........... Isu Rintihan Apek Bila Suara Azan Menganggu Ketenteramannya.... | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Isu Rintihan Apek Bila Suara Azan Menganggu Ketenteramannya....

Saturday, November 9, 201328comments


Ramai yang dah baca mengenai isu seorang apek yang memasuki surau ketika azan Maghrib berkumandang dan memarahi jemaah yang ada supaya memperlahankan bunyi azan.

myMetro ada buat artikel susulan - KLiK -

“Dari segi penerimaan (laungan azan) ini adalah sebahagian daripada budaya hidup. Jadi tiada isu yang terlalu besar. Bagaimanapun, kita (kerajaan negeri) akan dengar rintihan mereka dan dapat mengatasinya dengan usaha bersama." kata MB Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim.

“Masyarakat berbilang kaum mesti menghormati budaya dan agama antara satu sama lain. Perkara ini boleh diselesaikan oleh PBT saja,” 

Saya tidak berani hendak menduga apakah 'usaha bersama' untuk mengatasi rintihan cina kiasu itu sepertimana kata Khalid.

Setelah berpuluh tahun suara azan berkumandang dengan lantang bagi menandakan masuknya waktu solat dan menyeru umat Islam supaya menunaikan solat, tiba2 ada seorang apek yang merintih kerana bunyi azan yang terlalu kuat ..... dan pemimpin Islam terpaksa berbincang dengan apek itu untuk mengatasinya dengan usaha bersama.

Sementara itu beberapa kumpulan NGO membuat demonstrasi aman di hadapan Balai Polis Puchong Jaya bagi membantah dan membuat laporan polis berkenaan Isu Laungan Azan yang dikatakan mengganggu oleh seorang penduduk di Taman Puchong Prima baru-baru ini. - KLiK.



Saya cuma ingin mengulas di sebalik apa yang berlaku. 

Kemana perginya toleransi dan semangat muhibah yang kononnya begitu kuat diamalkan oleh rakyat Malaysia ? Bukankah itu yang sering disebut2 oleh pemimpin2 kita setiapkali datang musim Raya pelbagai agama dan kaum ?

Saya tidak tahu berapa umur apek yang merintih itu ..... tapi pastinya seorang dewasa. Nah, setelah berpuluh tahun hidup bersama orang Islam dan mendengar suara azan berkumandang dari surau hampir 5 kali sehari, kenapa baru sekarang beliau mahu merintih ?

Negara kita dah 56 tahun merdeka dan kes2 Tiada Toleransi sebegini masih lagi kedengaran ? Seriusli .... ada yang tak kena dengan cara pendidikan yang kita amalkan !

Saya juga perasan yang insiden2 biadab bukan Islam terhadap amalan keagamaan Islam semakin menjadi2 dan kerap didedahkan oleh media alternatif terutamanya di laman FB. 

Apakah ada kaitan peningkatan kebiadaban ini dengan peningkatan pengaruh Dap melalui PR ? Maksud saya, secara tidak langsung, keceluparan pemimpin2 Dap yang semakin berani mempertikaikan apasaja yang berkaitan Islam dan Melayu tanpa sebarang tindakan dikenakan, menjadi pemangkin kepada peningkatan kes2 biadab yang sama dikalangan rakyat bukan Islam ?

Yalah, kalau pemimpin2 Dap lepas tanpa sebarang tindakan, kenapa pula rakyat yang melakukan perkara yang sama harus dikenakan tindakan ?

Semua pun tahu siapa pemimpin Dap yang sebelum ini berani mempertikaikan suara azan, kan ? Adakah beliau dikenakan tindakan ? Jadi kenapa apek dari Taman Puchong Prima ini perlu dibezakan ?

Sebelum inipun tiada siapa sangka ada orang akan berani mempertikaikan amalan ibadah korban ie. yang dilakukan dalam premis sekolah, ternyata ia sudah pun bermula.

Dimana silapnya ? 

Kenapa konsep 1Malaysia yang telah menelan entah berapa juta RM bagi tujuan promosi dan diwar2kan sebagai telah berjaya menyatupadukan rakyat, tidak dapat dihayati oleh apek diatas ?

