........... HIDUP ALI RUSTAM ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

HIDUP ALI RUSTAM !

Monday, October 7, 201322comments


Hari ini TMI ada artikel mengenai Datuk Seri Ali Rustam yang saya kira PANAAZZZZZZZ !!!... KLiK

Dalam usaha mendapat sokongan dalam pemilihan Umno akan datang, Datuk Seri Mohd Ali Rustam (gambar) menuduh kaum Cina terlibat dalam perniagaan haram di negara ini.

MENUDUH ? Sudah terang lagi bersuluh .... ni kata Ali Rustam -

"Kita umat Islam tidak boleh membuka kasino, 4D, Toto, perjudian, rumah urut dan syarikat pinjaman wang haram. Ini semua haram. Kaum Cina sahaja yang terlibat dengan semua perniagaan haram ini," 

Tak betul ke ? Mungkin yang ini buat TMI geli-geli -

"Bukanlah orang Cina pandai berniaga tetapi perniagaan mereka kebanyakannya haram."

Hahahaha ..... SPOT ON Datuk Seri ! Tidak ada perkataan Haram dalam kamus orang cina. Semua boleh jalan. Malah mereka jugalah yang telah membawa budaya Rasuah sehingga begitu berleluasa dikalangan orang2 Melayu yang berkepentingan.

Kemudian mereka pula yang bising menuduh orang Melayu suka terima rasuah, YANG BERI RASUAH mereka tak bising !

Pulau Pinang dan Lim Guan Eng tidak terlepas -

Mohd Ali kemudiannya berkata Pulau Pinang tidak akan kekal sebagai hab pelancongan kerana ketua menterinya seorang yang rasis.

"Tidak mustahil baginya menekan orang Melayu sehabis-habisnya," katanya merujuk kepada Lim Guan Eng.

Beliau menuduh DAP mendapatkan tanah Bumiputera dengan menggunakan orang Melayu yang kemudiannya untuk membina apartmen.

Dap dan kaum Cina secara umum -


"DAP mahu menghapuskan Perlembagaan yang menjaga hak kaum Melayu. Selagi Perlembagaan masih kekal, mereka akan terus bertindak sedemikian.

"Kaum Cina mahukan segalanya. Orang Melayu telah layan mereka dengan baik."

"Apabila kaum Cina mahukan pertolongan membina sekolah dan biasiswa, kerajaan berikan kepada mereka. Tetapi pada hari pilihan raya, mereka lupa semua ini. Apa yang penting bagi mereka mengambil alih kuasa orang Melayu dan menjadikan mereka 'pendatang'."

Dong Zong juga tidak terkecuali dari dibalun Ali Rustam -

Mohd Ali turut mengkritik kumpulan pendidikan Cina, Dong Zong yang mahukan kerajaan membenarkan peperiksaan PMR dan SPM dijalankan dalam bahasa Cina.

"Permintaan ini tidak dilayan di luar negara. Jika mereka mahu semua permintaan dipenuhi maka penuhi tunturan kita dahulu untuk menutup semua sekolah vernakular dan menjadikan sekolah kebangsaan seperti di Thailand dan Singapura,"


Kalau setiap tahun diadakan Pemilihan Umno kan bagus !

Kenyataan ini yang saya paling suka dari Ali Rustam selaku Pengerusi PUNB yang baru -

"PUNB hanya dianggap berjaya apabila sesebuah rangkaian perniagaan itu bermula dari pembekal sehinggalah ke penjual terakhir adalah orang Melayu,"

Sebab ia dibawah bidang kuasanya untuk menjadikannya satu realiti. Sama2 kita tunggu apakah beliau sekadar cakap kempen saja atau benar2 mahu memajukan Melayu.

Share this article :

+ comments + 22 comments

....................
Reply To This Comment ...................
antihipokrit
October 8, 2013 at 12:15 AM

Hahaha... elok juga tu ubah perlembagaan supaya PAU diadakan setiap tahun.. Garang betul bunyi Tok Ali

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 8, 2013 at 12:32 AM

Ini lah semangat MELAYU jati!!!! Ali Rustam you have got my vote.

alfie

....................
Reply To This Comment ...................
October 8, 2013 at 12:50 AM

Macam ni barulah Melayu yg ada telor,tapi jangan sebab nak menang jawatan aje.Buktikan punb betul2 tolong Melayu saja 100%.

Ya betul,kita desak pemilihan umno diadakan setiap tahun,supaya semua pemimpin umno terpaksa jadi Melayu yg betul2 Melayu.

Yg sebenarnya ali rustam bengang dan rasa dikhianati cina.Dia dah bangunkan Melaka sebaik2nya dengan cina mendapat faedah yg terbanyak secara tak langsung tapi cina tendang dia ke longkang.Sebab itu mungkin dia baru tersedar yg dia perlu jadi Melayu sejati dan tak perlu lagi nak jaga hati cina sangat.

