........... Agenda Melayu Liberal Melalui MKPN ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Agenda Melayu Liberal Melalui MKPN ?

Thursday, November 28, 201312comments


Saya tertarik dengan komen blogger Helenang mengenai penubuhan Majlis Konsultasi Perpaduan Negara (MKPN) - KLiK. Amoi ni banyak menulis tentang Dap dan saya kira beliau lebih memahami mentaliti dan perjuangan Dap dari saya. Jadi bila Helenang menimbulkan persoalan -

Kenapa Najib bertindak seperti orang Dap ? , saya jadi terpanggil untuk komen lagi tentang MKPN.

"Jika kita sudah melihat antara kita bukan melalui lensa agama atau kaum, pada masa itu kita boleh mencapai kemuncak kepada proses pembangunan negara bangsa,"

Point utama Helenang adalah kenyataan Najib di atas yang dilihatnya mirip kata2 yang sering diungkap oleh pemimpin2 Dap dalam menjual konsep Malaysian Malaysia mereka.

Kita pun tahu yang Dap cuma berlakon saja melalui seruan samarata mereka. Tuntutan samarata Dap hanya ditujukan kepada orang2 Melayu saja, pengorbanan ditagih pada pihak orang Melayu saja supaya menggugurkan apa saja hak2 istimewa yang ada supaya keadaan menjadi 'adil', supaya dihapuskan sebarang kekangan atau rezab yang menghalang kerakusan mereka untuk membolot segalanya yang ada di Tanah Melayu ini.

Point utama mereka - kita semua rakyat Malaysia, kita semua SAMA. Kalau cina bolot segalanya pun, apa salahnya ? Cina pun rakyat Malaysia .... kan ?  Jangan lihat cina sebagai cina tapi lihat cina sebagai rakyat Malaysia. Baru Malaysian Malaysia maaaa ...

Dengan katalain - jangan gunakan lensa kaum !
( artikel ini bukan hendak menjawap slogan Dap jadi saya tidak akan panjangkan bagian menjawap itu )

Kalau Helenang agak terkejut dengan kenyataan Najib, saya pula lebih kepada 'seperti yang dijangkakan'  atau  ' sikit tak heran'. Sebab ia selari dengan seorang yang berjiwa  LIBERAL.

OK balik kepada keperluan diwujudkan MKPN. Sebenarnya penubuhan MKPN ini pernah disebut 15 Julai lalu - KLiK.  Tapi melihat kepada senario yang berlaku didepan mata kita akhir2 ini - sebenarnya yang selalu mula menimbulkan masalah berasaskan perkauman ini siapa ? 

Yang selalu mengeluarkan kenyataan2 biadab mempertikaikan apa yang selama ini sudah termaktub dalam Perlembagaan dan Kontrek Sosial ini ..... siapa ?

Yang perlu dididik, dan difahamkan dan dibasuh minda mereka .... siapa ?

Jadi untuk apa ditubuhkan MKPN yang mana saya pasti sedikit sebanyak akan menuntut satu bentuk KOMPROMI dipihak orang Melayu ?

Kenapa tidak ditubuhkan saja Majlis Konsultasi Bukan Melayu Nasional supaya mereka yang belum faham maksud menjadi seorang rakyat negara bernama Malaysia dapat diajar supaya menghormati apa yang dikatakan sebagai dimana bumi dipijak, disitu langit dijunjung.

