........... Ekuiti Bumiputera 23.5% - Fakta, Ilusi Atau Nak Buat Melayu Seronok Jer ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Ekuiti Bumiputera 23.5% - Fakta, Ilusi Atau Nak Buat Melayu Seronok Jer ?

Monday, September 16, 201312comments

Najib ada sebut usaha mahu menaikkan peratusan % pemilikan ekuiti orang Melayu dalam pelan Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera dan memberikan kenyataan ini -

Pemilikan ekuiti syarikat korporat Bumiputera juga telah meningkat daripada hanya 2.4 peratus dalam tahun 1970an kepada 23.5 peratus pada tahun 2011. 

Angka 23.5% itu pastinya memberi satu perasaan feel good dikalangan orang Melayu Pribumi ..... satu macam kelegaan seolah kini kita sudah tidak lagi merempat dinegeri sendiri, seolah kita sudah boleh keluar dari keadaan panik ....

Tak jauh dah tuh dengan target 30% ! 

Waktu sama mereka yang menentang sebarang dasar2 afirmatif kerajaan dalam membantu Bumiputera juga sedang berkira2 mahu menggunakan angka % kejayaan itu supaya kerajaan menggugurkan sebarang keperluan untuk diteruskan dasar2 afirmatif.

Tidak perlu lagi kerajaan bantu Bumiputera kerana target sudah tercapai .... !

Benarkah angka 23.5% itu milik Bumiputera sepenuhnya ? Bukankah sebarang pelaburan kerajaan melalui Teraju contohnya, juga dikira sebagai pemilikan ekuiti Bumiputera ?

Bagaimana kalau kerajaan BN tumbang dan kerajaan samarata samarasa mengambilalih pemerintahan ..... apakah pemilikan ekuiti oleh kerajaan melalui GLC itu masih lagi dikira sebagai milik Bumiputera ?

Saya telah berulangkali minta kerajaan dedahkan berapakah sebenarnya nilai peratusan % pemilikan ekuiti Bumiputera TOLAK pemilikan melalui GLC. Biar rakyat semua tahu status sebenar kekayaan Bumiputera.

Realiti sebegini tidak harus disorok dari pengetahuan rakyat terutamanya orang Melayu sendiri. 

Malah Tun Mahathir sendiri pernah meminta satu kajian dilakukan untuk mengenal pasti % pemilikan sebenar Bumiputera TOLAK % yang dimiliki oleh GLC - ( KLiK )

If you take away what is held by the GLC, then the proportion owned by Bumiputera would be very small. We don't know exactly what ... there is no proper survey done to find out who owns what.

If you look at KL today, it has developed very much. BUT HOW MUCH OF THAT BELONGS TO WHOM ? There is a survey that needs to be done so that we will know whether wealth in this country is well distributed or not.

This is not being Racist. ... if wealth is not fairly distributed, between rich and poor even if they are ethnically the same, there would be conflict. There would be violence.

Dan hasilnya nanti boleh kita debatkan bersama Lim Kit Siang ( TMI ) apakah perlu diteruskan dasar2 afirmatif atau kita perlukan mekanisma baru ..... atau sebenarnya kepada mereka ini TIDAK PENTING pengagihan kekayaan negara ini dibahagi secara ADIL.

Share this article :

+ comments + 12 comments

....................
Reply To This Comment ...................
September 16, 2013 at 1:59 PM

pychopath..hehehe

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 16, 2013 at 2:53 PM

"... if wealth is not fairly distributed, between rich and poor even if they are ethnically the same, there would be conflict. There would be violence."

Tun M memang sentiasa bijak. Sekarang ni memang ramai Melayu yang dah kaya, tapi lebih ramai yang masih miskin dan sederhana. Bila Najib kata average income keluarga Bumiputra RM4k++, hakikatnya ada keluarga Bumiputra yang income lebih sejuta sebulan (Billionaire Cabinet Club).. itulah sebab kenapa nombor tu tinggi sangat.

