........... Sembelih Korban Di Sekolah - Sara Vs Pengetua Puchong = Sara Menang ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Sembelih Korban Di Sekolah - Sara Vs Pengetua Puchong = Sara Menang !

Friday, October 25, 201329comments


Saya tak perasan berita ni semalam sehingga saya terbaca artikel rakan blogger Flyingkick ( KLiK ) tadi. Memandangkan artikel minggu lepas ( KLiK ) itu mendapat reaksi yang panas, saya rasa adalah lebih baik jika saya juga turut sama menyiarkan keputusan yang dibuat oleh Timbalan Menteri Pendidikan 11, P. Kamalanathan.

Mkini juga ada menyiarkannya semalam -

"Sebenarnya benda itu (sembelihan korban) tidak boleh. (Perkara) itu dah kementerian siasat. Biasanya tidak boleh, tetapi masalah yang berlaku apabila PPD (Pejabat Pelajaran Daerah) tidak dimaklumkan."

"Kalau dimaklumkan di pejabat PPD, biasanya, mereka akan menasihatkan pihak sekolah bekerjasama dengan surau-surau berhampiran. Itu yang digalakkan,"

Menurutnya, masyarakat umum perlu menyedari bahawa di kawasan sekolah terdapat pelbagai agama dan budaya yang perlu dihormati antara satu dengan yang lain.

Nah, ternyata pemanggil yang mengguna nama En. Saravanan itu MENANG dalam kes ini.

Samalah seperti apa yang beliau katakan dalam perbualan talipon itu dengan kenyataan Kamalanathan di atas, ibadat korban TIDAK BOLEH dilakukan dalam kawasan sekolah kerana perlu menjaga sensitiviti kaum lain.

Seperti biasa, TIDAK ADA seorang pun pemimpin Melayu baik dari Umno maupun Pas yang berani bersuara dalam isu sebegini.

Kamala pula saya pasti sudah mendapat lampu hijau dari BOS BESAR sebelum mengeluarkan kenyataan itu, kan .....

Dan seperti biasa juga, hanya kita saja yang kena jaga sensitiviti kaum lain .....

Share this article :

+ comments + 29 comments

....................
Reply To This Comment ...................
October 25, 2013 at 11:32 PM

Pihak lain tak boleh nak tentukan dimana orang Islam boleh melakukan amalan agama Islam. Ini negara Islam. Biar orang Islam sendiri yang tentukan boleh atau tak boleh.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 25, 2013 at 11:37 PM

Lain kali kalau sembelih lembu korban, jangan lupa bagi pundi kencing lembu tu untuk puak ni buat mandi kencing lembu. Ni kan ritual agama puak tu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 12:46 AM

Robohkan surau2 kat sekolah, tak boleh azan lagi kat sekolah2 sbgainya. Tapi kat sekolah cina babi boleh jual.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 1:53 AM

jawapan aku senang saja PALA BUTUH LA..

....................
Reply To This Comment ...................
October 26, 2013 at 2:37 AM

Sejak kontroversi kalimah `Allh! menjai-jadi kafir laknat nak mengajar orang Islam ape yang boleh dan ape yang tidak boleh mereka lakukan! Najib dan Jamal KB nak kena `pukul mati' dengan orang Islam ke takutkan kakfir laknat?
Cakap terus terang! Kang ade yang `sugai darah mengalir!
Kita dah cukup sabar, jangan nak cabar dan Keling Kamala dan si singh Deo nak tengok Muslim mengamok. kot!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 3:01 AM

Din,

Najib terang2 kata kita tidak akan melaksanakan hukum syariah/hudud kerana ianya tidak berpaksikan realiti walaupun kita terima ianya hukum dari tuhan (nak sebut allah pun dah tak boleh kut)... Bab korban kat sekolah ni lagi la ibarat daging lekat celah gigi je, cungkil kluar pastu ludah abih cerita selesai masalah. Walau aku hardcore UMNO, tp nampak gayanya memang kena tinggalkan UMNO sebab pemimpin yang semakin merapik mcm bomoh hujan

