........... Bila SiKafir Mahu Umat Islam Buang Perkataan Kafir Dari Kamus ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Bila SiKafir Mahu Umat Islam Buang Perkataan Kafir Dari Kamus !

Saturday, February 15, 201422comments

So, non-Muslim are 'kafirs'? All of them, or just some of them? Why?
Jadi.... bukan Islam adalah Kafir ? Semuanya atau sesetengah ? Kenapa ?

To hear this word over the loudspeakers of the masjids could mean that its use is sanctioned by the government as the sermons are vetted by the government.   
Perkataan Kafir boleh didengari dicorong2 speaker masjid, adakah  ini bermakna penggunaannya dibenarkan oleh kerajaan, juga kerana khutbah2 disediakan oleh kerajaan ?

In today’s context, the word 'kafir' is a derogatory word.
Dalam konteks hari ini, perkataan Kafir ada satu perkataan yang menghina.

So, is derogatory name-calling something that is sanctioned by Islam?
Apakah memanggil seseorang secara menghina dibenarkan oleh Islam ?

Well, it is time the word 'kafir' be removed from the Malaysian vocabulary if we are sincere in wanting to repair the broken bridges between peoples of the different races, religions and cultures that have lived together in harmony for decades.
Sudah tiba masanya perkataan Kafir dipadamkan/dihapuskan dari kamus rakyat Malaysia jika kita ikhlas mahu menyatukan rakyat pelbagai bangsa, ugama dan budaya yang telah hidup secara aman bertahun lamanya.

I don’t think Islam sanctions derogatory name-calling of the non-Muslims.
Saya tidak fikir Islam menbenarkan perkataan yang menghina bukan Islam.

There is no need for anyone, including the government, to try and justify calling the non-Muslims 'kafirs'. Just stop doing it.
Tidak ada keperluan kepada sesiapa termasuk kerajaan menggunakan atau beri justifikasi untuk memanggil bukan Islam sebagai Kafir. HENTIKAN !

Itu adalah sebahagian artikel Ravinder Singh dari TMI bertarikh 13 Feb 2014, yang saya terjemahkan.


Terkedu sebentar saya baca artikel tersebut ...... Hingga ketahap itu IGNORANCE atau kejahilan si Ravinder dan mereka yang sewaktu dengannya.

Tak tahu apa-apa ( JAHIL ) tapi memandai2 nak komen tentang hal berkaitan ugama lain. OK, mungkin dia memang JAHIL dan tidak tahu apa-apa tentang Islam tapi bila menulis artikel sebegitu, tidak terfikirkah untuk dia paling tidak, bertanya dengan rakan2 yang beragama Islam apa dan kenapa kita gunakan perkataan Kafir.


Dan portal TMI pula ..... kenapa siarkan juga artikel sebegitu ? Tidak adakah staf TMI yang beragama Islam yang boleh berikan sedikit penjelasan kepada Ravinder atau editor sebelum artikel sebegitu dilepaskan ?

Malah, kalau Ravinder cek dengan wikipedia maksud perkataan Kafir, pasti beliau tidak akan mendakwa Kafir itu satu perkataan menghina dan meminta umat Islam supaya jangan lagi gunakan perkataan Kafir !

Apakah Ravinder juga mahu kita BUANG surah alKafirun dan semua perkataan Kafir yang terdapat dalam alQuran ?


Share this article :

+ comments + 22 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 15, 2014 at 10:07 PM

Yang paling bangang tentu sekali org2 pas yg begitu seronok menyokong tindak tanduk dap dan pkr..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 15, 2014 at 10:09 PM

Salam,
Nasib la artikel tu ditulis dlm bi. Bila diterjemahkan maka org yg terjemah tu bawa fitnah. Nanti dewan ulama pas yg lebih tinggi dr majlis fatwa akan menerima krn undi dr ranjit penting utk pemimpin pas berkuasa. Umno macam biasa, ah jib gor kena pakai kondom dulu. Maka maki hamun kpd agama kita tak ambil pusing oleh pemimpin melayu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 15, 2014 at 10:28 PM

Kalau cakap bodoh macam lembu nanti marah pulak. Kalau dah macam tu kenalah batalkan juga perkataan perogol, pencuri, perompak dan sebagainya kerana ianya menghina juga. Dah sememangnya orang bukan islam itu namanya kafir macamlah orang yang mencuri dinamakan pencuri. Bangang piang btul...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 15, 2014 at 10:30 PM

Mulai sekarang kita kena gunakan bangsa kafir india atau kafir cina. Sebab kalau dia islam tak yah guna bangsa cina ke bagai kerana ianya saudara seagama... Cuma gunakan mualaf untuk mengambarkan saudara baru...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 15, 2014 at 10:36 PM

tunggu ajib gor jawab sebulan lagi , nak pegi betapa kat luar negara dulu cari idea, lepas se bulan.... ok, kita tubuhkan makmal untuk bincangkan parkara ini.....bijan bijan , lagi lama kau duduk kat atas tu lagi huru hara le negara ni. nak dengar apa kata pejuang PAS..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 15, 2014 at 10:44 PM

din ....
apa puka pendapat engkau jika penasihat agama kepada ah jib gong ... yusuf jala membicarakan isu yang sama tetapi dengan nada berbeza ... kepada ah jib gong ... pada pendapat engkau adakah ah jib gong akan menolak atau menerimanya ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 15, 2014 at 10:53 PM

apa macam kita suruh dia gunting rambut, buang misai dan buang terban , apa macam singh bolih, ,

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 15, 2014 at 10:55 PM

Ada beberapa perkataan yang mereka anggap menghina seperti kafir, keling dan pariya.

