........... Wee Ka Siong - Mana Ada Wa Suluh ahKok Minta Maaf ! ( itu pun nak kena cakap ? ) | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Wee Ka Siong - Mana Ada Wa Suluh ahKok Minta Maaf ! ( itu pun nak kena cakap ? )

Thursday, February 13, 20149comments


Hahahaha .... Lawak yang memalukan lagi menyedihkan !

Lawak Malu sebab ia merupakan salah faham dari segi tafsiran. Bagi kita mungkin kesilapan itu kecil dan tidak perlulah diberi kenyataan media tapi tidak kepada orang Cina. Soal MINTA MAAF kepada orang Melayu adalah satu perkara yang terlalu amat besar dan tidak sesekali akan dibuat begitu saja oleh orang Cina atau diminta buat oleh seorang Cina yang lain.

Dua hari lepas Wee Ka Siong dilaporkan bernama sebagai berkata ( merujuk kepada isu video ahKok Onedeful Malaysia )  -

He said Kok should be more sensitive and mature in airing messages to the public as espoused in Chinese culture.

"If Muslims seek forgiveness during Aidilfitri, as Chinese, we should utter words that will bring good fortune to others. This is part of charity to others.


"We do not want people to regard Chinese culture as cursing and ridiculing others during the CNY festival. That's not our culture which teaches us to do good things for the good of everyone and not hurting other people's feelings,"- TMI.


Dan dari mStar -

Beliau berkata Teresa harus bersikap lebih sensitif dan matang dalam membicarakan sesuatu mesej di khalayak umum sebagaimana budaya masyarakat Cina.

"Kalau orang Islam boleh bermaaf-maafan pada perayaan Aidilfitri, kita orang Cina patut melafazkan kata-kata yang akan membawa tuah kepada orang lain. Itu adalah sebahagian sedekah kepada orang lain.

"Kita tidak nak orang anggap budaya Cina yang memaki hamun dan mempersenda orang ketika perayaan. Itu bukan budaya kita (Cina) yang seharusnya melakukan perkara demi kebaikan semua orang dan tidak merosakkan hati orang lain,"


Oklah tu terjemahannya ...saya rasa siapapun yang baca akan menerima sebagai Wee Ka Siong minta ahKok minta maaf dan menasihatkan ahKok supaya lebih sensitif dan matang.

Maka ramailah yang menyiarkan nasihat ahWee itu ..... SUKA SANGAT orang Melayu ni bila ada orang Cina yang menegur sesama Cina ! Hingga ada yang ke tahap mencadangkan ahWee sebagai calon Prk Kajang ! 

Itu baru beri nasihat, dah dipuji melambung2 si ahWee ... SEKALI tu jer macam berpihak kepada orang Melayu, kita dah melompat2 gembira. Habis dilupakan segala kebiadaban ahWee sendiri seperti mempertikaikan titah Sultan Selangor dan mengagungkan pendidikan Cina melebihi pendidikan kebangsaan.


ESOKnya ahKok menempelak ahWee atas nasihatnya itu - Roketkini -

Pimpinan MCA yang seharusnya memohon maaf kerana terus memutarbelitkan kandungan dan makna klip video satira ‘One-derful Malaysia’...

“Jika pimpinan MCA tidak boleh terima satira politik dalam sistem demokrasi mahu pun kegagalan dasar kerajaan diperolok, tiada sebab untuk mereka putar belit makna, tujuan serta kandungan video itu,” katanya dalam satu kenyataan.


DAN hari ini ahWee merasa perlu untuk buat kenyataan memperbetulkan salah faham kenyataan 'nasihat'nya itu -

Timbalan Presiden MCA Datuk Wee Ka Siong hari ini menjelaskan bahawa kenyataan beliau berhubung klip video kontroversi anggota Parlimen Seputeh Teresa Kok Ahad lepas tidak bermaksud menasihatkan Kok supaya memohon maaf.
  
Katanya kenyataan beliau kepada media ketika itu hanya meminta Kok lebih sensitif dan matang dalam membicarakan sesuatu mesej di khalayak umum sebagaimana budaya masyarakat Cina dan amalan umat Islam.-
Mkini. / Bernama.



PENTING sekali buat ahWee untuk jelaskan kenyataannya sebelum ini yang dia tidak sekali2 nasihat  ahKok supaya minta maaf !

Tak boleh di biarkan begitu saja .... KENA PERJELASKAN ! Untuk manafaat siapa penjelasan itu ? 

Kepada orang Cina supaya jangan salah anggap dirinya ?

Atau kepada orang Melayu supaya jangan perasan ! ?


Kalau orang Islam boleh bermaaf-maafan pada perayaan Aidilfitri, kita orang Cina patut melafazkan kata-kata yang akan membawa tuah kepada orang lain. Itu adalah sebahagian sedekah kepada orang lain.

Memang betul pun, MANA ADA ahWee nasihatkan ahKok supaya minta maaf pada orang Melayu. Itu cuma satu kenyataan umum iaitu - Orang Melayu suka bermaafan tapi orang Cina tidak. Orang Cina cuma ucap 'kasi ong' saja. 