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 3:15 AM

Ini surau sekolah dalam juga ada satu masaalah..hari-hari itu aada kasi nyanyi juga lebeh-lebeh pukul satu ka, pukul ampat kaa. Sekolah dalam ada juga murid-murid agama lain yang tidak selesa dengar itu lagu nyanyian juga..Itu nyanyi2 tuhan Alah kaloo kasi pelan-pelan juga bagi menghormati murid-murid bukan Islam yang tidak suka dengan itu lagu. Demi hak asasi manusia juga, kita sama-sama 1Malysia kaloo ini jam tabley tunjuk-tunjuk sangat itu Melayu ka Islam kaa nombor satu juga, kita sama-sama berhak atas asasi manusia juga.

Kementerian juga mesti menghormati itu sekolah kebangsaan mari mana ada sebut Islam dalam?? Adaka sebut Sekolah Menengah Islam?? Takda kan?? Sekolah Menengah Kebangsaan juga ada sebut kan?? Mana ada Islam kaloo!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 6:32 AM

Sikit hari DOA pon dah tak boleh dibaca di Sekolah...bodoh Pemimpin...PAS...UMNO...PKR...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 7:02 AM

Aku teringin nak dengar komen dari muhyiddin yassin merangkap MENTERI PELAJARAN DAN TIMBALAN PERDANA MENTERI yang menang tanpa bertanding dalam PAU lepas dalam isu ni. Dont play safe la brother!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 8:39 AM

percayalah..

selepas ini azan pun akan dorang hebohkan supaya dihapuskan. nampak tak wahai MELAYU2 LIBERAL dan PAS BANGANG?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 9:31 AM

Yesss,..kite sokongla xbole lg wat aca korban kat sekolah sbb kene jaga sensitiviti kaum di Malaysia...pasneh kat sekolah xbole lg nak berselawat atau ape2 acara keagamaan Islam sbb KITE KENE JAGA SENSITIVITI KAUM LEN...yo lah lgpon umat Islam kat Malaysia mmg xsensitip pon.....org dah pijak kepala ,mnghina agama pon masih nak bertoleransi.....

Mana suara2 yg kemain garang masa PAU konon pejuang abata...ni lah masanya utk korng mmbela hak agama n bangsa kite....atau skrg msng3 tgh sebok mngagihkn 'laba' pada pneyokong,..mana suara si lembek yg ngaku keras...masa suara pemuda liberal....mana suara yg sok jerit satuuui Malaysia....mana?????? Mende mcmneh yg buat org bencikn UMNO!!!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 10:17 AM

tak payah nak respek kaum sedikit tuh, sembelih je lembu depan budak budak, bagi budak tengok darah melimpah,memancut. bagi budak dengar lembu mengerang. ajar budak macam mana manusia yang beragama macam kite ni bunuh haiwan untuk dijamu. tunjuk diorang kalau diorang buat hal lagi kite sembelih diorang macam lembu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 11:19 AM

Izinkan saya bagi komen sedikit. Saya setuju dengan tindakan kerajaan untuk mengawal penyembelihan binatang (termasuk ibadah qurban) di sekolah. Tetapi saya tidak setuju dengan alasan yang diberikan yang mengaitkan perkara agama – iaitu qurban dalam hal ini. Nampak sangat pemimpin negara tidak sensitif dengan perasaan penganut ugama Islam. Apatah lagi Kamalanathan telah mendapat publisiti dan wira kerana dia penganut hindu.

