........... Proton Ke Honda - Ini Jawapan Najib. | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Proton Ke Honda - Ini Jawapan Najib.

Monday, September 9, 201331comments


Dibawah adalah satu post yang saya copy dari FB Saya Sayang Tun Mahathir -

Jawapan Najib Razak mengenai keputusan kerajaan Malaysia menukar kereta nasional Proton Perdana dan Inspira kepada Honda Accord.

"Cadangan ganti ini datang dari pihak DRB Hicom sendiri. Proton Perdana mempunyai kekurangan dari segi teknikal dan sebagai langkah 'intrim action' dan local content Honda Accord itu adalah 70%. Sekarang dah tak wujud lagi National Car dah tak ada sebab kereta import sekarang banyak guna local content ( Ini memang berlaku kebanyakan jenama besar atas sebab untuk mengurangkan harga kereta) yang memberi tawaran lebih kompetitif"

Berkenaan isu ini, kami pula akan panjangkan ke pihak DRB Hicom dalam masa terdekat.


                                                   *************************

Apa pandangan anda ?


PS - Rasa macam tak kena jer jawapan Najib tu tapi kali ni saya open kepada pandangan pembaca dulu 

Share this article :

+ comments + 31 comments

....................
Reply To This Comment ...................
antihipokrit
September 9, 2013 at 9:19 PM

adoila BIJAN oii.. National Car tu apabila Design and Build, Contents semua local.. kalau setakat contents je itu nama CKD. makin bodoh piang la PM mangkuk ni

....................
Reply To This Comment ...................
Ex-Capt
September 9, 2013 at 9:41 PM

Apa nak dikata..walaupun jawapan bodoh..tetapi itulah jawapan untuk menghalalkan cara..tu yang melayu dah muak dengan UMNO!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 9, 2013 at 10:14 PM

Bende kalau salah tetap salah ckp la mcm mana pn. Sbb tu bila baca pn boleh rasa mcm baca bullshit

Pertama jawapan dia point the blame dekat drb hicom. Itu mmg typical perangai buruk kt mana2 agensi kerajaan atau swasta. Jangan salahkan saya semua dia yg ckp. Wht a loser kita ni ade pm mcm ni.

Second of all sekarang dh xde national car. Betul ke sbb last time saya check masih byk negara pakai kereta mereka sendiri as kenderaan national mcm german dan france. Lagipn kalau mmg xde pn kenapa kita kene ikut mereka bulat2.

Apa salahnya malaysia create trend kereta national as kenderaan rasmi.

Lagi satu secara impulsive semua yg cintakan negara akan terus terlintas yg kita patut guna kereta natiinal as kenderaan rasmi. Saya dpt bayangkan tun m akan fikir mcm tu n buat mcm tu sama la mcm kebanyakkan rakyat yg berbangga dengan industry kereta national kita. Sape lagi yg nk berbangga berbesar hati dgn keta kita kalau bukan kita sendiri.

Pm sepatutnya set a good example utk rakyat jelata cthnya rasa bangga dgn keta national. Saya risau dgn perdana menteri negara yg langsung x terlintas rasa bangga utk menggunapakai kereta national. Nampaknya dia ni bukan saja liberal. Patut la x teragak2 dia nk jabat tgn obama sign tppa. Jahanam negara pn dia x kisah.

Kalau pn ini satu lagi idea bodo pemandu sepatutnya bende ni kita as individu terfikir sendiri. Xkan la itu pn pm x boleh fikir. Alahai salahkan penasihat plak lepas ni.


Melayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 9, 2013 at 10:19 PM

Dah takde national car, tp kenapa cukai eksais tu masih ada?hapuskan la, then boleh la compare kereta kita antara termurah di ASEAN mcm kita compare harga minyak...

....................
Reply To This Comment ...................
esa adam
September 9, 2013 at 10:27 PM

Dalam hal kereta ni kita mestilah realistik. Nak design dan buat sendiri memakan kos yang tinggi. Perusahaan membuat kereta ni ialah volume game.

