........... KEMASKINI 8:00PM - Kes Murid Melayu DiPerLEMBUkan Cikgu Cina DiAnggap Sebagai Just A Joke ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

KEMASKINI 8:00PM - Kes Murid Melayu DiPerLEMBUkan Cikgu Cina DiAnggap Sebagai Just A Joke !

Sunday, January 26, 201422comments

KEMASKINI 8:00PM - Terbaru dari Utusan - Guru diTukar ke Sekolah lain

KUALA LUMPUR 26 Jan. - Guru lelaki Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Khai Meng, Sungkai yang bertindak melampau dengan menggantung loceng dan memaksa dua murid memakan rumput telah ditukarkan ke sekolah lain.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr. Khair Mohamad Yusof berkata, keputusan itu dibuat setelah meneliti hasil siasatan Jabatan Pendidikan Perak yang mendapati adalah tidak wajar guru berkenaan mendenda murid sedemikian rupa yang boleh dianggap keterlaluan.

“Tindakan guru berkenaan juga didapati telah memberikan imej yang kurang baik kepada Kementerian Pendidikan dan sehubungan itu kementerian telah bersetuju untuk mengenakan tindakan menukarkan guru tersebut ke sekolah lain," katanya dalam satu kenyataan akhbar di sini hari ini.

Dalam insiden Khamis lalu, guru berusia 26 tahun itu menggantung loceng dan memaksa dua murid Tahun Empat iaitu Muhammad Nasvinder Muhammad Amit dan Mohd. Izat Iqbal Mohd. Harith memakan rumput kerana gagal menyiapkan kerja sekolah. - UTUSAN ONLINE


Sebelum itu Utusan juga ada menyiarkan dimuka depan hari ini versi yang lebih lengkap mengenai kes tersebut - Guru Paksa Murid Makan Rumput.


                                *****************************************

Ramai yang dah baca mengenai kes cikgu bangsa Cina di sekolah Cina bernama Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Khai Meng, Sungkai Perak, yang mendera murid bangsa Melayu dengan diperlakukan sebagai lembu dan dijadikan bahan ketawa satu sekolah ....


KUALA LUMPUR: Tindakan seorang guru sekolah rendah yang mendenda dua orang anak muridnya dengan dilakungkan loceng telah mengundang kemarahan sesetengah pihak.

Insiden di Sekolah Jenis Kebangsaan ( C ) Khai Meng di Sungkai, Perak ini diketahui ramai apabila Yarnis Kasumi Dewi Zainal Aripin, 31, membuat laporan polis yang mendakwa anaknya telah dimalukan oleh guru tersebut.

Menurut laporan yang dibuat semalam itu, anak Yarnis dan seorang lagi rakannya telah didenda memakai loceng di leher pada 3.30 tengahari Khamis.

“Anak saya dan kawannya ada meminta untuk pergi rehat kerana sudah waktu rehat tetapi anak saya dan kawannya telah diberi rumput dan ciktu itu cakap ‘lembu tak buat kerja rumah mesti kena makan rumput’,” kata Yarnis dalam laporannya.




Bagaimanapun, ketua balai polis Tapah Supt Som Sak Din Keliaw menjelaskan siasatan polis telah mendapati insiden denda telah berlaku, tetapi guru itu tidak memaksa anak murid itu makan rumput.

“Cikgu bagi penjelasan dua murid ini sebenarnya ada potensi untuk maju tetapi memandangkan prestasi tak bagus, jadi cikgu mengenakan denda terhadap mereka,” kata Som Sak.

Tambah beliau, guru itu sebenarnya berkata kepada murid-murid itu “Kalau awak rajin buat kerja, awak akan mendapat gaji besar kelak. Kalau tidak awak akan menjadi seekor lembu dan makan rumput.”

