........... TAHNIAH Pemenang Sayap Umno ! Wajah Umno Untuk PRU14 ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

TAHNIAH Pemenang Sayap Umno ! Wajah Umno Untuk PRU14 ?

Sunday, October 13, 201348comments


TAHNIAH kepada Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, Khari Jamaluddin Abu Bakar yang mempertahankan jawatan Ketua Pergerakan Wanita dan Ketua Pergerakan Pemuda serta Mas Ermieyati Samsudin, muka baharu yang menang Ketua Pergerakan Puteri UMNO - Utusan.

Komen saya - Apakah persediaan Umno berdepan PRU14 kelak adalah sebagai sebuah parti politk yang dipenuhi pemimpin yang terpalit dengan pelbagai skandal salah guna kuasa dan rasuah ?

Umno mungkin sudah lupa dan boleh terima tapi Pembangkang tidak pernah lupa ....  persoalannya, apakah Rakyat boleh terima ?
Dan apakah orang Melayu Pribumi mahu dipimpin oleh pemimpin LIBERAL ?

PS - Harap Umno dapat berikan keputusan terperinci bagi setiap bahagian untuk gambaran yang lebih tepat akan wajah Umno sekarang ini.

Share this article :

+ comments + 48 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 8:29 AM

Pernah undi DAP dan pernah undi BN...nampaknya kembali mengundi DAP..UMNO tak pernah sedar bahawa orang undinya bukan kerana pemimpinnya tetapi kerana sayangnya orang pada parti orang Melayu itu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 8:36 AM

It is a lost cause and whether you like it or not, the ship is sinking .... slowly.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 8:42 AM

Salam,
Saya dok fikir pemilihan baru tu camna. Rupanya cam lama gak. Cuma calon dpt undi bahagian. Nak tau juga ye, jumlah undi setiap bahagian tu 100% ke milik pemenang.
Tak mau campur dah hal umno pasal itu mereka punya pasal. Nak tengok bagaimana rakyat bkn umno menerima mereka sebagai pemimpin nanti.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 8:48 AM

satu yang aku suka dan puji blog ni, bro selalu tepat mewakiliapa yang tersemat alam fikiran saya selaku rakyat marhean yang tidak berparti, berbangsa Melayu dan beragama Islam !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 8:54 AM

MASA UNTUK BERUBAH. TIADA LAGI UNDI UNTUK BN.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 9:00 AM

Bermula countdown kejatuhan umno secara khusus dan melayu secara amnya...orang melayu hilang tempat bergantung...apa yang boleh diharap kepada melayu liberal...melayu diinjak injak pun x berani nak bersuara..hanya mampu berkokok tentang liberasisi...umpama pak kadok...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 9:02 AM

Salam,, daripada keputusan tersebut maka confirmlah pembawaan para ahli umno, memang saya kenal benar mereka sekarang. Aktivis umno adalah mereka yang sibuk dgn jwt dan habuan. pada setiap masa, yang bersilat bertempur dgn pembangkang adalah penyokong, bukan ahli. Yang inginkan umno supaya ultra melayu, sayang bangsa, sayang agama, tiada agenda peribadi adalah penyokong, bukan ahli. ahli hanya mahukan habuan, projek, jawatan.... kalau tak masakan KJ menang total?.
Rakyat mahraen sebenarnya tertipu dgn pemimpin umno, mereka sangka umno dan pemimpinnya masih seperti 20 tahun yang lalu, masih membela melayu dan agama islam. Pemimpin umno sekarang hanya menempel dan menumpang semangat melayu 20-30 tahun lepas. Mulai sekarang umum perlu disedarkan bahawa umno perlu persaingan parti baru.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 9:16 AM

mcm ni sya x mau undi umno lagi.. x suka

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 9:20 AM

boooo .. pemikiran liberal pundek!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 9:21 AM

khairy please la..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 9:34 AM

Salam bro:

