........... Pulau Mazu ? Mohon Kerajaan Bertindak BERSIHkan Pulau Jerejak Dari Sebarang Unsur Pemujaan ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Pulau Mazu ? Mohon Kerajaan Bertindak BERSIHkan Pulau Jerejak Dari Sebarang Unsur Pemujaan !

Wednesday, December 11, 201310comments


Episod Tokong Lim Guan Eng memanggil Jahara Hamid sebagai Nenek Rasis ( Racist Grandmother ) ekoran soalan2 yang ditimbulkan oleh Ketua Pembangkang telah menarik minat rakyat untuk mengetahui lebih lanjut tentang kewujudan Pulau MAZU, nama baru kepada pulau yang kita kenali sebagai Pulau Jerejak.

Tokong menafikan perkara ini -

"Pembohongan ini memainkan sentimen agama sedangkan Pulau Mazhu ini tidak wujud pun,"

Namun gambar2 yang disiarkan oleh blog apple-bru dan semakan di FB Penang Mazu Island (Pulau Jerejak) menunjukkan sememangnya terdapat aktiviti keagamaan di situ.

Sepertinya terdapat usaha2 oleh sekumpulan kecil penganut Buddha untuk mentransformasikan Pulau Jerejak kepada sebuah pulau suci dimana penganut Buddha akan berkunjung untuk menyembah salah satu Dewa/Tuhan pemujaan mereka.

Walaupun ia masih diperingkat awal, masih berskala kecil dikhuatiri jika perkara ini tidak dibendung dari sekarang, pasti akan menimbulkan masalah dimasa hadapan tatkala 'mereka' merasakan sudah punya HAK ke atas pulau Jerejak atas nama agama.




( Gambar Tokong Lim Guan Eng bersalaman dengan salah seorang Ketua disebalik usaha Pulau Mazu )

Saya berharap sangat pihak UDA @ kerajaan pusat yang dikatakan memiliki 60% hak keatas pulau Jerejak dapat menyiasat dan mengambil tindakan SEGERA sebelum perkara ini menjadi satu isu sensitif.

ROBOHkan apajua struktur berunsurkan agama/pemujaan yang terdapat di Pulau Jerejak !

Cegah dari awal !

Share this article :

+ comments + 10 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 11, 2013 at 2:15 PM

Setuju ...
Melalui pembinaan rumah berhala ini mereka sebenarnya sedang membina tapak penempatan haram yang amat efektif. Bagaimana kuil di bina di tanah kerajaan atau persendirian mulanya hanya selonggok busut yang dipasang pelita oleh seorang penganut agama. Apabila dipuja dan jin pun hadir di busut itu dan memberi peramalan no ekor dan kemenangan no ekor didapati oleh penganutnya, dan pelbagai lagi keramat maka ianya berkembang menjadi kuil. Apabila sudah menjadi kuil ianya menjadi masalah agama dan konflik yang sukar untuk diuruskan.
Kaedah ini sedang diusahakan oleh kasiu untuk membina penempatan mereka di pulau jerjak. Persoalannya sejauh mana ah jib gong berani mengurus masalah ini. Sedangkan dengan floam pun ah jib gong taat kerana sayangnya kepada floam. Apatah lagi kepada puak cibaibeng yang amat dikasihinya. Mana tahu suatu hari nanti ah jib gong dipanggil menari tarian naga disatu tokong di pulau mazu. Pastinya ah jib gong akan terina dengan senang hati.
Apatah lagi kita melihat dengan jelas usaha ah jib gong mengtranform umno dari kesatuan melayu menjadi kesatuan malaysian. Aku tidak nampak ah jib gong akan peduli kepada masalah yang bro bincangkan ini.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 11, 2013 at 2:26 PM

Boleh tak kalau negeri Kedah ambil dulu Pulau Jerejak sebagaimana perjanjian pajakan walaupun belum lagi menuntut keseluruhan Pulau Pinang? Selamatkan dulu Pulau Jerejak!

....................
Reply To This Comment ...................
December 11, 2013 at 3:49 PM

Din aku berani bertaruh Najib atas nasihat punahsihat 7.2 billion dia akan halang kalau ada usaha merobohkan tokong haram ni demi (masih dok mimpi) undi cina.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 11, 2013 at 4:55 PM

biasanya kerajaan akan tunggu dan lihat sehingga ianya memudharatkan. selepas tuh pehak kerajaan akan bercakap dan membebel serta memburukkan pehak pembangkang. selain itu apa lagi yang kerajaan boleh dan sanggup lakukan? sedikit sedikit, lama lama menjadi PUSAT penyembahan. masa tuh tak boleh nak buat apa lagi dah.

disebelah sini menyatakan membpertahankan agama dan bangsa, tapi sebelah sana pulak boleh buat apa pun asalkan vote 4BN the next election. bila kalah nanti dikatakan bangsa yang tak mengenang budi dan ketika itu sudah terlambat.

pada orang Cina, inilah masanya untuk bertindak sebab kerajaan kelihatan hanya pandai bercakap.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 11, 2013 at 6:04 PM

Sori din, off topic jap.....

Din, ko dah baca ke pasal peel terbaru ketua pergerakan pemuda umno bn kat http://selangorchronicle.blogspot.com/2013/12/ketua-pemuda-umno-bergambar-dan.html

Memang menarik.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 11, 2013 at 6:14 PM

Percayalah, kerajaan AhJib Gor tidak akan berani ambik tindakan sebab melayu umno takut undi kaum cina pendatang akan terus hilang.
Sekali lagi, kerajaan harus bersegera berjumpa dan mintak bantuan Rosmah Mansur kerana hanya Rosmah Mansur yang boleh selesaikan.
Aku serius ni.

....................
Reply To This Comment ...................
December 11, 2013 at 6:38 PM

@Anonymousbaca artikel seterusnya lepas yang ini :)

....................
Reply To This Comment ...................
December 11, 2013 at 6:39 PM

Malas nak kaitkan ngan politik buat masa ni .... harap kerajaan bertindak SEGERA.! Tapi kalau lambat sangat bertindak, baru kita main politik

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 11, 2013 at 7:56 PM

Wow... aritu.. bercakap pasal sentimen agama.. saya yg mula2 ckp isu kalimah Allah masa krismas aritu...

Ini sentimen apa pulok nie...

Lek dia ok je.. lek org lain sentimen agama terus. . Rasis terus.. base kaisu nie..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 11, 2013 at 9:46 PM

@dinturtle
Din , Kerajaan Ah Gib Gr tak de TELOG. UMNO un tak de Teloq. LGE hina Juhara mana UMNO? Ngapa tak demo bantah LGE bagi Jam Pulau Penang? Jawapan senang je , Teloq dah tak de.

Post a Comment