........... China Town Bersepah ..... Dimanakah Malay Town ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

China Town Bersepah ..... Dimanakah Malay Town ?

Friday, September 13, 201312comments


"Di Malaysia ini ada tiga NGO. Yang pertama, (NGO) terpelajar. Yang kedua, baru belajar. Ketiga, kurang ajar. Jangan sampai kita kurang ajar,"

Demikian luahan geram Presiden Pertubuhan Ikatan Ushawan Kecil dan Sederhana Malaysia (IKHLAS) Mohd Ridzuan Abdullah.

Beliau mewakili sekumpulan NGO termasuk persatuan peniaga kecil Melayu hari ini mendesak Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Ahmad Phesal Talib menghentikan projek membangunkan hub makanan Cina bertaraf antarabangsa bernilai RM12 juta di Jalan Alor, dekat Bukit Bintang.

Mereka mempersoalkan kenapa DBKL seperti melebihkan kebajikan peniaga2 pro Dap  ( cina ) berbanding peniaga2 Melayu.

"Projek itu di kawasan DAP. Kenapa harus diutamakan di kawasan tersebut. Kerajaan harus kenang jasa orang Melayu yang memberikan kerajaan BN menang pada pilihan raya lalu.

"NGO (Melayu) membantu kerajaan siang dan malam, tetapi projek RM12 juta kepada kawasan DAP. Kami bukan rasis,"


"Ekonomi Melayu tidak dapat dibangunkan. Tidak ada tempat sesuai untuk orang Melayu. Datuk Bandar, cermin muka dulu,"


Sehubungan itu, Mohd Ridzuan bersama empat lagi NGO lain memberi tempoh dua minggu kepada Ahmad Phesal untuk memberi jawapan terhadap tuntutan mereka dan jika tidak, mengadakan protes besar-besaran di kawasan tersebut

Malah, mereka juga mendesak Ahmad Phesal meletakkan jawatan jika gagal berbuat demikian. - Mkini.

Isu hab makanan Cina bertaraf antarabangsa ini pernah saya ulas sebelum ini - KLiK.

                                   ********************************
Alang2 menyentuh topik 'Kemanjaan Cina' ini, suka saya melontarkan satu persoalan yang dah lama bermain dalam fikiran -

Di mana MALAY TOWN ?

Bunyinya Rasis kan ? Tapi kalau sebut China Town, tak pulak terasa kerasisannya ....

Apakah masih relevan konsep China Town dalam kita semua beria2 menuju kearah Satu Bangsa, setiap kita dikenali sebagai Rakyat Malaysia bukan lagi berdasarkan kaum .... kononnya ...

Tidakkah China Town itu sendiri bersifat Rasis - Pengenalan satu kawasan berdasarkan kaum dimana jelas dapat dilihat pengasingan satu kaum yang mendominasi satu kawasan ?


Asalnya China Town adalah atas inisiatif golongan PENDATANG yang cuba mengekalkan sosio budaya asal mereka dinegara asing. Apakah Malaysia ini satu negara asing bagi rakyat kaum cina ? 

Atau kaum cina masih mahu mengekalkan status PENDATANG tuk nenek mereka selama-lamanya ?

Pasti kaum cina akan melenting dengan soalan2 sebegini .... mati pun mereka sanggup demi mempertahankan nostalgia warisan pendatang mereka, kan ? 

Cuba bayangkan senario bandar2 besar dinegara kita sekarang ini.... ambil GeorgeTown, Kuala Lumpur dan Ipoh sebagai contoh, tidakkah sekarang orang Melayu pula yang seharusnya berasa seperti berada dinegara asing bila berada disitu ?

Hampir semua premis2 didominasi oleh orang Cina, bahasa Cina, bau Cina, pemandangan Cina ...semuanya Cina, Cina dan Cina !

Orang Melayu secara halus sudah ditolak kepinggiran, semakin maju dan besar bandar2, semakin jauh kediaman orang Melayu.

Jadi bukankah lebih relevan diwujudkan Malay Town dibandar2 besar bagi mengekalkan nostalgia yang tempat2 itu yang suatu masa dulu pernah didiami oleh orang Melayu ?

Dan para pelancong luar juga sekurang2nya dapat melawat dan menikmati suasana Melayu di Tanah Melayu ... kan ? Mereka punya masa terhad untuk melakukan lawatan ke luar kota untuk melihat kediaman orang Melayu. 

Dengan adanya Malay Town dibandar2 besar seiringan dengan kewujudan China Town, pelancong2 luar tak perlu pergi jauh untuk menikmati 1Malaysia !

Sekadar satu luahan .....

PS - Kenapa ya orang Cina dibandar2 besar masih merasakan mereka seperti dipinggirkan ? Contohnya di Kuala Lumpur - Siapa yang sebenarnya terpinggir dan harus mendapat pembelaan sewajarnya ? 

Untuk apa lagi China Town dibandar2 yang didominasi oleh Cina ? Bayangkan China Town di HongKong .... tak ke pelik ?

Share this article :

+ comments + 12 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 13, 2013 at 7:02 AM

China town ada di setiap bandar besar walaupun tidak diisytiharkan secara rasmi. Oleh itu, tidak heranlah kawasan-kawasan ini menjadi kubu kuat dap.