Jika membuat untuk 5-10k unit setahun lupakan lah. Tidak ada makna berbangga dengan kereta sendiri jika kita tak mampu bersaing dengan jenama2 popular dunia seperti Toyota, Honda, BMW, Mers, VW dll. Lagi pun life cycle kereta adalah pendek tak macam dulu seperti kereta Austin yg boleh bertahan bertahun2. Jenama2 tersohor mengeluar beberapa model setahun dan Proton tak akan termampu berbuat demikian. Sanggupkah Proton menanggung kos yg tinggi dan akhirnya mengalami kerugian.

Dalam perusahaan membuat kereta ni bukan saja Proton yg terpaksa berbelanja besar tapi vendor2 juga. Sanggupkah Vendor2 ni melabur dalam tooling kos yang volumenya kecil.

Apa yang PM cakap tu betul. Mereka yg diluar dalam industri kereta ni tidak akan faham. Saya pernah menjadi vendor kepada kilang Proton dan saya faham masaalahnya. Vendor Proton yg membekal parts banyak yang menanggung kerugian apabila Proton menghentikan satu-satu model kerana pelaburan dalam tooling belum dapat pulangannya. Jadi kalau kita tak tahu tak payahlah cakap PM tu bodoh.

Syarikat2 seperti Toyota, Honda, BMW membuat kereta untuk pasaran global. Mereka ada volume yg besar untuk amortise development cost. Tapi Proton kalau setakat 5k-10k setahun akan ditertawakan oleh gergasi kereta ini. Pengeluar2 kereta global jauh kedepan dalam pembinaan enjin, tapi dimana Proton sekarang. Kereta elektrik yg diheboh heboh pun belum nampak lagi.

Janganlah kita buang duit untuk bermegah-megah dengan ego kita. Banyak lagi industri yg boleh kita ceburi.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 9, 2013 at 10:47 PM

My opinion, yg penting, business running, kilang di Malaysia, most part dr M'sia. M'sian get the jobs, M'sian get the business and M'sia get the tax.

....................
Reply To This Comment ...................
September 9, 2013 at 11:05 PM

@esa adamTerimaKasih diatas penjelasan saudara.

Itu totally dari sudut RM.

Jadi atas perkiraan yang sama juga, adakah lebih baik ditutup/dijual saja Proton ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 9, 2013 at 11:31 PM

Jadi kenapa dulu kita boleh guna perdana sebagai kenderaan rasmi ?

Mismanagement?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 9, 2013 at 11:44 PM

bro din... dulu hyundai dan kia juga hadapi maslah yang sama tak leh nak jual kat luar... tapi dengan sokongan kerajaan mereka yang bangga dengan produk tempatan sekarang dah jadi jenama yang dapat gugat jenama jepun... kalau dah bangsa sendiri membangsatkan jenama bangsa baik ikut cakap bro kita lelong je macam jual huqsvarna dulu bleh? hehehe

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 9, 2013 at 11:46 PM

Wow dgr comment saudara almost buat saya rasa kita patut jual je proton.

Tp saudara kene ingat nk compare pn kita kene adil. Merce dgn bmw history mereka berapa tahun ya?

Kalau mengikut umur industry kereta kita masih baru menceburi bidang ni. Sudah tentu volume masih kecil nk menempa nama. Kalau saudara dr bidang vendor saya pula dr bidang kejuruteraan bukan mudah kita nk bina rnd plattform sendiri nk buat engine electric. Again saudara kene fikir porshe dan merce sudah lama bertapak malah bidang pendidikan mereka disesuaikan dgn bidang keperluan automotive negara mereka. Saya student german saya tahu. Tp even utk bende baru pn mereka masih ketinggalan cthnya prof saya sendiri mwngaku engine hibrid mereka masih kalah dgn jepun kerena jepun bermula dulu dgn platform hibrid. Notice di sini factor masa. Namun semuda2 proton pn sudah mula mengorak langkah dlm rnd mereka utk enginw hybrid sesuatu yg kita patut banggakan..

