........... Iklan Bahasa Cina Lebih Besar - Satu Lontaran Pertanyaan | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Iklan Bahasa Cina Lebih Besar - Satu Lontaran Pertanyaan

Saturday, December 14, 201322comments


Apa kejadahnya stesen minyak Petronas Bertam, Kepala Batas lebih mengutamakan bahasa Cina berbanding bahasa Kebangsaan, bahasa Melayu.

Di mana letaknya kepentingan bahasa Melayu di mata pengurusan Petronas !!

Sudahlah di dalam urusan pentadbiran, Petronas mengutamakan bahasa Inggeris. Nak communicate pun kena berbahasa Inggeris, macamlah semua orang dalam Petronas tu warga asing. Hari ini apabila tiba sudut pengiklanan dan signboard pula, bahasa Cina dibesarkan dan bahasa Melayu seolah-olah menumpang saja dalam ruangan tersebut.

Kekesalan ini dinyatakan sendiri oleh Ahli Parlimen Kepala Batas, Datuk Seri Reezal Merican yang melihat sebuah syarikat GLC milik kerajaan Malaysia gagal mengikuti keutamaan kepada bahasa rasmi negara.

Untuk info lebih 70% penduduk dalam Parlimen Kepala Batas merupakan bangsa Melayu dan kaum-kaum lain hanya merangkumi 30% sahaja. So apahal sibuk nak letak signboard berbahasa Cina kat Petronas? Seterusnya - KLiK.


Ramai dah blogger yang menulis isu di atas. Ya saya sokong penentangan terhadap penggunaan bahasa Cina yang LEBIH BESAR berbanding bahasa Kebangsaan.

Cuma kali ni saya nak cuba menulis dari satu sudut lain pula, yakni dengan menimbulkan beberapa persoalan bagi menguji diri kita .... apakah kita marah kerana banner itu menjatuhkan maruah Bahasa Kebangsaan kerana mengutamakan bahasa selain Bahasa Kebangsaan atau kerana ia melibatkan Bahasa Cina ? !

1 - Bagaimana kalau banner iklan itu dinaikkan dikawasan yang majoriti penduduk adalah orang Cina, apakah kita akan tetap mempertahankan maruah Bahasa Kebangsaan kita ?

2 - Bagaimana kalau banner iklan itu menggunakan Bahasa Inggeris ? Apakah kita akan tetap bantah atas alasan yang sama ?

3 - Jika kita tidak bantah kepada no2 ( kerana terdapat banyak bukti disekeliling kita ), tanyakan - kenapa ? Adakah kerana kita faham apa yang cuba disampaikan jika dalam Bahasa Inggeris makanya kita tidak merasa curiga berbanding dengan iklan yang menggunakan bahasa cina yang kita tidak faham ?


4 - Bagaimana kalau AhJibGor kata - Haaaaa.... sebab itu lah kita kena belajar bahasa Cina ! Tengok anak saya, dia fasih bahasa cina. Dia tidak punya masalah untuk faham bahasa Cina.

Kenapa kita boleh terima keadaan dimana Bahasa Inggeris dimuliakan dari bahasa Kebangsaan tapi kita tidak boleh terima Bahasa Cina dimuliakan dari bahasa Kebangsaan ?

5 - Adakah kerana kita sudah jadi fobia dengan Bahasa Cina dek kerana sikap sesetengah orang Cina yang biadab ? Maknanya apasaja yang Cina jika dilebihkan dari Melayu kita akan melenting hanya semata2 kerana ia Cina ?

Sebab saya tanyakan - kenapa jika bahasa Inggeris dilebihkan ramai antara kita tidak kisah ( boleh terima ) ? Tidak pun, bantahan kita tidaklah sekuat jika ianya dalam bahasa Cina ?

Soal maruah atau soal tidak faham atau soal Cina ?


Sekadar menulis apa yang tiba2 terlintas di fikiran .....

Share this article :

+ comments + 22 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 14, 2013 at 12:51 AM

Bahasa Kebangsaan adalah Bahasa rasmi Negara dan Bahasa Inggeris adalah Bahasa Antarabangsa. Begitulah keserasian dan kelaziman digunapakai. Bahasa Cina tak perlu digunakan sebab bahasanya tidak termasuk diantara salah satu diatas.