Saya pelik, kerajaan seolah-olah tiada keupayaan untuk mengawal harga rumah di kawasan bandar besar. Bagaikan telah dirancang rapi orang melayu dinafikan hak untuk memiliki rumah mampu milik. Harga rumah yang melambung tinggi menyebabkan orang melayu mencari rumah jauh dari bandar besar. Lama kelamaan, orang cina mendominasi penempatan di bandar-bandar besar. Mereka membina koloni dan komuniti baru di kawasan berkenaan. Natijahnya, melayu akan terus terpinggir dan merempat di tanah air sendiri akibat dari pemimpin melayu yang tak berbuat apa-apa apabila si kiasu menaikkan harga rumah sesukahati.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 13, 2013 at 7:13 AM

Ah Jib Gor ialah seorang Chinese sympathiser. Datuk Bandar mestilah ingin tumpang sekaki untuk membodek Ah Jib Gor. Untungnya menjadi kaum pendatang yang kuat makan babi di negara ini. Saya sokong sekiranya demonstrasi diteruskan sehingga projek ini dibatalkan secara muktamad.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 13, 2013 at 7:24 AM

ORANG MELAYU SENDIRI YG HENDAK 'MENCINA TOWNKAN'
SHAH ALAM. SUKA SANGAT ORG MELAYU MENJILAT BONTOT CINA SEBAB ORG CINA AKAN BERAK DUIT....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 13, 2013 at 9:02 AM

betul tu bro.... patutnya di kelompo ni ...ada berpuluh tempat yg dikuasai oleh org melayu cthnya ....

1- Malay town...
2- Traditional Malay town
3- Contemporary Malay town
4- Modern Malay town
5- Malay town in 50th
6- Malay town in 60th
7-
8-
9
10-
11-.......

Semua town tu membawa ciri2 thema yg disediakan, kalau jalan tu di pilih thema , malay town in 50th maka semua konsep bercirikan bandar melayu tahun 50an..

baru la betull bebb...

ni omputeh dtg msia nak tgk bangsa melayu, sbb omputeh ni rajin baca buku...dlm buku cerita kain pelikat , keris , cokmar..

tapi bila dtg msia dari airport ssampai ke kelompo seme muka cina sepet...

kalo nak tgk muka cina sepet baikk diaorg pi china sana...

tuiii ka...

spatial analyst
klia

....................
Reply To This Comment ...................
September 13, 2013 at 9:06 AM

@AnonymousKita mulakan dengan SATU jer dulu tengok setinggi mana cina2 Rasis ni melompat menuduh ianya satu perkara Rasis.

Malay Town bukan dalam konteks budaya saja tapi yang mampu menyediakan peluang perniagaan kepada orang Melayu.

Hmmmm .... sepatutnya benda ni dah lama buat oleh EKUINAS !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 13, 2013 at 9:21 AM

Tak declare chinatown pun kat town sebelah pantai barat mmg bnyknya china. Very good idea, why not diujudkan pula Malaytown, dgn semua kedai dan gerai khas utk Melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 13, 2013 at 9:39 AM

Memang ada banyak bandar-bandar Melayu sebelum ini tapi dimatikan secara halus oleh penjajah inggeris sebelum merdeka atau dimatikan sendiri oleh Melayu 'cina' selepas merdeka.

Contohnya Melayu dah ada bandar Klian Pauh sebelum perang Larut. Selepas perang habis cina untung dapat bandar Taiping dan Inggeris masuk menjajah. Klian Pauh dipinggirkan.

Dari segi sejarah, sebenarnya kewujudan bandar-bandar besar di Malaysia adalah diasaskan sendiri oleh orang Melayu tapi sejarah dipesongkan seolah-olah cinalah yang mengasaskan bandar-bandar di Malaysia. Contohnya bandar Kuala Lumpur sendiri. Ingat KL, asyik ingat ketua kongsi gelap yap ah loy. Sekarang orang dah sedar, Sultan Abdul Samad sendiri yang mengasaskan KL.

Kejap lagi bandar Shah Alam yang diasaskan almarhum Sultan Salahudin akan dikatakan cina yang mengasaskan berdasarkan bilangan cina yang makin ramai di situ dibiarkan oleh PKR mengikut telunjuk DAP.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 13, 2013 at 9:46 AM

DT,

Dikatakan China town berada dimana-mana negara didunia kecuali di India. Maknanya di India aje cina tak boleh pusing.Huhuhu

Yuyu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 13, 2013 at 10:37 AM

@Anonymous

cina boleh tak tahan dgn 'belit' india, Melayu aje diorg boleh 'makan'.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 13, 2013 at 11:27 AM

melayu ada pasar malam jer lah..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 13, 2013 at 11:43 AM

benda ni dh lma saya tanyakn

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 15, 2013 at 10:40 AM

Geram jugak rasanya DAP ditatang bagai minyak yang penuh. Berguling-guling gelak, Lim Sial. Patutnya fikir camna nak ramaikan lagi Melayu kat KL supaya BN boleh tambah kerusi PRU14. Ni nak meningkatkan lagi bilangan pengundi DAP. Bodoh!!!

Post a Comment