........... Nancy Shukri - Bumiputera Perlu DiBantu Kalau Tidak Mereka Akan Jadi Pencuri ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Nancy Shukri - Bumiputera Perlu DiBantu Kalau Tidak Mereka Akan Jadi Pencuri !

Friday, November 8, 20138comments


Selepas menjadi ahli politik baru saya faham kenapa perlunya satu dasar ekonomi baru untuk Bumiputera. Kaum Bumiputera terpinggir dalam ekonomi dan mereka jauh ketinggalan berbanding kaum2 lain.

Tanpa adanya dasar bagi mengimbangi pengagihan ekonomi antara Bumiputera dan bukan Bumiputera, akan wujud masalah2 besar lain.

Ahli Parlimen Sarawak dari Batang Sadong, Nancy Shukri yang pernah menjadi seorang aktivis kemasyarakatan juga berkata, rakyat secara umumnya tidak faham kenapa perlunya wujud dasar2 yang mampu mengimbangi agihan kekayaan negara.

Saya setuju ! Rakyat ramai yang tidak faham kenapa perlu diteruskan dasar2 affirmatif seperti DEB. Bukan dikalangan kaum bukan bumiputera saja, malah mereka yang tergolong dalam bumiputera juga ramai yang tidak faham terutamanya generasi sekarang yang tidak melalui Peristiwa 13 Mei 1969.

Mereka tidak faham punca sebenar disebalik pergolakan perkauman yang berlaku waktu itu. Kita dilarang dari membincangkan peristiwa itu terlalu mendalam kerana khuatir menjadi isu perkauman. Dan kita terus dimomokkan dengan faktor politik semata2 sebagai punca peristiwa hitam itu berlaku.

- Parti cina Dap menang besar, kepala mereka turut jadi besar, dan mereka beramai2 turun ke jalanraya memaki hamun bla bla bla dan orang Melayu bertindak balas - Itulah saja ceritanya yang kita tahu tentang 13 mei.

Asas ketidakpuasan hati orang Melayu dan kebongkakan orang Cina Dap waktu itu jarang hendak diperkatakan iaitu jurang ekonomi antara kaum yang begitu jauh terpisah.

DEB diwujudkan kesan dari 13 Mei bertujuan memperbaiki sedikit sebanyak masalah utama isu perkauman di negara ini yakni merapatkan jurang ekonomi itu.

Masalahnya kenapa pemahaman dari sudut keperluan mengimbangi agihan kekayaan negara antara kaum itu tidak diajar kepada rakyat ? Apakah kaum Bumiputera itu sudah berasa selesa kini dan tidak lagi perlukan bantuan khas dalam bentuk dasar2 affirmatif ? Adakah kita juga ikut sama akur kepada tuntutan kesamarataan dari bukan Bumiputera kononnya dasar2 affirmatif itu tidak adil dan menindas mereka ....... dalam keadaan mereka masih lagi menguasai lebih dari 70% ekonomi negara ?

Apakah disifatkan sebagai pendekatan rasis dasar2 yang mempertahankan rezab 30% golongan majoriti dari terus diceroboh oleh golongan minoriti yang sudah menguasai selebihnya ?

Baguslah kalau MP Nancy Shukri sudah faham dan terima kewajaran diteruskan dasar2 affirmatif. Selain dari menyokong diharap beliau juga dapat memainkan peranan dalam menyedarkan rakyat golongan bukan bumiputera akan keperluan unik negara kita ini.

Tapi komen seterusnya dari beliau ini agak lain macam sikit bunyinya ....

Jika anda tidak bantu .... masalah sosial akan berlaku. Kerana mereka akan terus ketinggalan lebih jauh. Situasinya, jika mereka tidak punya wang, apakah yang akan berlaku ? MEREKA AKAN MULA MENCURI.

Sekarang saya tertanya2 pula apakah benar MP Nancy ini benar2 faham akan keperluan DEB ?

Mungkin Nancy tidak bermaksud secara spesifik kepada kaum Bumiputera, mungkin beliau merujuk secara umum kenyataan itu - sesiapa pun bila dah takde duit, akan mula mencuri .... termasuk Bumiputera.

Tapi itupun bunyinya menjengkelkan ! Apakah semua orang miskin tidak punya maruah hingga sanggup mencuri ?

Kenapa tidak Nancy rujuk kepada Peristiwa 13 Mei yang tidak ada kena mengena dengan mencuri ? Worse come to worst pun, kita akan memberontak bagi menuntut kembali hak sebagai tuanpunya asal Tanah Melayu ..... tapi mencuri ?

“As a politician now, I understand why there is a Bumiputera new economic policy... The Bumiputera, they are very marginalised in terms of economy. They’re very much lower than other groups.

“If there is no such policy to balance the economic distribution within Bumiputera and non-Bumiputera, there could be a difficult situation as well,” Nancy said.

A former civil society activist, the Sarawakian MP for Batang Sadong said the public at large was unable to understand the necessity for such policy to reverse the imbalance in distributing wealth.

“If you don’t help... social ills will be happening. Because they will left very far behind, there will be social problems. That’s the situation, if they don’t have money, what will they do? They will start stealing.”- Malaymailonline.

Share this article :

+ comments + 8 comments

....................
Reply To This Comment ...................
November 8, 2013 at 3:39 PM

Salam Din,

1. Memberi Salam adalah tuntutan Agama dan ini mesti di jadikan amalan semoga hati kita sentiasa mengingati yang Esa, agar sentiasa berhemah dan bersopan dalam perlakuan, apa yang di bicarakan terutama nya bila menggunakan lidah/lisan juga dalam penulisan.