191013 akan menjadi titik bermulanya kepupusan Melayu...bermulanya Melayu Liberal yang rela bangsa dihina, dipijak dengan mulut terkunci rapat...sebelum ini aku bersemangat mempertahankan UMNO wlupun aku tidak berjawatan..bagi aku UMNO dulu, kini dan selamanya...tapi mulai sekarang aku perlu menilai semula kerana orang berjiwa Melayu kental tidak lagi mempunyai tempat dalam UMNO...bagi yang menyokong Melayu Liberal aku harap satu hari nanti kau orang tidak akan menghabiskan sisa hidup kau dengan penuh kekesalan kerana pada ketika itu kau menjadi setinggan dan merempat di Tanah Melayu...anak anak kau yang dididik menjadi liberal mengamalkan budaya liberal LGBT dan seangkatannya..mereka akan menempelak kau sekiranya ditegur...ini semua salah bapak...sepertimana di dalam cerita Anakku Sazali arahan Allahyarham Tan Sri P Ramlee...ini semua berpunca daripada kegairahan kau orang untuk membuktikan bahawa kau Melayu Baru Liberal...kau lupa asal usul dan jatidiri...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 9:49 AM

pilihan yang kurang bijak....kerana ahli ahli yang mengundi TIDAK di mempunyai nota nota latar belakang calon calon...yang rasuah yang kaya tanpa berkerja..dan macam macam lagi

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 9:50 AM

@Anonymous

yep. betul telahan saudara. penyokong je yg sibuk. ahli UMNO memang boleh di beli. atau pun memang ahli UMNO ni tak baca media atau newspaper atau memang bodoh.

....................
Reply To This Comment ...................
October 13, 2013 at 9:51 AM

Bye Bye UMNO, Hello Perkasa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 9:55 AM

maka terbuktilah semua perwakilan adalah mereka2 yang gila projek dan perut masing2 sahaja..perjuangan melayu islam? martabat bangsa? takdenya semua tu..itu hanya di mulut saja..sedangkan yang dikejar adalah RM... tik tok..tik tok..

....................
Reply To This Comment ...................
October 13, 2013 at 10:02 AM

Salam Dinturtle,

1. Boleh tidak buat analisa untuk Umno Bahagian. Apa yang saya nampak ada sedikit perubahan ketara di sesetengah tempat. Jika keadaan ini boleh berubah, saya pasti pucuk pimpinan pusat tidak boleh mengawal sesuka hati. Analisa termasuk wanita dan puteri Umno.

2. Kita agak sangsi KJ yang lenggok liberal dan bakal mengubah DNA anak-anak muda ahli-ahli Umno baru. Mendidik barisan pemimpin baru yang berpaksikan ? (belum di ketahui lagi ) dari kalangan penuntut universiti. Visi yang bakal di laksanakan sebelum beliau melangkah ke MT. Dalam masa yang sama beliau menyatakan akan berpegang kepada motto asal Umno dalam menegakkan perjuangan. Seperti pernah saya jelaskan, KJ mesti berada dalam kehendak majoriti Melayu di dalam dan di luar Umno. Sejauh mana dinturtle melihat keboleh-pimpinan beliau mengorak anak-anak Melayu lebih dinamik dalam masa yang sama makan bersela, guna tangan dan berjemaah menikmati hidangan yang dalam komuniti ini amat mesra dan saling berkenalan ? Kita maklum, melayu sekarang begitu mementingkan diri dan berkokok berderai-derai. Jika tong kosong pun, benar jua.

3. Kita tidak risau kaum ibu. Terbukti pengaruh dan aura mereka masih menjadikan Umno bernafas dan di terapi dengan cara sentuhan yang unik. Mereka Wanita Melayu berbudibahasa tetapi awas ! Jangan di cabar. Mereka punya anak Puteri Umno yang tahu duduk simpuh nya. Ok. Pengaruh mereka amat kuat. Cuma bila sampai umur nya, penyakit melatah kian merebak. Bagaimana dinturtle melihat ini ?

4. Saya tidak komen siapa yang naik dan turun kerana apa di jangkakan Umno tidak akan mengalami tranformasi. Cara pemilihan di lakukan hanya di ubahsuai dari dalam PWTC di bawa keluar. Keterlibatan ketua- ketua cawangan masih di ragui. Mereka ini yang rapat dengan akar umbi. Jika akar umbi tidak kisah, adakah mereka ketua-ketua yang efektif ? Tanpa realiti ini, kemudian nya di terjemah kepada pusat, adakah ia kehendak tulin majoriti ahli-ahli Umno ?