Bukannya berpijak di Tanah Melayu tapi masih menjunjung langit Tanah Besar China kuno ! Saya katakan kuno sebab terbukti rakyat China sekarang pun tidak sekiasu kaum cina kita. ( KLiK )

Perhatikan ahli2 MKPN pula -

Pengerusi - Samsudin Osman
Timbalan Pengerusi - Lee Lam Thye

Ahli majlis:

Ramon Navaratnam
Pheng Yin Huah
Napsiah Omar
Dr Michael Yeoh Oon Kheng
Johan Jaafar
Senator Boon Soom a/l Inong
Dr Mujahid Yusof Rawa
Clarence Bongkos Malakun
John Sikayun
Lim Kok Cheong
Saifuddin Abdullah
Zainal Abidin Abdul Kadir
Rugayah Abdul Majid

Dr Kantayya Mariapan
Prof Madya Dr Madeline Berma
Prof Dr Suresh Kumar a/l Govind
Dr Bilson Kurus
Tan Yew Sing
Lim Chee Wee
Lim Lam Thye
Sadar Jagir Singh
Marina Mahathir
Mohamed Maliki Mohamed Rafiee
Mohamad Anas Omar @ Anas Zubedy
Wardina Safiyyah
Ariff Irwani Azahari

Audrey Goh

Berapa ramai dari nama2 Melayu diatas yang boleh kita harapkan dapat membawa agenda bangsa kedalam sebarang perbincangan MKPN kelak ?

Anda sebagai orang Melayu, adakah anda setuju diwakili oleh orang2 Melayu yang telah diumum oleh Najib di atas ?

Salahkah kalau saya katakan yang kaum Melayu diwakili oleh mereka yang lebih ramai jenis mahu meLIBERALkan hak bangsa mereka sendiri ?

Tak ke sepesen je Najib dengan pemikiran Ketua Pemuda Umno ini -


PS- Oya, ada dengar Dap melalak balun penubuhan MKPN ini ?

Share this article :

+ comments + 12 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 28, 2013 at 2:20 AM

Bermulalah keruntuhan tamadun melayu...diruntuhkan oleh seorang yang mengaku ketua kepada orang2 muda melayu. Aku salahkan semua orang2 muda melayu yang sokong dia untuk jadi ketua dulu. Dan bapa melayu yang cakapnya lebih cina dari cian tapi ketua parti orang melayu.
Owhh..malangnya melayu dibawah ketua melayu itu...

Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan. Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar,
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut,
Biar mati adat
Jangan mati anak.

Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya:
Jawa itu Melayu,
Bugis itu Melayu
Banjar juga disebut Melayu,
Minangkabau memang Melayu,
Keturunan Acheh adalah Melayu,
Jakun dan Sakai asli Melayu,
Arab dan Pakistani, semua Melayu
Mamak dan Malbari serap ke Melayu
Malah muaalaf bertakrif Melayu

Dalam sejarahnya
Melayu itu pengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan

Sayangnya kini segala kehilangan
Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara

Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal tanah sebidang mudah terjual
Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba.

Berbuahlah pisang tiga kali
Melayu itu masih bermimpi
Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri.

Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak.

Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh dicari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing

Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan
Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturrahim hati yang murni
Maaf diungkap senantiasa bersahut
Tangan diulur sentiasa bersambut
Luka pun tidak lagi berparut

Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Selagi yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:

"Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran"

Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
Masihkan tunduk tersipu-sipu?

Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;

Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;

Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan

Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 28, 2013 at 6:39 AM

Perpaduan boleh dipupuk apabila pelajar-pelajar sekolah pelbagai kaum belajar di bawah satu bumbung. Sekolah vernakular memang patut dihapuskan kerana ia adalah punca utama wujudnya ultra kiasu dan chauvanist. Apabila anak-anak kita diintegrasikan dalam satu sekolah, kerajaan tak perlu lagi membazir jutaan ringgit setiap tahun semata-mata untuk menyerap Modul Perpaduan dalam PLKN. Adakah PLKN selama 3 bulan, cukup untuk menyatupadukan anak-anak kita dari pelbagai kaum ? Sedangkan mereka telah dipupuk dengan semangat kecinaan selama 11 tahun di sjkc. Mustahil sama sekali nak disatukan orang melayu, orang cina dan orang india dalam tempoh 3 bulan sahaja.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 28, 2013 at 8:06 AM

Dr. Bilson Kurus... Hm .

Paan M.

