........... Sembelih Korban DiSekolah - Kenyataan Kamala Hanya Menyemarakkan Api Dalam Sekam ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Sembelih Korban DiSekolah - Kenyataan Kamala Hanya Menyemarakkan Api Dalam Sekam !

Saturday, October 26, 201313comments

KEMASKINI 28 Oktober -  Sembelih lembu di sekolah boleh tapi bersyarat - Datuk Idris Jusoh


Jom kita panjangkan lagi isu Sembelih Sekolah. Semalam ada saya tulis mengenai keputusan Timbalan Menteri Pendidikan 2 P Kamalanathan yang mengesahkan tindakan melakukan ibadat korban dalam premis sekolah adalah diLARANG.

Saya percaya ramai yang bertanya - Kenapa Muhyiddin selaku Menteri Pendidikan tidak bersuara ? Atau lebih baik lagi PM Najib sendiri .... atau Najib hanya berminat dengan isu2 berkaitan sekolah cina jer ?

Dulu kes SK Pristana pun Kamalanathan juga yang bersuara, dimana Muhyiddin ? Dimana suara Ketua Pemuda Umno yang seharusnya lebih dahulu bersuara sebagai mewakili golongan Pemuda ? ( atau isu sebegini termasuk dalam kategori Retoriks untuk dibicarakan ? )

Oklah, lagi best - Dimana suara pemimpin2 UMNO selaku parti yang memerintah ? 

Ini bukan lagi isu pendidikan tapi isu sosial rakyat .... kalau salah jawab, akan melibatkan sensitiviti orang Islam pula.

Alasan yang Kamala berikan adalah Sensitiviti Kaum Lain. Merujuk kepada kes yang disebut, saya nak tanya - Ada ke kaum lain hadir waktu sembelihan dilakukan ? Bukan ke ketika itu cuti sekolah ?

Adakah hanya dengan pengetahuan yang lembu ada disembelih dikawasan sekolah sudah boleh menimbulkan kegelisahan dikalangan bukan Islam ?

Jaga2 .... sekolah itu pernah sembelih lembu !

Inilah tempatnya dalam kawasan sekolah yang lembu pernah disembelih .....

Sensitiviti itu tang mana ? Melalui visual atau penceritaan ? 

Ibadat korban bukan hanya sekadar menunaikan tanggungjawab kepada agama tapi juga boleh dijadikan satu acara dimana ukhuwah sesama umat dirapatkan lagi. Semangat bergotong royong dipupuk dan murid2 Islam juga dapat first hand knowledge akan ibadat korban.

Lainlah kalau alasan yang diberikan adalah kerana Kebersihan. 

Barulah dicadangkan penyembelihan hanya dilakukan di tempat penyembelihan khas ( abbatoir ) ..... tapi akan hilanglah aura Raya Korban itu. Saya percaya ramai yang punya pengalaman 'berpesta' beramai2 tiapkali tiba Raya Korban .... dari mula lembu disembelih, kemudian bersama melapah daging dan seterusnya mengagih2kannya.

Pendekata - aktiviti sembelih korban itu sendiri ( sebagaimana yang diamalkan sekarang ) adalah satu bentuk aktiviti masyarakat yang seharusnya digalakkan dalam keadaan masyarakat kita yang semakin jarang berkesempatan dapat berkumpul.

Apapun, tidak adakah alasan lain selain dari Sensitiviti Kaum Lain yang boleh Kamala berikan ?

Sebab kalau ikut alasan Sensitiviti Kaum Lain, saya percaya KITA pun banyak benda sensitif yang boleh dibangkitkan mengenai amalan kebudayaan/keagamaan lain yang selama ini KITA pendamkan saja kerana mahu menjaga hati kaum lain.

Jadi bila Kamala berikan alasan Sensitiviti Kaum Lain, tidakkah itu umpama membuka pintu kepada luahan isu2 perkauman yang cuba dielakkan dari tidak terkawal ?

Rasanya tidak perlu saya tulis contoh2 Sensitiviti Kaum Melayu terhadap aktiviti kaum/agama lain ....banyak yang sudah diluahkan dimerata tempat sejak video Sara itu menjadi viral.

Apa komen Kamala tentang perkara itu ? Atau skop Kamala hanya terhad kepada sekolah saja ? Pergi mampuslah apa nak jadi kat luar sekolah ?

Kepada Kamala dan kerajaan, jangan fikir dengan kenyataan Kamala diatas isu ini sudah selesai. Anda hanya menambahkan rasa tidak puashati orang Melayu ..... yang merasakan isu ini sebagai SATU LAGI insiden dimana orang Melayu terpaksa mengalah atas nama 1Malaysia.

Share this article :

+ comments + 13 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 8:13 PM

mula korban tak boleh, lepas ni masjid atau surau pula tak boleh.