Dalam mengejar kuasa, orang orang Cina sedang mencubapakai bahasa mereka atau dari kata lain mengetengahkan bahasa mereka untuk digunapakai seiring kedua dua bahasa tadi. Kiranya didiamkan atau tidak diambil peduli, ia dengan sendirinya akan dianggap diterimapakai secara rasmi.

Perancangan orang Cina amat halus dengan menggunakan tipu helah serta desakan yang berterusan. Orang orang Cina sudah menjadi kemaruk dan begitu ghairah sekali untuk mendapatkan kuasa memerintah.

Dalam soal ini saya kira PETRONAS sebagai GLC milik kerajaan tidak seharusnya menggunakan bahasa Cina sebab bahasa yang digunakan sekarang pun tidak mendatangkan permasaalahan. Telah begitu lama digunakan Bahasa Kebangsaan, saya tidak nampak mengapa dengan tiba tiba sahaja hendak diCinakan dan seolah olah ingin menimbulkan masaalah dan mengerohkan lagi keadaan.

Orang Melayu sememangnya patut bangun menentang sebab bukan kerana maruah, tak faham atau Cina, tetapi tiada sebabnya untuk ditukar. Sudah sekian lama PETRONAS nampak keMelayuanya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 14, 2013 at 12:52 AM

JAWAPAN NYE...

SEBAB SAYA BENCI CINA MSIA

KURANG AJAR PENDATANG NII

KURANG DIAJAR DEK AH JIB GORBLOK

TERLAMPAU DIMANJE DEK AH JIB

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 14, 2013 at 5:55 AM

Reezal Merican tu bukan pendatang ke ? mmg Melayu dah fobia cina.. xsalah benda tu.. nak tanye.. kalo guna bahasa tamil... reezal tu komplen x ? bab tamil tu bahasa asal dier

....................
Reply To This Comment ...................
December 14, 2013 at 7:03 AM

Bro,

Selama ini pun orang China telah menerima hakikat yg BM diutamakan dalam semua iklan. Malah sudah ada peraturan dalam PBT2 yg semua iklan mesti memberi keutamaan BM.

Sekarang sebuah GLC terkenal cuba menukar haluan. Tidakkah ini pelik. Nampaknya kerja2 mahu Petronas dibuang keMelayuannya sudak menampakkan hasil.

Ini sudah tentu kerja Omar Ong kesayangan Najib. Dimana Pemuda UMNO. Wanita UMNO. Putri UMNO. Sepatutnya mereka ini lantang menyuarakan tentangan. Tapi sedihnya mereka semua diam. Dalam PAU baru2 ini bersemangat dgn laungan 'HIDUP MELAYU'

Bro apa dah jadi ni??

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 14, 2013 at 7:09 AM

Alah menterti wilayah pun cakap org putih di TV.
Menteri ni tak reti cakap melayu ke ?

....................
Reply To This Comment ...................
December 14, 2013 at 7:15 AM

Cuba juga lihat iklan Digi di Metro. 2 Cina sebelah atas diikuti India dan Melayu bawah sekali. Itulah kedudukan Melayu dimata Digi dan diklankan untuk tatapan seluruh rakyat Melayu (Pembaca Metro rata2 Melayu).

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 14, 2013 at 7:54 AM

Ah Jib Gor is a Chinese sympathiser. Mana dia nak kisah benda macam ini.

Laksa Johor

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 14, 2013 at 9:14 AM

aku cuma nak pastikan dahulu...kawasan tu kawasan majoriti cina ke? jika ya, agak logik jugak la.

tapi jika kawasan majoriti melayu, memang haram jadah la jawapannya. tapi melayu baghal yang kawan dgn dap sure tak kisah punya. tengoklah nanti...dia fikir jika dia sokong dap..anak2 dia dap akan tolong balik..jangan mimpi laa..

....................
Reply To This Comment ...................
Malaysian Cybertrooper
December 14, 2013 at 9:21 AM

Salam Sdr Din,

Pada hemat saya yg tak seberapa ini Bahasa Malaysia & Bahasa Inggeris mempunyai kekuatan serta keperluan mereka tersendiri.

