........... Ahmad Maslan Arah GLC Beli Iklan Utusan/BH - Tukar Jer Pegawai2 Terbabit ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Ahmad Maslan Arah GLC Beli Iklan Utusan/BH - Tukar Jer Pegawai2 Terbabit !

Saturday, November 9, 201310comments




Kerajan mengarahkan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) utama supaya menambah jumlah iklan di akhbar berbahasa Melayu khususnya yang dimiliki Umno iaitu di Utusan Malaysia dan Berita Harian.

Timbalan menteri kewangan Datuk Ahmad Maslan berkata beliau telah menulis surat kepada pemimpin tertinggi atau pengerusi GLC berkenaan supaya membelanjakan bajet iklan mereka kepada akhbar bahasa Melayu itu.


Dengan memberi contoh, Ahmad berkata sebanyak 35 GLC utama di Malaysia hanya membelanja 3.7 peratus untuk iklan daripada semua bajet pengiklanan di Utusan Malaysia.

"Ini terlalu amat sedikit. Bukan harap majoriti. Maksudnya hendak ambil kira perjuangan Utusan Malaysia, Berita Harian ini untuk negara. Dan (jika) mereka meletak iklan begitu kecil, maka perjuangan untuk negara itu akan terencat. 


"Jadi berlaku adil kepada dana iklan mereka itu... Saya dah tulis surat supaya ambil tindakan wajar untuk tambah jumlah iklan di surat khabar bahasa Melayu (itu)," katanya. - Mkini.


Ada dua perkara yang boleh saya komen dari berita  diatas.

1 - Apakata kita lihat kes ini dari sudut Meritokrasi VS Affirmatif. Apakah syarikat2 swasta yang majoritinya dimiliki oleh bukan Melayu mahu membeli slot2 iklan dalam Utusan ? Tidak kan .....

Terus .... apa akan jadi kepada Utusan ? Bungkus ...... 

So ..... kepada mereka yang menyokong Meritokrasi, apakah itu yang anda mahu lihat berlaku kepada Utusan ? 

Mungkin ada yang akan jawab, makanya Utusan kenalah ubah dari segi cara melapurkan berita. Kena ikut cara yang dikehendaki oleh syarikat swasta ?

Sesiapa yang pro meritokrasi boleh tolong jawab ? 

Apakah syarikat2 swasta bukan Melayu yang banyak membeli iklan2 dalam paper akan menyokong Utusan yang menjadi suara kepada Melayu ?

2 - Ada yang tak kena dengan pegawai yang in-charge dengan bajet iklan di GLC2 kita. Mereka ini faham atau tidak tanggungjawab sosial yang GLC kena ikut ? 

Kenapa ketahap perlu diberi peringatan dan di arah oleh menteri ? 

Saya harap kerajaan bertindak tegas dalam isu ini. Bukan sekadar memantau arahan dipatuhi tapi MENUKAR pegawai2 yang terbabit dengan mereka yang benar2 menjiwai agenda agama, bangsa dan negara. Bukan 100% komersial semata2.

Jadi satu kerja pula nak dipantau benda2 ni ..... Tak perlu dipantau sebenarnya.  TUKAR saja mereka ini dengan yang benar2 layak. Mereka itu semua sebenarnya TIDAK LAYAK untuk berada dijawatan sekarang. Senang cerita.

Benda ni perkara asas yang tidak perlu diberi peringatan. GLC2 itu tidak bersalah tapi mereka yang memandu GLC2 itu yang harus punya kesedaran akan tanggungjawab sosial mereka.

Kerajaan kena TEGAS ! TUKAR je pegawai2 yang terlibat !

Share this article :

+ comments + 10 comments

....................
Reply To This Comment ...................
November 9, 2013 at 9:35 PM

Saya sokong saranan Din Turtle.
TUKAR saja pegawai-pegawai yang terlibat. Takkan mereka tak boleh cari kerja lain.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 9, 2013 at 10:19 PM

Sebelum ni pernah berlaku kepelikan, di mana CIMB menyiarkan iklan dalam Malaysiakini.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 9, 2013 at 10:35 PM

cimb tu kan milik keluarga ah jib gong ... memanglah dia akan melabur kat malaysiakini ... kerana jika tiada nwar berahi aku pasti ah jib gong akan terkubur ...