1) Sebagai pemimpin, baik PM atau Timbalan Menteri Pendidikan seharusnya mengambil kira sensitiviti umat Islam yang telah menjalankan ibadah qurban sejak beratus-ratus tahun dahulu di Tanah Melayu ini. Justeru, tidak boleh menetapkan undang-undang menghalang ibadah agama Islam dijalankan, walau dimana tempat ia dilaksanakan kerana agama Islam adalah agama rasmi Malaysia. Bodoh lah pemimpin kerajaan kerana menghalang umat Islam melaksanakan ibadah agama di Negara Islam sendiri! Atau penasihat yang bodoh bebal???
2) Atas alasan, ibadah qurban tidak boleh dilaksanakan di sekolah, saya rasa umat Islam juga boleh mempersoalkan kenapa Thaipusam yang mencederakan tubuh badan boleh ditunjuk sepanjang jalan seluruh negara sedangkan di jalanraya TERDAPAT PELBAGAI AGAMA DAN BUDAYA YANG PERLU DIHORMATI ANTARA SATU DENGAN YANG LAIN.?? ?? Umat islam boleh mempersoalkan perkara ini.
3) Peraturan kerajaan seharusnya di keluarkan atas alasan penyembelihan binatang yang mungkin menganggu emosi kanak-kanak terutamanya dibandar yang tidak biasa dengan aktiviti-aktiviti seumpama itu. Sekiranya untuk mendidik, kanak2 Islam boleh ke masjid dan surau untuk melihat.
4) Untuk pengetahuan umat Islam Malaysia, Negara-negara Islam di Timur Tengah (termasuk Saudi) telah pun memperbaharui dan memodenkan upacara2 qurban selaras dengan permodenan Negara mereka. Undang2 di Negara Arab berkenaan menetapkan upacara penyembelihan Qurban hanya dilaksanakan di pusat2 penyembelihan bertauliah. Ini bermakna, sapa2 nak qurban daging kena bawa binatang tersebut ke pusat penyembelihan (Abattoir) untuk disembelih, di potong dan dibersihkan. Ini bagi menjaga kebersihan selaras dengan hukum halal dan toyibba. Hanya orang2 miskin pendalaman dan pendatang Pakistan dan India yang melaksanakan ibadah qurban mereka dipadang pasir, belakang atau atas bangunan secara sembunyi. Maknanya, sesuai dengan pemodenan dan kemajuan Negara Islam, kita perlu memperbaiki cara kita beribadah selaras dengan konsep islam ini sederhana dan mudah, serta umat Islam adalah umat yang berhemah dan tinggi akal budi.
5) Peraturan Kerajaan bagi qurban yang dilaksanakan di surau dan masjid perlu di beritahu kepada semua dan di pantau agar ia menjadi undang-undang yang dipatuhi. Sementelah juga, ibadah Thaipusam saya rasa perlu juga dilaksanakan hanya di kuil2 termasuk di Batu Caves, bukan dijalan-jalan raya untuk ditunjukkan kepada orang ramai.
Wallahualam

Perantau Melayu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 11:46 AM

salam,

nanti en sara dan geng akan mula mempertikaikan segala bentuk perjalanan sekolah sekarang yg telah melangggari dan menyeleweng daripada pekeliling pendidikan. ni cikgu banyak buat. tidak menghormati sensitiviti kaum dan agama lain di sekolah. antaranya, bacaan doa, bacaan quran, yasin, azan, sambutan maulidur rasul, maal hijrah, khatam quran, tadarus quran yg banyak dibuat pada waktu persekolahan. kalu setakat kem solat dan tasmid , ramai ustaz ustazah cari jalan tak buat waktu luar persekolahan. hak asasi pelajar bkn beragama islam untuk tidak mendengar tu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 12:08 PM

tu yang cina dok bakar macam macam tepi jalan masa perayaan hantu, pastu tinggal macam tu je, boleh pulak? aku sensitif laa benda tu... pastu kotor pulak tu....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 12:21 PM

Melayu umno berani dgn melayu pas je

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 12:25 PM

Si Saravanan ni memang wujud betul ke?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 12:43 PM

Lagi satu, ni keputusan timbalan yang juga india, boleh pakai ke?Apa kata menteri, apa kata PM?Dulu masa kes puasa dulu terdedah bias timbalan menteri ni, mulanya marah nak mampos sebab india terlibat, sekarang pun bukan lebih kurang jugak ke?