Tak guna nak quote nombor tinggi-tinggi. Yang penting polisi kerajaan ialah untuk meningkatkan taraf hidup keluarga Bumiputra yang miskin dan sederhana biar tak merempat di negara sendiri. Barulah negara akan aman sentosa. Jangan asyik nak penuhkan poket orang-orang yang dah sememangnya dah kaya tak kiralah bangsa apa.

Quran pun ada kata, jangan biarkan harta itu pusing di kalangan orang kaya sahaja. Spread it around! Yang dah kaya pulak, tak payahlah nak tamak sangat. Tak bawa mati harta tu. Berilah peluang untuk orang lain pulak, tolong jadi mentor ke apa biar orang lain sama berjaya.

....................
Reply To This Comment ...................
Melayu Kampung
September 16, 2013 at 3:01 PM

Salam bro Din,

Pandangan aku adalah yang sebaliknya. % tu menunjukkan bahawa hajat untuk menaikkan penguasaan 30% ekonomi Bumiputera masih belum tercapai. Maka kerajaan masih lagi berlaku adil jika mereka terus melakukan usaha (melalui pelbagai inisiatif baru) untuk menaikkan ekonomi bumiputera ini.

23.5% itu hanya suatu angka tetapi impaknya terhadap pengagihan bantuan kerajaan secara khusus kepada kaum bumiputera adalah sangat besar. Bayangkan kalau angka itu menunjukkan 29.5%. Bolehkah lagi bantuan secara khusus kepada kaum bumiputera diteruskan?

Ramai dikalangan ahli politik dari UMNO (jangan terkejut bila dengar) yang mahukan angka-angka tersebut sentiasa dinyatakan berada jauh dari paras 30% supaya lebih banyak usaha kerajaan tertumpu kepada kaum bumiputera.

Kadang-kadang kita kena manipulate angka-angka ini untuk kepentingan diri sendiri. Kotorkah permainan kita ini? Adakah ianya satu penipuan? Kalau tanya KJ liberal, mesti dia rasa jijik sebab hanya bumiputera saja yang untung. Bro Din macam mana pulak?

....................
Reply To This Comment ...................
September 16, 2013 at 3:02 PM

@Melayu KampungBagi saya - tunjukkan saja angka sebenar. Biarpun sekadar 5% saja ...

....................
Reply To This Comment ...................
Melayu Kampung
September 16, 2013 at 3:14 PM

Salam sekali lagi bro Din,

Saya harap angka yang bro bagi tu hanya sebagai contoh. Tapi kalau itu adalah angka yang sebenar, kita kena tukar pemimpin cepat-cepat. Bukan esok, bukan lusa. Kalau boleh semalam kita dapat yang baru. Hari ini jangan....... 16 September!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 16, 2013 at 4:22 PM

Sekalipun jika sasaran 30% tercapai, dasar-dasar afirmatif adalah sebahagian daripada Hak Keistimewaan Melayu yang termaktub dalam perlembagaan.

Jika Hak Istimewa Melayu dihapuskan, pihak-pihak bising ini terus juga menikmati kerakyatan percuma jus soli.

Kita patut tekankan bahawa kerakyataan percuma kepada pendatang datang dengan 4 perkara dalam perlembagaan Malaysia; Islam, Raja Melayu, Bahasa Melayu dan Hak Istimewa Melayu.

Sekarang ni mereka perjuangkan untuk hapus 4 perkara tersebut. Sepatutnya, jika pun salah satu daripada 4 perkara ini tempang, bermakna kerakyatan yang diberi juga ada ketempangan dan boleh dipersoalkan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 16, 2013 at 4:28 PM

% ikuti bumiputra kenalah tolak GLC..
itu memang persoalan ramai orang Melayu.
Kerajaan tak pernah nak bagi tahu pasal ni.
Kalau kerajaan baru pun pasti takut nak bagitahu % sebenarnya...
Banyak kompeni Melayu hanya ali baba je... takde value bila tokey melayu tu mati sebab kaya pakai cable.
Anak/bini tak sambung kabel. Sebab tu kebanyak jutawan melayu setakat kat bapak je. lepas tu anak beranak berebut.
Cuba tengok Nazri tu, dia tengah cuba pass cable kat anak dia.