Memanglah volume mereka kecil namun kita baru bertapak harusla bermula somewhere juga kecil2an. kalau merce suatu masa dulu srcara kecil2 sudah berfikiran begini dh tentu x semegah kini sekarang

Masalahnya kalau kerajaan sendiri malu menggunakan kereta national siapa lagi yg nk gunakan?

Saya mungkinsalah baca tp saya x nampak relevantnya ape saudara ckp dgn menggunakan kereta national sebagai kenderaan rasmi. Apa saudara ckp cuma menghentam proton sebagai pengeluar industry kereta.

This and tht are two very different topics

Melayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 9, 2013 at 11:51 PM

Interim action = tindakan sementara. Tindakan susulan selepas itu apa pula? Berapa lama kerajaan akan tunggu sebelum tindakan susulan akan diambil? Adakah akan kembali kepada proton atau akan kekal dengan Honda atau memilih jenama kereta lain yang tidak mempunyai kekurangan teknikal sebagaimana yang DRBHicom nyatakan tu? Apakah tumbuh bisul pada bontot menteri disebabkan naik kereta proton???

....................
Reply To This Comment ...................
September 10, 2013 at 12:04 AM

Kita berkongsi pandangan / pengalaman disini, Seriusli, saya suka dan hargai partisipasi anda dalam perbincangan isu2 yang saya bangkitkan.

Teruskan !

Lepas ni ada satu lagi isu yang saya mahu dengar pandangan anda :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 10, 2013 at 12:05 AM

Nak tanya Esa Adam.

Adakah lebih baik kita tutup shj Proton dan ganti dgn kenderaan dari negara cina, korea dsb?

Ko bercerita pasal 13 Mei, tapi ko sendiri gagal menghayati pengajaranya.

Jika volume jadi ukuran, mengapa sebuah syarikat motor spt orange country dgn keluaran yg sgt minima (walaupun dlm kategori kostum) masih mengekalkan operasi mereka? Walau disaman Harley kerana dituduh menciplak, tapi masih bertahan?

Jwpn mereka "our product is the country pride"


Ko mmg salah seorang vendor yg fail, dan yg paling teruk ialah tidak memahami konsep nasionalisma. Cerita 13 Mei jak lebih! Tuih!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 10, 2013 at 12:13 AM

kalau part proton itu 100% luar negara pun proton tetap brand Malaysia.... kerajaan perlu ada jati diri gunakan brand malaysia

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 10, 2013 at 12:23 AM

Paling penting proton jual kereta yg Rakyat mahu. Murah, luas utk keluarga balik kampung Dan jimat. Exora tu kalau jadi hybrid dan luas sikit mesti org Msia beli. Dulu org buat mpv proton tunggu 15 tahun baru nak buat mpv. Org dah ada hybrid takan nak tunggu 15 tahun lagi? Vendor tu perlu tech baru untuk kurang kan cost, kerajaan bantu lah melalui r&d grant. amortization Jee sejam dulu. Dari zaman mahalel

....................
Reply To This Comment ...................
September 10, 2013 at 12:23 AM

@AnonymousTak perlulah meng-tuih pengomen yang memberi pandangan secara baik, atau menghina.

Tumpukan pada isi komen mereka, ok. Kita berkongsi pandangan disini.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 10, 2013 at 12:37 AM

Saya. lupa, bukankah proton sebagai glc harus jadi payung kepada vendor2 nya. Vendor development mesti kaput
Electronic adaptation utk model proton memang rendah setakat sensor tu tambah lah byk sikit. Engineer mechatronic byk mengangur tu bro.
Pada saya isu bukan tech tapi attitude yg out of touch dengan keperluan consumer.

