........... Siapa Kata Sanusi Junid Gila Dulu ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Siapa Kata Sanusi Junid Gila Dulu ?

Thursday, November 21, 20133comments

Ketika Tan Sri Datok Sanusi Junid menjadi MB Kedah, beliau ada mencadangkan kaedah penanaman padi diatas bumbung bangunan ! Waktu itu teruk idea beliau dikritik dan diketawakan ........ nah, hampir 20 tahun kemudian, perkara sama yang dilakukan di China mendapat perhatian media antarabangsa.

When I mentioned this idea the media went to town to harass what was considered as my weird thought. Cartoons were drawn and I appeared like a clown. Quietly I requested the Malaysian Agricultural Research and Development Institute (MARDI) to build a structure in Butterworth for padi growing on the roof top. I was told that it was viable. But the press was not supportive.

Later on as Menteri Besar of Kedah and Chairman of MADA I requested that a house be built for a library in the vicinity of Paya Pahlawan in the district of Kubang Pasu. We could grow padi three times a year on the roof-top of the library without water and fertilizer shortage and wastage. It was very viable. But no one was listening. Short of calling me mad, they said that it was a crazy idea

Baca artikel terbaru dari sanusijunid.blogspot.com



PS - Err .... paper tu ada tulis ...watermelon la. Hmmmm .... Melon .....melon ....... macam pernah tulis artikel pasal melon tak berapa lama dulu... hmmmm .... HAH ! Ingat dah - apakata kalau kita tanam ROCKMELON ! ( KLiK ) Pasti berebut2 orang nak pajak segala bumbung bangunan yang ada ...

Share this article :

+ comments + 3 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 21, 2013 at 11:30 AM

Ide Sanusi yang tidak menjadi...yang menjadI?? Apa2 pon Menteri2 Nie ada yang Kelakor dan Hebat...browse

http://the-antics-of-husin-lempoyang.blogspot.com/2010/12/ide-sanusi-yang-tidak-menjadi.html

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 21, 2013 at 2:13 PM

salam,
dlm buku tdm ada tulis, susah nak jalankan ide yg diberikan kerana org melayu, susah nak terima ide bodoh. kalu boleh mereka minta org yg bagi ide tu buat dulu, kalu berjaya dalam tempoh 20 tahun, baru nak ikut. kalu berbincang, semuanya mendatangkan masalah, tapi bukan menyelesaikan masalah, yg paling mudah ialah jual segala saham yg dpt kpd org cina. kemudian minta lagi. kalu tak dpt , aku undi dan sokong org lain. budaya dlm umno.

tu pasal org cina bimbang dgn tdm dan menterinya yg cerdik dahulu. la ni semuanya setaraf je dgn kita. dia cerdik pasal dpt lebih maklumat dan jauh berjalan naik jet sewa khas. lagi cerdik kalu nak terus berkuasa. tak boleh nak lawan, cerdik dalam menjolok jubur ah jib gor. tu tak boleh tahan.

tapi konsultan tak ada zaman tdm. kalu ada, mungkin malaysia dah ada ramai yg cerdik dlm melaksanakan tugas, bkn setakat cakap sahaja, tapi boleh memberi pelbagai ide dan jalan untuk memastikan rakyat hidup selesa dengan mewah tanpa kenaikan ketara harga barang. pi makan kat kedai roti tdm pun, org kampung lenguh nak keluar duit. mungkin sewa tempat mahal kot. kat tempat sewa murah tdm tak mau buka ke? mungkin lebih ramai org kampung yg pi beli kalu harga tak londeh seluar bawa duit siling.

....................
Reply To This Comment ...................
November 21, 2013 at 6:37 PM

Kalau nak buat sawah atas bumbung di Selangor ini, rasanya payah sikit. Jenoh kena hulur kat Majlis Perbandaran. Nak kena bagi pelan. Selagi tak ada kabel atau suap sampai kenyang, jangan harap nak lulus.
Cakap saja lebih nak bela nasib Melayu la apa. Tengok apa jadi pada Sabasun di Kuala Terenganu.

Post a Comment