5. Kita saksikan beberapa calon menawarkan diri. Mereka gagal dalam kandang sendiri. Apa lagi di luar kawasan ? Kelulusan dan latar belakang hebat tetapi tiada pendedahan atau asahan kepimpinan masyarakat. Bukan kah ini penyebab ketandusan barisan pelapis yang sepatut nya di didik dan di serlahkan ? Apa analisa dinturtle ?

Harap din ada respon.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 10:03 AM

Hidup UMNO...Mati Melayu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 10:16 AM

Bro Din, saya rasa selama ini saya telah tersilap parti, saya menyokong umno bermatian. Saya sangkakan para perwakilan dan ahli umno berpandangan sama dengan rakyat, orang melayu.. rupanya mereka ini suka umno ni lebih liberal, pengecut dan tidak menghiraukan islam dihina.... mereka semua suka cara DAP. selama ini saya telah tersilap congakan.
Tak mustahil Mukhriz juga akan senasib dgn Akhram bro. Rupanya majoriti pelapis umno adalah pemuja KJ, KJ telah bina rangkaian yang begitu besar dan utuh, mungkin lebih hebat dari Al-Jubb dulu. Mereka inilah yang akan memastikan kemenangan KJ dlm semua pertandingan dlm UMNO.... rasanya kalau KJ lawan presiden pun, dia mungkin menang mudah....
Selama ini yang kita dok sokong umno ni, rupanya kita sedang menyokong satu pertubuhan yang akar umbinya penjilat KJ.... baru saya paham sekarang.
Tapi tak mengapa, PRU14 akan datang kita kena tapis sokongan, kita kena sedarkan rakyat marhaen supaya jgn terlalu taksub kpd parti KJ ini. UMNO - Parti KJ dinaungi Najib.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 10:34 AM

@Anonymous

bang, kalau itulah sumpah kamu maka seranahlah yang akan diperolehi. walaupun UMNO saperti yang kamu katakan itu, tapi ianya tidaklah seburuk yang kamu perolehi daripada DAP. PAS adalah lebih baik daripada DAP walaupun tidak sebaik UMNO. UMNO sememang dah ketara kotor tapi masih lagi relevan kepada orang MELAYU. kekotoran itu hanyalah kepada separuh dari separuh pemimpin dan ahli perwakilan dan bukanya UMNO. aku sarankan mulalah berkempen untuk menjatuhkan pemimpin yang kamu rasa kotor agar UMNO dilihat bersih.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 10:38 AM

@Anonymous

i agree but u don't have to shake the dust from ur feet. think of something and give a wide berth to those culprits.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 10:43 AM

@Anonymous

aku rasa rakyat ahli UMNO yang bukan perwakilan dah mula gelisah dengan keputusan itu. dari tinjauan aku, boleh dikatakan kebanyakan perwakilan tidak tahu dan tidak kenal kepada ramai calun. mereka hanya kenal calun calun dibahagian mereka saja. oleh itu ketua sayap akan menyenaraikan nama nama calun Xco dan Ketua yang telah mereka terima dari pehak atasan untuk perwakilan pilih. boleh dikatakan kebanyakan perwakilan semuanya hamlau dan bengap dan kepada mereka tak penting asalkan calun yang mereka pilih diperingkat bahagian lepas.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 10:47 AM

@Anonymous

bagus tuh bang, tapi jangan lupa undi UMNO yer?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 10:50 AM

@Anonymous

aku suka komen saudara terutamanya bab BERKOKOK. aku harap dapat saudar berikan sedikit masa ke :

http://www.youtube.com/watch?v=GDsgaW4Y57o

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 10:55 AM

@Anonymous

untuk mengatasi segalanya dan benar benar berjuang untuk agama, bangsa dan kesultanan Melayu, UMNO tidak lagi mampu. maka satu pertubuhan NGO Melayu ultra sepatutnya diujudkan supaya ianya lebih berkesan mendesak pemimpin UMNO untuk melakukan perubahan.

