........... KHAS Buat Ahli MKPN ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

KHAS Buat Ahli MKPN !

Friday, November 29, 201311comments

Berikut adalah artikel dari The Star, terjemahan adalah kerja saya, dan komen saya selepas artikel ini.

Tuesday February 1, 2011
Chinese touch to wayang kulit
PASIR MAS: On the first day of Chinese New Year, hundreds of people will make a beeline to one house among 200 Chinese families living in Kampung Pasir Parit, Chetok, here to visit a local man known for his skill in Kelantan traditional arts.
( Setiap Hari Raya Cina pertama, ratusan orang akan berkunjung ke sebuah rumah diantara 200 keluarga cina yang menetap di Kampung Pasir Parit, Chetok, untuk menziarahi seorang tempatan yang terkenal dengan kemahiran dalam seni tradisional Kelantan )

Eyo Hock Seng is the only Kelantan Chinese who is a wayang kulit (shadow play) master ranked at par with his Malay peers after 30 years of dedication to the art. Eyo, who is known locally as Pok Chu, 56, speaks the Kelantanese dialect fluently as well as the local version of Hokkien.

( Eyo Hock Seng adalah satu-satunya warga Kelantan berbangsa cina yang mahir dalam persembahan wayang kulit setanding Melayu setelah berkecimpung selama 30 tahun. Dikenali penduduk tempatan dengan nama Pok Chu, 56, beliau fasih berbahasa Melayu dengan loghat Kelantan disamping bahasa Hokkien. )

He prepares local delicacies like nasi gulai ayam, nasi kerabu and ulam for his guests during his Chinese New Year open house. “Every year I give out at least 50 boxes of mandarin oranges and almost all the food served is halal. 

 
“As far as I can remember, we have always served local Malay cuisine during Chinese New Year,” said the father of seven.

( Setiap tahun kami akan menyediakan hidangan Melayu tempatan seperti nasi gulai ayam, nasi kerabu campur ulam buat tetamu yang berkunjung kerumahnya dan hampir kesemuanya adalah halal. )

Pok Chu said he is considered strange by his Chinese friends living on the West Coast. “I studied in a Malay school, mixed with Malay friends and ate Malay food.


“I may look like a Chinese but when I open my mouth to speak Malay, many would do a double take. “I don’t even know how to use chopsticks,” said Pok Chu, who is a fourth-generation Kelantanese.

( Pok Chu dianggap pelik/berbeza oleh teman2 sebangsa cina dari pantai barat. ' saya belajar disekolah Melayu, bercampur dengan kawan2 Melayu dan makan makanan Melayu. Saya mungkin berwajah cina tapi bila saya berbicara, ramai yang tidak menyangka ( kerana tidak ada bezanya dengan orang Melayu ). Saya sendiri tidak tahu menggunakan kayu chopsticks' )

Pok Chu added that his whole family speaks Malay at home and only speak their mother tongue on rare occasions. “I even speak Malay with my wife,” he said.
( Semua ahli keluarganya berbahasa Melayu dirumah dan jarang sekali menggunakan bahasa ibunda . Malahan dengan isterinya sendiri beliau berbahasa Melayu )

He makes a living through his small grocery store and by performing wayang kulit shows with his band of seven Malay musicians
( Beliau mencari rezeki dengan berniaga runcit dan melalui persembahan wayang kulit bersama kumpulannya yang terdiri dari tujuh pemuzik berbangsa Melayu )

Antara yang dpat saya rumuskan dari artikel diatas :

1- Ini contoh terbaik bagaimana orang cina mampu hidup BERSAMA orang Melayu tanpa sedikitpun perasaan cuak antara mereka. Persefahaman, semangat kejiranan, tolong menolong bukanlah satu yang mustahil untuk diwujudkan antara Melayu-cina. Dan contoh ini pula adalah disebuah kampung diKelantan yang begitu tebal dengan nilai2 tradisi Melayu.

2- Jangan hanya dilihat pada luaran saja tapi perlu dikaji apakah faktor2 yang memungkin hubungan akrab sebegitu mampu dijalin. Apa yang kerajaan sering laung2kan sebagai semangat 1Malaysia semuanya dapat kita saksikan disini. Ini bukan sekadar cakap2 kosong atau laungan slogan2 tapi sesuatu yang nyata dan telah hadir dalam masyarakat kita selama puluhan tahun lagi. Kita tak perlukan kajian yang menelan jutaan RM yang melahirkan pelbagai slogan dan menyogok rakyat dengan pelbagai kata2 manis perpaduan dan mengharapkan perpaduan itu hadir secara magik. DI SINI TELAH ADA CONTOH HIDUP BAGAIMANA IA HARUS DILAKUKAN.