ATAU dalam fikiran apek di atas dan ramai lagi diluar sana termasuk para pemimpin - TOLERANSI dan TOLAK ANSUR hanya perlu diamalkan oleh orang Melayu Islam saja ? Yang bukan Islam akan terus menolak dan yang Melayu Islam akan terus beransur ?

Dimana suara pemimpin2 Melayu Pas dan Umno dalam isu ini ? Bagaimana cara menyelesaikan masalah ini kalau mengikut perspektif Progresif Liberal ?

Yang paling utama - apakah tindakan JANGKA PANJANG kerajaan dalam menangani masalah ini ? Kerana bagi saya, sekiranya dibiarkan masalah ketiadaan kefahaman/toleransi antara pelbagai budaya dan agama dinegara kita, perkara2 sebegini akan menjadi barah yang merosakkan dari dalam asas2 perpaduan yang sekian lama cuba diamalkan oleh rakyat Malaysia.

Share this article :

+ comments + 28 comments

....................
Reply To This Comment ...................
mae
November 9, 2013 at 6:10 AM

disatu tempat di selangor, tempat saya tinggal dulu, laungan azan memang diperlahankan kerana menghormati bukan islam berdekatan surau berkenaan. bukan islam 40 % disatu2 kawasan sudah boleh mengalahkan 60% muslim. di selangor, bukan islam memang mula berani. ngeri, sebab tu saya pindah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 9, 2013 at 7:27 AM

Kaum pendatang Cinabeng dan Keling Pariah sama-sama dah menjadi semakin sial dan celaka. (Semoga dijauhkan Allah) agaknya negara ini memerlukan peristiwa seperti "13 Mei" untuk berulang lagi sebelum rakyat negara ini dapat kembali hidup dalam keadaan rukun dan damai seperti semasa dalam era pentadbiran Tun M.

Laksa Johor

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 9, 2013 at 8:07 AM

Din,

Mungkin saudara tak berminat dengan pandangan saya.

Sebagai seorang Melayu Muslim saya pun rasa kita patut guna loudspeaker nih secara berhemah sikit. Memang pun kekadang 'overdose'.

Mmg hobi sy lepak2 di masjid sana sini dgr ceramah/bayan/usrah selps solat maghrib.
Lazimnya yg dengaq pun tak berapa kerat pun. Udahlah loudspeaker di dalam boleh
dengaq satu masjid, speaker kat luaq pun depa psg. Apa logik nyer. Noise pollution saja.
Hantu pun x mao dengaq. Apa hg nak subtly tunjuk dekat masyarakat lain Islam ni terrer
dan dominant kat Msia ka?

Di kawasan sy ada beberapa masjid2 kecil dan surau2 sana sini.

Tahun lepas sy berniat nak qiamulayl sepuluh hari terakhir RAM di masjid kawasan saya.
Pendirian peribadi saya qiamulayl secara sendirian bukan kumpulan. Anyway, ada
satu kumpulan ni solat berjemaah pakai loudspeaker. Aduh. Hingaq beb. Hingaq mcm
nak habaq satu kampung depa saja qiamulayl.

I was so fed up I had to leave.

Ada pula satu masjid ni about 3 km dari kediaman sy. RAM tahun lps depa sewa sorang
pendakwah bebas ni dari pantai timur (sy rasa la based on the loghat). Lps Maghrib tu dia
menjerit terlolong. Lps Isha dia sambung lg. Aduh.

Islam apa bende ni. Allah bagi kita aqal untuk berfikir. Kalau hg bisik2 kat telinga aku pun
boleh digest dan faham. Kalau hang pekik terlolong mcm rasuk hantu, hang nak imply the
listeners are too thick-skulled ka?

Saya heran apasai bila puak2 sarbani ni di beri microphone, almost always, depa naik
shaikh mcm di rasuk jin. True Islamic scholars including those I observe in the western part of the globe, depa bersyarah relak je, satu point ke satu point. Otak kita pun pusing sedap ja. Bila balik rumah, kita ingat apa depa sebarkan. Ada berkat.

Sy tidak yakin Nabee Muhammad (SAW) bersyarah sedemikian rupa masa waktu aman (yakni bukan masa berperang).