....................
Reply To This Comment ...................
November 9, 2013 at 11:01 PM

GLC ni ada yang lupa bahawa mereka ini kukuh dan gagah disebabkan pemimpin UMNO dan Melayu. Kenapa perlu sehingga sampai ke tahap tersurat untuk meminta mereka membantu UMNO?

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
November 9, 2013 at 11:58 PM

nak tukar lagu mana bro DT kalau dah KETUA TERTINGGI PARTI YG MEMERINTAHpun namanya DS Haji Ah Jib Gor?

kalau dah KETUA PEMUDA TERTINGGI PARTI YG MEMERINTAHpun seorang yg LIBERAL n PROGRESIF?

kalau dah KETUA PEMUDA TERTINGGI PARTI YG MEMERINTAHpun pandang LEKEH pd putri2 atau wanita2 dr PARTI YG MEMERINTAH Malaysia yg berjuang atas nama parti dia sendiri hingga sanggup pilih balaci DAP?

TAK MUNGKIN, MUSTAHIL, IMPOSSIBLE DS Haji Ah Jib Gor akan perkenan cadangan bro DT sedangkan cadangan DAMaslanpun belum tentu dpt green light.....tgk isu Petronas sudah....kroni siapa yg tangannya menJALAR, berbunyi mcm bunyi katak dlm Petronas?
siapa yg menguasai CIMB?....senang kata tgk BARISAN PENASIHAT DS Haji Ah Jib Gor sudah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 10, 2013 at 10:19 AM

bro din, buang masa je tukar pegawai2 tu , yang perlu di tukar ajib gor dan mat liberal ANAK OMAK tu , bila 2 mmalaun ni dah tukar yang lain tu paham2 le bawak diri, apa kata bro din ,

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 10, 2013 at 10:29 AM

orang melayu mana tahu bab glc ni. glc kena tolong akhbar yg kurang dibaca oleh bukan melayu kerana edaran sikit sangat kerana jumlah mereka minoriti. lagipun tak penting untuk bumiputra mengetahui perkara glc ni. kalu dapat projek iklan masuk poket, mungkin ceo glc boleh tolong. lagi pun kita kena dahului apa yg ah jib gor mahukan. iaitu utamakan geng yg mempunyai nama serupa ah jib gor. nak atau tak mahu, diterima atau tidak, kita orang melayu kena liberal dan tolak bangsa melayu dahulu. ini agar bangsa lain juga akan turut tolak bangsa mereka selapas bangsa melayu hilang di dunia. kepimpinan sekarang nak mendahulukan melayu dalam semua perkara. so, geng liberal kata, hapuskan melayu dahulu dalam tempoh 10 tahun agar bangsa lain juga turut ikut seribu tahun lagi.

....................
Reply To This Comment ...................
November 10, 2013 at 10:55 AM

Din,

Kerja ni sebenarnya mudah. Letak dalam KPI CEO GLC2 ni. Mereka ini bekerja secara kontrek. Tak mencapai KPI gantikan saja orang yg boleh menyokong agenda Melayu. Menteri tak payah mengigatkan mereka. Kalau bagi iklan sabun aja buat apa.

Sekarang ni dah ramai profesyenal Melayu yg boleh buat kerja CEO ni.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 10, 2013 at 2:35 PM

esa adam ,tak payah le cerita pasal KPI , dia orang ni semua di lantik olih BAPAK KPI,ajib gor , tak kan dia nak buang semua anak angkat dia tu..

....................
Reply To This Comment ...................
November 10, 2013 at 2:59 PM

Pemilihan dan penilaian mesti diletak dibawah majlis tertinggi umno dan bukan dibawah penasihat2 Ajib Gor.

Post a Comment