Menurut Som Sak, perkara ini dianggap ‘selesai’ selepas satu perbincangan antara pihak polis, kedua-dua murid itu dan ibu-bapa mereka dan pihak sekolah, Jabatan Pendidikan dan UMNO Perak.

“Semua pihak berpuas hati dengan penjelasan guru itu. Dia tidak berniat untuk menghina.”


 Kes ini telah diserahkan kepada Jabatan Pendidikan Perak. ( copypasted dari astroawani 25/1 )

Versi omputeh ( saya prinskrinkan dibawah ) ada satu baris akhir yang tidak diterjemah ..... mungkin kerana ia bakal buat pembaca sakit hati !

Meanwhile, the school’s PIBG chairman defended the teacher’s actions, saying that the punishment was “not shameful” and can be regarded as “just a joke”. 

Saya terjemahkan - Pengerusi PIBG sekolah mempertahankan tindakan cikgu itu dan berkata denda yang dikenakan tidaklah ketahap memalukan dan harus dilihat sebagai satu gurauan saja.

Tak sedap bunyinya dalam Melayu, kena sebut dalam omputeh juga - JUST A JOKE !

Tidak memalukan ? Denda itu satu hal - memBINATANGkan anak murid Melayu, mengHINA anak murid Melayu, kemudian dirakam dan ditunjukkan rakaman itu pada orang lain seterusnya menjadikan kedua murid Melayu itu bahan ketawa ...... TIDAK MEMALUKAN ? JUST A JOKE ?

Kenyataan dari Pengerusi PIBG sekolah itu juga satu penghinaan !

Kenapa saya tekankan bangsa Melayu dan Cina dalam penulisan saya seolah sengaja mahu menjadikan insiden ini satu isu perkauman ? 



Pertama sebab insiden ini berlaku di sebuah KILANG RASIS. Sebuah sekolah cina yang mengagungkan segalanya berkaitan Cina. Sebuah sekolah yang didalangi oleh cina2 kiasu yang lebih mementingkan soal kaum cina melebihi aspirasi nasional.

Jadi bila perkara sebegini berlaku kepada murid berbangsa Melayu, tidak dapat tidak, saya melihatnya dari kacamata perkauman sebab ia berlaku disebuah premis yang bertunjangkan RASISMA !

Malah lebih ekstrim lagi, saya tidak menolak andaian yang tindakan itu mungkin saja satu bentuk PENGAJARAN bukan kepada kedua murid yang didenda tapi kepada murid2 cina ! Kenapa perlu dirakam dan ditunjukkan kepada orang lain ? Sebagai pengajaran .... kan ? 

Jenis pengajaran yang bagaimana itu terserah kepada anda ...... dengan mengambilkira jenis premis ia berlaku.

Tidak hairanlah bagaimana anak2 cina keluaran Kilang Rasis @ Sekolah Cina ramai yang biadab dan suka menghina bangsa Melayu.....

Kedua, kenapa isu ini tidak dihebohkan sama oleh pemimpin2 Cina terutama dari Dong Zong ? Bayangkan jika berlaku kepada anak murid bangsa Cina oleh seorang cikgu bangsa Melayu di sebuah sekolah Kebangsaan ...... gerenti pemimpin2 Cina akan melenting macam dunia nak kiamat ! 

APAKATA CIKGU MELAYU CUBA TRY TEST TENGOK ! Kemudian katakan yang ia tidaklah memalukan dan semuanya JUST A JOKE !


Cikgu bangsa Cina itu harus dikenakan hukuman yang berat kerana tindakannya ternyata melampau. Beliau perlu diajar kerana ternyata beliau sendiri kurang diajar dan biar perkara ini menjadi pengajaran kepada bukan saja cikgu2 lain tapi juga kepada murid2 lain di SEMUA sekolah cina supaya tidak melihat insiden ini sebagai satu bentuk penghinaan kepada bangsa Melayu.