....................
Reply To This Comment ...................
esa adam
September 10, 2013 at 2:17 AM

@dinturtle

Din,

Aku nak bercerita sikit pasal Proton. Kenapa proton menghadapi masaalah. Plant yg di Tanjung Malim tu dibina untuk mengeluarkan kereta dengan capacity 500,000 unit setahun. Masa itu Proton Gung Ho hendak mengeluarkan kereta sebegitu banyak. Mereka berfikir boleh coner market dan masa itu juga adalah masa ekonomi berkembang dengan pesat. Tapi mereka lupa yg business ni adalah macam roda, ada naik turn. Bila market jatuh dan juga terdapat persaingan dari Produa Proton tidak dapat mengeluarkan kereta sebanyak itu. Jatuh ke paras 200,000 unit setahun. Tanya mana2 manufacturing man boleh ke survive dengan capacity sebanyak itu dan production sebanyak tu. Semua akan kata Doom. Factory overhead akan makan kos manufacturing dan dengan sendirinya unit cost akan melambong dan Proton tak akan mampu bersaing. Apa yang membuat Proton boleh bertahan ialah perlindungan dari kereta2 impot jika on level playing field aku berani kata Proton akan tutup kedai.

Kenapa kereta Cina boleh survive ialah pasaran dalam negerinya yg besar. Mereka tak payah ekspot pun tak apa.

Korea pula ialah kerana mereka maju dalam automotive engineering. Kia dan Hyundai ada Kilang di AS. Proton di Indonesia pun tak maju. Begitu juga di Iran. Teknologi injin Proton jauh kebelakang. R&D diProton bukan sama dengan R&D diToyota atau Honda. Mana ada wind tunnel di Proton. Vendor nak test NVH (noise, vibration and harshness) properties pun kena pergi lab di oversea yang memakan belanja yg besar.

Jadi pride yang membunuh kita buat apa.

Banyak product Malaysia yg kita boleh banggakan. Misalnya Rubber Glove, Furniture, OilPalm products. Kenapa harus kita malu kalau tak keluarkan kereta sendiri. England sudah lama tinggalkan industri kereta. France juga industri kereta mereka tidak menonjol walau pun mereka ada teknoloji tinggi seperti aircraft manufacturing. Germany of course is good in whatever they do.

Jadi kenapa kita mesti malu meninggalkan industri kereta. Jika dikumpul semua pelaburan yg dibuat kepada industri kereta dan jumlah ini dilabur keindustri lain sudah tentu Malaysia menjadi lebih maju. Tun Mahadir walau pun banyak idea yang bagus tapi tak semuanya betul. Nobody is 100 perfect. Itu kita kena terima.

Rakyat Malaysia walau pun bangga pakai kereta Proton , tapi ada dari mereka yg beli spare part dari Taiwan dan China. Tak pulak patriotik bila beli oil filter/air filter made in Taiwan.

Itu aja Din yg aku boleh cerita pasal Proton. Banyak lagi pengalaman2 aku masa jadi vendor Proton.

Ini belum lagi pasal rasuah dalaman. Malas nak kabor.

....................
Reply To This Comment ...................
September 10, 2013 at 2:27 AM

@esa adamhmmm ... terpaksa telan ego lah jawabnya.

....................
Reply To This Comment ...................
September 10, 2013 at 2:41 AM

@dinturtleTambah lagi -

Isu disini saya rasa adalah kerana status 'Kereta Nasional' yang diberikan kepada Proton.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 10, 2013 at 8:25 AM

Selagi proton masih guna RM diaorg sendiri...kenapa perlu proton ditutup? Kalo proron dah sampai tahap terpaksa ditampung dgn duit gomen, ok jugak la dicadangkan ia ditutup...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 10, 2013 at 8:39 AM

Jawapan DSN memang betul dalam konsep 'commercial',Accord ada 70% local content. Honda Accord dipasang di Melaka .DRB ada substantial interest dalam Honda Malaysia .Walau bagaimana pun Proton dan Perodua perlu kita iktiraf sebagai "National Car" sebab ianya "Malaysian Brand".

