........... Jika diberitahu awal lagi yang minyak akan dinaikkan 20 sen semata2 nak tampung kenaikan BR1M kepada RM1200 , adakah anda SETUJU ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Jika diberitahu awal lagi yang minyak akan dinaikkan 20 sen semata2 nak tampung kenaikan BR1M kepada RM1200 , adakah anda SETUJU ?

Tuesday, September 3, 201331comments



Eleh .... 20 sen jer naik, korang beli rokok berapa sen sebatang ? Sehari berapa batang ?

Pengurangan subsidi la ..... BUKANNYA naik harga ! Dulu subsidi 83 sen, sekarang subsidi 63 sen. Harga tak naik cuma subsidi jer dikurangkan ....

Orang kampung tak ramai pakai kereta .... jadi kesan 20 sen ni taklah teruk sangat pada orang kampung....

Harga minyak kat negara pengeluar minyak lain LAGI MAHAL dari Malaysia. Bersyukur lah ....
                 
                             ****************************
Jika BR1M tidak dinaikkan kepada RM1200, kerajaan mampu jimat RM3.6 bil dan ini lebih dari penjimatan subsidi sebanyak RM3.3 bil hasil tindakan naikkan harga minyak 20 sen ....

Bermakna, jika BR1M tidak dinaikkan dan kekal pada RM500, kerajaan tidak perlu naikkan harga minyak .......jadi,

Jika diberitahu awal lagi yang minyak akan dinaikkan 20 sen  semata2 nak tampung kenaikan BR1M kepada RM1200  , adakah anda SETUJU ?


PS - Atau .....naikkan juga BR1M tapi PM tak payah keluar negara dalam masa setahun, beri cuti tanpa gaji kepada PEMANDU dan semua penasihat lain selama setahun, tak perlu pakai apajua slogan baru, hentikan pemberian tanglung percuma, tuntut siapa saja yang diberi apajua bentuk monopoli perniagaan dan setiap Billionair ( hasil bantuan projek dari kerajaan ) supaya derma RM20juta setiap seorang dan naikkan harga Babi ....

PS2 8:20M - Kalau dah BR1M menjadi beban kepada kerajaan, kenapa tidak dihapuskan saja ? Tak payah naik harga minyak dan lebihan dana diberikan sebagai pinjaman mudah ala NFC kepada peniaga2 Melayu ? 

Penerima BR1M pun ramai yang sebenarnya tidak layak. Cadangan cuti tanpa gaji kepada PEMANDU dan para penasihat tetap maintain !

Share this article :

+ comments + 31 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 7:54 AM

Siapa pula advisor PM kali ini? Naik motosikal okay jugak... ari minggu bawak keluarga naik kereta

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 7:55 AM

aku setuju Din khususnya dgn cdgn perenggan akhir ko tu. elok dibuang jer PEMANDU MABUK tu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 8:02 AM

BRIM tidak menyeluruh...sebenrnya orang kaya juga yang dapat...cinabeng tak ada payslip...semua beratur dapat BRIM. Sepatutnya BRIM di tiadakan.....tidak memberikan nilai tambah kepada ekonomi terutamanya orang Melayu. Elok jika BRIM (3.5 billion) tu dijadikan kail mudah untuk orang Melayu berniaga...jadi usahawan kecilan ... baru bermakana. Ini prengalaman aku sebagai usahawan amat kecil...tak akan ada sesiapa pon akan tolong ... jika kita tak bergerak sendiri...takl ada siapa akan tanya masalah kita. tapi kalao 3.5 billion aku rasa orang Melayu sekurang-kurang nya ramai yang boleh mengubah nasib.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 8:06 AM

Jika perlu dinaikkan, kenaikan seharusnya dlm peratusan yg lebih rendah dan secara beransur ansur agar kesan kenaikan kpd kos pengeluaran barangan minimal dan kurang terasa.
Jika kenaikan BR1M menjadi alasan kenaikan, rasanya tidak ada yg akan bersetuju, kerana kesan peningkatan kos hidup keseluruhan lebih besar dr jumlah kenaikan BR1M.

....................
Reply To This Comment ...................
September 3, 2013 at 8:13 AM

@AnonymousItu point utama saya !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 8:15 AM

BR1M adalah project yang GAGAL.

Aku tengok orang Cina ada Merz kat rumah pon pi ambil BR1M. Golong ni kebanyakkan tak ada slip gaji... asyik keja tipu kerajaan aje.

Yang kerajaan pulak seronok ditipu.

....................
Reply To This Comment ...................
September 3, 2013 at 8:16 AM

@AnonymousSaya dari awal tak setuju pemberian BR1M- http://dinturtle.blogspot.com/2013/02/br1m-mohon-pandangan-sokong-atau-tidak.html

ia mengajar rakyat supaya jadi peminta sedekah dan ia bakal menjadi beban tetap pada kerajaan.