Hidup MIC, Tahniah BN. Tahniah umno.

hidup melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 9:28 PM

pemimpin umno telor mereka hanya kembang sedikit masa PAU aje. lepas PAU telor pun kecut dengan batangnya sekali pun hilang, hidup kerismudin aauuuwwwww....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 10:09 PM

Ooo ada surau kat sekolah,, since semua dah sensitive buat lah mini tokong, kuil, gereja dalam sekolah, baru depa semua happy.
Sekarangni ramai dah mula fikir macam lembu. Lembu yang mati tu tak kisah sembelih lah kat mana yang dia tau lepas tu mati, daging dia di makan.
Dah berahun qurban kat sekolah, tak de sapa bising. La ni azan , ngaji quran oelh phak masjid pu kena komplen. Tapi kuil, gereja yang bunyi loceng derdengng dengung, Thaipusam yang menakutkan dan kotoran yang besrsepah ditinggalkan, ade ke melayu islam komplen?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 10:27 PM

Najib memang menyakitkan hati. Lantik timb menteri pendidikan dari kaum india dan cina. Jadi bodoh org melayu dpt arahan dari diaorg. Benci najib.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 10:43 PM

Yang mengundi dan sokong P Kamal jadi Adun ini pun orang Melayu jugak. Padan muka...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 10:51 PM

Aku juga sangat bencikan najib dan muhyidin dalam soal ini. Kebencian ini akan meluap2 sehingga ke pru 14... Lepas ni jangan lagi nak gertak kami untuk sokong BN kerana takutkan dap memerintah..... Sebelum dap memerintah, apa kata kita pastikan umno ditukar kpd parti baru.... Atau pemimpin umno yg baru dlm pau 14

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 27, 2013 at 2:00 AM

X kan terus nk halang. Kan boleh di tambah baik. Keluarkanlah garis panduan yg lebih sempurna. Boleh minta jab haiwan, jab kesihatan dan majlis daerah utk pantau dan bantu.

Inikan soal mengamalkan ajaran agama persekutuan negara kita dan secara x langsung mendidik anak muslim dan bukan muslim. Anak muslim dididik dgn praktikal. Anak bukan muslim dididik yg islam adalah agama persekutuan negara yg mereka duduk. Supaya mereka tahu letak duduknya agama islam di negara ini. Supaya mereka faham akan hak keistimewaan kpd org melayu islam dinegara ini. Supaya bila besar nanti mereka tidak ikut jejak langkah sesetengah generasi skrg yg x habis-habis pertikai benda yg ada dlm perlembagaan negara ini.

Menteri kena bertegas. Jika tidak, tak mustahil anak-anak bukan muslim ini akan mula persoal ibadah khusus org islam seperti bacaan doa, membudayakan Al-Quran, puasa dan solat yg dilakukan di sekolah atau di jabatan kerajaan bila mereka dewasa nanti.

Dan anak-anak muslim akan bersikap appologetik walaupun dlm melakukan benda yg betul. Dan jgn terkejut jika ada anak muslim sendiri akan berkata, jika mahu berdoa, membaca Al-Quran dan bersolat pergilah ke surau atau masjid krn sekolah bukan tempatnya. Krn apa, krn si dewasa islam sendiri yg mengajar alasan itu kpd mereka skrg ini

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 27, 2013 at 6:48 AM

Ini negara kite TANAH MELAYU....nape kite mst ikot pada kehendak kaum pendatang minoriti lg...sapa2 yg dok kat ngr mana2 pon trtakluk pada undang2/peraturan ngr itu bkn mrk yg pendatang plak menetapkan utk tuan rumah...
kalo depa dok kat Australia bole xdepa cucuk2 badan n melalak2 atas jalan raya?...yg peliknye Menteri Pelajaran langsong xde hok hek pon.....tulur sudah ilang ka?;;ketua pemuda liberal lg la...tulur sudah kene genggam dgn regina....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 27, 2013 at 7:20 AM

Mana menteri agama? kena tegas, jangan dok tersengeh2! Bila dah menang PAU, semua pakat2 dok sembunyi.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 27, 2013 at 12:19 PM

Selepas ini kita akan dengar dan lihat pm 1malaysia ... Ah jib gong pemalu gong cina akan mohon maaf kat hindraf dan berjanji perkara ini tidak akan berulang lagi. Lepas itu dhong zhong akan buat suatu tuntutan yg akan menguntungkn puak cina. Dan melayu akan membantah. Dan menteri melayu akan keluar statement kata kita perlu penuhi tuntutn itu atas semangat 1malaysia. Dan ah jib gong pemalu gong cina akan meluluskn suatu peruntukn bagi memenuhi tuntutn dari dhong zhong itu. Hidup pm liberal ... Maju pm 1malaysia.

....................
Reply To This Comment ...................
antihipokrit
October 27, 2013 at 6:26 PM

Diharap kantin sekolah SJKC dan SJKT dapatlah ditutup ketika bulan PUASA kerana ada juga murid beragama Islam sedang berpuasa di sana. SILA HORMATI ADAT RESAM KAUM LAIN. Ada ADIL?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 27, 2013 at 10:27 PM

Bukan kantin sekolah saja patut ditutup pd bulan puasa. Kedai makan semua pun kena tutup. Apa kata Kamala dan Sara? Happy? Alang-alang nak jaga sensitivity diaorang, sensitivity umat Islam pun jagalah jugak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 28, 2013 at 4:36 PM

idris jusoh dah jawap mengenai isu ini...majlis ibadah korban di benarkan dengan syarat tidak dilakukan didepan pelajar india..

Post a Comment