. Yang ada sekarang ni hanyalah presiden bn. Presiden bn kan kena jaga hati semua orang.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 7:19 AM

Hehe....bagussss

....................
Reply To This Comment ...................
March 2, 2014 at 7:26 AM

kenapa nak buang ruangan kaum?? jika buang sekalipun hasrat nak elak perkauman tidak akan tercapai...jika nak rakyat bersatu hapuskan srjk/ srjt / smj dan semua rakyat guna bahasa malaysia saja seperti di thailand dan indon

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 7:26 AM

Merana dan merempat kita bangsa melayu suatu hr nanti klu mcm ni la sikap pemimpin melayu.

Ada kuasa tp tak mampu buat apa2.org lain yg atur hidup kita

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 9:08 AM

bro din , patut dalam hal2 yang begini ketua pemuda UMNO yang wajib kehadapan mempertahankan nya, tapi apa nak di kata si kitol sedang lena di dalam skirt setiausaha DAP nya si regin tu,...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 9:23 AM

habis nak bubuh apa pada nama raja2 MELAYU, nak bubuh nama apa pada askar MELAYU..nak tukar nama apa pada UMNO , kan UMNO guna nama melayu,united malay national organitation, kalau si bijan , pemimpin2 melayu terima usul ini memang le dia orng semua PUKIMAK, SIAL ....patut le muka si bijan macam muka orng bodoh dungu ,rupayna termakan sumpah....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 9:41 AM

Kurup tuh bini dia org Pilipin. Hapuskan bangsa, selamatlah bini dia. Dia nih mcm Ahjib jugak, takoot bini. Tak percaya, tanya orang Bingkor, Keningau.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 10:04 AM

Salam Bro Din & semua followers Dinturtle...
Saya rasa kita semua sedar dan tahu bahawa perpaduan kaum akan hanya dapat dicapai
menerusi sistem "SATU SEKOLAH" ... tapi kenapa tiada "PEMIMPIN" atau NGO yang berani atau sanggup memperjuangkan ini secara habis-habisan demi kesejahteraan dan keharmonian anak cucu kita di masa hadapan? Konsep "rekonsiliasi" Ah Gib Gor pasti tak akan berjaya... yang pasti ianya akan menelan ratusan juta wang rakyat!

Ya Allah ya Tuhanku... Kau wujudlah seorang pemimpin dikalangan bangsa kami... yang benar-benar dapat berjuang ke arah kesejahteraan masa depan bangsa kami... Amin.

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
March 2, 2014 at 10:17 AM

DS Ah Jib Gor adalah seorang PM utk SEMUA.....pemahaman PM utk SEMUA DS Ah Jib Gor adalah kalau berkaitan Islam dan Melayu Shhhhhhh......SENYAP.....bukan apa, takut keadaan kucar kacir....kalau berkaitan CinaBENG.....GENDANG DIPALU, DUIT DITABUR, TANGLUNG BG FREE maaaaa

dr perbuatan DS Ah Jib Gor yg lepas2 dah menJELASkan SUMPAH yg bagaimana DS Ah Jib Gor buat.......kefahaman dia terhadap "memartabat rumpun MELAYU, memBENTENG akidah umat n memelihara agama Islam" adalah berBEZA dr PEMAHAMAN rakyat biasa.

Barisan Perpaduan Nasional.....LEBARkan SAYAPmu ke seluruh pelusuk Tanah Melayu ini.....aku SOKONG!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 11:00 AM

Dan najib pn akhirnya rebah apabila 'peluru' itu tepat mengenai dahinya....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 12:48 PM

Din najib is not in control. To be a leader, you needed clean shaven balls from the get go. This dumb najis must have a lot of people gripping his balls. Thats why mahathir was brave. He had no one on him. Sad for najib. He cant resign if he wanted to. Malaysia is being fed to the dogs. For all we know, najib following orders is whats keeping this country from being suck into situations like in kiev and so on

....................
Reply To This Comment ...................
March 2, 2014 at 12:50 PM

Hilang bangsa maka hilang lah Identiti Melayu sepenuh nya.

Maka akan bertambah kuat identiti bangsa cina dan india dengan kebudayaan mereka yang menjadi amalan tradisi termasuk ritual agama yang tersembunyi di dalam nya ! Selama ini ia tidak boleh di ganggu gugat, yang kian di perkuatkan dalam persada politik Malaysia. Menghapuskan pendidikan vernakular sudah menjadi perkara bulan dan bintang dan naga-naga bersorak semakin ria, batu caves semakin di puja, kristian evangelist akan melebar sayap di pelosok tanah tinggi negara kerana kemampuan mereka berganda-ganda dalam arena antarabangsa !

Melayu yang sinonim Islam, di benci dan terus di benci secara lumrah kerana tidak mengikuti rasmi mereka semua.