Tak salah rasanya kerajaan berpindah dari Proton ke Honda. Proton Perdana menggunakan teknologi yang mungkin dan lebih 10 tahun kebelakang. i think Proton knew about this however not sure why tak ada perkembangan . Kalau proton ada model baru yang sama dengan platform Perdana, it will create significant increase in sales sebab dah sampai masa kerajaan tukar semua kereta rasmi dari Perdana ke model baru.

Proton dari masa ke semasa ada setback sebab dalam global car industry Proton boleh dikatakan sebagai "infant". I think the worst setback adalah semasa Pak Lah ambil alih kerajaan. CEO (Tan Sri Mahleel) berhenti tanpa ada CEO yang berkaliber menggantikan beliau . I think 3 tahun juga Proton hilang arah. terdengar juga bisikan yang collaboration dengan Volkswagen tak jadi ada sebab ketamakan individu yang berkuasa pada masa tu.

Problem rakyat Malaysia dengan jenama "Proton" ni satu saja sebab majority of Malaysian (terutama Melayu) hanya mampu beli kereta 'Proton" saja, sejak dari grad sampai kerja berpuluh puluh tahun kalau nak tukar kereta kena beli Proton juga so we think other brand has better quality . Bagi orang yang pernah drive few different brands ,actually Proton is not bad car.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 10, 2013 at 8:57 AM

Saya rasa mmg patut kita berikan status kereta national. Kita buat bukan hanya utk kemegahan tp ade juga strategic planning di situ. Peluang pekerjaan pn salah satu. Lagipn kita sekarang ade kereta mampu milik di malaysia. Di mana nk beli kereta honda harga 30k plus.

Mcm saya kata rnd kita lambat kerena pembangunan perlukan masa. Malah kalau kira dr segi jumlah masa utk developt ke peringkat kini sudah boleh kira fast track berbanding industry kereta lain. Kita x bolwh nk compare dgn industry kereta lain yg semua sudah lengkap dgn testing site kerana derang dh ade headstart berapa tahun? Kalau nk conpare jgk pertimbangkan semua factor baru adil.

Kene ingat cina situasi berbeza. Derang ade tenaga kerja ramai dan murah. Jumlah penduduk pn ramai malah x kisah kalau rating kwselamatan rendah maka kereta mereka sentiasa laris sbb bilangan pembeli dan pengguna yg tidak terhad. Tahukan aaudara rating keselamatan kereta jenama cherry antara yg terburuk. Sekurang2nya proton masih berbintang 3. Adakah saudara yakin xde rasuah dlm industry kereta china?

Masalah dalaman mcm rasuah well mmg la kita x suka tp kalau hanya guna logic mcm tu maka senua sektor kerajaan kita patut tutup. Saya bukan kata saya setuju rasuah ni tp ini mmg pendemic yg sentiasa akan ada.

Masalah volume mmg perlukan masa after kita compete dgn jenama lain di samping tu kene jga tgk mindset rakyat malaysia. Negara lain semua berbangga guna kereta national kt sini pm sendiri pn xnak guna.

Kalau masalah pemasangan saya boleh ckp itu sikap pekerja kita sendiri yg sambil lewa jwnis relax dan xpa berbanding quality assurance company overseas. Jadi saya kira poetic justice rakyat kita buat kereta dgn sikap x serius maka rakyat kita jga merana sbb dpt product yg x berapa tip top. Tp semua tu masalah by product tpt kita rakyat kita. Sbb itu kLau senua ingat tun m cuba ubah mentality bekerja kita dgn dasar pandang ke timur. Sbb org jepun sgt particular sgt teliti dalam membuat sesuatu maka mutu keluaran mereka lebih baik. Tp Senua boleh diubah atau at least boleh cari jalan pencegahan. Tp jawapan kita x boleh tutup saja pada senua masalah.