Juga secara sy berpendirian dan praktik wirid selps solat secara individu. Kalu nk
berkumpulan suka hati la. Tak salah. Ada pulak satu surau ni kawasan ni bila lps solat tok imam dia wirid punya la laju dan punya la kuat, kalu hang dengaq, mcm sami siam dok beratib. Apa ni? Within the vicinity, ada budak2 kecik nak tidoq dan ada juga ada nak study tgh mlm. Hang tak dak pikiaq ka? Mana pi otak hg?

OK. This is issue may be trivial. Yes there are more issues on Islam that are more intellectually appealing to be tabled. But then Muslims must also be cognizant that when doing tabligh work dan seumpamanya , we need to present Islam in a beautiful face too. Small things do matter.

I feel for the Apek.

TK Din for giving me the space to write.














....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 9, 2013 at 8:19 AM

sudah sampai masanya umno memperjuangkan hak cino.
Melayu hanya brerani demo ciptaan anwar

....................
Reply To This Comment ...................
Pakcu Rantau Panjang
November 9, 2013 at 8:55 AM

Apa yang Pakcu nak kata "Melayu dah kena pijat pun" kerana terlalu bertolak ansur dan berlembut demi menjaga hati dan menagih undi. Kalu "ketua mata sepet mereka "dah bersuara lebih tampa apa-apa reaksi dari yang berwajib maka ia telah membuka ruang untuk anak buah mereka bergerak lebih jauh lagi seperti apa yang terjadi diatas.

Apa lagi ada pula Melayu dayus yang begitu sedia angguk kepala atas maksud tolenransi biar pun perkara seperti itu sudah merobak perasaan Melayu dan umat Islam amnya.Inilah kesannya bila amalan agama Islam mula dinodai sedikit demi sedikit dengan berselindungkan kebebasan beragama oleh etnik lain. Sebenarnya mereka sudah mula mengigit paha kerana betis dah pun mereka perolehi...walahualam.

....................
Reply To This Comment ...................
November 9, 2013 at 9:17 AM

Ketua Pemuda tak mahu kedepan dalam isu ini? Ini lah masanya, kalau nak jadi popular.

....................
Reply To This Comment ...................
November 9, 2013 at 10:07 AM

Tidak hanya dari DAP, seorang pemuda berjawatan dalam MCA pun pernah melenting kerana suara azan subuh mengganggu tidurnya di Pantai Dalam, Kuala Lumpur setahun lalu. Jadi, tak ada kaitan dengan ketaksuban dalam parti politik di sini. Ini masalah antara umat Islam dan penganut agama lain. Tak ada kaitan dengan kepercayaan menganut fahaman politik dari parti gabungan pemerintah, maka sikapnya terhadap Islam melunak. Ini sama sekali tidak bersangkutan dengan politik, baik parti pembangkang mahupun kerajaan.

....................
Reply To This Comment ...................
November 9, 2013 at 10:11 AM

Dimana silapnya ? 1. it takes two to tango. 2. cina kristian dap dah ada kuasa perintah, dah tunjuk kurang ajaq, kena hantaq depa pi sekolah balik la.

....................
Reply To This Comment ...................
November 9, 2013 at 10:31 AM

Ini lah akibat nya di beri muka. Kerajaan tidak pernah bertindak terhadap kaum ini.

Tidak lama sebelum ini ada juga isu yang sama. Sebelum nya pun dulu itu satu kes di satu taman perumahan di Cheras. Semua nya kita mengalah, azan hanya dalam masjid sahaja.

Bukan kah azan itu mengingat dan memanggil bersolat. Malah satu syiar Islam yang murni. Kerana nya jua ada hikmah dan hidayah yang mengetuk pintu-pintu hati kuffar terpilih ?

Tidak tahu bagaimana Kerajaan Selangor akan menyelesaikan masaalah ini, sudah tentu dari PBT nya....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 9, 2013 at 10:45 AM

Apek2 sekalian, lu boleh blah naik tongkang balik tongsang.

MCA 8481

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 9, 2013 at 10:51 AM

Elok dibantai aje APEK LAHANAT tu...