....................
Reply To This Comment ...................
October 13, 2013 at 10:55 AM

@maaeRespon saya adalah - saya ingin BEBAS supaya saya boleh berikan respon yang sebenar ! :)

InsyaAllah saya jawab pelan2 mungkin tidak secara spesifik tapi akan terkandung dalam artikel2 seterusnya.

TerimaKasih :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 10:57 AM

@Anonymous

eh! eh! janganlah bang. merajuk pulak dia ni. lupa ker slogan UMNO DULU, KINI DAN SELAMANYA. macam? senyum sikit bang ......

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 10:58 AM

@Anonymous

weiiiiii!!!!! pemimpin liberal CI**I.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 11:00 AM

@Anonymous

wait la. patient, patient can? i just win. i want2 rest la. wait i wake can eh? don scared, the mountain don run la.

....................
Reply To This Comment ...................
October 13, 2013 at 11:01 AM

Kepada pembaca2 setia DT, saya mohon sokongan anda supaya saya dapat teruskan cara penulisan kritikal seperti biasa.

Atas nama agama, bangsa dan negara !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 11:03 AM

kecewa... kenapa akram langsung x berpeluang. .

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 11:10 AM

Kecewa dan tersangat kecewa. Apa nak dikatakan takdir telah menentukan. Ini adalah hikmah yang Allah telah perturunkan. Orang Melayu hendaklah buat persediaan dari sekarang menentang segala liberalisma yang akan diperkembangkan. Orang Melayu hendaklah mula berfikir bagaimana caranya untuk kita menentang liberalisma yang aku harapkan disedikit masa lagi admin akan membuatkan satu ruang khas dimana kita dapat memberikan pendapat. Bukanya apa, cuma nak release tension jer. Janganlah pulak kita nak harapkan orang atas dengar tapi biarlah kita syok syok sendirian jer. Janganlah pulak kita mengutuk tapi hanya berikan pendapat jer.

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
October 13, 2013 at 11:33 AM

@Anonymous
Setuju dgn Anon 10.34AM

adalah merupakan satu penghinaan pada agama, bangsa & negara apabila memberi undi kpd biaDAPigs jika kita adalah seorang Muslim.

jika tak mahu beri undi pd UMNOpun, adalah lebih baik beri undi pd PAS atau tak payah mengundi langsung.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 11:34 AM

Bang Din, yg saya pelik, mcm mana Langkawi sendiri tak bagi sokongan dkt Akram??

Paan M.

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
October 13, 2013 at 11:44 AM

Selagi TIADA parti BARU yg boleh menggantikan UMNO utk bersuara hak Alif, Ba dan TA, tanpa malu terpaksalah Melayu teruskan berdiri di blkg UMNO.....Sabor jo lah...:)

Oh ye lg satu, disebabkan pemilihan kali ni melibatkan jumlah perwakilan yg BESAR, politik wang SEBELUM pemilihan mungkin berlaku dlm skala kecil....tp ada kemungkinan politik wang yg dijanjikan JIKA MENANG selepas pemilihan adlh LEBIH BESAR.....ada kemungkinan faktor ke2 yg menyumbang kpd keputusan TERUK saudara AMU

Persepsi JAHAT je ni....tuan punya badan lbh mengetahui....harap2 JUJUR la ye masa memilih smlm.....:)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 11:46 AM

@dinturtle

alhamdulillah. semoga diperkenan Allah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 11:49 AM

Penyokong kj adala kaki bodek yg nak cuba merasa kekayaan duniawi konon.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 11:51 AM

Yezzzz kerana agama bangsa dan negara in sya Allah

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 12:00 PM

No more PEMUDA UMNO ! Now comes with new name PEMUDA UMNO-BN ! Maksudnya , anak-anak muda yang bukan berbangsa melayu boleh la mengambil borang untuk jadi ahli di pejabat KETUA PEMUDA UMNO-BN ATAU DAFTAR ONLINE PUN BOLEH . Hahahahahaha ! Tak caya ? Tunggu dan lihat akan kebenarannya .
P/s : Aku berdoa apa yang aku pikirkan ini tidak menjadi kenyataan ! Demi agama , bangsa dan tanahair yang aku cintai ! Aminnnnn .