Kita harap semua pemimpin umno mengikut jejak langkah tok ali,kalau boleh berlumba2 menghentam cina secara terbuka dan luahkan apa yg terbuku di hati selama ini.Sudah pasti cina akan menuduh rasis.Tapi itu yg kita mahu,gelaran rasis itu satu pujian dan penghormatan sebenarnya buat Melayu2 yg baru nak belajar2 jadi ultra Melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 8, 2013 at 1:02 AM

hmmm dah kena pau dgn cina baru nak mengamuk.susahlah macam ni.ghani othman diam la pulak setelah meninggalkan nusajaya jadi nusa pura..huhu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 8, 2013 at 1:34 AM

Ehem!!!! Saya orang Melaka dan akan simpan komen saya. Orang dalam akan lebih memahami bahasa orang Melaka. Silakan layan..............................

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 8, 2013 at 3:08 AM

hidup... jgn tak hidup.. hidup.. jgn tak hidup.. selagi ku bernafas.. selagi nadi ku berdenyut.. tak caya i boleh berpuisi.. gara gara nak pau.. lidah ku dr terjaga tido kembali.. menyebut melayu melayu melayu..

i perlu org utk menampar muka ku.. pangggg... erkkkk erkkk... apa yg terjadi melayu melayu melayu..

lama lama gila sendiri.. selagi pau tak tamat..hihihihihihi

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 8, 2013 at 3:19 AM

CAYA LA BRO ALI

KALAU ADA 10 PEMIMPIN UMNO CAM ALI SETTLE SEMUA MASALAH MELAYU PENDATANG SEPET MESTI SEMUA BALIK CINA

ALI ZAHID MUKHRIZ THE BEST
HISHAM AMARAN SILA BALIK KAMPONG YE

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 8, 2013 at 8:07 AM

Awat la dulu masa jd cm x segarang mcm ni?

....................
Reply To This Comment ...................
October 8, 2013 at 9:18 AM

Din,
Hari ini datuk ambrin buang AG ada jawab 2 isu jawapan dari menteri 1. Senjata hilang dlm laut. 2. Bayaran k pop rm1.6 juta yg menteri kata AG culas.
1. Ds zahid dan Igp kata hilang dlm laut. Ag kata tak da laporan mcm tu. Siapa yg bohong ni din? Atau mereks buat lawak. Apa2 pun mereka ber2 kena berterusterang jangan bagi bullet kat pr tu.
2. Kata AG memang duit tu dsri allocation kbs. Kenapa dia bohong. Aku tahu datuk sabery tu satu negeri dgn mu. Jgn mu dok diam aja.

Sumber: TMI 8hb Sept. 2013

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 8, 2013 at 10:07 AM

Ha ha ha. Part yang saya paling suka;

"Kalau setiap tahun diadakan Pemilihan Umno kan bagus ! "

RD.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 8, 2013 at 10:17 AM

konsep aku senang je...tunggu dan lihat..jangan jadi macam si pondan hunus keris mintak maap dah le..

....................
Reply To This Comment ...................
October 8, 2013 at 10:28 AM

Selain dari hanya hentam cina, Tok Ali juga turut meri komen mengenai peranan PUNB dimana beliau selaku Pengerusi mempunyai pengaruh dan kuasa untuk bertindak melakukan sesuatu. Ini saya nak lihat !

....................
Reply To This Comment ...................
October 8, 2013 at 11:12 AM

Jangan jadi macam Regina duduk PUNB hari tu satu haram pun tak bergerak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 8, 2013 at 11:57 AM

Tok ali dh sedar , pm kita bl lg nk sdar ?

....................
Reply To This Comment ...................
October 8, 2013 at 12:23 PM

1. 'perniagaan cina kebanyakannya haram' soalan: pasai apa melayu/islam bagi lesen halal kat cina. ekonomi orang islam sendiri dah dikongsi dgn cina. salah cina jugak ka?
2. 'dap mendapatkan tanah bumiputera di p.pinang'. kalau melayu sendiri tak mau jual, guan eng boleh paksa ka? awat pnb, th, & sbgnya tak mau beli tanah2 melayu bukan saja di p.pg
3. 'cina membawa budaya rasuah' & juga gengsterism.
4. 'rangkaian perniagaan itu bermula dari pembekal sehinggalah ke penjual terakhir adalah orang Melayu," soalan: awat tak buat dari dulu? dah 40 thn oi. aku nak tengok lagu mana dia nak buat. jgn NATO sudah la atau hanya nak pancing undi.
5.' tapak sekolah, bangunan sekolah, tapak tokong, bangunan tokong cina'. soalan: ada dak dlm perlembagaan yg kerajaan wajib memberi peruntukan kpd binatang2 ni?. di perak berapa ribu hektar tanah kerajaan negeri dah terlepas? benda2 ni bukan baru berlaku, DAH LAMA DAH oi. bila hilang kuasa baru teringat 'hidup melayu'..nak main wayang kot?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 8, 2013 at 1:06 PM

Patutnya hari tu semasa lawatan presiden china, Najib buka tawaran untuk menghantar semula cina-cina sini yang tak diperlukan. Ataupun Najib patut minta presiden China supaya menasihatkan cina sini supaya lebih beradab dan sedar diri.