....................
Reply To This Comment ...................
November 28, 2013 at 9:14 AM

Kerajaan kita banggang dan penakut.
Pada 2011 & 2012, YB Wee Choo Keong telah 2 kali mengusulkan di Parliament untuk gubal akta mengawal pembiayaan wang asing seperti FARA, (Foreign Agents Registration Acts) di Amerika. (Termaktub sejak 1967 lagi).
Russia baru saja mengubal undang-undang sama pada tahun 2011.
Tapi Pengerusi Dewan tak ambil peduli dan tak dapat sokongan Ahli Parlimen BN yang lain. Mangkuk betul.

Sudah diketahui umum bahawa Pembangkang dan portal media mereka menerima dana Asing. Ambiga pun pernah mengaku.

Ahli Parlimen Bukit Katil (Nama lupa...Si Ketot PKR) bawa usul di Dewan untuk mengutuk Singapura dan Amerika mengenai pengintipan. Malangnya di tolak oleh Pandikar Amin Mulia.... atas arahan Najib? Tak ada telor?

Alangkah baiknya jika diluluskan. Baru terdedah semua kaitan pembiayaan asing kepada Party Politik, media & portal pembangkang.
Dalam issue macam ni, baru boleh nampak Pembangkang dan BN boleh bersama dan bersatu mempertahankan Negara. Nak buat Majlis Konsultasi Perpaduan Negara ( MKPN ), buat apa. Lagi kelam-kabut ada la.

Najib kata "bukan soal politik tetapi kita mahu mengambil perspektif jangka panjang untuk masa depan negara"
Kata "program-program yang diatur juga perlu lebih bersifat neutral, bukan berkisar kepada agama dan kaum".

Ini lah kesempatan paling elok untuk kita yang berbagai fahaman politik untuk bersatu.
Boleh juga kita tengok siapa yang takut atau enggan mengutuk Singapura atau pun Amerika.

Pi buat MKPN atau NUCC dan lantik artis dan orang yang penyokong gadai kalimah Allah, buat apa. Yang saya hairan, Dr.Chandra Muzaffar tak pilih pulak tu.
Banggang punya pemimpin.

....................
Reply To This Comment ...................
November 28, 2013 at 10:34 AM

Assalam Bro'

Apa lagi yang Najib mahu... Perpaduan Nasional lah pulak... Aku rasa ini semua mainan orang-orang politik aje... Kalau kita lihat keadaan RAkyat Malaysia dewasa ini mana ada gaduh-gaduh dan berbunuhan pun... Kajilah balik masalah perpaduan ni mainan siapa??? Bukan kah itu semua mainan persepsi semua puak yang berpolitik... Biasalah Najib pakai kondom semua persepsi puak pendatang dia nak layan... Orang Melayu kenalah berkorban apa saja agar puak pendatang rasis tak tertindas... Penubuhan dan perlantikan ahlinya pun dah nampak orang Melayu juga yang akan di persalahkan atas semua perkara... Masalah perpaduan ni timbul atas hasutan puak yang terlalu gilakan kuasa untuk memerintah Malaysia... Senang ceritalah... Puak Pembangkanglah... semua isu dipolitikan sehingga benda yang bengkok tu sampai sekarang ada orang tak mengaku dia punya pusaka... Betul tu Bro DAP/PKR/PAS mana berbunyi sebab agenda mereka berjaya untuk memperbodohkan NAJIB.... HANCUR...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 28, 2013 at 11:00 AM

aduhai din kau ni tak abis2 menambah sakit dihati aku sbg melayu.
Aku cukup yakin najib tu memang liberal, anak didik london maa, tun razak silap sekolahkan anaknya di sana. Sepatutnya masa primary school dan secondary school hantarlah dulu anak2 kat msia ni, doktrin liberal penjajah memang dah cukup mantap di sana, sapa yg sekolah international ke, dari kecik lg disekolahkan ke luar negeri akan mendarah dagingkan konsep liberal ni, sama la gak dgn anak muda yg baru kekal jawatan ketua pemuda, anak duta broo...

