........... Biarpun Hanya 10 Murid, Jangan Biarkan Sekolah Cina Di Tutup ! ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Biarpun Hanya 10 Murid, Jangan Biarkan Sekolah Cina Di Tutup ! !

Thursday, January 2, 201412comments

JANGAN BIAR SJKC DITUTUP - Utusan. ( Isu akhbar cina )


AKHBAR China Press bertarikh 29 Disember 2013 menyiarkan artikel mengenai gesaan supaya masyarakat Cina memastikan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) tidak ditutup dengan mudah.

Artikel bertajuk ‘SJKC tidak boleh dikurangkan walaupun sebuah’ yang ditulis penulis yang menggunakan nama samaran Jiang Hu disiarkan dalam ruangan Kedai Kopi Orang Ramai halaman C23.

Pada hari Krismas lalu saya ada terbaca sebuah berita bertajuk ‘Sebanyak 400 SJKC mempunyai tidak sampai 150 murid dan 14 buah lagi muridnya tidak sampai 10 orang’.

Bagi masyarakat Cina, apa yang tersiar itu bukanlah satu berita baik. Tetapi jika ia dijadikan hadiah untuk Hari Krismas, ia bukan sesuatu yang boleh memeranjatkan kita.

Semua orang sudah sedia maklum, walaupun SJKC mendapat separuh subsidi daripada kerajaan, keadaannya adalah seperti orang yang ditimpa nasib malang.

Kerana tidak dilayan dengan adil, keadaannya memang jauh berbeza seperti langit dengan bumi jika dibandingkan dengan sekolah kebangsaan yang ditatang oleh kerajaan.

SJKC bukan sahaja dibelenggu dengan masalah kewangan sehingga terpaksa dibantu dan disokong oleh masyarakat Cina tetapi yang paling menyedihkan adalah kebelakangan ini perbezaan bilangan murid antara sekolah jenis itu di luar bandar dan bandar amat ketara.

SJKC di kawasan bandar terlalu ramai murid sehingga tidak muat manakala SJKC di kawasan perkampungan dan pedalaman menghadapi masalah kekurangan murid sehingga terdapat kemungkinan terpaksa ditutup.

Puncanya kerana bilangan kelahiran anak-anak Cina semakin berkurangan dan mereka yang tinggal di pedalaman telah berpindah ke bandar kerana mahu meneruskan hidup.

Pihak kerajaan pula terlalu memberi tumpuan bagi memastikan sekolah kebangsaan berkembang pesat sehingga tidak menghiraukan permohonan SJKC untuk berpindah lokasi.

Permohonan ini dianggap tidak penting sehingga menyebabkan golongan yang memperjuangkan pendidikan Cina tidak boleh berbuat apa-apa.

Ini menyebabkan SJKC di luar bandar terpaksa mengharapkan kemasukan anak-anak bukan Cina yang dihantar oleh ibu bapa bagi menyelamatkan sekolah itu supaya terus dikekalkan.

Apabila diteliti secara lebih halus, jika SJKC perlu mengharapkan murid bukan Cina untuk terus kekal, mungkin kualitinya akan menjadi seperti sekolah kebangsaan dan ia bukanlah lagi sekolah rendah Cina dalam erti kata yang sebenar.

Satu faktor lain yang menyebabkan kekurangan murid Cina di SJKC kerana lokasinya yang jauh daripada penempatan penduduk Cina.

Pihak kerajaan secara agresif membina sekolah kebangsaan sehingga menyebabkan ia berada di merata-rata tempat.

Ada sesetengah ibu bapa kaum Cina sendiri kerana kawasan berdekatan tempat tinggal mereka tiada SJKC, terpaksa membuat pilihan kedua iaitu menghantar anak-anak mereka ke sekolah kebangsan.

Sebab itu jika mahu memastikan semua SJKC kekal dan sebuah pun tidak ditutup, masyarakat Cina harus memberi sokongan dan bantuan.

MCA yang mendapat kepimpinan baharu perlu membuktikan ia memang benar-benar mahu mempertahankan kepentingan dan kehendak masyarakat Cina.

Parti itu perlu memastikan SJKC mendapat layanan sama rata seperti sekolah aliran lain supaya ia dapat berkembang secara sihat.

Masyarakat Cina janganlah berkira sangat penat lelah mereka untuk menghantar anak-anak ke SJKC yang jauh bagi mendapatkan pendidikan bahasa ibunda sendiri.

Ini secara tidak langsung akan memastikan SJKC bersaiz kecil tidak akan ditutup walaupun bilangan muridnya sedikit.

Sempena kedatangan tahun baharu ini, kita berharap masyarakat Cina sama-sama membantu untuk mempertahankan SJKC. Jangan biarkan walaupun sebuah sekolah jenis ini ditutup.

Share this article :

+ comments + 12 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 2, 2014 at 4:36 PM

Cuba sesiapa tolong bagitau satu sebab " APA PEKDAHNYA SEKOLAH CINA NI UJUD LAGI DAN DIPERTAHANKAN SEHINGGA KINI."

Kalau setakat nak blelanja mandarin buka jelah sekolah belajar bahasa mandarin sebelah petang macam mana kebanyakkan anak melayu belajar agama dan bahasa arab.