Saya masih boleh berbangga dgn industry kereta kita. Sekurang2nya dlm jangka masa tertentu masih boleh kwluarkan product dan sentiasa ade hasil berbanding nk support team harimau malaya yg sentiasa xde kemajuan dan x consistence. Lagipn saya rasa dh cukup hebat dlm masa singkat kita dah sampai peringkat ni. Masih ade value yg kita boleh justify support kita pada proton. Mcm tu kalau ikut logic saudara baik kita jual sekali mas. Mas lgi la buruk prestasi. Rasuah x payah ckp. Habis tu kalau jalan penyelesaian asyik mcm tu apa yg kita akan ade kelak. Glove?

Melayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
September 10, 2013 at 9:04 AM

@AnonymousKondom kita buat ke import ?:)

....................
Reply To This Comment ...................
esa adam
September 10, 2013 at 9:49 AM

@dinturtle

Yang ini kita buat dan ekspot. Ada macam2 flavour lagi.

Tapi jarang ada orang Malaysia yg bangga dengan pencapaian ini.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 10, 2013 at 11:04 AM

satu ketika dahulu kereta proton wira adalah kereta paling laris dimalaysia dan hingga kini masih ramai yang menggunakannya...bagi saya masalah kat sini adalah proton tidak dapat keluarkan produk yang rakyat inginkan...kalau proton keluarkan kereta setaraf pak2 menteri ni pakai mungkin mereka tak tukar ker accord tu :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 10, 2013 at 3:26 PM

No way. Saya sendiri pandu kreta msia. Saya yakin satu hari kreta buatan msia menjadi kebangaan negara dan rakyat. Dulu saya pandu kreta 'over the sea' ada juga masaalahnya. Tak sampai setahun power windor tak leh naik. 2 tahun recall. Htr service mahal kedahak pulak tuh.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 10, 2013 at 7:59 PM

Din...sila search for www.ancap.com.au....yg ni badan yg bertanggungjawab buat car crash analysis di australia...antara yg terkenal dan terketat...bole select brand kereta proton dan modelnya...ada dua je setakat yg diupdate...saga blm dan preve...tgk brapa bintang yg diaorg bagi kat preve...also detail analysis report...bangga la sikit...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 10, 2013 at 9:46 PM

@Anonymous

Encik adam mungkin ingat itu ANCAP jadik ANCAK...

woi... keta poton 1992 saya masih running lah! setakat honda accord tahun 90an rasanya tak boleh nak compete!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 10, 2013 at 10:08 PM

@esa adamEsa adam, saya rasa awak hanya guna otak sebelah kiri belakang saja, setiap ktitis keringat bukan bermaksud duit, setiap lejang usaha bukan bermakna harta benda. Kalaulah nak diukur dgn wang ringgit dan kos bagai, maka tak perlulah dihabiskan duit untuk FAM, BAM, KBS, gaji menteri dan ribuan kakitanangan hanya kerana sukan.... Bukan balik modal pun, rugi berganda ada lah.... Tapi kebanggaan negara, maruah bangsa dan survival bukanlah boleh dijual beli.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 11, 2013 at 8:10 AM

Saya setuju DRB guna Honda utk segmen kereta luxury sedan as interim, so proton bole focus on small and medium size sedan or MPV. senario d malaysia, wat ever the reason, hanya 2 jenama yg terbaik, Honda, Toyota. nak selamat beli 2 brand ni..its value for money, klau BM ke Merc mmg la high spec tp hang bole tahan ke maintenance..tak bole pi. Honda and Toyota pon focus kat mid size segment, mcm city, civic, altis,... Wei klau city ke altis bukannya berkualiti sgt pon (esp local parts) bandingkan ngan preve atau korean's elantra. So proton x jauh sangat pon..tighten sket quality control. I positive DRB management input will change the overall quality of proton cars. InsyaAlah.

Post a Comment