Tidak Ada Bukti Sekolah Cina Jejas Perpaduan, Maka Kerajaan Juga Harus Wujudkan Sekolah Vernakular Melayu !

Monday, February 17, 20147comments

Timbalan Ketua Pemuda Gerakan Andy Yong menyelar PERKASA dan kolumnis Ridhuan Tee Abdullah yang menolak pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) dan melihat sekolah Cina sebagai halangan perpaduan nasional.

Sama ada sekolah sedemikian menjadi halangan kepada perpaduan atau pembangunan negara, ia merupakan satu perkara subjektif.

“Ini adalah kerana tidak ada bukti untuk mengatakan sedemikian mahupun ada bukti mengatakan sekolah kebangsaan akan menjamin perpaduan,”- Mkini.

Ya, memang ia merupakan satu perkara subjektif, tidak ada bukti nyata yang boleh kaitkan sekolah cina menghalang perpaduan. 

Jika kita tanya soalan - antara pelbagai sekolah yang berasaskan perkauman dengan SATU SEKOLAH di mana semua murid berada dibawah SATU BUMBUNG, yang mana lebih baik bagi maksud mencapai perpaduan, ia juga masih bersifat subjektif.

Walaupun terdapat kajian dan gesaan dari ahli akademik berbangsa Cina supaya Keseluruhan sistem pendidikan perlu dirombak ..... kita perlu mencari jalan bagaimana mahu mewujudkan satu persekitaran dimana pelajar berbilang kaum dapat berinteraksi. ( KLiK ), ia masih bersifat subjektif.

Apa yang JELAS, TEPAT DAN OBJEKTIF adalah selagi ada bulan dan bintang, sekolah vernakular akan dipertahankan oleh kerajaan.

Makanya, saya ulangi - Kaum Melayu juga mahukan Sekolah Vernakular Melayu supaya kita dapat memberi keutamaan kepada bahasa dan budaya Melayu sepertimana kaum Cina dan India nikmati sekarang. ( KLiK )

Saya pasti En Andy Yong tidak akan bantah kepada cadangan ini, kan ?

Tidak ada bukti kewujudan pelbagai jenis sekolah yang bersifat perkauman menghalang perpaduan.

Share this article :

+ comments + 7 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 17, 2014 at 8:53 PM

Apa punya bangang si Andy ni.. Yg dok jd huru hara skrg ni akibat tiada rs hormat org bukan melayu kpd bangsa Melayu dn agama Islam bukan bukti lg ker?
Knp mereka tiada rs hormat? sbb dr kecik tak bercampur dan belajar menghormati adat resam org melayu. Dh jd buluh br sibuk nk suruh masuk mcm2 program ats nama perpaduan.
Bukti mcm mana lg yg dia nk?
Bukti gred A ker?
Yg tu pi mintak dgn zahid.

....................
Reply To This Comment ...................
February 17, 2014 at 9:10 PM

@AnonymousLetih dah berhujah isu sekolah vernakular VS Satu Sekolah dalamkonteks perpaduan.

Apakata kita tukar strategi .... dari duk balun sekolah vernakular, kita ubah jadi SOKONG sekolah vernakular.

Dan kita minta sekolah vernakular MELAYU, kita tengok apakah hujah bantahan mereka ( termasuk dari Najib )kalau ada.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 17, 2014 at 9:33 PM

bro din , apa kata perkasa dan ngo2 melayu islam pergi anta memo pada najib dan mohidin minta adakan sekolah vernakular melayu dan minta mohidin berjanji , sekolah tak kan di hapuskan selagi ada bulan dan bintang , baru adil..

....................
Reply To This Comment ...................
February 17, 2014 at 9:36 PM

@Anonymousitulah yang sebaik2nya ! Harap orang Perkasa baca nih

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 17, 2014 at 10:16 PM

Sokong anon 933. Tak perlu sibuk hal bangsa lain. Kita utamakan kepentingan melayu shj.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 17, 2014 at 10:18 PM

En. Syed Hassan et. all,
We need your respond and feedback on this matters.

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
February 17, 2014 at 11:54 PM

@dinturtle
Bro DT "GADUH" dgn DS Rosmah ke?...saja tanya...:)

kalau betul2 sekolah vernakular Melayu mahu diwujudkan secara serius, nak ke PERKASA n NGO2 Melayu lain berSATU bawa benda ni ke DS Ah Jib Gor n TSMY?

org Melayu yg sokong benda ni tak takut ke kena label ASSOBIYAH oleh penganut agama PAS?...Nabi tak suka Assobiyah ni...haaaa menentang Nabi pulak nnt dikatanya....baik pakat pikir masak2

Post a Comment