Ya, persoalan yang lebih relevan sekaranag adalah - Kalau dah BR1M menjadi beban kepada kerajaan, kenapa tidak diHAPUSKAN saja ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 8:29 AM

Sejak ada pemandu, makin banyak pulak ketirisan yang tak sepatutnya. Selain tu perkara-perkara tak perlu dan membazir; logo 1Malaysia sana sini, tukar logo Petronas, tukar logo MAS, beri peruntukan kat sekolah vernakular yang bercanggah dengan perlembagaan, bayar gaji/yuran konsultan yang memberi nasihat yang merosakkan negara dan senarainy berterusan...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 9:02 AM

SAYA SANGAT SETUJU, TAK RAMAI PESARA KERAJAAN YANG DAPAT BRIM, TAPI KAMI PENGUNDI TETAP BN.KEBANYAKAN PENERIMA BRIM MENIPU.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 9:21 AM

.. sebenarnya BR1M ke subsidi ke. Dua-dua pun tak payah. Dua-dua pun buat rakyat ada "peminta sedekah" mentality dan menggalakkan pembaziran.

.. PEMANDU, Talent Corp, 1Malaysia, FLOM office lagi lah 1000x tak payah.

Lebih baik kerajaan guna duit tu untuk create peluang pekerjaan baru untuk orang miskin dan kurangkan hutang negara. Setuju benar ramai sebenarnya penerima BR1M tu yang tak layak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 9:48 AM

aku juga setuju . aku dari jb, asalkan subsidi jangan jatuh kt orang singapore cukup.

....................
Reply To This Comment ...................
September 3, 2013 at 9:52 AM

Bro Din,

Aku setuju minyak tak dinaikkan dan juga BR1M kekal kepada Rm500. Ini kerana efeknya kepada kenaikan harga barang akan menjejaskan semua baik yg mendapat BR1M atau yg tak layak menerima BR1M. Penerima BR1M Rm500 juga akhirnya mendapat net BR1M yang lebih rendah.

Bagi peniaga mereka akan tetap mahu maintain profit margin dan akan menaikkan apa juga barang yg mereka niagakan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 10:00 AM

Ok, we stop eating pork. Switch to eating chicken. Chicken price goes up. We can afford, can you? Bodoh.

This is about running a budget deficit. Your UMNO brothers had been bleeding the country spending BILLIONS on useless NEP projects (which bred more idiots like you). Blame yourselves, you idiots voted for them.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 10:17 AM

denyut nadi BN
rasa rugi menyokong BN
sama saja, semua nak susahkan bangsa melayu yg alakadar pendapatan.

apa pun, org kaya semacam PM x pernah rasa berbelanja dapor..
x pernah isi minyak..

tahniah kerajaan BN kerana menyusahkan penyokong tegar..

MIE

....................
Reply To This Comment ...................
September 3, 2013 at 10:18 AM

@AnonymousHAHAHAHAHahahahahaha .....

i cry la laughing ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 10:48 AM

Alhamdulilah, nasib baiklah aku undi Umno.Dapatlah harga minyak naik , kalau undi PR nanti, harga minyak turun pulak.Semoga Allah panjangkan umur Najib, agar dia dapat naikkan harga minyak lagi pada masa yang akan datang.Insyallah.

....................
Reply To This Comment ...................
AZ
September 3, 2013 at 11:15 AM

Dari segi logik ekonomi, subsidi, BR1M, rebate, dan yang seangkatan dengannya tak boleh dipakai.

Usaha kerajaan secara berterusan tabur duit ni perlu dihentikan.

Kalaupun mahu beri subsidi kepada rakyat, ia perlu dilakukan dalam bentuk reimbursible. Maknanya, rakyat bayar dahulu, buat tuntutan kemudian. Dengan cara ini, lebih mudah untuk mengawal perbelanjaan dan memberi keadilan.

Adakah adil memberi subsidi minyak kepada pemilik Hummer H6 dibandingkan dengan penunggang motor kapcai? Bukankah lebih baik hadkan setiap rakyat Malaysia dengan nilai yang setara dan setimpal dengan kemampuan mereka. Contohnya, penunggang motosikal (kenderaan didaftar di bawah nama mereka) diberi RM200 sebulan subsidi. Pemandu kereta pula, RM500 sebulan. Lebih dari itu, bayar pada harga pasaran. Biar harga kereta ikut harga pasaran dunia.

BR1M hanya perlu pada mereka yang miskin tegar. Bilangan mereka ini pun tidak lebih daripada 0.1% rakyat Malaysia. Buat apa dibazirkan duit untuk mereka yang tidak memerlukan?

....................
Reply To This Comment ...................
September 3, 2013 at 11:16 AM

Sedih betul tengok hala tuju kerajaan skrg... bagaimana nak tolong org yg mmg degil & tak nak trima nasihat? Terasa diri mcm mentimun...

....................
Reply To This Comment ...................
fairuz
September 3, 2013 at 11:27 AM

bukan saja pemandu
permata juga adalah pembaziran

byk lagi perkara yg lebih menguntungkan
rakyat tapi pemimpin berbelanja boros
pada hal yg remeh dan tak perlu

harap pm ambil tahu keluhan

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 11:46 AM

@dinturtle

JANJI di TEPATI dan menjadi MUNAFIK bagi orang yang MUNGKIR JANTI - kata NAJIB.

