........... Isu Umno Tarik Balik Saman Tian Chua - Umno Perasan Telur Besar Padahal Kecik tuek .... | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Isu Umno Tarik Balik Saman Tian Chua - Umno Perasan Telur Besar Padahal Kecik tuek ....

Sunday, January 19, 201416comments


Dalam penjelasannya, Penasihat Undang-Undang UMNO, Datuk Mohd. Hafarizam Harun memberitahu, penarikan balik kedua-dua saman tersebut bukan bermaksud UMNO tidak serius terhadap pandangan rakyat selain turut menolak dakwaan kononnya parti itu tidak bertegas dalam isu fitnah yang dibuat pihak lawan.

Namun jawapan itu tidak berjaya menyakinkan dua NGO terbesar yang berteraskan perjuangan Melayu =

PERKASA - Tarik saman remukkan hati ahli UMNO

Ketua Penerangan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Muhammad Zahid Md. Arip mempersoalkan tindakan itu sebagai menunjukkan lambang keterbukaan Umno ?

"Apakah harga darah dan nyawa anggota keselamatan boleh dibayar dengan hanya satu permohonan maaf? Apakah selepas ini pelbagai pihak boleh memfitnah UMNO semahunya dan kemudian cukup dengan membuat permohonan maaf? Apakah itu erti keterbukaan,"

"Mungkin ada baiknya jika pembaharuan dapat dilakukan di ibu pejabat parti termasuk melihat semula barisan peguam sedia ada kerana sudah tentu ahli UMNO tidak mahu hati mereka remuk sekali lagi kerana saya percaya selepas ini akan lebih banyak fitnah dilemparkan dan tidak mustahil keputusan serupa dibuat parti,"


JATI - Keputusan UMNO tarik balik saman satu kesilapan

"Pemimpin UMNO harus pandai membezakan isu berkaitan parti dengan isu yang mempunyai kepentingan bangsa, agama dan negara. Isu tersebut (Tian Chua) bukan semata-mata hendak menjaga imej UMNO tetapi turut berkaitan dengan masalah bangsa, agama dan negara.


"Kita lihat isu Tian Chua boleh diibaratkan sebagai isu negara dan kita tidak mahu nama baik UMNO sebagai parti perjuangan terjejas disebabkan penarikan balik saman seperti itu kerana mereka yang bersalah perlu diberikan pengajaran secukupnya," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.


"Kita tidak mahu UMNO dilihat sebagai parti bermusim. Apabila dekat dengan Pilihan Raya Umum (PRU) atau Perhimpunan Agung UMNO, kita lihat UMNO sentiasa tegas dengan tindakan mereka.


"Jadi, kita tidak mahu pemimpin UMNO hanya bertindak tegas secara bermusim sahaja, sebab musuh politik akan sentiasa cuba memburukkan parti itu tanpa mengira masa," tegasnya
.

Pada mulanya kes penarikan balik saman itu hanya menimbulkan tanda tanya dikalangan orang ramai namun dek sebab pendedahan INI -


mulalah timbul suara2 bantahan tidak puas hati.

Itu pun tweet di atas telah dibuat 2 hari sebelum saya dedahkan ..... jika tidak orang tidak akan perasan dan selamanyalah Umno menjadi bahan ketawa cina2 kiasu setiapkali mereka bercerita mengenainya dalam bahasa cina didepan orang Melayu (!) .

Bayangkan ..... peguam Umno bermatian mendakwa yang Tian Chua telah meminta maaf melalui kata2 'kesal' sedangkan Tian Chua sendiri mengaku yang beliau langsung tidak ada minta maaf. 

Kalau ini bukan menunjukkan sikap APOLOGETIK TAHAP GABAN dipihak peguam Umno saya tak tahulah nak letak mana muka dan maruah Umno !

Berjela-jela penjelasan diberikan oleh mereka yang menyokong peguam Umno itu .... tapi bila diletak bersebelahan dengan ayat pendek ini - there was no apology to anyone, semakin berjela-jela lah AIB yang terpalit pada Umno. 