Kenapa hanya Melayu yang di robek, walhal bangsa asing berdiri teguh dengan KEBANGGAAN tradisi dan kehidupun mereka tanpa menghiraukan majoriti Melayu yang bersusah payah yang membina Nusa dan membangunkan Malaysia ? Jika bangsa cina punya sumbangan apabila merancakkan ekonomi dengan keuntungan maksima, mereka sering lupa bahawa dasar-dasar Kerajaan Melayu memungkin kan semua nya. Begitu juga sumbangan dari bangsa india dan lain-lain nya.

Ada perkara-perkara yang perlu dan ada juga perkara-perkara TIDAK PERLU demi mengimbangi keharmonian dan perpaduan rakyat. Rahsia terserlah apabila rakyat berbagai bangsa mematuhi Kerajaan, Perlembagaan dan Perundangan di sulami saling menghormati dengan berfikiran lebih matang. Di beri ruang bukan bermakna menjadi lebih semitik dan terus hilang akal.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 1:27 PM

Dalam Islam sendiri kita tahu yg perkara2 DASAR dn ASAS ni sebenarnya tak boleh ada langsung tafsiran yg berbeza.
Semuanya mesti SAMA dan menyokong/menguatkan antara satu sama lain.

Perkara2 kecil/ranting/furu' kalau berbeza sedikit pendapat dn tafsiran itu masih boleh diterima kerana ia tidak menyentuh perkara ASAS.

Inilah sistem yg islam ajar untuk mentadbir negara. PM org islam,menteri2 pn majoriti org islam tp cara pemerintahan hancur..Kalau perkara mudah mcm ni pn tak boleh nk buat.. Baik la semua pakat2 muhasabah diri apa jawapan nk bg dpn Rabbul Jalil di padang mahsyar nanti...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 1:36 PM

Kerandut dah masuk dlm perut......ptuiiiiiiih

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 1:53 PM

Malayan Union Jilid II

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 2:19 PM

Keling kahwin ngan cina, macam kopi susu, lepas tu dapat anak letak bangsa 'Malaysia'!

Pergh!!! Lepas tu tukar nama Malaysia? Hanna Yeoh pasti ada perinciannya!

Mcm nih punya hal, kalu Ahjib pon tidak boleh fikir, baik masuk tadika PERMATA....

....................
Reply To This Comment ...................
March 2, 2014 at 2:29 PM

Obama adalah african american!!!! Bangsa masih african - tak hilang walaupun dia warganegara America.

Bangsa tidak boleh dilucutkan. Ugama boleh tukar2. Seorang berbangsa cina boleh jadi muslim, christian dsbnya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 3:17 PM

@Anonymoustahniah! Ulasan yang bernas dan tepat!

Saya harap....amat..amat berharap ada pemimpin UMNO yang baca posting En Din yang ini dan bersuara.

At least MUBARAK ke...?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 3:19 PM

@AnonymousAmiin...

....................
Reply To This Comment ...................
March 2, 2014 at 4:32 PM

Adakah ini BANGSA MALAYSIA?

Melampau tak kerajaan kita ni? Harini dikatakan bahawa untuk menggalakkan penyertaan kaum Cina dlm PDRM, maka GAJI akan diberi lebih tinggi drpd kaum lain, LATIHAN akan dikurangkan 3 bulan berbanding kaum lain. Ini DISKRIMINASI terang-terangan oleh kerajaan. Apa istimewanya mereka? Ini tgjwb sbg warganegara. Kalau mereka tidak mahu masuk PDRM lantaklah. Kenapa harus diberi keistimewaan sampai mcm tu sekali. Apa yg GAJI KECIL dan LATIHAN KERAS hanya untuk MELAYU dan kaum lain shj? Lepas ini apa pula? Jawatan khas PDRM utk kaum HINDRAF pulak? Najib ni dia lupa siapa yg menaikkan dia... Dlm swasta pun RASIS, skg dlm gomen pun RASIS.

....................
Reply To This Comment ...................
March 2, 2014 at 5:07 PM

@King-FxDari mana sumber berita yg mengatakan untuk kaum cina, Polis akan beri gaji lebih dan latihan dikurangkan ?

....................
Reply To This Comment ...................
March 2, 2014 at 5:39 PM

@dinturtle

Din,

Kau boleh baca dlm Mingguan Malaysia harini. Bakri Zinin yg kata. TERANG dan JELAS.

....................
Reply To This Comment ...................
March 2, 2014 at 5:41 PM

@dinturtle

Ini link Online.

http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140302/dn_18/PDRM-agresif-tarik-penyertaan-Cina

Aku bukan DAPster yg suka tabur fitnah din..

....................
Reply To This Comment ...................
March 2, 2014 at 6:03 PM

@King-FxOK terimaKasih !

Nanti saya highlite kan !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 10:02 PM

pasal pdrm tu..itu memang radis yg amat sangat. mana suara2 dap?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 2, 2014 at 11:12 PM

@AnonymousYang aku ingat Mukhriz antara se kerat dua pemimpin UMNO yang lantang memperjuangkan usual satu sekolah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 3, 2014 at 7:23 AM

Bro din.... najib pahlawan bugis ke? Kenapa mulut dia merah ha? Orang bugis mulut merah macam tu ke hehehehe

Post a Comment