Dia juga yang letakkan pisau kat leher, kena tanggunglah sendiri. Kalau nak lepaskan diri, kenalah UNDUR.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 11:55 AM

@Anonymous

semacam jer bunyinya bro. jangan kecewa, kita pakat ramai ramai kempen dengan perwakilan supaya tidak mengundi Najib di PAU nih. selagi Najib naik, selagi itulah harga barang akan turut naik. aku rasa kalau Najib turun, semua harga barang akan juga turun.

....................
Reply To This Comment ...................
September 3, 2013 at 12:01 PM

Menurut Sinar, Najib kata pengurangan subsidi adalah proses pengukuhan ekonomi. Ekonomi siapa? Ekonomi kaum Cina? Kenaikan harga minyak siap yang bantah? Ortang melayu yang bantah, Cina diam, malah mereka lebih suka rasanya kerana berpeluang untuk menaik kan harga barang. Tindakanan kerajaan seolah olah memberi sepakan penalti pada kaum Cina. Memang betul kenaikan 20 sen tidak menjejaskan sangat, tapi kenaikan harga barangan merupakan rantaian selepas kenaikan harga minyak, itu yang membebankan.Kalau jadi kerajaan setakat tahu menaik kan cukai atau mengurangkan subsidi, orang orang macam kami ni layak rasanya jadi menteri kewangan,sepatutnya kalau nak cukai yang banyak bukan dengan cara "memeras" dari rakyat, cari lah sumber perdagangan, bila jual beli banyak, banyak lah hasil yang kita dapat, ni jadi menteri fokus pada pengurangan subsidi, GST, cukai pendapatan, pelik sungguh la. Umpama seorang yang pemalas, kerja malas tapi asik habis kan duit tabungan. Bijak ke kerajaan sebegini?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 12:08 PM

bro din... betul ka kerajaan tanggung subsidi minyar ron95 63 sen.... aku cadangkan supaya bro buat kempen naikkan harga minyak jadi rm2.80 seliter. bukan apa aku kesian kat pm & gang... dia kata pengurangan subsidi perlu untuk meningkatkan lagi ekonomi negara..."Kenaikan harga minyak merupakan satu proses pengukuhan ekonomi bagi jangka pendek dan sederhana, yang akhirnya bertujuan memberi kesan positif kepada kesejahteraan rakyat, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak". manafaat jangka pendek adalah kita akan berdikari tanpa subsidi... kenaikan br1m pun tak seberapa.. sebab gst ada untuk cukai balik duit brim tu... maka kita akan jadi rakyat yang paling berdikari dalam dunia... walaupun fakir miskin naik cub70 buruk, petrol tak guna subsidi kerajaan... barangan selain keperluan kita bayar gst....manfaat jangka panjang untuk rakyat ialah kita DAPAT TERUS TANAM BN,UMNO dan MELAYU DALAM KUBUR... kalu bro buat kempen tu aku sanggup derma duit kat broo.....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 12:28 PM

Saya SETUJU!!!! ..... naikkan harga babi hahahaha

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 12:57 PM

Din Turtle bukan saja BRIM gagal, One Malaysia pun gagal, now slogan baru Mongolia Endless... sampai bila bila pun cam ni tak de ending. tak de ke ahli UMNO yang ada teloq nak challenge Najib?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 12:57 PM

Wahai sekian rakyat...apa lagi yang lu mau maa? Semua aku kasi naik maa. Gaji, rumah, ayam, minyak....bla...bla... tu baru fair.

Adoi lupa. Cuma bini aku je tak naik2 tapi mengembang aja. Haiya!

Ah Jib Gor.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 1:02 PM

bro din... "Proses rasionalisasi subsidi sememangnya merupakan sebahagian daripada dasar kerajaan yang dimuktamadkan namun begitu, ianya akan dilaksanakan secara berperingkat bagi memastikan kesannya tidak begitu membebankan rakyat." tarik subsidi minyak.... tambah subsidi br1m...memang bodoh melantun-lantun....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 2:43 PM

sokong bro din.. emamg patut pn najib dan barisan kepimpinan nye yg layu tue berehat.. kasi la pada yg idea sket..

-kipas-

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2013 at 4:07 PM

@AnonymousDin, rasanya tak ada siapa yang minta supaya BRIM diberi kpd rakyat, hanya idea najib @ Penasihat yang dah tak tahu nak pikir bagaimana nak popular atau mereka tak ada akal cara nak tolong rakyat. Mungkin kajian telah dibuat, bahawa komposisi penerima brim ter ramai adalah cina (sebab mereka tiada payslip) maka sebab itu najib nak buat brim.... nak tolong cinakapir!!!!. aku mula cuak kpd matlamat BRIM..

....................
Reply To This Comment ...................
September 3, 2013 at 4:42 PM

@AnonymousJangan putus asa kalau pun tidak ada pencabar pada Najib. PakLah turun dulu pun atas sebab desakan ahli dan rakyat, bukannya kalah pemilihan ....

Yang penting - KENA BERSUARA !

....................
Reply To This Comment ...................
September 3, 2013 at 4:44 PM

@AnonymousBila bercakap tak ikhlas, begitulah rupanya ...

Post a Comment