....................
Reply To This Comment ...................
November 9, 2013 at 11:41 AM

@Anonymoushmmm .... laporan yang saya baca cuma terhad kepada suara azan saja.

Tapi kalau melibatkan yang lain2 tu seperti ceramah pun nak di hebahkan dengan kuat, ya.... saya pun tidak setuju.

....................
Reply To This Comment ...................
November 9, 2013 at 11:42 AM

@RD.Itu hanya kalau nak popular dikalangan orang Melayu konservatif saja. Masalahnya Shouts Award ni, ramai peminatnya adalah yang Liberal !

....................
Reply To This Comment ...................
November 9, 2013 at 11:45 AM

@Mohd Fazli AbdullahHmmm ... saudara jangan salah faham. Saya tidak kata pun yang apek diatas adalah Dap !

Cuba baca balik dalam konteks apa yang saya sebut Dap itu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 9, 2013 at 12:03 PM

Ingat 13 mei 1998 di Indon. Apa TERJADI.... ?

''AMOK'' perkataan yg tiada dalam kamus. Ianya menggambarkan ''kegilaan'' kaum melayu apabila dicabar keterlaluan.

JANGAN SAMPAI INI TERJADI DI TANAH MELAYU. Ingat......?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 9, 2013 at 12:42 PM

Selepas ni, pemimpin liberal bn umno akn mencadangkan melayu perlu memahami bangsa lain. Disokong pulak oleh pemimpin melayu pkr dan pemimpin pas mengeluarkan ayat ayat bahawa tiada pembesar suara di zaman nabi. Akhirnya, kita kena la akur dgn kehendak kaum minoriti yg diutamakan

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 9, 2013 at 12:44 PM

artikel bodoh dan coment coment kat atas nie lagi bodoh...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 9, 2013 at 1:44 PM

Inilah jarum halus namanya...dicucuk sedikit demi sedikit supaya tak terasa sakit...bayangkn suatu hari nanti di tmn perumahan anda tidak lagi kedengaran suara muazzin menyeru manusia mengerjakn solat...waktu subuh zohor asar maghrib isya berlalu begitu sahaja...bumi ini bumi kita,tanah tumpah darah kita adalah malang dalam kes azan pun kita tunduk pada tuntutan mereka

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 9, 2013 at 2:31 PM

Isunya ialah berkenaan azan yang menggunakan pembesar suara yang berkemungkinan terlalu kuat. Fikir semula, di zaman Islam berkembang dengan pesat, kaum Muslimin tidak ada pun teknologi canggih. Tapi Islam berkembang. Di zaman moden ini, teknologi begitu canggih tapi moral manusia (terutama org Melayu) semakin hampih. Kenapa?

Untuk menyelesaikan masalah ini secara saintifik, kita limit sukatan desibel atau seumpamanya. Kalau dah duduk kaw Cina, azan pelan2 sudah lah. Pandai2 la. Jgn org keliling benci kita cukup la.

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
November 9, 2013 at 2:57 PM

@Anonymous
aku bg cth satu ja....zaman dulupun takda microphone, jd semua acara berkaitan Islam diHARAMkan guna mic sbb BISING.

yg kau pusing kata duk kat kaw majoriti KAPIR kenapa?....ni tmn perumahan MAJORITI org Islam....org mcm kau ni menyebabkan kapir terkinja2 seronok.

Malaysia ni pun MAJORITInya Islam, kenapa oeg Islam perlu sentiasa tuduk dgn Kapir?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 9, 2013 at 3:46 PM

Mcm kau jgak la

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 9, 2013 at 3:47 PM

Sokong! Orang melayu yang dok pertahankan cina2 ni la yang menyebabkan cina2 ni naik tocang!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 9, 2013 at 7:33 PM

Di Selangor DAP jadi Pemerintah disokong PKR dan PAS so.....so..so..so....
apa nak heran.......

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 10, 2013 at 4:13 AM

Dua isu yang ingin saya utarakan.