Bahasa Malaysia (Bahasa Melayu) adalah bahasa kebangsaan kita yg patut diguna pakai selama mana kita masih mengaku bahawa kita merupakan rakyat Malaysia. Manakala Bahasa Inggeris pula adalah Bahasa perantaraan antarabangsa. Ini adalah hakikatnya.

Kita tidak berurusniaga dalam bahasa Perancis mahupun Greek jauh sekali bahasa Cinabeng. Pendek kata serata dunia menggunakan bahasa ibunda mereka ketika di negara mereka sendiri tetapi apabila berurusan di peringkat antarabangsa, mereka akan menggunakan bahasa Inggeris.

Di Malaysia, sepatutnya bahasa Malaysia menjadi bahasa ibunda tanpa mengira bangsa. Tetapi malangnya Malaysia majoritinya berbangsa Melayu amat lemah dan takut dengan bangsa minoriti sehingga membenarkan mereka menidakkan kepentingan bahasa Malaysia itu sendiri. Malah lebih mengaibkan, ada bangsa Melayu yang merasakan bahawa adalah satu kelebihan untuk mempelajari bahasa puak minoriti ini.

Ya! Betul, tidak salah untuk kita mempelajari bahasa asing tetapi biarlah atas dasar yang betul dan bukannya kerana merasakan bahawa puak-puak mata sepet ni adalah satu kuasa dominan di negara ini maka tanpa mempelajari bahasa mereka ini kita tidak boleh hidup.

Pada pendapat saya, lebih penting bagi anak-anak Melayu mengutamakan penguasaan terhadap Bahas Inggeris dari Bahasa puak tak sedar diri ni. Setidak-tidaknya belajarlah berbahasa Arab. Busuk-busuk pun kalau dah tak boleh sangat nak cari makan di Malaysia ni, anak-anak kita mampu berhijrah ke luar negara atau ke timur tengah yg terang-terangan tidak pernah memandang bahasa cinabeng ni.

....................
Reply To This Comment ...................
December 14, 2013 at 9:39 AM

Salam Dinturtle,

1. Cina Malaysia memang sentiasa mencabar dan perlekehkan Melayu. Mereka hendak sangat men'cina'kan Malaysia dan mengambil alih tampok pimpinan negara. Lihat lah jika di beri peluang sedikit terus tidak sedar untung. Mentah-mentah Melayu di tolak dari segi sensitiviti dan majoriti. Perlembagaan tidak akan di patuhi. Salah siapa ?

2. PM Najib kata Melayu tidak boleh hidup di zaman lampau. Siapa yang menolak dan terus mengapikan untuk kita balik ke zaman lampau ? Jika Bahasa Kebangsaan di tapak kaki, Melayu dan Islam di hina, agenda yang sentiasa di hidupkan, mana identiti Malaysia? Kita nampak bangsa cina Malaysia 'menjahanamkan' Malaysia di mata dunia, terutama kepada sebangsa mereka di Taiwan, Hongkong dan Singapura. Nasib nya China negara yang tidak ingin mencampuri agenda tongkang yang keterlaluan.

3. Apa-apa pun sedar lah Melayu. Bangun dan bina Negara Tanah Tumpah darah kita dengan keaslian ketamadunan dan berbudaya bangsa. Tidak di nafi kian ramai melayu 'hilang ingatan' merelakan bangsa nya di mamah kawan yang sebenar berpura-pura menjadi kawan. Bila-bila masa dan ketika nya berkesempatan, belakang kita di tikam. Bukan mereka tidak bertempat dan merempat di negara ini tetapi sikap bertuhankan nafsu serakah tiada sempadan.

Inginkah kita balik ke zaman duapuluhan lampau ? Jika tidak ingin kita kembalikan ,maruah bangsa dan negara ini berpaksikan kekuatan berjemaah penuh keimanan. Apa guna Islam jika hati penuh kekotoran ? Hayati Surah AsSyuarah dalam Al Quran.