apa lagi yg kita nak harapkan pd deme??
nak haarapkan pas?? arrogantnya semacam jerk, jin puteh bertenggek setiap saat dgn pemimpin pas ni..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 28, 2013 at 11:00 AM

Bro Din,

Saya sebagai Melayu seperti ditakrifkan Perlembagaan langsung tak bersetuju dengan anggota Melayu dalam MPKN. Sekali imbas kebanyakannya terkenal dengan idea liberal die. Contohnya, Dr. Mujahid yang keluar masuk gereja nak promote dialog agama, Marina yang sokong LGBT, Sisters in Islam, Saifuddin dengan politik baru die.

Ini semua Melayu Liberal! Tak boleh pakai bro din! Kenapa individu seperti Prof. Shamsul Amri, Prof Emeritus Khoo Kay Kim, Dr. Chandra Muzaffar, Ustaz Nasharuddin tak dipilih?Mereka ini mempunyai pengetahuan dan kelayakan terutama isu mengenai perpaduan kaum.

Kalau diperhatikan, anggota bukan Melayu ada yang berstatus Profesor dan Dr. Tapi yang Melayu sampai artis pun masuk sekali. Apa yang ditakuti MPKN ni akan bertindak sebagai backdoor untuk isu yang melibatkan agama Islam dan bangsa Melayu. Akhir sekali, skrip lama berulang. Orang Melayu perlu bertolak ansur demi perpaduan negara. Najib ni suka betul jilat cinabeng. Memang tu hobi mangkuk ni.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 28, 2013 at 11:26 AM

Terima kasih bro din..membawa saya melihat dari sudut yg berbeza.. Sememangnya org melayu sudah terlalu banyak bertolak ansur and beralah apabila diasak bertubi tubi oleh bangsa cina dan india yg mengaku kononnya rakyat malaysia tp sebenarnya pengkhianat besar kepada perpaduan negara. Sy rasakan ISMA perlu memainkan peranan aktif untuk membetulkan perkara ini sblm ia menjadi lebih parah.. Mcm yg bro din cakap sblm ni..kalo starting pn dh tak betul smpi abis pn takkan betul hasilnya...

....................
Reply To This Comment ...................
November 28, 2013 at 1:00 PM

@AnonymousMohon dikongsi pndangan/pengalaman anda.... jangan setakat hmmmm, ramai yang tertanya2 :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 28, 2013 at 1:10 PM

Mungkin anda perlu ketahui ini:

http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/agama/1785-waspada-fahaman-islam-liberal.html

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 28, 2013 at 1:21 PM

tak nampak pun nama yg ahli perkasa. memang pm kita ah jib gor mahu semua rakyat malaysia mempunyai nama bukan melayu. melalui cara ini sahaja perpaduan dapat diwujudkan kerana kita menjadi satu bangsa malaysia yang diwarnai dahului oleh dap. sebab tu, ah jib gor beria-ia nak memastikan kewujudan 1 malaysia berwajah dap. kalu bab melayu dibelakangkan dahulu. orang melayu setakat cakap dan jerit hidup ajer, lembut la hati. tak bagi apa pun tak apa asalkan dah cakap. cukup la.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 28, 2013 at 3:43 PM

Di mata n hati Najib org Melayu yg setia menyokong UMNO kecuali geng lembu najib semuanya boddow.... xlayak di lantik utk mnjadi ahli mana2 pertubuhan pemikir... yg bijak n terlayak di mata n jubor najib cume malaun2 pakatan haramjadah n org luar dari Malaysia ...sbb tuh wlpon Tun M menawarkan khidmat bakti secara percuma Najib lebih rela mmbayar lbh 7 billion pada konsetan2 luar..
Nak tunggu org Melayu 'amok' atau mmg najib pon ejen mnjadikan meLIBERALkan Malaysia...

Post a Comment