MINTA MAAF jauh sekali ...... sehingga ahWee terpaksa keluarkan kenyataan supaya jelas maksudnya dua hari lepas.

Seriusli ...... amat memalukan ketahap menyedihkan bila orang Melayu dilihat sebagai terlalu HARD-UP kepada bodek dari orang Cina !

PS - Teringat bagaimana Tian Chua BERKERAS menyatakan bahawa dia TIDAK ADA minta maaf kepada sesiapa pun dalam isu Fitnah Lahad Datu ..... 

Share this article :

+ comments + 9 comments

....................
Reply To This Comment ...................
February 13, 2014 at 12:03 AM

aiyaaa

....................
Reply To This Comment ...................
bluk
February 13, 2014 at 12:58 AM

hemoi kata org kedah

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 13, 2014 at 1:08 AM

Melayu minta maaf. Cina minta duit duit duit! Kalau boleh ada banyak 00000000000000!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 13, 2014 at 8:19 AM

Konsep hanya Melayu wajib minta maaf pada Cinabeng merupakan saranan Ahjibeng. Ini disebabkan Cinabeng merupakan spesis yang rapat kepada golongan2 bangsatwan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 13, 2014 at 12:35 PM

Biasa lah Bro Din,ahli politek Cina dalam BN sudah tahu kalau mereka kutuk DAP,mereka akan di kutuk oleh semua orang2 Cina. MCA pun sudah tahu untuk mereka mendapat balik sokongan dan undi orang2 Cina,mereka kena jadi LEBIH lantang dan LEBIH benci dari DAP mengutuk UMNO,baru lah orang Cina suka mereka balik. Ahjibgor seorang saja yang tak nampak isu ini.

alfie

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 13, 2014 at 3:41 PM

Orang cina diajak DAP untuk membenci umno (orang melayu) ,,, orang melayu juga (terutama pas dan PKR) diajak dan dipromote agar menambah kebencian kpd umno (melayu). Sehingga kini melayu umno dilihat seperti segerombolan penjenayah rasuah dan kezaliman... Puak2 pkr memang dasar pengkhianat, setuju sgt dgn usaha dap ini dan mereka menjadi barisan depan dlm membenci sesama kaum... cerita lebai pas pulak, mereka agak segan2 kalau benci saja tanpa fatwa... maka di ulaslah oleh para penghasut (pemimpin pas) bahawa mereka membenci melayu umno kerana assobiyah, zalim dan rasuah serta ditambah lagi kerana menolak islam. Maka tujuan dap telah sampai maksud iaitu memecah belah orang melayu.... bilakah perkara ini akan berakhir???? bilakah benda ini akan sampai kemuncak???
Ianya akan sampai kemuncak sebelum reda melalui perkelahian sesama kaum atau antara kaum... percayalah!. bahawa perkara ini tidak akan kendur selagi tidak terjadi perkara tersebut.... satu-2nya penawar yang ada hanyalah jika pemimpin no 1 negara kembali kpd individu bijaksana, berani dan berwawasan seperti TDM atau Taib Mahmud... Kalau masih PM sekarang, maka agakan saya ini mungkin tetap akan berlaku... kita lihat (dan alami!!!).

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 13, 2014 at 4:50 PM

salam,

orang melayu kalu kata soli, tu macam dah minta maaf zahir batin.
oooppppss, tak sengaja, maaf mu ku terima.
alamak lupa, ok, kita terima maaf tu.
salah ker? tak apalah jangan buat lagi, kita terima maaf tersebut.
ayoyo, terpijak kapla melayu, sudah mati, saya tarak nampak, baiklah kami menerima maaf.
saya tak bermaksud demikian, maaf mu kuterima
surat khabar tersalah tafsir maksud saya, saya kata pijak kapla melayu,yang bermaksud picit kapla kalu sakit kapla, kita terima penjelasan, kita maafkan.
ciuman keris itu menghiris hati kami, baikalah kami minta maaf.
kami tersinggung kerana bukan kami tak sokong, cuma kami tolak, ok, kami mohon maaf kerana tercelupar memanggil kamu rasis

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 13, 2014 at 8:34 PM

MCA ibarat kuman, tak nampak, tau-tau banyak yang disapunya. DAP macam anjing. Tak susah mana, hentam aja dengan kayu. Masaalahnya sekarang ni dah banyak Melayu yang berfahaman liberal yang suka bela dan peluk anjing.

....................
Reply To This Comment ...................
February 13, 2014 at 11:00 PM

Musibat Tian Chua dan Teresa Kok hanya akan melutut mohon ampun pabila keris pusaka moyang aku merodok jantung dan lancaucibai dia! Nanti kau.. ada ubi ada batas.. Kau ingat Melayu ni tiang elektrik ke? yg Cinabeng sengkek boleh gabtung iklan haram ubat kuat dan Pinjaman Ah Long Bangsat?

Post a Comment