........... Prk Sg Limau - Muhyiddin Kepada Cina - Kencinglah Lagi ! Kencinglah Lagi ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Prk Sg Limau - Muhyiddin Kepada Cina - Kencinglah Lagi ! Kencinglah Lagi !

Wednesday, October 30, 201315comments

Jumlah pengundi Sg Limau seramai 27,220 - 

Melayu 25,300 ( 93 % )
Cina        1,842 ( 6.7 % )
 

Muhyiddin umum RM1.2 juta untuk 12 sekolah di Sg Limau - 26 Oktober

Timbalan Perdana menteri merangkap Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengumumkan peruntukan RM1.2 juta akan disalurkan kepada 12 buah sekolah di sekitar Sungai Limau meliputi daerah Yan dan Kuala Muda.

Menurutnya, peruntukan itu adalah untuk beberapa projek yang perlu dilaksanakan di sekolah-sekolah berkenaan.


"Saya cuma nak umumkan sejumlah RM1.2 juta untuk bantu 12 buah sekolah yang ada di sini.



Utusan Online 30 Oktober

Dalam majlis ramah mesra bersama masyarakat Cina di dalam DUN Sungai Limau di Markas BN, Tan Sri Muhyiddin Yassin meluluskan peruntukan lebih RM2 juta untuk SJKC iaitu:

SJKC Aik Min - RM1 juta
SJKC Peh Wah - RM50,000
SJKC Yok Meng - RM1 juta
Tabung Pendidikan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Sungai Limau - RM200,000.

Ucapan Muhyiddin:

PRK anggap ini amat bermakna bagi BN.

Kita mahu meletakkan calon kita, Dr. Ahmad Sohaimi Lazim. Minta sokongan agar beliau boleh jadi wakil rakyat.

Walaupun Sungai Limau kawasan kampung tetap mahu pembangunan supaya hidup lebih senang.

Calon ini boleh memudahkan rakyat antaranya membantu sekolah Cina sebanyak 3 buah tidak ada masalah.

Baru-baru ini dalam bajet 2014, Perdana Menteri sebut mengenai tambahan peruntukan RM50 juta kepada pendidikan.

Kalau kerajaan BN tak bertanggungjawab tentulah tak bantu sekolah Cina dan tutup.

Dong Zhong hentam saya, kata saya mahu tutup sekolah Cina. Mana ada. Di Kuala Lumpur kata mahu tutup SKJC Damansara sebab kecil. Kita buat sekolah baru, sekolah lama tetap buka.

SJKC dan SJKT tetap akan buka. Kenapa Dong Zhong nak marah? Dia kata kerajaan mahu hapuskan Bahasa Cina kerana tambah sedikit masa Bahasa Melayu. Dia marah. Apa salahnya ini Malaysia, kita kena cakap semua bahasa.

Dong Zhong hentam kita, MCA, Gerakan macam kita tidak betul. Kita bantu semua tak ada masalah.

Kita kena tolong, orang Melayu pun miskin. Saya TPM mahu melihat Malaysia jadi maju. Kita kena bantu semua.


by KHAIRULANUAR YAHAYA edited by UTUSAN ONLINE 1:14 PM


PRK DUN Sungai Limau pengukur sokongan pengundi Cina - TPM

"Kali ini adalah yang terbaik untuk kita mengukur tahap perubahan sikap (pengundi Cina). Saya tidak tahu dan saya tidak pasti sehinggalah keputusan nanti barulah kita tahu," kata Muhyiddin.

"Dimaklumkan bahawa pengundi di sini lebih terbuka, yang datang (ke majlis) di sini adalah pengundi tempatan untuk memberi sokongan moral, apa pun kita akan melihat keputusan pilihan raya di peti undi yang ramai pengundi Cina.

"Walaupun pada pilihan raya yang lepas ramai orang Cina tidak menyokong (BN) maka mereka kata jangan bantu (masyarakat Cina). Tapi di sini mereka telah tunjukkan sikap yang ikhlas dan mereka mahu kita bantu. MCA dan Gerakan juga mahu mereka dibantu, jadi kita bantu. Kita harap dengan itu, ada kesedaran bahawa BN bersedia untuk menolong semua kaum," jelas Muhyiddin.


PS - Tak per kalau nak balun pun kalau melibatkan isu sekolah cina sebab pembangkang tidak akan berani komen !