Patutlah Ketua Pemuda Umno sendiri mengaku yang pemimpin2 Umno suka syok sendiri.... mereka lebih percaya kepada apa yang mereka katakan walaupun orangramai tidak dapat menerimanya, ( malah lawan sendiri menafikan yang dia ada meminta maaf sebagaimana yang didakwa ) ..... tapi mereka masih kata mereka yang betul.

Umpama berbangga berjalan sambil menunjukkan telur yang mereka tatang, perasan konon telur mereka besar padahal orangramai hanya mentertawakan saja saiz telur mereka kerana pada penglihatan orangramai telur yang mereka bawa itu teramatlah kecil .... namun mereka tetap juga berdegil kata sebagai besar !


Kalau bukan SYOK SENDIRI namanya, apalagi yang boleh kita panggil mereka ini ?

Share this article :

+ comments + 16 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 19, 2014 at 3:12 PM

PONDAN... Gelaran tu paling ngam punya, seerti dengan sifat2 kekangkungan!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 19, 2014 at 3:13 PM

bro din , bukannya kecil tapi dah tak ada telor..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 19, 2014 at 3:27 PM

kan aku dah kata banyak kali,.umno tu pondan. dari presiden sampai kepada perwakilan semua pondan2 belaka.

dulu..sebelum PRU..gebang bukan main.. bila dah menang PRU, bila dah menang PAU, semua jadi pondan semula.

percayalah..umno takkan dapat bertahan dalam pru 2018. tak lama sangat pun..skrg ni dah 2014..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 19, 2014 at 3:31 PM

Din, apasal kalo bab penasihat najib engko tak mau terperangkap. Engkau taknak salahkan penasihat tapi ko nak salahkan najib jugak.

Alih-alih, ari ni ko salahkan peguam pulak. Ko taknak salahkan najib ke, Din. Saya tak pikir peguam buat keputusan tanpa restu presiden. Sama seperti penasihat, peguam pun turut jadi kambeng itam. Kali ni ko kantoi, Din.....hehehe

....................
Reply To This Comment ...................
January 19, 2014 at 3:43 PM

@Anonymous? ? ?

Dalam soal settle macam ni ada kemungkinan isu diselesaikan secara spontan oleh pihak yang diberi kuasa mewakili plaintif.

Dalam kes Najib dengan penasihat, ia melibatkan dasar2 yang punya masa lama untuk dibincang dan diteliti sebelum diumumkan.

Satu lagi, kita menantikan reaksi susulan Umno terhadap Tian Chua selepas didedahkan apek itu langsung tidak ada niat meminta maaf.... takkan nak dibiarkan begitu saja ..

Bagian ni Najib boleh dilibatkan !

....................
Reply To This Comment ...................
January 19, 2014 at 3:44 PM

@AnonymousSatu lagi ..... kenapa persoalan sebegitu yang saudara sibuk kan ? ?

Macam ada satu perasaan tak puas hati jer ..... :))

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 19, 2014 at 4:11 PM

Takdela Din, bukan aku tak puashati. Cuma, aku sekadar ingin tau jer, kenapa. Tak lebih dari tu. Lagipun, engko kan dah lantik aku jadi penasihat engko. Engko dah lupa ke Din, ko dah lantik semua pengomen sebagai penasihat engko.

....................
Reply To This Comment ...................
January 19, 2014 at 4:27 PM

Dalam isu ini memanglah hak Umno nak buat apapun, nak teruskan saman, nak tarik balik atau nak saman diri sendiri pun... itu hak Umno. Dan Umno juga berhak untuk memperacayai apajuga alasan.

Kita cuma menyatakan pandangan rakyat terhadap tindakan itu jer. Terserah nak ambil pot atau tidak.

Cuma teringat waktu2 sebelum PRU, siapa yang berkata.... undilah kami ! Demi survival Melayu, pilihlah Umno !

....................
Reply To This Comment ...................
January 19, 2014 at 5:53 PM

Umno ni dah umur lebih 50 tahun. Dah sepanjang hidup tak pernah bersenam, tak merasa susah. Alih2 masuk tahun 2008 sampai sekarang kene pukul kiri kanan, atas bawah, bodoh terus nak nak balas. Jangan ckp bdk muda, kalau yang tampar tu janda tua umur 60 tahun sekalipun, umno akan diam dan takut juga. Ini yang selalu orang panggil, org tua yang dah mati pucuk.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 19, 2014 at 5:55 PM

Bangun la wahai Umno dari menjadi sekawan PONDAN menadah punggong. ..