....................
Reply To This Comment ...................
September 16, 2013 at 9:43 PM

@AnonymousKalau ikut stail TDM, kalau sampai masa nak umum bantuan besar2an kpd rakyat bumi, beliau akan cerita keperitan hidup pribumi, kesusahan rkaum melayu dlm negara sendiri dan kekayaan kaum lain....
Tapi berbeza dgn najib, bila nak umum bantuan, diceritakan tentang kejayaan kaum melayu, kekuatan ekonomi melayu, pemilikan aset melayu.... Najib ni betul nak tolong ke, nak berpolitik?

....................
Reply To This Comment ...................
Salim
September 17, 2013 at 7:55 AM

Tolak pemilikan GLC, tolak pemilikan Syed Mokhtar Al-Bukhari. Mungkin pemilikan bumiputera tak sampai 10% pun.

Sebenarnya tak susah (juga tak mudah). Kena ada perubahan sikap di oleh orang Melayu dan pelaksanaan agenda di pihak kerajaan.

Orang yang dah maju tu, bagi pula peluang kepada orang lain yang tengah meningkat naik. Masalah sekarang, orang yang sama juga monopoli projek dan kontrak di kerajaan dan GLC. Mereka ini dah sedap dapat kontrak tanpa perlu buat bidaan. Mereka yang dah maju, GLC ni bantu mereka bersaing di peringkat antarabangsa. Tak boleh ke?

Bukan nak dengki kepada Syed Mokhtar, tetapi buat apa jual semua syarikat yang untung dan banyak tanah kepada beliau seorang sahaja. Konsesi pun banyak beri kepada beliau sahaja.

Banyak lagi syarikat bumiputera yang mampu untuk naik. Teraju atau Ekuinas bantulah mereka ni. Jangan asyik beli syarikat cina dan india, kemudian isytihar pemilikan bumiputera dah meningkat naik. Ini namanya nak capai KPI, tapi tak capai matlamat.

Ini nak umum bagi kontrak billion-billion. Pusing kanan, orang sama juga yang dapat kontrak, pusing kiri pun sama. Jadi sampai bila melayu nak maju?

....................
Reply To This Comment ...................
TDM ribu juta bukan ratus
September 18, 2013 at 8:58 PM

DDan Tun M tidak akan beritahu anak dia ada beribu juta ringgit aset. Dasar keling kerala..

....................
Reply To This Comment ...................
DuitPetronasDuitMelayu
September 18, 2013 at 9:04 PM

Bro, sebenarnya Melayu dan bumi kaya. Duit Petronas adalah duit hak Melayu. Tetapi TDM telah memberi kepada Cina dan India konon subsidi sedangkan tiada peruntuk subsidi untuk Cina dan India dalam perlembagaan. Wang Petronas sepatutnya di agih samarata seperti di Brunei.

What the Malays and UMNO members dont realise or made to forget by some gooks is that the Chinese are mainly business traders from China. They never intended to stay in poor old Malay States. They came to do business just like anyone. The Chinese came backed by their families and capital in China. It was noted by the British that the Chinese brought in labour, capital and machinery even before the British to mine the tin.
Much like the film Avatar, they came to mine the precious metal under the huge rainforests for profitability. Get it?
So of course they have the advantage of so called supply chain because they came to sell their products whether in Mecca or in Malaya the cheap MADE IN CHINA chop was always there.

But some people used the Chinese to rob the Malay natives and earn commission and so encourgae the Chinese to stay. But even now Chinese are migrating to Australia or Canada because they are looking for better lifestyle.

So how lah for the Malays? With the amount of Petronas money it is simple really for the Malays to setup alternative supply chain and processes. But it was due to a corrupt UMNO President who gave Petronas money to the Chinese migrants unlike Brunei or Saudi Arabia who never gave citizenship much less oil money to migrants workers.