3- Faktor utamanya adalah kerana Pok Chu fasih berbahasa Melayu tempatan, faham budaya tempatan dan mampu berinteraksi dengan orang tempatan. Dan ia bukan dipaksa2, bukan diraih dalam masa singkat tapi Pok Chu MEMBESAR BERSAMA, BELAJAR BERSAMA , BERINTERAKSI BERSAMA , BERSEKOLAH BERSAMA rakan2 Melayu dan dari situ akan lahirlah segala sifat2 yang disebut diatas .... yang juga dituntut oleh 1Malaysia.

4- Segala cara selain dari diatas tidak akan mampu mencetuskan kefahaman antara kaum yang ikhlas. Tidak perlu lagi usaha kearah Toleransi maupun tolak ansur kerana IA SUDAH WUJUD dalam masyarakat tersebut.

5- Makanya Pok Chu sendiri mengakui orang cina ditempat lain menganggap beliau sebagai pelik kerana mereka tidak didedahkan kepada cara hidup yang dialami beliau. Ia bukan dipelajari, bukan dipaksa2 tapi ia menjadi sebahagian dari satu proses pembesaran secara natural. Kata utama adalah BERSAMA.

6- Jadi setiap usaha perpaduan yang ada unsur2 'PENGASINGAN' tidak akan mampu mencapai hasil yang kita lihat pada contoh artikel ini. Mungkin perpaduan yang dihasilkan hanya dipermukaan saja, tidak ikhlas, rapuh dan tidak mampu menahan ujian. Saya namakan itu sebagai Perpaduan Buku Teks kerana ia dipelajari, dihafal bukan untuk dipraktiskan.


PS - Di atas adalah artikel lama saya bertarikh 1 Feb 2011. Sengaja saya repost semula kot2 ada ahli MKPN yang baca, boleh bawa masuk meeting.

Share this article :

+ comments + 11 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 29, 2013 at 2:34 PM

Org seperti pok chu adalah satu dlm seribu. Dia seperti ridhuan thee.

Jgn bother hli mkpn baca atau terfikir ape2pn dari ini. Mereka ade agenda cauvinis mereka. Yg ahli melayu pula dgn liberalnya lebih suka mengikut cina dr org cina mengikut kita.

Disini kita berckp bahasa yg berbeza dgn ahli mkpn. Mereka xKn faham sikit pn.

Apa la sgt yg kita nk harap dr bende yg ditubuhkan dibwh restu pm yg liberal mcm najib. Dgn penasihat2 celaka dia dan dgn diriny sendiri yg turut bodoh.

Melayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
November 29, 2013 at 3:42 PM

MPKN ni hanya main wayang kulit saja. Pok Chu main wayang kulit kerana minat dan mungkin juga jalan cari rezeki. Tapi yang dipilih dalm MPKN ni rasanya hidup dengan berlakon saja. Contohnya, artis dan ahli politik pun ada. Artis kan handal berlakon. Ahli politik tak payah cakap la. Kalimah Allah pun depa gadai.
Pilih la orang macam Out Syed the Box atau Dr. Chandra Muzaffar, ke? Credible la sikit.
Banggang pun bangsawan. Kena bayar lagi pada MPKN aka 'Consultant'.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 29, 2013 at 3:57 PM

salam,

tahun hadapan, mereka akan pi rumah ah jib gor. temuramah anak ah jib gor. bagaimana perpaduan dapat dibentuk jika anak pemimpin pandai berbahasa ibunda orang lain. tapi bahasa ibunda sendiri punah ranah,

....................
Reply To This Comment ...................
November 29, 2013 at 3:58 PM

Sebenarnya tujuan saya berbentuk pre-emptive strike :)

Kita 'serang' dulu MPKN dengan contoh2 dan konsep2 Perpaduan yang sebenar, bentangkan pada rakyat. Pastinya rakyat setuju sebab secara logiknya apa yang kita bentangkan adalah berdasarkan realiti.