Aduhai...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 19, 2014 at 10:57 PM

Aww..jangan saman you. I tak rela naik turun court....parti paling bangsat di abad ini adalah..UMNO

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 19, 2014 at 11:29 PM

salam

seperti yg telah saya komen pada artikel yg lepas, kita kena renung balik sejarah. sebagai peguam umno, dah semestinya ahli umno, dan dalam diri mesti berjiwa umno, maka memang suka sorak ajer la. perkataan maaf bagi kita kecil,tapi bagi umno besar dan luas contohnya kesal, sori, tak sengaja, tersilap tafsir, tersebut, tak bermaksud. itu semua bermakna maaf zahir batin, orang yang melakukannya memang bersalah, tetapi umno sangat besar hatinya, tak kisah la orang nak saman umno, tapi umno cukup la dengan perkataan berikut. tak kisah pun orang menafikannya, cukup la dengan perkataan tak bermaksud, maaf zahir batin tu bagi semua ahli umno. yg tak berjiwa umno jer yang dok fikir kena minta maaf berbetul, kena cium tangan.

tu pasal la pemimpin umno ni tak kisah pun orang kata apa pun. kata la selagi larat nak kata. muka memang tebal macam tar jalan. kena lenyek dengan lori 40 tayar pun , macam tu juga. masih tak faham. tapi kalu bab perasan dan dipuji, wow, memang tak boleh tahan. habis dia londeh, bagi semua. tapi bukan untuk melayu, tapi kat kamceng dia.bab nak cakap besar memang pemimpin umno. kalu cakap, memang deras. macam serba tahu jer lagaknya. tapi pemimpin dari parti lain pun macam tu juga. tapi kita tak kisah pemimpin parti lain pasal kita tak sokong pun, tapi umno ni kita penyokong, nak ngaku ahli malu bila lihat pemimpin, nak alih haluan tak caya kat pemimpin lain. masih dok harap la kat pemimpin umno, jgn dok perasan la, kerja kuat la. baru orang sayang. nak sayang ni ambil masa. yang mudah sayang ni tak tahan lama ikatannya pasal sayang bersebab. yang susah nak sayang ni, kasihnya sejati kerana melihat bukti

....................
Reply To This Comment ...................
Melayu Kampung
January 19, 2014 at 11:30 PM

Sejak bila UMNO ni berani? Kalau bangsa sendiri dianak tirikan manakala bangsa cina ditagih kencing mereka, tak perlu kita heran dengan sikap pengecut UMNO. Aku memang Melayu atas pagar dan kedudukan aku adalah hasil kerja UMNO sendiri. UMNO bila bercakap tentang perjuangan bangsa Melayu, boleh bergegar bumi ni. Datang je SEORANG cina, terus jadi bisu. Paling mengaibkan, kerana terlampau takut pada SEORANG cina, boleh terus hilang ghaib entah kemana. Macam mana UMNO dengan keahlian BERJUTA-JUTA boleh jadi takut dengan SEORANG cina? Kalau dikutkan, cina yang SEORANG ni boleh mati kalau semua ahli UMNO sekadar menjentik dia seorang sekali je. Bukan setakat cina tu je, GAJAH pon boleh mati kena jentik dengan setiap seorang ahli UMNO! Paling menakjubkan bila cina yang cuma SEORANG ni jentik SEKALI, berjuta-juta ahli UMNO jadi PONDAN.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 20, 2014 at 11:22 AM

Bila dah jadi pondan, maka asyiklah kena kencing. Tak terasa ke bila dikencing. Atau sudah lali kena kencing?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 20, 2014 at 1:23 PM

masalah dengan umno ni adalah umno x der peguam yang benar2 handal pasal tu selalo kalah dalam kes mahkamah..umno kena latih atau buat satu cabang dalam pemuda misalannya.cari peguam2 muda yang berkebolehan dan bagi mereka pendedahan dan peluang wakil umno dalam kes2 mahkamah..kat kem pembangkang semua peguam mereka terer2..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 21, 2014 at 1:06 AM

terer putar belit dan menipu kan kan kan?

Post a Comment