Ops Lalang - TERIMAKASIH Tun Mahathir ( sebagai orang yang bertanggungjawab ) !

Wednesday, February 19, 201412comments

Heboh jugalah cina2 kiasu terutamanya dari pihak pembangkang bila Tun Mahathir dilaporkan sebagai membuat pengakuan bertanggungjawab keatas insiden Operasi Lalang tahun 1987. Paling vokal sekali pastinya Bapa Rasis Lim Kit Siang yang juga merupakan salah seorang yang ditahan dibawah ISA ketika itu.

Apa Tun Mahathir kata yang buat Lim Kit Siang melompat ?


Kalaupun keputusan dibuat oleh orang lain, ia tetap keputusan Kabinet dan saya terima tanggungjawab ( selaku PM ).

Apa yang kita lakukan adalah demi menjaga kestabilan dan keamanan dalam negara.



OKlah tu .... sebagai KETUA, sewajarnya Tun Mahathir bertanggungjawab atas apajua keputusan kerajaan / kabinet. Itu namanya seorang Ketua yang Bertanggungjawab !

Tapi point yang saya nak sebut di sini - APA MASALAHNYA ?

Cara Lim Kit Siang melenting dan cara media/portal melaporkannya seolah mahu menunjukkan Operasi Lalang itu satu kesilapan ...... Itu pandangan beliau dan mereka yang sama spesis. 

TAPI bagi saya - Operasi Lalang TIDAK SALAH !

Bila seorang berkata yang dia bertanggungjawab atas sesuatu tindakan, tidak bermakna tindakan itu merupakan satu kesalahan dan dia perlu minta maaf.

Ia cuma satu pengakuan - Ya, saya yang bertanggungjawab. Itu saja ...

Keadaan negara waktu itu amat tegang dengan isu perkauman Melayu-Cina, semuanya berpunca dari SEKOLAH VERNAKULAR CINA.

Ngo2 Cina mahu semuanya PURE CINA , maka mereka bantah perlantikan 100 Gurubesar dan Penolong Kanan ke sekolah2 cina kerana mereka bukan berpendidikan Cina. Mereka tidak boleh terima akan keadaan yang bakal menghadkan penggunaan bahasa cina  di sekolah kerana terpaksa bertutur dalam bahasa selain bahasa cina jika berurusan dengan mereka yang dilantik itu.


The sensitive issues were brought on by what appeared innocuously enough as concerns over the Ministry of Education's appointments of some 100 senior assistants and principals to vernacular Chinese schools (Chinese-medium primary schools which the government provides funding and personnel as well as setting the school curriculum, while school assets belong to local Chinese communities represented by boards of trustees). It was learnt that those appointed were Chinese who were not Chinese-educated, implying that students and parents might be forced to use English or Malay to communicate with the school personnel. Chinese educationalist groups contended that the move would limit the usage of Chinese in the schools.- Wikipedia.

Memendekkan cerita, isu meletup dan menjadi satu isu perkauman Melayu-Cina. Demi menjaga keamanan dalam negara,kerajaan bertindak melalui Operasi Lalang.

so ...... apa masalahnya ? Kenapa perlu kerajaan minta maaf ?


Saya selaku rakyat Malaysia yang cintakan keamanan mengucapkan TAHNIAH DAN TERIMAKASIH kepada kerajaan dan orang yang bertanggungjawab dalam Operasi Lalang !


PS - Kalau Anwar juga turut bertanggungjawab dalam Ops Lalang, well ... TerimaKasih juga kepada Anwar !

Share this article :

+ comments + 12 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 19, 2014 at 12:56 AM

din, kit siang kalau baca artikel ni boleh kena strok sebab darah mencanak naik ! hahaha

TERBAIK !

....................
Reply To This Comment ...................
February 19, 2014 at 6:06 AM

Bro
Kerana operasi lalanglah rakyat Malaysia hidup aman damai.
Kalau tidak kita asyik berantakan antara satu dan lain.
Setiap hari ada saja provokasi.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 19, 2014 at 6:35 AM

Kalo Tun buat Operasi Lalang, Najib pulak jadi lalang. Takde pendirian tegas. Mudah dilentur kiri kanan ikut haluan angin.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 19, 2014 at 7:14 AM

blh tak kita buat kesimpulan LKS mmg suka huruhara sebab dia tak suka ops lalang?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 19, 2014 at 7:28 AM

CINA KOMUNIS YG SUKA SALAHKAN ORANG. APA SAJA YG DIA CAKAP ATAU BUAT SEMUA BETUL, TAPI BILA KERAJAAN BERTINDAK MELINDUNGI KEAMANAN SEMUA SALAH. SEPAPTUTNYA KOMUNIS NI DI HANTAR BALIK KE NEGARA DIA JE.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 19, 2014 at 8:16 AM

Apa Din? Anwar terlibat dengan operasi lalang? Cuba minta pendapat si Aljubs tu sekarang, atau cuba tengok ulasan-ulasan dari blog-blog pro-pembakang... Ko akan tahu jawapannya!

Pada masa itu, sekalipun ketika ops lalang dilakukan oleh Aljubs dan mungkin boleh mendabik dada, tapi pada masa sekarang, HARAM lah kalau manusia raja penipu tuh pandai mengaku!

Dalam hal ini, terima kasih kepada raja penipu tuh rasanya tidak perlu. Kaki perosak negara, penyebab perselisihan kaum dan pengampu cinabeng (sehinggakan Ahjib pun tak nak mengaku kalah) sepatutnya tidak diberi sebarang kredit. Beliau hanya layak dijadikan tisu tandas!

....................
Reply To This Comment ...................
February 19, 2014 at 8:29 AM

@Anonymoussaya tengah menulis part 2, bab Anwar yang tak mengaku terlibat dalam Ops Lalang :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 19, 2014 at 8:36 AM

video dah terang2 muka dia pun tak mengaku..inikan pulak ops lalang.

....................
Reply To This Comment ...................
February 19, 2014 at 8:48 AM

@Anonymoushttp://dinturtle.blogspot.com/2014/02/ops-lalang-tun-mahathir-penyelesai.html

Saya SOKONG Ops Lalang ! Tapi siapa yang gagal menangani masalah PENDIDIKAN waktu itu sehingga menimbulkan ketegangan perkauman ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 19, 2014 at 10:02 AM

@AnonymousCian kapir kit siang ni ingat dia boleh gertak dan provoke TDM macam dia buat kat Najib... he he he!!! tahukah dia berhadapan dengan siapa? Dgn Naji bolehlah kau gertak dan najib akan ikut serta takut, ini TDMlah bodoh, jangankan sikapir komunis tu, bapak yahudi israel pun belum tentu dia takut.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 19, 2014 at 3:00 PM

Tahniah din,citer2 mcm ni lah yg patut orang2 melayu yg x berapa nk melayu baca..suh diorang tu recall balik apa yg terjadi dulu...jgn wat bingai je..tks

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 19, 2014 at 5:06 PM

melayu mudah lupa..

Post a Comment