....................
Reply To This Comment ...................
October 26, 2013 at 1:36 PM

Hmmm ... tak reti nak komen lagi, mungkin nanti saya akan keluarkan satu lagi artikel. Memang tak puas hati cara Timb Men ni jawab !

....................
Reply To This Comment ...................
October 26, 2013 at 2:10 PM

kenapa tpm merangkap menteri kpn x jawab?
kenapa biarkan timbalan yg bukan islam menjawab ttg hal berkaitan agama islam?

ari tu isu makan dlm "tandas" pun mamat timb ni gak yg yg jadi hero...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 2:42 PM

nampaknya kaum india pun nak mula kacau orang melayu....kenapa TPM x ulas?dia kan menteri pelajaran.....mestilah ada sebab kenapa majlis kurban tu di buat kat sekolah tu..masa majlis kurban tu bukan ada budak pun kan... sekolah cuti....murid india mestilah cuti juga

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 3:07 PM

Ye lah, sebab budak cina ni kalau tak makan babi , tak pandai belajar. Kalau tak makan babi, badan boleh lemah.
racIst gila

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 4:29 PM

AKU ALERGIK DENGAN BUNYI SALAKAN ANJING YANG CINA PELIHARA..AKU ALERGIK DENGAN BAU COLOK..AKU ALERGIK DENGAN CUCUK2 BADAN OLEH KAUM HINDU..

KALAU MEREKA DIBENARKAN, MANA HAK AKU?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 4:58 PM

Masuk kandang kambing, mengembek, masuk kandang kerbau menguak.
Dulu saya pernah bersekolah disekolah padri kristian. Jumlah murid Melayu adalah jauh lebih ramai dari bukan Melayu.Tiap-tiap bilik darjah ada salih.digantung didepan.
Tak pulak ibu bapa kami melalak minta dibuang salib tersebut.Kami hormati hak mereka.
Tapi sekarang?Puak-puak ini memang jenis tak sedar diri.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2013 at 10:37 PM

@AnonymousHa ha ha!!! Ada mamat PR menyelinap konon hardcore umno.... Ptuihhhh

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 27, 2013 at 10:40 AM

Inilah hasilnya apabila ah jib gong telah mendakap erat pimpinan hindraf menjadi menteri dalam kabinet. Apa yg dahulunya tidak menjadi masalah kini dipermasalahkn. Tahniah ah jib gong. Alahai din ... Inikan 1 malaysia ah jib gong liberal punya konsep cina didahulukn india diutamakn melayu dipinggirkn. Tak lama lagi dhong zhuang buat onar ah jib gong akan akur saja dengan patuhnya. Nak harap perkasa membela melayu ... Perkasa dah lembik macam laksa ... Orang tadak gigi pin boleh mamah laksa ... Er perkasa ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 28, 2013 at 8:12 AM

Saya lihat ni reaksi spontan lepas pau umno. Bila rata melihat permintaaan org2 mwlayu utk menukar pemimpin tidak diendahkan. Dan bila kj kata umno semakin bergerak liberal maka secara x langsung telah memberi signal betapa org2 mwlayu kini tidak dilayan oleh umno. Maka kaum lain akan mula membuat tuntutan. Kalau melayu marah pn bukannya dilayan.

Bayang kan kalau umno menperlihatkan pertukaran drastik. Kaum lain akan melihat umno begitu mengambil berat perasan org2 melayu dan tidak berani buat sebarangan.

Org akan kata isu ni x berkaitan. Saya melihat sebaliknya. Lepas ni lebih byk demand akan follow tgk je la nnt.

Melayu hampa.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 3, 2013 at 6:22 PM

@Anonymous

Dah terlalu banyak dalam youtube... bagaimana manusia di sembelih... setakat lembu tidak jadi masalah...

....................
Reply To This Comment ...................
otai_lan
November 4, 2013 at 12:32 PM

Kalau macam tu tak yah lah ada setiap jumaat lagu asma husna, tak yah lagi bacaan yassin, dan laungan azan waktu zohor (KAFA) diadakan.

Post a Comment