Share this article :

+ comments + 15 comments

....................
Reply To This Comment ...................
antihipokrit
October 30, 2013 at 8:42 PM

Celaka Muhyiddin... 1.2 Million utk 12 buah.. 2.1 mill utk 3-4 kerat sekolah cina. gampang gampang..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 30, 2013 at 9:42 PM

Untung betul jadi Cina kat Negara ni, dengan begitu ciput jumlah pengundi pun boleh dapat berganda-ganda lebih dari Melayu. Muhyiddin nak lumba dengan Najib ke? Nak ambik alih title AhJibGor ke? Tak masuk akal melihat jumlah yg diberikan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 30, 2013 at 10:30 PM

Antihipokrit, tak perlulah nk guna kata hamun tu. Byk lagi vocab anda boleh guna. Takut hamun tu berbalik pada diri anda sendiri.....

....................
Reply To This Comment ...................
October 30, 2013 at 10:30 PM

Sebelum pemilihan pucuk pimpinan UMNO cakap sampai bukan setakat lubang mulut lubang juboq pun boleh keluar api, pemimpin macam ni elok dipadamkan saja - hipokrik besaq.

....................
Reply To This Comment ...................
October 30, 2013 at 10:54 PM

Aduh... lagi menyampah aku.
6.7 % pun masih nak menagih undi depa dengan menyogok mereka pula.
Nanti orang tuduh bagi rasuah lagi. Bodo ke apa, aku tak tahu.
PRU13 dulu, Najib dah 'kasi'. Tak sedar-sedar lagi.

Bagi saya, kalau BN kalah pun tak jadi hal punya. Kedah masih BN pegang.
Kalau menang nanti, sudah tentu Najib melalak 1Malaysia. Rakyat sudah kembali memberi sokongan kepada transformasi liberal yang di bawanya. Khairi akan lebi besar kepala la, nampaknya.

....................
Reply To This Comment ...................
October 30, 2013 at 10:58 PM

Kan aku dah cakap.Semua ni PUKIWAK...!!!

PtuiiiHHHH...!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 30, 2013 at 11:03 PM

Yang aku tak tahan, siap boleh cakap slang cina di depan puak2 cina tu semata2 nak minta undi. BAGI AKU BIAR KALAH BERMARUAH DARIPADA MENANG SECARA BACUL!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 30, 2013 at 11:12 PM

Alahai, setakat PRK, cina akan sokong punya. UMNO bagi umpan besar, dia sacrifice ikan bilis.
So... UMNO pun sambunglah bagi umpan besar2 dengan harapan dapat lagi banyak ikan bilis...
nanti PRU 14, cina tak undi jugak, tapi depa dah kenyang...
Yang bingainya kita melayu ni, takat RM500 dah cukup...
Sampai bila kita nak nak dibodohkan oleh elite melayu di UMNO ni...
Bilalah pejuang2 bangsa nak ambik alih...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 30, 2013 at 11:14 PM

lemah...pm dan tpm sama je..lemah!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 31, 2013 at 6:45 AM

DIN, mu jangan kempen lagi untuk Sg Limau, biar UMNO kalah. Tapi kalau kalah masih dapat tak peruntukan tu sebab anak Yassin kata dah diluluskan!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 31, 2013 at 7:44 AM

Mesej yang jelas dari Muhyiddin kepada Cina, jangan undi BN, maka akan dapat peruntukan mewah. Itulah hakikatnya. Agaknya dari sekarang sehingga Cina benar-benar dapat ambil alih tampuk pemerintahan, sudah betapa prosper sekolah dan pelajar mereka. Jangan undi BN, maka akan lebih prosper kaum Cina. Kalau aku jadi Cina pun, akun tak kan undi BN sebab kalau undi, tak dapat juta-juta, Sick la pemikiran sesetangah pemimpin UMNO yg tak reti belajar dari kesilapan. Tapi yg paling tak tahan, betapa kita rakyat bawahan ini berasa malu dengan Cina yg gelak terguling-guling melihat telatah badut Muhyiddin.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 31, 2013 at 11:45 AM

Msh tk sdar lg pmmpn melayu ni rupanya

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 31, 2013 at 1:01 PM

Siapalah punaisihat TPM ni? Bodoh piang ke apa? AKU DAH MELUAT DGN UMNOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 31, 2013 at 3:15 PM

untuk melayu no otak ... (umno). semua pakat bodek cina. hampeh ... aku dah kata dulu ah jib go mesti digugurkn ... kerana dia pendokong sekolah vernakular ... tetapi ahli umno sayang amat kat ah jib gor ... inilah jadinya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 31, 2013 at 7:28 PM

@antihipokritsebelum kita 'celakakan orang'...jom kita istigfar sekejap.

Mungkin tak Muhyiddin 'diarahkan' utk memberi peruntukan sedemikian?

Mungkin tak Muhyiddin dah cuba membantah tetapi tangannya terikat?

Sesiapa yang pernah menjadi 'second-in-command' pasti faham apa yg saya maksudkan.

p/s: kalau nak tahu how politics at the top level works, rajin-rajin laa tonton siri TV seperti The West Wing.

Post a Comment