Dan Pengerusi PIBG sekolah itu juga harus menarik balik kata2nya dan meminta maaf ! ( Bukan sekadar menarik balik dan meluahkan kekesalan tapi meminta maaf dengan jelas )

Jika ada sesiapa yang marah dengan artikel ini, well ..... IT'S JUST A JOKE !


Share this article :

+ comments + 22 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 26, 2014 at 9:09 AM

ape le nak heboh sangat, dah mak bapak org tu yg memuja pengajaran bangsa cine, kena le terima ape pun bangsa tu buat. tu sebab bila ada org melayu yg pikir cina saje yg layak merintah dorang. untuk maju kita kena contohi singapore, beri dap perintah. islam ke melayu ke tu semua perlu akur ngan dap baru maju. antor le anak pegi sekolah cina,mana tau dapat makan babi masa rehat, tentu pandai nanti.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 26, 2014 at 9:16 AM

Memang patut pun Melayu dibabikan...tak ada sekor pun Melayu babi berani bertindak...setakat meraung kat blog...sesen pun tk guna...Melayu sekarang dh jadi Melayu ciba*...demi undi Cibai2 mata ripit...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 26, 2014 at 9:27 AM

eh.. UMNO kan dah mintak maaf. dah sujud kat kaki cina DAP tu. lagi pun ISLAM kan dah kata kene memaafkan. apa lagi nak kecoh. mcm kes gurubesar kene tukar sekolah kat kulai jaya tu. itu kan contoh.. apa lagi melayu mahu. cukup cukup la tu. tengok, MB zamri pun tak bising. lu apa citer...

....................
Reply To This Comment ...................
January 26, 2014 at 10:01 AM

Jika pihak bertanggung jawab tidak mengambil tindakan keras, sahih mereka juga tergolong manusia lembu makan rumput, pengurusan pendidikan tahap jamban !

Pendidikan ( jenakakan maruah insan ) jenis apa sehingga di hina lebih rendah tahap babi ?

Tolong lah kementerian terlibat matikan perkara-perkara sebegini 'once and for all' !!

nota - seperkara lagi kelembaban respon pihak kerajaan mengenai kesusahan rakyat Malaysia yang di tahan di luar negara yang undang2 mereka - kesalahan mendera kanak-kanak (tidak pada Islam).
Ini kes yang memerlukan urusan diplomat dan kementerian luar berserta PM Malaysia. Kenapa kita tidak peka ? Dalam apa hal semua Negara menjaga dan melindungi hak rakyat nya yang sah ketika berada di luar negara. Apa lagi secara rasmi.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 26, 2014 at 10:27 AM

Apakah si babi ini layak dipanggil guru? Apakah si babi yang jadi pengerusi ini layak memegang jawatan pengerusi pibg? Si babi dua-dua orang ini hanya layak bekerja di kandang babi sebagai guru dan sebagai pengerusi di kalangan babi-babi yang ada di kandang babi.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 26, 2014 at 11:47 AM

Siapa ingat lagi kes kononnya murid bukan islam diarahkan makan dalam tandas. Bertalu-talu hentaman diberikan kepada guru besar meskipun ianya adalah keputusan bersama dalam mesyuarat pibg. Tak cukup dengan tu, sehingga Timb Menteri, Kamal turun padang bagi membuktikan kerajaan serius dengan isu berkenaan. Berbalik kepada isu di sjkc, apakah kali ini menteri berkenaan akan mengambik tindakan serupa tanpa memilih bulu ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 26, 2014 at 12:18 PM

Cina cina .. .. korang nak sangat agaknya. masanya akan tiba. Tiada yang akan terlepas dari melaluinya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 26, 2014 at 12:44 PM

APA NAK HERAN. mELAYU KAN DAH BERTAHUN DILEMBUKAN OLEH DEPA. pAS TU BAGI BERBILLION KAT SEKOLAH DEPA. sEKOLAH pONDOK BIAQ LaGU TU CAM PONDOK JE. KERAJAAN PUN TAK BERANI NAK BUAT ONE EDUCATION FOR ALL.KENA TUNDUK KAT CINA , INDIA DAN JUGA melayu (Small letter sebab kerajan tak kisah sangat sal melayu ni) buat Sekalah Cina, Tamil (pasai apa HIndi Bollywood takdak) dan melayu . Orang melayu ni kalau ada Sekolah Kebangsaan Bollywood berpusu pusu hantaq daftaq anak masuk walupun budak tu baru setahaun jagung dok menyusu lagik.