Jadi kalau MPKN keluarkan usul2 yang berlainan yang tidak realistik, rakyat akan pertikaikan kredibiliti mereka. Plan nya begitu lah ..... hehehehe

....................
Reply To This Comment ...................
November 29, 2013 at 4:02 PM

di kelantan, trengganu, melaka dulu2, indonesia, philippine & thailand bilangan puak2 ni terlalu kecil, jadi depa terpaksa assimilate dgn orang melayu atau penduduk tempatan kerana nak hidup. di pantai barat malaya, bilangannya walaupun minoriti, tapi peratusnya memang besar pada era sebelum merdeka (49%?). sebab itu singapura kena sepak, kalau tidak melayu dah hilang kuasa politik. sekarang depa dah dapat kuasa memerintah (penang & selangor, nasib baik perak tak bertahan satu penggal) disamping kuasa ekonomi, jadi depa naik tocang lagi la. dok perlekeh melayu & islam pagi petang siang & malam (7 eleven). pemerintah melayu masih dok terhegeh2.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 29, 2013 at 6:36 PM

Memang terbaik strategi perang bro din ni.. musuh belum buat pape dah kena serang serang dulu. Bagi lunyai je bro din..

p/s: Mohon bro komen senarai Ahli MT UMNO yang terbaru. Ustaz Kazim pun ade sekali. Den cuma risau ustaz ni jadi wayang kulit je. Kesian kat ustaz kazim ni. Najib nak tunjuk die dengar rintihan orang Melayu ke? Ptuihhh!!

Si Nazri cinabeng masuk sekali. Dah xde orang lain ke? Patut la ari tu die tak nak bertanding. Dpt masuk automatik rupenye. Punya la bodoh pemimpin UMNO ni.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 30, 2013 at 12:43 AM

Dah boleh agak apa yg tersirat di dada Lim Kit Siang. Melalui tulisan-tulisan diinternet dan desakan yang tak kunjung padam, mereka dah berjaya dapat biasiswa JPA. Dapat free lagi PTPTN (kononnya atas dasar pencapaian elok). Dan terbaru dengan penubuhan MPKN ni, apek Lim mengambil peluang mempropaganda civil servant tak berkualiti sebab terlalu ramai Melayu. Dia suruh ambil lebih ramai bukan Melayu. Mereka pakar dalam bidang mempromosi diri sendiri sebabgai berkualiti, sedangkan kita tahu hakikat orang Melayulah yang memperkasakan jabatan awam. Seperti PETRONAS yang akhirnya kecundang di tangan CIna sedangkan yg membangunkan ia dahulu adalah Melayu. Mungkinkah Najib akan sekali lagi mengikut telunjuk DAP & LKS? Memang bijak DAP mengatur strategi. Perlu diingat, bila Cina hendak masuk ke perkhidmatan awam mereka hanya mahu jadi boss yang berpendapatan tinggi. Apabila ini terjadi sudah completelah penguasaan mereka di bumi Malaysia ini. Swasta mereka conquer, jabatan awam mereka conquer. Biasiswa mereka conquer, hartanah mewah mereka conquer. Diharap Najib sedarlah dari mimpi. Sungguh fedup.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 30, 2013 at 12:55 AM

Sambungan... Apabila Najib memperkasakan kaum Cina, secara otomatik ia bermakna melemahkan kaum Melayu. Adakah Najib tidak tahu atau pura-pura buat tak tahu apabila kaum Melayu lemah, maka kedudukan beliau juga akan goyah? Fikir-fikirkanlah. Jabatan Awam adalah banteng terakhir, sekiranya saranan LKS lebih didengar, maka hari-hari Najib sebagai PM juga sebenarnya juga adalah numbered. Saya berkata begini kerana sudah terbukti apa-apa saja cadangan dan saranan dari pihak suku sakat DAP diketengahkan mesti mendapat perhatian PM. Maka tidak mustahil saranan terbaru ini bakal menggembirakan hati beliau kerana mungkin beliau memikirkan inilah akhirnya jawapan kepada segala permasalahan perpaduan negara...iaitu beri lebih lagi kuasa kepada Cina. Tetapi saya masih menaruh harapan Najib, tidak akan termakan hasutan LKS buat kali ini.

....................
Reply To This Comment ...................
November 30, 2013 at 8:20 AM

tabik dinturtle

....................
Reply To This Comment ...................
November 30, 2013 at 10:13 AM

Minta Majlis tersebut tak payah memperkenalkan istilah Arab dibahasamelayukan.Kalau dah masuk kamus Dewan tak mengapalah.Jgn menyusahkan.Ustaz Kazim memang terkenal dgn prinsipnya "agama tu mudah,jangan menyusahkan orang".Harap2 prinsip sederhana begini dipakai ahli2 Majlis.Kata2 "bombastic" dah tak laku.Simple but meaningful.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 30, 2013 at 12:44 PM

Din ! Aku rsa point awak adalh tentang sekolah vernakular . Sng creta din mkpn tk perlu d ujudkn pn jk sistem persekolahan adalh berasaskn satu sistem , sekolah kebangsaan .

Post a Comment