........... Angkuhnya Idris Jusoh Bila Mempertahankan PPPM ! ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Angkuhnya Idris Jusoh Bila Mempertahankan PPPM ! ?

Wednesday, September 11, 201311comments


Beberapa blog pembangkang ada menghentam Datuk Seri Idris Jusoh sehari dua ni ekoran kenyataan beliau yang kononnya mencabar mereka yang tak puashati dengan sistem pendidikan negara supaya hantar anak mereka belajar ke luar negara.

Termasuklah Anwar Ibrahim yang membalas tweet peminatnya -


Kalau diikut apa yang ditulis diatas tu, saya pun teringin juga nak balun Deris ! Tapi sebab link itu merujuk kepada artikel Malaysian Insider, saya rasa baik saya baca dulu apa yang dilapurkan.


Idris Jusoh : Hantar anak belajar luar negara jika tak yakin sistem pendidikan.

"Kalau ada kata sistem tak baik dan nak hantar anak ke luar negara kita tak halang, tapi kita nak pastikan sistem kita bertambah baik,"

OK aper ..... Apa yang masalahnya kenyataan itu ?  Baca betul2 apa yang Deris sebut ..... kalau anda rasa tak suka dengan sistem yang ada dan NAK hantar anak ke luar negara, kerajaan tak halang

BUKANNYA Deris cakap sepertimana tajuk artikel TMI itu . Ada tambahan pada ayat itu iaitu - ......dan NAK hantar ...

Kalau nak hantar, kerajaan tak halang. Apa masalahnya ? Ke nak suruh kerajaan halang ?

Saya sendiri tak puashati dengan PPPM Kerajaan sebab ia masih mengekalkan sistem pendidikan vernakular, tapi sebagai rakyat, saya akur. Kritik tetap kritik jugalah tapi takderlah saya nak pi hantar anak belajar kat London pulak ( peeeeeergh ! )

Yang menimbulkan salah faham adalah The Malaysian Insider yang sengaja memilih ayat yang tidak lengkap, ayat yang punya unsur provokasi. Bila orang copy link, yang tercatat adalah tajuk provokasi itu jadi bagi mereka yang malas nak baca artikel ( macam Anwar kot ), mereka akan komen berdasarkan tajuk artikel.

Pasti berbeza maksud kedua ayat ini kan -

- Hantar anak belajar luar negara jika tak yakin sistem pendidikan
                               
- Kalau ada kata sistem tak baik dan nak hantar anak ke luar negara kita tak halang

Baca lagi artikel tersebut -

Menurut Idris, sebagai sebuah kerajaan, Putrajaya tidak akan berdolak-dalih lagi meskipun pelan berkenaan menerima reaksi negatif daripada pertubuhan persatuan Cina seperti Dong Zhong dan juga parti politik dari Pakatan Rakyat (PR)

"Beri ruang kementerian untuk laksana sebaik-baiknya dulu, nak tembak-tembaklah, tapi beri ruang dulu," katanya.

Ngo cina memang ramai dah kenal betapa kiasu dan chauvinisnya mereka seperti Dong Zong ....sewajarnya kita tanya mereka -

Apa masalahnya kalau anak2 rakyat Malaysia berketurunan Cina fasih dalam Bahasa Kebangsaan Malaysia ? 

Telah banyak kajian dibuat yang menunjukkan SATU BAHASA adalah asas utama kepada integrasi antara kaum dan terbukti juga sekolah vernakular/cina menjadi penghalang kepada usaha2 kearah memupuk perpaduan rakyat ( KLiK - TERBUKTI - Sekolah Cina Menghancurkan Perpaduan Kaum ! )

Atau mungkin Dong Zong ada cara lain yang mahu mereka cadangkan bagaimana anak2 cina boleh semakin fasih dalam Bahasa Kebangsaan tanpa perlu ditambah masa pembelajaran subjek bahasa itu ?

Deris sepatutnya tambah lagi pada ayat kontroversi itu -

Kalau ada kata sistem tak baik dan nak hantar anak ke luar negara kita tak halang ..... dan bila dah alang2 keluar negara tu, tak payah balik lah kalau masih tak mahu terima konsep Dimana Bumi DiPijak, DiSitu Langit DiJunjung !

Share this article :

+ comments + 11 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 11, 2013 at 2:59 PM

Tajuk tu akibat editor tu tak faham bahasa melayu. Entah-entah translate ke Mandarin dulu kemudian tulis rencana dalam bahasa Inggeris dan lepas tu translate balik ke Melayu. Itu sebab lain orang cakap, lain maksudnya.

....................
Reply To This Comment ...................
September 11, 2013 at 3:13 PM

Aku rasa, deris ni kejap lagi kena balun dng nazri Dan kj

Elok sangat cakapan deris mcm tu, nak hujah fakta apa lagi...semua sudah dibahas dikaji dibentang.

....................
Reply To This Comment ...................
September 11, 2013 at 3:18 PM

@bantuanpengurusankewangan bersekutuSaya percaya deris memberi respon kepada asakan Ngo cina yang masih tidak mahu menerima PPPM. Dikatakan mereka mahu ke mahkamah pula.

Mungkin juga Deris menjawab kepada pertanyaan wartawan yang ada merujuk kepada 'hantar anak keluar negara sebab tak puashati' dan soalan itu tidak disebut dalam artikel

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 11, 2013 at 4:13 PM

Kalau di negara lain dari Myland nih,
beranikah puak2 Dongkey Zhong wat
tuntutan cam tuh?

Puncanya, setelah 56 tahun,
puak2 pendatang kapir harbi nih dah naik
lemak. Enough is enough.
MALAYsia, love it or leave it!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 11, 2013 at 4:44 PM

RBF syorkan supaya Deris bertanding Naib Presiden UMNO. Ko sokong tak Din ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 11, 2013 at 5:01 PM

Puak Dong Zhong ni mahu jadi Malaysia ini Negara China. Nak jadikan bahasa Mandarin lebih tinggi tarafnya dari bahasa Melayu iaitu bahasa kebangsaan Negara. Ini semua bermula dari zaman liberasi Pak Lah yang membagi muka kepada puak puak ekstrimis ini.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 11, 2013 at 6:07 PM

Mmphhh klau tak suka sistem msia pon boleh pindah ke negara yang anda suka. Nobody stopping u.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 11, 2013 at 6:18 PM

Ala Din..
Ko punya tajuk pun buat aku salah faham.
Nasib baik aku baca.

Aku Anonymous.

....................
Reply To This Comment ...................
September 11, 2013 at 6:41 PM

@AnonymousTajuk itu adalah apa yang mahu difahami pembangkang, saya tambah tanda soal.

....................
Reply To This Comment ...................
September 11, 2013 at 6:41 PM

@Anonymoussaya takder jawapan, terserah empunya badan :)

....................
Reply To This Comment ...................
El-barokas
September 11, 2013 at 9:06 PM

Alang-alang seluk pekasam, bertandinglah untuk jawatan Presiden.

Post a Comment