........... Persidangan Gerakan Balun Umno ....Lepas Najib Belah - Lapuran 3 Blogger Aweks | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Persidangan Gerakan Balun Umno ....Lepas Najib Belah - Lapuran 3 Blogger Aweks

Sunday, October 27, 201320comments




Media perdana rata2 mengambil artikel Bernama dalam melaporkan perjalanan Persidangan Perwakilan Gerakan ke-42 yang dirasmikan oleh Najib semalam. Standardlah Najib kalau dah berucap depan majoriti orang Cina, cakap pun centrist jer lah. Tapi bukan itu yang saya nak sentuh kali ni.

Artikel Bernama itu ( Sinar ) melapurkan bagaimana pemimpin Gerakan telah mengkritik Perkasa habis2an seolah mau menjadikan Perkasa sebagai punca utama prestasi buruk Gerakan semasa PRU13.

"Bukan Perkasa sahaja NGO yang mengamalkan pandangan seperti ini, ada juga NGO berbangsa lain yang mengamalkan ekstremisme dalam bangsa dan caranya sendiri dan ini adalah tidak sihat, kami bukan mahu melawan Perkasa tetapi kami menentang cara perjuangan ekstrem mereka dan mahu berdialog dengan mereka tentang negara pelbagai kaum dan perpaduan,"

Chang menyifatkan perjuangan Perkasa tidak menggambarkan sifat Malaysia yang sebenar dan walaupun Gerakan menghormati hak bersuara oleh semua namun parti itu mahu Perkasa berhenti mengeluarkan kenyataan yang didakwa tidak menghormati dan tidak menjaga sensitiviti kaum lain di negara ini.

Hanya blogger Helenang yang ada mengulas tentang perkembangan ini semalam. ( Gerakan bashing Perkasa but says nothing about DAP )

Ini diikuti oleh sorang lagi blogger awek Lifeofannie ( The Gerakan Ingrates ) yang selepas baca artikel Helenang, telah merujuk kepada rakan wartawannya tentang apa yang berlaku semasa Persidangan Gerakan itu.

Kata Annie, bukan saja Perkasa yang kena balun tapi juga Umno dan acara pembalunan ini bermula sebaik saja Najib meninggalkan dewan selepas merasmikan majlis.

The Gerakan people blamed their party's current shitty state of affairs on Umno.

Not DAP but Umno, which president just officiated their meeting.

Not on their traitorous members who voted for Pakatan for racial reasons, but they blame it on all those Melayu Umno.

Yes Gerakan, say it with a straight face if most of you all didn't betray your BN allies during the GE13.

What kind of friends they are? Welcoming Najib to their meeting and than spat on him as soon as the man turned around to leave.

Very much a repeat of what the Chinese community did to Najib and other moderate Umno leaders in GE13
.




Sorang lagi blogger awek ( TDS World ) selepas baca artikel rakan2 aweks diatas, telah buat semakan dan ternyata sumbernya juga berkata yang sama.

- By openly voicing the need to get out from BN after  PM just exit the building digested that all Chinese was alike after all.

- What Gerakan done was throwing the last straw the Chinese have in the government. That is it then.

- They, Gerakan forgetting who is really their friends right now. Losing  power make them crazy. Now they think only Chinese vote they have lost. 

Rather then thinking on how to solved this problem, they are taking the easy way out. They blame someone else for  their failure. 

Ini disahkan lagi oleh Mkini lewat tengah malam dengan artikel - Ada perwakilan gesa Gerakan tinggalkan BN,

"Adakah resolusi Gerakan sedang dikaji dan diambil kira oleh kerajaan yang diterajui Umno untuk dilaksanakan sebagai dasar negara? Saya rasa tidak," 

Jadi, tegas Tan, apa gunanya setiap tahun di mesyuarat agung tahunan, resolusi yang baik dan munasabah, selepas dicadangkan dan diluluskan, tidak diendahkan oleh kerajaan.

Ketika ditemui selepas ucapannya, Tan menegaskan tidak ada sebab untuk Gerakan terus kekal dalam BN jika ia tidak dilihat sebagai rakan kongsi yang saksama.

PS - Sehingga waktu artikel ini dipost, hanya 3 aweks ni saja yang menulis tentang perkara ini. Hmmmmm ....