....................
Reply To This Comment ...................
Malaysian Cybertrooper
January 26, 2014 at 1:41 PM

Salam Din,

Disini saya rasa dua-dua pihak bersalah.
Yang Melayu boleh menggatal hantar anak belajar di sekolah kominis tu pehal?
Yang Cina pulak tak boleh nak kata apa la, dah memang sifat semula jadi mereka untuk Anti-Melayu.
Apa yang saya ingin pertikaikan sekarang adalah dimana letaknya maruah seorang Melayu?
Sudah terlalu banyak kali kita dihina dan diaibkan oleh kaum pendatang ini dan nampaknya semakin hari semakin mereka mencabar kita. Saya amat terkilan membaca akhbar Mingguan Metro hari ini yang (macam bagus) nak meredakan kemarahan orang Melayu dengan mengeluarkan "Headline" berbunyi "Guru minta maaf, kes selesai"
Sekiranya kita mengikuti akhbar-akhbar Melayu sekarang ini, hampir keseluruhan berita yang berhubung-kait dengan maruah Melayu yang diaibkan akan cuba ditutup dengan kadar segera.
Tidak beberapa lama dahulu, kes seorang cikgu wanita yang diarahkan untuk buka tudung oleh pengurusan sekolah...
Bagaimana akhbar menyampaikan kesudahannya?
"Pihak sekolah sudah minta maaf".
Hari ini pun kita dikaburi lagi dengan olahan "Headline"
"Guru sudah mohon maaf, kes selesai"
baca disini: http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Gurumintamaaf_kesselesai/Article

Persoalan saya, adakah maruah Melayu ini begitu murah dan boleh ditebus dengan hanya meminta maaf? Jika jawapanya "TIDAK" maka soalan saya seterusnya adalah "Bagaimana sebuah akhbar Melayu, yang mana pengarang serta pemberitanya juga bengsa Melayu tergamak mengatakan bahawa kes selesai hanya kerana guru/sekolah tersebut telah memohon maaf?"

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 26, 2014 at 2:07 PM

sebelum ISA diwafatkan ol eh ah jib gong ... isu ni tak pernah muncul kat Malaysia ni ...
sebelum ah jib gong mempertahankan sekolah jenis kebangsaan cina hingga kehujung nyawa perkara ini tidak pernah berlaku ...
sebelum moh yie di yat seng mengumunkan peruntukan akan kekal diberi kepada sjkc selagi ada bulan dan bintang ... hal seperti ini tidak pernah berlaku ...
din kita ada pm1malaysia ...
kita ada tpm1malaysia ...
kita ada presiden bn ...
tetapi kita tiada presiden umno ...
mana mungkin presiden umno itu bernama ah jib gong ...
bangsa apakah dia ...
keturunan manakah dia ... aku tak tahu ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 26, 2014 at 4:37 PM

En. Kamal yang baru kena tumbuk, silalah turun padang dan jenguk apa yang berlaku. Dulu kes budak india makan dalam bilik persalinan, bukan main kecoh lagi. Apakah En Kamal akan membuat tindakan yang sama jika kena pada budak melayu pulak. Harap tiada layanan dwistandard dalam kementerian pendidikan mengikut perkauman.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 26, 2014 at 6:28 PM

bro din , apa kecoh2 bapa dia ada , tak kan bapa dia tak ada telor , tangkap le cigu tu suruh dia makan rumput , kemudian minta maaf le , ada bran...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 26, 2014 at 8:15 PM

Ah Job Gong terus meminta umno berubah menjadi lebih liberal ...
Semasa pau lain katanya ...
Selepas pau lain bicarNya ...
Bangsa umno telah rertipu ...

