........... 5 Anak Orang Asli DiDera Peladang Tembaikai Bernama ahYau | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

5 Anak Orang Asli DiDera Peladang Tembaikai Bernama ahYau

Saturday, November 30, 20137comments

Kesiannya bila baca artikel The Star mengenai 5 anak orang asli yang ditipu oleh seorang peladang tembikai ...

Kelima mereka antara umur 11 hingga 16 tahun dari Kampung Batu Gong, Chini ditemui pasukan peronda polis dalam keadaan kepenatan dan lapar, sedang berjalan tanpa haluan sejauh 20 km selepas diarah meninggalkan sebuah ladang tembikai selepas mereka membanting tulang selama beberapa hari ..... dan hanya diberi upah sebiji tembikai seorang !

Salah seorang dari mereka yang bernama Boon Barok 13, berkata seorang lelaki yang dikenali sebagai "Ah Yau" telah datang ke kampung mereka dua minggu lepas dan menawarkan kerja diladang tembikainya.

"Kami tiba dengan bas ekspress dan tiket dibelikan oleh lelaki itu. Selama beberapa hari bekerja diladang itu mereka hanya diberikan makanan tengahari saja, makan malam tidak disediakan."

"Pagi kelmarin lelaki itu telah mengarahkan kami pulang kekampung kerana katanya dia tidak punya kerja untuk kami. Kami cuma diberikan sebiji tembikai tanpa sebarang wang."

Mereka yang lain adalah Man Yeh 11, Asmi Asai 13, Husain Jemoi 14 dan Seri Salenda 16.

Pihak Polis menempatkan mereka di Sik Rest House sementara menunggu wakil dari JAKOA untuk menghantar mereka pulang.

Adun Jeneri Mahathir Abdul Hamid meminta pihak berkuasa bertindak ke atas peladang terbabit.

Terjemahan dari The Star @ Bernama

SIK: Five orang asli boys from Pahang walked aimlessly for almost 20km after they were ordered to leave a watermelon farm where they had been allegedly forced to labour for several days with nothing to show but a watermelon.

The exhausted and hungry boys, aged 11 to 16, from Kampung Batu Gong in Chini, were found wandering by a police patrol team in Kampung Gajah Putih, Jeneri, at 3pm on Wednesday.

One of the boys, Boon Barok, 13, said a man they knew as “Ah Yau” came to their village in Pahang and offered them jobs as workers at his watermelon farm two weeks ago.

“We came by express bus and the tickets were bought by the man. During the several days we worked at the farm, we were only given lunch but no dinner.

“However, yesterday morning the man ordered us to return to our village, saying he did not have jobs for us. We were given a watermelon but no money,” he said yesterday.

Boon was with his friends – Man Yeh, 11, Asmi Asai, 13, Husain Jemoi, 14, and Seri Salenda, 16.
The police checked the boys into the Sik Rest House while waiting for the Department of Orang Asli Development (JAKOA) in Gerik to send them back to Kampung Batu Gong.

Jeneri State Assemblyman Maha­thir Abdul Hamid expressed regret over the irresponsibility of the watermelon farm operator and asked JAKOA to send the boys home immediately.

He asked the authorities to act against the farm operator for alleged forced labour

Share this article :

+ comments + 7 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 30, 2013 at 6:26 AM

haram jadah cina....

....................
Reply To This Comment ...................
November 30, 2013 at 6:47 AM

Ada `telor' ke pihak berberkuasa bertindak ke atas peladang terbabit.....?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 30, 2013 at 7:51 AM

damn ... damn ..damn ... !!!! JAKOA tolong budak budak ni dan buat repot Polis keatas Cina INI.....!!!!!!!!!!!!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 30, 2013 at 8:39 AM

nampaknya dah menjadi jadi gelagat setengah mereka ini. kalau dulu dikatakan Hishamuddin menteri amarah, macamana pulak sekarang nih? sesuatu mesti dilakukan untuk mengekang sikap kurang ajar mereka mereka nih. kita asyik sebok dengan politik, mereka mengambil segala peluang yang ada untuk menunjukkan kekuasaan mereka (konon). tengah sebok dengan MPKN, dah berlaku lagi satu kejadian dan kali ini diladang pulak tuh. syarikat mereka sudah, sekolah sudah, tempat ibadah sudah, dan banyak lagi tempat pun sudah. persoalanya ialah APA KAH YANG BOLEH DAN PATUT KERAJAAN LAKUKAN? mereka akan menyerang atau menunjukkan kuasa disemua sudut ABC. sampai bila lagi citer nih nak berakhir?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 30, 2013 at 10:04 AM

Dia ingat negara ini dia punya,mungkin tak lama lagi sebab "Melayu liberal kononnya" yang menyokong mereka serta jarang membantah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 30, 2013 at 2:48 PM

Lu orang allla apa lagi, solar sudah kasi, kerja sudah kasi, undi sama saya maaa, kalau saya menang itu balak jadi saya punya, itu tanah pun nanti saya punya. lagi apa lu alaaa. lu orang duduk laut, hu hu hu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 30, 2013 at 11:22 PM

B@@@h saja semua celaka tu, baru aman sikit.Memang dasar penipu haramjadah ni...

Kalau report pun jadi mcm kes Cikgu Poh...kat Johor tu panggil ''melayu babi'' melayu sial'' ''melayu boboh'' .....Apa tindakan kerajaan & PDRM ? Sisatan & diam....!

Post a Comment