Share this article :

+ comments + 20 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 27, 2013 at 8:32 AM

Dan seperti biasa tiada tindakan balas dari najib... Beliau lebih selesa mendiamkan diri, malunya saya mempunyai pemimpin yang ala2 H20 ini.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 27, 2013 at 8:39 AM

Tidak adakah lagi pemimpin UMNO yang berani berkata awak keluarlah dahulu dari barisan dan selesaikan masaalah awak diluar?
Gerakan boleh bertahan kerana UMNO. Tanpa UMNO, jalan keluarnya hanya bubar dan join DAP.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 27, 2013 at 10:34 AM

Orang Melayu berada didalam kedaan memalukan dan teramat lemah kerana mempunyai seorang pemimpin yang terlalu lemah dan dayus dalam memertabatkan kuasa pemerintahan yang berteraskan islam dan adat melayu.Najib lembik sama macam hisham .....tapi nak buat macam mana lagi sebab orang UMNO suka najib .Memang celakalah nasib orang orang Melayu jika najib terus ditampok kuasa.Najib ni manusia yang hidupnya disokong dan dikayakan oleh bangsa cina ,manakan mungkin ia akan mengambil tindakan atau bersuara terhadap cina cina ni.Najib telah mengunakan pengaruhnya dengan baik ....jerat yang dipasang oleh najib terhadap KJ sudah mengena .....sekarang najib dan hisham sedang menikmati hasil jerat yang dipasang.boleh dikatan UMNO sekarang ini rosk dan busuk sampai ke usus.Berbangkah orang orang Melayu mempunyai seorang pemimpin seperti najib?Mana Najib,mana Hisham,mana KJ,mana ahmad Mazlan didalam PRK sungai limau?Yang tingal hanyalah TMY dan Mukriz.........Nampaknya puak puak Najib nak mandikan TMY dan Mukriz sekalilagi.......Aku sarankan kalau merika ni datang disaat akhir kau orang baling kan saja merika ini dengan selipar jepun buruk .......itulah hadiah yang selayaknya untuk merika merika ni semua .

....................
Reply To This Comment ...................
tebing tinggi
October 27, 2013 at 10:46 AM

Cina dan India tidak pernah secara iklas nak berkawan dengan Melayu ,cuma Melayu sahaja yang mengangap mereka kawan.

Memang melayu tak tahu malu dan sentiasa alpa, bila agaknya Melayu nak sedar ?.

....................
Reply To This Comment ...................
October 27, 2013 at 11:58 AM

I tak pernah dengar atau melihat laporan di mana2 yang PERKASA pernah mencabar atau menyuruh kaum bukan bumiputera supaya berambus dari Malaysia atau berhijrah ke negara ketiga.
Perkasa mesti ambil tindakan undang-undang keatas Gerakan.
Jenis tak malu, bertanding dengan mengharapkan undi Melayu, berani pula salahkan Melayu.

Sepatutnya Koh Ysu Koon naik pentas dan bertanya dalam dewan, "Siapa yang mengundi PR pada PRU13, angkat tangan".

Haramjadah punya manusia.

....................
Reply To This Comment ...................
October 27, 2013 at 12:09 PM

@AnonymousHmmmm ... menarik teori anda mengenai sg Limau. Saya akan mula beri perhatian ke sana ...

....................
Reply To This Comment ...................
Melayu Kampung
October 27, 2013 at 1:13 PM

Teringat pulak pada cerita Si Luncai yang terjun dengan labunya.

"BIARKAN, BIARKAN........." kata sang liberal dari dalam UMNO

Adakah UMNO akan BIARKAN parti ni keluar dari BN - tidak kata sang liberal

Adakah UMNO akan BIARKAN bila presiden parti dibodohkan cina - sang liberal bersorak ramai-ramai "BIARKAN, BIARKAN........."

p/s : Blogger lain tak pick-up cerita ni tak heran bro Din. Yang heran bila pasukan tranformasi UMNO buat bodoh je. Mungkin ini terjemahan progresif yang mereka laung-laungkan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 27, 2013 at 2:50 PM

Parti mana di Malaysia yang paling berjasa pada orang Cina. Kalau tanya saya, UMNOlah. Apa jasa DAP dan PAS pada kaum Cina. PAS langsung tiada jasa, manakala DAP memainkan peranan yang berkesan untuk memudahkan MCA buat macam-macam tuntutan. Jasa DAP secara langsung rasanya tiada. Jadi tiada sebab orang Cina nak musuhi UMNO melainkan kerana dah ada dahan baru.