....................
Reply To This Comment ...................
tebing tinggi
January 26, 2014 at 9:08 PM

Adakah lagi maruah Melayu ???.

Kalau dah tak ada patut pon dipelakukan bagitu , Melayu hanya tingal nama sahaja ,dari pemimpin sampailah kapengikut-pengikutnya.

Apa nak buat dah ditakdirkan begitu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 26, 2014 at 9:15 PM

Memang betol kata pengarah kpm, budak tu bukan buat kesalahan disiplin pun. Cuma tak buat kje sekolah jer. Denda pon biarlah bersesuaian dengan kesalahan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 27, 2014 at 12:53 AM

Din engkau tak nak komen ka persiapan presiden bn menyambut tahun baru cina tahun ni ...
Dengar khabarnya tang lung bergambar ah jib gong menunggang kuda telah siap ditempah ...
Ang pow bergambar kak mah menunggang kuda dah siap diprint ...
Pembayaran rebet tol akan diumunkan oleh moh yii di yat seng ...
Sikitol mungkin nerancang program untuk belia bersama regina leak ... Mungkin ada wayang cina yang baru akan dilancarkan ...
Nah zhe li ah jis pun tentu tak mahu ketinggalan ...
Hem seronoknya raya cina ... Tak macam raya melayu ...
Raya melayu mana presiden bn nak bagi pelita ayan untuk sambut malam tujuh likur ...
Mana ada pengumuman saguhati kat rakyat ...
Sunyi je ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 27, 2014 at 8:20 AM

Isu ni cepat je tutup. Isu mkn kat kantin mengaum menteri india. Kena kat melayu menteri melayu tersumbat taik lembu ke mulut pasal pm kita ah jib gor. Memang patut didoa umno bangsat pasal dah jadi bangsat terhadap bangsa sendiri. Perkasa pun lambat muncul.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 27, 2014 at 9:39 AM

nak marah pon tak guna.. da tau depa nie rasis.. yg dok gatei pi antar juga ank2 melayu pi blajar kat sekolah cina buat apa..? jd jgn dok kesah kena lagu manapon la, da sendiri pi antar kat sekolah kapir buat pa..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 27, 2014 at 10:31 AM

Perkara macam inilah yang kita tak mahu..sebab itulah kerajaan mahukan sekolah jenis kebangsaan cina ini ditutup...untuk masa depan negara..mengelak perasaan benci rasisma sesama rakyat dinegara ini...

....................
Reply To This Comment ...................
January 27, 2014 at 10:47 AM

@Malaysian CybertrooperAda pertimbangan lain yang perlu diambilkira tuh ...

....................
Reply To This Comment ...................
January 27, 2014 at 10:48 AM

@Anonymouserrr ..... bila masanya yang kerajaan mahukan sekolah kebangsaan jenis cina ini ditutup ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 27, 2014 at 1:06 PM

Dari komen-komen di atas...aku berani kata SEMUA SEKALI PEMIMIPIN MELAYU DALAM KERAJAAN DAN PEMBANGKANG DI TANAH MELAYU INI adalah SEBANGSAT2 MELAYU DI DUNIA INI...masa minta dipilih untuk jadi pemimpin beriya2 seolah DUNIA INI boleh ditawan...berucap mengalahkan HANG JEBAT HANG TUAH...bila dah dipilih jadilah mereka BABI menyondol bontot BABI SUNDAL MATA SEPET....boleh DILEMBUKAN MAUPUN DIANJINGKAN....

AKU - ANTI PEMIMPIN MELAYU BANGSAT

Post a Comment