........... Kepada Blogger JawaBer6, Janganlah Marah Kat Sekolah Cina | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Kepada Blogger JawaBer6, Janganlah Marah Kat Sekolah Cina

Thursday, October 24, 20138comments

Tertarik baca luahan sahabat blogger Jawaber6 yang geram bercampur marah bila dapat tahu Pengetua sebuah sekolah jenis kebangsaan cina hendak menukar lagu sekolahnya kepada bahasa Cina.


Tak perlulah nak marah2 bro, begitu juga mereka yang terasa panas bila baca artikel itu. Sebab KENYATAANNYA, banyak sekolah cina di Malaysia sudah lama menyanyikan lagu sekolah mereka dalam bahasa Cina !

Saya mulanya nak tumpang marah jugalah tapi sempat saya check beberapa sekolah cina lain dan ternyata memang bahasa cina menjadi pilihan.

 Contoh2 ( yang dipilih secara rawak tanpa prejudis ) -






Memang standard normal sekolah cina di Malaysia menyanyikan lagu resmi sekolah mereka dalam bahasa Cina.

Adalah satu perkara yang pelik sekiranya ada sekolah cina yang menyanyikan lagu sekolah mereka dalam bahasa Kebangsaan !

Samalah peliknya jika ada sekolah cina yang mengutamakan bahasa Kebangsaan berbanding bahasa Cina dalam urusan harian baik resmi maupun tak resmi. Kalau ada, itu baru GEMPAK !

Share this article :

+ comments + 8 comments

....................
Reply To This Comment ...................
October 24, 2013 at 2:53 AM

Biarkan cina terjun dengan labu-lab(i) mereka...he..he.. ini semua kehendak mereka... biarkan..biarkan !

Lepas ini ada Melayu mengada-ngada sokong sekolah cina, dambakan cina, kita libas, kita pancung...

Cukup-cukup lah kena tipu... mereka lebih suka komunis, seperti luahan dilemma cina dari li sheng, baru-baru ini... dia sendiri tahu, Melayu itu bijak, sampai Tun M buat komen 'reverse phsycology' dalam tulisan beliau, membalas kata-kata think- tank bijak pandai Dap !

Betul dinturtle ?

....................
Reply To This Comment ...................
tebing tinggi
October 24, 2013 at 6:56 AM

Apa yang Cina & India nak buat dan lakukan ikut suka mak-bapak dia oranglah ,orang Melayu yang kena membatas kehendak mereka dan pegerakan mereka demi perpaduan dan 1 Malaysia.
Kalau mereka kata orang Islam tidak bolih membuat penyemblihan lembu ,maka orang Melayu kena akur,malahan kalau mereka kata orang Islam tidak bolih makan daging lembu kerana melangar sensitiviti ugama mereka patutlah dipatohi.
Kegiatan ugama dan budaya orang Melayu harus dibatasi , azan tidak bolih terdengar di telinga mereka ,activiti ugama seperti 'sembayang jumaat ' tidak harus mengangu lalulintas yang menghalang perjalanan mereka dengan kenderaan diletakan ditepi jalan .
Hari raya hanya disambut dirumah masing-masing (tidak dibenarkan balik kampong) akan menyebabkan kesesakan lalulintas ' jem' dijalan utama dan akan menyusahkan pegerakan penganut-penganut ugama lain.
Segala activiti ugama dan budaya orang Melayu harus dirujuk kapada majlis perundingan ugama untuk diluluskan ,sekiranya terdapat unsur-unsur yang menyingung perasaan.
Sebagai orang Melayu yang terkenal mesera kapada tetamu perasaan mereka-mereka haruslah sentiasa dihormati.

1 Malaysia.

....................
Reply To This Comment ...................
October 24, 2013 at 7:59 AM

Salam bro...tq sbb alert artikel jawabernam...
Sudah melampau bro..Cina sekarang sudah terlebih melampau..
Tak nafikan memang ada sekolah Cina yang guna bahasa Cinabngnya...
Ini pengetua Sekolah yang mempertikaikan perlembagaan dan undang-undang Kementerian Pendidikan yang menghalang mereka menggunakan bahasa Cinabang..
Siap bertekak lagi bro... Maklumat lengkap aku dapat..

....................
Reply To This Comment ...................
October 24, 2013 at 8:33 AM

@Jawa BernamHarap faham cara penulisan saya yang agak 'lain' sikit :)

Faham maksud yang saudara cuba sampaikan ....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 24, 2013 at 9:28 AM

Apa mahu pening din . Tahun baru cina 2014 nanti ah jib gong akan hantar kuih bulan kat sekolah cina dan siap main wayang cina lagi ... Kerana termalu memukul gong cina ... Faham maksud hamba

....................
Reply To This Comment ...................
antihipokrit
October 24, 2013 at 3:01 PM

Din,

Rasmi (Official) bukan RESMI (mcm resmi padi tunduk ke bumi)

....................
Reply To This Comment ...................
Pakcu Rantau Panjang.
October 24, 2013 at 3:40 PM

Pakcu masuk mencelah sikit . Bukan nak cucuh api pada Wak Jawa ber6 atau Bro Din. Tempat Pakcu kalu nak harap sekolah Cina hidup dengan bilangan % Cina yang ada di R,Panjang ni dah lama gulung tikar. Tapi yang peliknya penyamabung nyawa sekolah ni adalah puak Melayu kampung yang kononnya anak ada "kelas" kalu pandai berbahasa Mandarin..pandai berniaga nanti sedangkan keputusan UPSR pun sekolah ini tak seberapa. Ibubapa Melayu ni kadang-kadang.sanggup bayar yuran tambahan lebih sikit pun tak pa... mereka sanggup jelas.

Kalu sekolah di sekolah SK kadang-kadang hujung tahun belum langsai pun adai....jadi inilah perangai Melayu....samalah kalu di Kedai Cina tak berhutang , kedai Melayu bertepek hutang tak bayar ..jadi..

Bila naik tingkatan tak pula terus kekal di aliran tersebut ada ke sekolah Menengah biasa ada yang ke SMK Agama....jadi patutpun Cina "segar hati" orang kita banyak beri laluan untuk mereka..jadi "TOKEY"....last-last biarkan Si Luncai terjun dengan labunya...memang susah nak faham Melayu ni........walhaualam

....................
Reply To This Comment ...................
October 24, 2013 at 4:28 PM

@Pakcu Rantau Panjang.Senang citer dan secara direct - Ramai orang Melayu sekarang bantah kewujudan sekolah cina tapi sebab kerajaan Najib pertahankan, maka susahlah nak buat apa2.

Post a Comment