....................
Reply To This Comment ...................
February 15, 2014 at 11:02 PM

@AnonymousTak sama isu nya

....................
Reply To This Comment ...................
February 15, 2014 at 11:04 PM

@AnonymousApa bezanya artikel itu dalam omputeh atau Melayu ?

....................
Reply To This Comment ...................
February 16, 2014 at 2:57 AM

Salam Bro. Kenapa sejak dua menjak ni bukan Islam amat 'sensitif' dengan perkataan Arab. Perkataan arab 'Allah" sayang benar mereka tetapi yg pelik 'perkataan kafir' pula yang 'mencucuk.

....................
Reply To This Comment ...................
Taram Singh Waliah
February 16, 2014 at 3:00 AM

Dalam keadaan darurat, berkawan dengan kafir itu hukumnya Halal saperti untuk menumbangkan satu golongan Islam yang dibenci oleh Islam PAS iaitu UMNO...Fatwa Nicky Ajis PAS, diharuskan Surah Al-Kafirun tidak terpakai dimana selagi ada UMNO diatas planet bumi ini...Lagi fatwa Nicky Ajis mengandaikan Allah juga mencarut bermakna Allah juga boleh berjenaka. Jadi Surah Al-Kafirun ini harus ditafsirkan sebagai surah jenaka kepada orang kafir dimana jika adanya disitu UMNO diatas planet bumi ini.....wallahua'lam.

....................
Reply To This Comment ...................
February 16, 2014 at 6:58 AM

@Cahaya Al MajidHasil tarbiyah Tahaluf siyasi bersama Pas kot ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 16, 2014 at 7:34 AM

"Apakah Ravinder juga mahu kita BUANG surah alKafirun dan semua perkataan Kafir yang terdapat dalam alQuran ?"

Memang itulah yang diinginkan oleh Si Ravinder ini. Lebih-lebih lagi jika ditunjukkan ayat-ayat Quran yang menyatakan bahawa tempat kembali bagi orang-orang kafir di akhirat nanti adalah neraka jahanam dan bahawa mereka akan kekal di dalamnya.

Laksa Johor

....................
Reply To This Comment ...................
awanbiru
February 16, 2014 at 7:59 AM

The Malaysian Insider memang sengaja menyiarkan artikel2 yang mempersendakan ajaran Islam. Ia adalah portal lidah rasmi puak2 yang memperjuangkan liberalisma. Selalunya artikel dari TMI berat sebelah, tidak memberi gambaran menyeluruh dan menonjolkan pemahaman Islam yang liberal dan terkeluar akidah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 16, 2014 at 8:20 AM

Kerajaan wajib percepatkan mahkamah syariah yg berlandaskan hudud supaya negara tanah melayu semula manjadi hak mutlak islam melayu dan akan kekal selamanya sebegai negara islam dan negara dunia luar seperti pbb atau hak asasi manusia lain yg liberal pastinya kelak tidak dpt mempersoalkan tanah melayu sekiranya sebarang perlembagaan atau doktrin yg ditetapkan berlandaskan al quran dan hukum islam.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 16, 2014 at 8:39 AM

Bezanya org yg membaca dan memahaminya. Ada satu artikel komen Pasal rencana di jakim dlm blognya. Tak ingat pulak blog tu.

....................
Reply To This Comment ...................
February 16, 2014 at 9:09 AM

@AnonymousMaksud saya, ramai juga orang Melayu Islam yang memahami dan baca omputeh.

Dan kepada yang kafir pula, artikel ini mampu menghasut fikiran mereka

....................
Reply To This Comment ...................
Melayu Kampung
February 16, 2014 at 2:36 PM

Letak banner pada semua blog tentang maksud kafir. Kalau tunggu kerajaan respon, dah berkudis isu ni baru nak terkial-kial menjawab. Jangan nanti kristian boleh memperdaya anak-anak kita dengan mengatakan mereka juga sembah ALLAH maka mereka bukan lah kafir.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 16, 2014 at 3:45 PM

Kafir tu maknanya bkn seorang muslim dan meka2 ini tidak percaya kpd yg Satu. Apa yg meka2 ini nak mare2 . Mmg meka tidak percaya kpd yg Satu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 16, 2014 at 8:17 PM

Mungkin ada pemimpin pas yg bleh cari fatwa yg menyomo g si kafir ni....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 16, 2014 at 8:36 PM

Dalam kamus depa, Kafir bermaksud Non-believer. So sebab bagi mereka, mereka ada percayakan pada sesuatu (tuhan-tuhan mereka tu laa), kerana tu mereka marah bila kita panggil depa kafir.

Ni nanti akan jadi macam isu kalimah Allah laa.

Berbuih mulut kita cuba terangkan maksud perkataan kafir dalam pemahaman agama Islam, takkan dia orang nak dengarnya. Apa lagi bila nanti akan ada laa golongan pendakwah bertaraf Doktor yang akan bersetuju dengan si ravinder ni. Lepas tu dia akan duk diam laa dan tengok aje kita orang Islama mula berpolemik sesama sendiri macam LGE buat lepas dia bangkitkan isu Kalimah Allah.

Semoga Allah pelihara Agama Islam di bumi Tanah Melayu ni.... amiin

Post a Comment