It has been exposed 50 billions of Petronas money are given to chinese business and transport and developers illegally and against the wasiat Raja-Raja Melayu mentioned by Najib.

On top of this 50 billion to the Chinese another indian IRwan Srigar want to collect another 27 billion through consumer tax GST for infra projects which will end up with the Chinese cement, steel producers too!

Jadi yang diperlukan adalah Melayu yang celik kira-kira. President UMNO telah menipu orang Melayu selama ini dengan retorik yang tak difahami. Mungkin kali ini kita akan lebih faham mainan retorik mereka.

....................
Reply To This Comment ...................
Wasiat Raja-Raja Melayu
September 18, 2013 at 9:06 PM

Kita tidak memerlukan Agenda Bumiputera. apa yang kita perlukan adala Agenda Kemerdekaan Nasional yang akan mengkenagkan ketamakan golongan kapitai Cina dan India. Ini sama laha mcma New Economic Policy ia merangkumi hal ehwal nasional.
Agenda Kemerdakaan Nasional akan menetapkan
1. hak-hak orang Cina tidak boleh melebihi 20% aset negara
2. hak-hak orang Indai tidak boleh melehbehi 10% aset negara.

Ini adalah Persekutuan Tanah Melayu jadi kita perlu ada polisi nasional untuk mengawal kekayaan kaum pendatang cina dan India.

3. Gas dan petrol dan diesel petronas perlu diagihkan sama rata untuk semua kaum asal, Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak.

4. Chinese exclusion clause seperti di US perlu di adakan untuk menjaga sekuriti Persekutuan dari pencerobohan kerajaan Cina dan Cina Singapura.

5. Tanah dan hutan tropika adalah hak Persekekutuan dan pendatang Cina dan India tidak boleh memiliki tanah in perpetuiti.

6. Wasiat Raja-Raja Melayu perlu diambil sebagai peramble kepada pembacaan Perlembagaan di mana di sebutkan 50% tanah adalah untuk orang Melayu. Dan bakinya dibahagikan dengan kaum lain.

Kita tidak memerlukan Agenda Bumiputera. apa yang kita perlukan adala Agenda Kemerdekaan Nasional yang akan mengekangk ketamakkan golongan kapitai Cina dan India. Ini sama laha mcma New Economic Policy ia merangkumi hal ehwal nasional.
Agenda Kemerdakaan Nasional akan menetapkan
1. hak-hak orang Cina tidak boleh melebihi 20% aset negara
2. hak-hak orang India tidak boleh melehbehi 10% aset negara.

Ini adalah Persekutuan Tanah Melayu jadi kita perlu ada polisi nasional untuk mengawal kekayaan kaum pendatang cina dan India.

3. Gas dan petrol dan diesel petronas perlu diagihkan sama rata untuk semua kaum asal, Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak.

4. Chinese exclusion clause seperti di US perlu di adakan untuk menjaga sekuriti Persekutuan dari pencerobohan kerajaan Cina dan Cina Singapura.

5. Tanah dan hutan tropika adalah hak Persekekutuan dan pendatang Cina dan India tidak boleh memiliki tanah in perpetuiti.

6. Wasiat Raja-Raja Melayu perlu diambil sebagai peramble kepada pembacaan Perlembagaan di mana di sebutkan 50% tanah adalah untuk orang Melayu. Dan bakinya dibahagikan dengan kaum lain.

7. Pembentukan PEMANDU adalah salah dari segi Perlembagaan dan wasiat Raja-Raja Melayu kerana di anggotai oleh majoriti orang Kristian dan India dan Cina yang kononnya lebih pandai (merit konon) sebab itu mereka di pilih oleh Presiden UMNO. Bahlol!

Ramai lagi Cina dan India yang pandai atau orang Rusia dan Inggeris yang kita boleh bayar. Jadieder ini adalah pariah yang tidak boleh dipakai oleh orang Melayu untuk menetapkan arah jalan Tanah Melayu.

Post a Comment