2. Dalam kes ini Nancy menjadi sangat biadab ! Bangsa lain yang banyak mencuri, kenapa Melayu yang MESTI di bela oleh kerajaan SELAGI ADA BULAN DAN BINTANG, di cop sebagai pencuri ! Apa yang Allah SWT firmankan, makanan bersumberkan haram, akan tumbuh nya daging yang haram. Terhasil nya dari yang haram akan melahirkan seseorang macam Nancy, terjelma akhir nya suara paling di tidak di sukai Allah SWT, suara keldai / himar / zonkey (spesis kacukan baru) yang di jelas nyata dalam ayat Nya.

3. Sedih Din. Terlalu ramai ahli politik yang inginkan nama jadi popular dan di sanjung tetapi pada hakikat nya 'mereka' lah yang sebenar nya bergelumang tahi yang suka memberi kita TAHI sebagai balasan ganjaran. Jangan jadi agen memperdagangkan manusia ( hakikat tersirat) seperti nya kita di halang berbincang pasal 13 Mei 69 yang ti tentang hebat LKS, berjaya dalam agenda nya memperkasakan cina.

Din, kita pancung jenis keparat yang lupa daratan seperti mereka ini. Juga ada dalam artikel anda sebelum ini.
Mereka ini TIDAK TAHU BERSYUKUR atau KUFUR NIKMAT. Kita tanya - Dari mana kah mereka perolehi kemewahan, tidur atas wang sehingga mereka menjadi separa syaitan ?

....................
Reply To This Comment ...................
November 8, 2013 at 7:43 PM

Bro Din,

Betul ke yang mencuri tu semua orang miskin? Adakah penyangak dan bapak2 penyangak tu semuanya miskin belaka? Yang terima rasuah puluhan ribu tu macama mana pulak, bro?

What a shallow frame of mind.....

....................
Reply To This Comment ...................
November 8, 2013 at 7:45 PM
....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 8, 2013 at 8:34 PM

Tuan din meh saya bercerita hal 13mei dari cerita akak saya yg ketika itu berumor 15tahun jadi ingatan masih terangbenderang d kepala. Asal kami mmg dari kgbr.
Ketika dlm bas hendak ke sekolah akak saya cerita mmg cinabeng2 datang dgn lori pakai microphone round kgbr menghalau penduduk kgbr. Ketika kejadian bas yg akak saya naiki sedang lalu d bulatan jln pahang. Bersebelahan ada hospital penyakit tb. Mujurla tiada kejadian berlaku kpdnya klau tidak saya tidak tahu akan hal ini.
D kgbr pula rmh lama nenek kami berdepan dgn rmh datuk harun beaiutipool tau kaw tu tuan din. Belakang rmh datuk ada sungai kecik d mana ketika keluarga masih tggl d sana selalu bermain d situ. Sekarang mmmpphhh bangunan sudah mencakar langit. Anyways mereka juga lalu d depan jln raja muda dan melalak menghalau penduduk sana. Saudaramara yg tggl d sana naik berang tetapi masih boleh bersabar. Begitu la lebih kurang ceritanya.
Baru menang gitu sudah jadi bongkak menghalau kami sekarang mereka halau secara halus.
D trganu tidak melalui detik cemas jadi tidak merasa. Ayah pula mahu turun ke chowkit sbb sudah mula kacau bilau tetapi d tahan oleh ibu. Pulak org kg d tempat kami tggl pula org melayu naik mengamok nak bakar kilang bersebelahan rmh kami. Bapak saya terpaksa pertahan kilang itu sbb terlalu dekat dgn rmh kami hingga pulak bapak d gelar talibarut. Kami adik beradik ada satu dozen bayangkan klau tiada tempat tggl. Masih ada yg sayang iaitu Allah masih melindongi. Sedih tuan din.

....................
Reply To This Comment ...................
November 8, 2013 at 9:05 PM

Duit aku dah tinggal sikit dah ni.
Ok aku nak pergi mencurik sekarang.PtuiiiiHHH...!!!!

Statement macam PUKIWAK.!!!!

"Biar miskin tapi jangan jadi BANGSAT"

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 8, 2013 at 10:29 PM

simpleton punya view of the world.! and we have them up there to represent us.....buahahahahhaa.

....................
Reply To This Comment ...................
November 8, 2013 at 10:44 PM

@AnonymousTerimaKasih kerana berkongsi cerita :)

Kebongkakkkan mereka terserlah selepas merasakan kuasa ditangan dalam keadaan mereka sudahpun menguasai lebih 90% ekonomi.

Apakah mereka ini dan generasi selepas itu sudah belajar ? Hmmmmm ....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 10, 2013 at 1:31 PM

Masalahnya yang dah berjaya tu, nak control sumber kekayaan mereka. Bukan nak berkongsi. Bila dah kaya hasil bantuan kerajaan, takkan nak bergantung lagi? Contohnya macam AP lah. Hasil berniaga permit AP lebih 20 tahun, bagi lah peluang orang lain. Kalau ada showroom tak apa lah, ini beri pada Cina.

Sebab itu, walau kerajaan umum bantuan 1 trillion sekalipun, kek kekayaan tu bukan sampai kepada semua orang Melayu. Hasilnya Melayu merajuk lagi.

Ini sikap Melayu yang perlu diubah, bukan hanya pada isu AP sahaja, tetapi bidang lain seperti pembinaan, supply, geran perniagaan, pertanian, runcit dan sebagainya. Kalau diikutkan, dah lama Melayu jadi maju.

Post a Comment