....................
Reply To This Comment ...................
October 27, 2013 at 2:50 PM

@dinturtleSya sudah banyak kali cakap.

Mari kita penyokong UMNO yang dah bosan;

BOIKOT PRK Sg Limau.

Dengan kemenangan besar PAS, ia akan memberi message yang berguna pada Najib dan kabinet 'lembik'nya.

Imej Mukhriz tidak akan tercalar. Lagi pun Sg.Limau memang sudah dibawah PAS sebelum ini.

Dalam Perhimpunan Gerakan pun, tak tentu pasal, Perkasa yang bukan Party Politik pun mereka letakkan kesalahan di atas pretasi buruk PRU13.

....................
Reply To This Comment ...................
October 27, 2013 at 2:53 PM

@Anonymous"Jadi tiada sebab orang Cina nak musuhi UMNO melainkan kerana dah ada dahan baru"

point yang menarik :)

....................
Reply To This Comment ...................
October 27, 2013 at 2:53 PM

@Melayu KampungKhairy menang sudah di ketahui umum, tidak menyokong Perkasa. Apa nak heran di buat tak tahu saja.

....................
Reply To This Comment ...................
October 27, 2013 at 3:02 PM

Teringat balik dinturtle, saya kata tidak apa dengan progresif.

Sekarang Umno dah kena " PROGRESIF TAHI KUCING ! " Ingat era sekarang pemimpin melayu makin bijak, malah nya dah jadi BODOH SOMBONG !

Cina dan India ingin menjauhkan diri. Kita sambut dengan tadahan padang bola ! Macam-macam telah mereka tempah....

Masih ramai melayu pecacai tidak sedar diri.... Bangun lah Anak-Anak bangsa Melayu ! Masa kita miliki ekonomi Malaysia !

....................
Reply To This Comment ...................
October 27, 2013 at 3:37 PM

Kan aku dah cakap semua ni Pukiwak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 27, 2013 at 5:02 PM

Jangan terkejut kalau ah jib gong pergi minta maaf kat gerakan dan dia akan bawa perlaksa sekali. Ini bukan salah eja ... Aku tak sanggup taip perkasa ... Kerana dia tak sasa ... Tapi lembik ... Er lembik cam laksa.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 27, 2013 at 7:10 PM

@AnonymousBetul jugak.
Samapai sekarang, masih tak dengar Perkasa nak saman ke apa?
Bukan APA yang dah berubah, setelah balik dari Janda Baik, tu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 27, 2013 at 8:15 PM

Jangan lupa Gerakan pernah bersama-sama dengan DAP menjelang peristiwa 13 Mei 1969. Tak hairan sikap mereka sama. Tapi ada hati nak menuntut jawatan dalam kabinet. Sepatutnya kabinet sekarang dah jadi 'cina sifar'. Baik isikan segera apa-apa jawatan memangku dalam kabinet; tak perlu nak tunggu cina lagi.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 28, 2013 at 1:02 AM

Cina tetap cina...mudah je kira2 dia..tp cina juga rakyat msia...mereka juga mengundi...cuma pemimpin melayu kita perlu tegas...tegas bkn bermakna menindas...berani meletakkan hak..jika pemimpin melayu kita ada keberanian ini..mereka semua akhirnya akan diam...dr bjb

....................
Reply To This Comment ...................
October 28, 2013 at 2:32 PM

siapa? PKR? ..depa pun dah tua..tunggu talkin didoakan je..

....................
Reply To This Comment ...................
antihipokrit
October 28, 2013 at 3:55 PM

Persidangan babi-bai seMalaysia. MCA dan Gerakan silap sendiri nak salahkan UMNO. Najib sila sunatkan dia sekali lagi. Kote pendek

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 29, 2013 at 1:21 AM

Najib akan mengikut Paklah badawi.

Post a Comment