1. Soal azan terlalu kuat (kalau betul terlalu kuat) - ini pihak ulama Islam perlu main peranan. Azan itu memang syiar Islam, tapi kalau dah terlalu kuat pun tak munasabah. Di Arab Saudi yang 99% muslim pun muftinya mengeluarkan arahan agar jangan keterlaluan kuat bunyi azan. Kena munasabah dan bersederhana.

Malaysia ni masalahnya bukan setakat Azan. Tapi mereka gemar mainkan kaset bacaan al Quran, ceramah kuat kuat. 30 min sebelum solat dah start main kaset. Ini memang satu perbuatan yang melampau. Di Arab Saudi yang 99% muslim, ini semua tidak dibenarkan. Yang dibenarkan untuk diperkuatkan hanya azan.

2. Isu non-Muslim biadap. Ini memang tak patut. Masalah dengan non-Muslim hari ini ialah indoktrinasi politik yang mana segala-gala yang ada kaitan dengan orang Melayu, Islam yang dibenci mereka semuanya di tunggakkan sebagai salah UMNO. UMNO sudah menjadi lesen untuk orang non-Muslim membelasah orang Melayu dan juga Islam sesuka hati. Bila kesalahan itu dikatakan sebagai UMNO, ia automatik dah dijustifikasikan.

Mereka gagal membezakan isu politik, Melayu dan agama Islam. Kes kalimah Allah adalah contoh terbaik. Saya sering terbaca ahli-ahli poltik non-Muslim pembangkang yang mengatakan Islam UMNO tak bagi non-Muslim guna nama Allah, dll. Ini diburukkan lagi oleh pemimpin politik orang Islam dari pembangkang yang kerana mahu mengambil hati orang non-Muslim, mereka memberikan gambaran seolah-olah UMNO lah yang tak bagi non-Muslim guna nama Allah dan semua isu-isu nama Allah ini adalah kerana UMNO. Hakikatnya isu ini tidak ada kena mengena dengan mana-mana parti politik. Ini isu umat Islam keseluruhan di Malaysia.

Berbalik pada kes azan, kenapa sekarang ni semua dah makin kurang ajar? Sebabnya ialah perbuatan sesetengah orang Islam sendiri yang kerana keuntungan politik memberikan ruang serta menyokong tindakan mereka. Bagi non-Muslim, segala tindakan mereka adalah "justified" kalau kesalahan itu boleh dilemparkan pada UMNO. Bagi mereka, Azan kuat, sebab UMNO suruh.

Wallahualam.

Mat Meritokrasi

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 10, 2013 at 6:59 AM

nabi pas pernah bersabda "adalah di zaman nabi tiada microfon ... adalah di zaman nabi islam ditindas oleh puak kafir ... tapi islam berkembang jugak ... apabila ada mana2 orang bukan islam merasa terganggu dengan suatu perlakuan umat islam maka kita hendaklah mempertimbangkan ketidakselesaan itu ... dengan itu sewajarnya gangguan itu dipertiadakan ... itulah mudah dan indahnya isle". puak liberal dalam umno dok diam saja takut cina tak undi bn lagi ... walaupun fah tahu yg puak cina tak akan undi bn. harapkn pkr ... mwar berahi pun sembah dewa api ... apa yg dia kesah ttg semua itu ..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 10, 2013 at 12:17 PM

Cina lahanat ni marah pasai azan hang kepungai sampai segalanhai apasai.pasai apa?..
Hang paham ka tda paham?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 11, 2013 at 10:21 AM

Mula mula suara azan minta dikurang dari 120 desibel kepada 35 desibel...kemudian setelah berjaya diminta dikurangkn kepada 10 desibel...berjaya lagi...kemudian diminta dikurangkn kepada 0 desibel setelah mereka rasa mereka kuat dalam politik dan ekonomi.
YB sepet pun dah mula cuba2 masuk masjid dan surau...dah mula cuba2 agih2kn daging korban....tp bila kita bagitau tentang islam dan negara islam tak pulak mau didengarnya..."over my dead body" katanya...beria2 pulak nak guna kalimah Allah...tp taknak pulak beriman dengan Allah....Inilah kafir harbi.

....................
Reply To This Comment ...................
April 14, 2014 at 5:59 PM

mcm2 hal. apapun, semua perkara boleh dibincang.

Post a Comment