Bila nak bersatunya kalau dari kecik sampai kebesau duk lu gua lancau cibai je... Menatang haram apa pun tak ada sumbangan kepada negara...

Ini pun PMdu tak de telor. Buang je telor tu.. Duk diam2 meniaga kat bolywood.. Tak apayah nak kata diri perihatin.. Bangang piang betul PM yang sekor ni...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 2, 2014 at 4:40 PM

Jaminan TPM selagi ada bulan dan bintang....

Jaminan Ah Jib Gor pulak apa ek.....lupa pulak aku....

Sekolah Cina yang terletak kat luar bandar kebanyakannya adalah Sekolah Kurang Murid (SKM). Tapi ianya amat kebal sekali dan tiada sesiapapun yang berani mencadangkan agar ianya ditutup. Aku sebenarnya tak kesah kalo SJKC yang bertaraf SKM ni tidak ditutup. Tapi aku amat-amat kesah apabila berjuta-juta duit rakyat dihulurkan kepada SJKC. Aku sekarang ni masih tak puas semasa PRK Sungai Limau, SJKC diutamakan lebih daripada SK meskipun bilangan murid SK jauh lebih ramai daripada murid SJKC.

....................
Reply To This Comment ...................
January 2, 2014 at 5:29 PM

Isu SJKC ini simpan je dalam kotak. Kalau kaum cina di kawasan itu warga Malaysia, maka mereka patut lebih prihatin bersama majoriti rakyat berbilang kaum. Bukan terus hidup terasing. Kerajaan sudah sediakan semua nya cukup lengkap.

Umpama Pusat Kesihatan Kerajaan. Mereka tahu dan ramai menggunakan kemudahan ini. Bayar sehengget je. Kasihatan ale maik punye !

Saje jahat, kata orang melayu....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 2, 2014 at 6:13 PM

Target kita sekarang ialah nak menyatupadukan semua kaum di Malaysia dengan membentuk Bangsa Malaysia. Formula untuk bersatu mudah jer iaitu 1 Bahasa dan 1 Sekolah. Untuk merealisasikannya, kita perlulah memansuhkan sekolah vernakular dan mewujudkan sekolah satu aliran sahaja. Dengan ini, kita dapat menjimatkan duit kerajaan kerana kita tak perlu membazirkan jutaan ringgit untuk PLKN. PLKN ditubuhkan kononnya bertujuan untuk menyatupadukan semua kaum di Malaysia. Persoalannya, apakah tempoh 3 bulan mencukupi untuk menyatukan anak-anak muda yang terdiri daripada pelbagai kaum ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 2, 2014 at 6:45 PM

Malaysia boleh! Di Indonesia mana ada SKJC. Di Thailand pun tak ada walaupun PM nya orang Cina. Di Filipina pun tak ada walaupun lebih 60% kuasa ekonomi nya dipegang Cina. Di Malaysia sahaja ada keistimewaan itu. Sebab itu lah orang pribumi Indonesia ketawakan kebodohan kita yang satu tu. jaha





J

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 2, 2014 at 6:53 PM

Kat Singapore pon takde SJKC meskipun mereka lebih kiasu dari Cina Malaysia.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 2, 2014 at 7:36 PM

Kita patut berbangga kerana Malaysia adalah satu-satunya negara yang mempunyai sekolah vernakular.Tiada mana-mana negara pun di dunia ini yang mempunyai sekolah khas mengikut kaum termasuk China dan India. Nampaknya Ah Jib Gor berjaya menyatupadukan semua kaum kerana kita mempunyai sekolah untuk setiap kaum utama di Malaysia. Kita ada Sekolah SJKC untuk Cina dan SJKT untuk India. Bukankah ini bukti bahawa kita adalah 1 Bangsa 1 Malaysia. Sekolah Vernakular adalah satu-satunya warisan penjajah untuk tujuan Pecah & Perintah yang masih dikekalkan hingga kini.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 2, 2014 at 7:45 PM

Sedapnya mulut berkata 'kualitinya akan mrnjadi macam sekolah kebangsaan'. Mereka ni ingat semua SJKC ada kualiti ke. Cuma yg di bandar dan ada nama saja yg berkualiti. Cuba pergi sek2 Cina di kampung haprak juga.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 2, 2014 at 9:47 PM

Rasis gila babi la cina babi ni!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 2, 2014 at 10:34 PM

Din, ada berita hangat kat blog celahgelegar......

KJ menghantar anak sulungnya ke Sekolah Kebangsaan...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 2, 2014 at 11:33 PM

Nasib baik TPM bertegas pengajaran BM mesti 240 jam seminggu. Jangan dilayan cina-cina tu. Setakat ni:

1. UEC kekal tak diiktiraf
2. BM 240 jam seminggu

Apa lagi? Kita perlu desak dan menekan dari sekarang. PRU14 dah 'tak lama' memandangkan puak-puak ni dah gila nak berkuasa.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 3, 2014 at 4:45 AM

Betul2 Menyampah dgn Najib Ah Jib Gor Nieh

Bila lagi Najib nie Nak Letak Jawatan, Undur Diri, Berhenti drp Jadi PM di Malaysia Nieh..

Post a Comment