....................
Reply To This Comment ...................
December 14, 2013 at 9:51 AM

saya tak p dah kot petronas lepas ni, mula boikot..selama ni kita dok p isi minyak kat petronas pon sebab support MNC malaysia..kalau depa takmau support bahasa sendiri buat apa kita nak support company haramjadah ni...support petron ja la huhu

....................
Reply To This Comment ...................
December 14, 2013 at 9:52 AM

tadi saja lalu nak tgk ada ka tak lagi, tapi depa dah buang dah

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 14, 2013 at 10:07 AM

Salam,
Mrk dah dpt kelulusan drpd penyokong pakatan. Tu kalu bawa ketengah, kira rasis la mempertikaikan bahasa cina. Kat bertam kira pengundi cina dah ramai, rumah berharga lebih 300k, kira stesen minyak tu ramai pengguna cina. Mereka tak tahu bahasa kebangsaan pasal ramai cina taiwan, hong kong, singapura kat situ. Bukan cina malaysia tinggal di situ.

....................
Reply To This Comment ...................
December 14, 2013 at 11:16 AM

cinafobia?

....................
Reply To This Comment ...................
tebing tinggi
December 14, 2013 at 11:58 AM


" DENGAR SINI wahaI ORANG-ORANG mELAYU SEMUA"

Terimalah hakikat bahawa negara ini telah dikuasai pentabiran dan pengurusanya olih kuasa penjajahan baru yaitu "CINA"

OK lah tu macam tak biasa je !.

....................
Reply To This Comment ...................
December 14, 2013 at 12:09 PM

Petronas yang buat banner tu,...tapi untuk gantung banner merata-rata tak perlu lesen ke?
1) kalau perlu, apa syarat pelesenan? dipatuhi ke tidak? kenapa dapat kelulusan? atau dipamir tanpa kelulusan? Agensi mana yang keluarkan kelulusan? apakah ada ruang perundangan untuk membawa agensi ini ke muka pengadilan atas kecuaian dan disyaki penyalahgunaan kuasa dan rasuah?
2) Kalau tak perlu. Tentu ada sistem kawalan dalaman Petronas dalam urusan pemasaran dan pengiklanan? bahagian mana bertanggungjawab? Siapa ketuanya? Apa kretaria meluluskan rekabentuk pengiklanan? adakah ruang rakyat menuntut penjelasan kerana Petronas ini berstatus GLC? Kementerian mana betanggungjawab terhadap GLC? siapa menterinya? Nak jawab sekarang ke YB menteri? atau rakyat akan tanya sekali lagi waktu pilihanraya nanti?

....................
Reply To This Comment ...................
Melayu
December 14, 2013 at 12:27 PM

Orang2 Melayu macam kau la Din Turtle, yang menyebabkan Melayu di Malaysia ni dipijak kepala mereka di tanah mereka sendiri.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 14, 2013 at 12:41 PM

Hormati pandangan anda,..tapi berilah sedikit pencerahan,...kenapa? bila?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 14, 2013 at 2:23 PM

Ini ialah kes marah anak sindir menantu. Yang jadi mangsa ialah taukeh stesen minyak tu sendiri. Saya tak pernah dgr bangsa cina ni buat yg macam kita buat ni. Klu tak berkenan di hati bisik bisik jer. Lepas tu diperbaiki. Bukan macam bangsa melayu ni. Canang satu kampung. Yg rugi nanti bangsa Melayu lah jugak. Dan suatu hari nanti melayu akan jatuh sebab melayu sendiri. Tunggu dan lihatlah saatnya nanti. Masa tu gigit jari sajalah bangsaku...,

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 14, 2013 at 3:26 PM

Iklan tu ada lagi aku tengok kat BAYAN BARU dan SEBERANG JAYA. Masa nak isi minyak tadi aku terus keluar dan terus ke PETRON. BOIKOT PETRONAS BOIKOT PETRONAS.....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 14, 2013 at 9:05 PM

Dia seorang muslim. Org islam berpecahbelah sbb perkara bongok begini. Dia seorang muslim dia tak guna pon bahasa tamil.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 14, 2013 at 9:08 PM

Majoriti cina india ka ini msia MESTI guna bahasa kebangsaan sepatutnya. Mereka mmg semakin biadap ignorant. Doesnt matter kaw itu byk majoriti bangsa apa...

Post a Comment