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 12:30 PM

zaman sekarang budak muda melayu semakin berlumba-lumba mendekati agama Islam tp Pemuda UMNO mahu jadi liberal? bagus la. *sarcasm*

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 12:30 PM

Aku ni pengundi baru pru14...fikir 2 3 kali gak ni huh xpa kita tgu dato muhkriz

....................
Reply To This Comment ...................
October 13, 2013 at 12:57 PM

@dinturtle

Jgn Risau, En. Din Penyu. Insya allah, kalu ada apa2 info, nanti saya emailkan.

....................
Reply To This Comment ...................
October 13, 2013 at 2:13 PM

Lembu Merah jangan lupa email kat aku sekali.Kita masih ada banyak masa untuk menyedarkan Melayu kebanyakkan siapa sebenarnya UMNO kini.Demi Agama Bangsa Dan Negara

....................
Reply To This Comment ...................
October 13, 2013 at 3:08 PM

Tk. Post mortem.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 3:18 PM

din cuba kau bagi topik ttg penubuhan parti melayu baru tapi wataknya konservative? Kitanak tengok apa response dr pembaca.

pemilihan skrg kena faham, satu bahagian diwakili satu undi utk kepimpinan atas. Pkt bahagian katakan kat bhg langkawi ada 200 yg mengundi utk pilih sapa KP, keputusannya 101 undi pada KJ liberal, 99 undi akramshah, bermakna KJ liberal dapat satu undi utk bahagian langkawi. Sebab tu nampak penentang khairi semuanya kosong sbb satu undi mewakili satu bhg, sedangkan akar umbi sebenarnya hampir separuh mungkin menentang khairi kalu dikira semua jumlah undi yg sebenar.

saya harap semua faham kaedah undian. Menutup gambaran di akar umbi serta akan menutupkan pintuhati org melayu yg bukan ahli pada UMNO sbb seolah tiada langsung gambaran bahawa umno itu mungkin ada persamaan cita rasa dgn mereka.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2013 at 8:14 PM

@Anonymous

Undi Umno kat PRU? Zaman bila yang Umno masuk direct ni bangggg. Yang ada selalu BN aje.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 14, 2013 at 12:10 PM

bro din..selepas pemilihan baru2 ni..kecewa dgn ahli2 umno yang masih dibuai mimpi2 indah..sibuk mencari duit poket sendiri dari memperjuangkan nasib bangsa..program yg dibuat banyak syok sendiri dan dilihat gah.pertambahan ahli sekadar mendapatkan nama dan no. ic tiada pengisisan ttg perjuangan alif ba ta..yang ada dalam kepala hotak mereka bila join umno peluang projek dan kelulusan..contoh yang saya nak bawa ialah BN YOUTH JOB FAIR..apakah pemuda BN membuat analisa ttg kehadiran yg datang,berapa org yang berjaya mendapat peluang pekerjaan,berapa ramai yg gagal ditemuduga,atas sebab apa mereka gagal ditemuduga,adakah kerana lambakan jurusan yang tidak diperlukan dalam pasaran,adakah kerana pelajar gagal mendapatkan kerja krn lemah dalam soft skills dan bermacam-macam analisa kita boleh terbitkan dari program tersebut untuk dijadikan panduan kepada dasar pendidikan negara.tetapi hakikatnya sekadar melepas batuk ditangga dan dilihat membuat kerja isinya kosong..byk lagi yg perlu umno buat untuk meningkatkan taraf hidup bangsa melayu seterusnya mereka yg berjaya hasil pertolongan umno sudah pasti akan menyokong umno smpi mati.berjuang biar ikhlas!!hidup melayu

ipohmarley

....................
Reply To This Comment ...................
October 14, 2013 at 9:35 PM

lepas lembu apa pulak nie.....heheheh

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 14, 2013 at 10:11 PM

Untuk Bangsa, Agama, Raja dan Negara.

RD.

Post a Comment