Sedangkan semasa Tun Razak melawat presiden Mao waktu tu, Mao sendiri berlepas tangan dengan cina kat cina. Jadi cina sini sepatutnya dah takde sebarang hubungan dengan tanah besar. Takdelah semua nak ikut macam kat tempat asal bawa ke Tanah Melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 8, 2013 at 1:32 PM

SPM dalam bahasa cina? Habis yang RTM ada Berita, Tamil, Cina tu buat ape?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 8, 2013 at 10:08 PM

@AnonymousSaya percaya Ali Rustam, sebenarnya dia banyak buat kerja dari bercakap (sebelum ni) . Lihatlah Negeri Melaka dibawahnya, banyak kemajuan dan hebat. Cuma sewaktu menjadi KM dulu, beliau perlu jaga tuturkata, sekarang agak bebas sikit untuk luahkan perasaan...
Memang beliau ada kelemahan, tapi ini selalunya bergantung kpd keadaan a.k.a suasana... Kdg2 tidak membolehkan dia bertindak kerana sesuatu kekangan. Harap2 beliau kekal seperti ini..

....................
Reply To This Comment ...................
October 8, 2013 at 10:16 PM

@kampong ladNasib baik tak ramai sangat org melayu yang berfikiran mcm kpg Lad ni, hanya terbatas kpd puak2 PR sahaja... Ingat tu hanya ada pada puak PR saja... Org jenis ni, kalau berniaga pasar malam seminggu sekali pun, gerenti akan bergaduh sesama peniaga sebab ada mentaliti seburuk ini. Tiada langsung akal membina, semua mengarah kpd kemusnahan, negatif, orthodok dll. Org mcm kg Lad ni memang banyak dlm PAS... Elok masuk hutan, kawan dgn beruk kera saja.

....................
Reply To This Comment ...................
October 8, 2013 at 10:32 PM

@kampong ladNak jwb kg lad...
1. Lesen diberi kerana beberapa sebab, pertama nak menghadkan benda haram, kedua senang untuk dipantau, ketiga kalau tak bg lesen pun mereka buat secara haram... Lagi banyak.
2. Guan eng tak paksa, tapi sibodoh mcm kamu lah yg menjual tanah untuk hidup, kemudian menyalahkan kerajaan, bila tanah dpt kat cina.
3. Berita akhbar kalau diamati, 9/10 yg memberi rasuah adalah kaum cinabeng.
4. Kenapa tak buat dari dulu? Kau ni mengigau ke? Tahun bila melayu start berniaga? Tahun bila baru melayu start ramai masuk U? Tahun bila melayu mula sedar diri? Kecuali org macam awak yg tak sedar2.
5. Sebagai kerajaan yg bertanggung jawab kpd rakyat, k'jaan tak boleh sekat pemberian tanah untuk tokong, sekolah dll... Ini adalah tanggungjawab sosial demi rakyat... Kalau kita tengok mereka menyembah tokong, bukan bermakna kita yg suruh atau kita redho. Pas dan pkr yang belumpun berkuasa dipusat sudah membenarkan berpuluh hak melayu dan islam kpd cinabeng antaranya kalimah Allah, mimbar surau/masjid untuk DAP, tanah 99 tahun menjadi 999 tahun pajakan di perak, hukum hudud dijual begitu saja, rumah urut mcm cendawan di selangor dan banyak lagi.... Cuma kami tak suka memburukan saudara macam hang dan puak PR lain buat... Mentaliti mcm hang ni dok berjenuh dlm puak pas dan pr... Salah sendiri tak nampak, salah orang nak dicanang.... Sedorlah diri tu sikit.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 8, 2013 at 11:46 PM

Kalau dia betul-betul maksudkan apa yang dia ucapkn, maka saya harap dia menang.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 9, 2013 at 4:28 PM

bagus juga cina tunjuk belang pada pru 13 lepas..tok ali dah sedar selama ini dia dipergunakan kontraktor2 dan org 2 cina kat melaka tu...kalau nak bagi undi kat tok ali pada pau nanti bagi saya inilah masanya..dapat pula gandingan dgn mukhriz dan zahid..tok najib pun x berani nak back up cina lagi

Post a Comment