........... 13 Mei 1969 - Hari Cina Dap Besar Kepala - Pengalaman Seorang Pemuda Waktu Itu | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

13 Mei 1969 - Hari Cina Dap Besar Kepala - Pengalaman Seorang Pemuda Waktu Itu

Wednesday, September 4, 201320comments


Dibawah saya copypastekan secebis kisah pengalaman seorang pembaca saya yang menggunakan nama esa adam, semasa mengharungi detik2 cemas dan menakutkan ketika Peristiwa 13Mei 1969. Ketika itu beliau adalah seorang pelajar di Petaling Jaya.

Apa yang saya mahu anda bayangkan melalui penceritaan ini adalah suasana ketika itu. Kerana Peristiwa 13 Mei adalah BENAR. 

Dan ke-bongkak-an orang2 Cina waktu itu adalah BENAR. Kebiadaban orang2 Cina waktu itu adalah BENAR.

PS - Gambar2 hiasan saya ambil dari internet.

                                 *****************
                                

Keadaan selepas pilihanraya pada tahun 1969 itu sangat tegang. Aku pada masa itu menuntut jurusan statisik di Jalan Othman Petaling Jaya. Pak Arshadlah yang banyak membawa anak2 Melayu dari Kampong belajar dalam jurusan2 yang asing bagi anak Melayu ketika itu seperti statistik, actuary, business, plantation, banking dll. 

Pada 12hb Mei orang2 cina menaiki lori2 kecil pergi ke kampong2 Melayu disekitar PJ dan KL menghalau kami semua balik kampong. Di belakang Maktab Mara adalah Kawasan Melayu. Jadi mereka ini lalu-lalang di hadapan Maktab Mara kerana mereka tahu Maktab Mara pelajarnya adalah Melayu. Mereka tidak hormat langsung kat orang Melayu ketika itu. Mereka seolah sudah dirasuk dan akan perintah Selangor pada ketika itu. Bendera2 roket dikibar.




Pada petang 13hb Mei kami semua dibawa ke Kampong Baru (tak tahu arahan siapa). Dengan hanya berbekal buku2 sahaja, kerana kami sepatutnya balik ke hostel di seksyen 17 Petaling Jaya. Yang peliknya Driver bawa parang.

Bas bertolak hampir senja melalui Jalan Travers. Kami ditahan Polis di Jalan Travers dan disuruh patah balik. Tapi kami ramai2 bertekad meneruskan perjalanan ke Kampong Baru. Kami melalui Jalan Tunku Abdul Rahman dan melintasi Chow Kit lepas senja. 

Waktu itu aku lihat orang2 China bawa galah meyerbu ke bas kami. Dalam hati habislah. Teringat mak bapak di kampung. Driver memberanikan diri memecut bas ke round about Jalan Pekeliling. Disitu sudah ada beberapa motosikal yg sedang terbakar. 



Kami semua ada yg sudah pucat lesi kerana bukan ini yg kami cari. Bas bergerak ke Jalan Tun Razak menuju ke balai Dato Harun. Lagi ada kereta yg terbakar. Dengan Ikhsan Polis kami dibenar masuk menuju ke rumah Datuk Haron. Belum sampai kami disuruh keluar bas. Bila berkumpul diluar bas beberapa das pemedih mata ditembak ke arah kami oleh FRU. Masa itu kami semua bertempiaran lari. Aku dan beberapa org kawan melompat masuk ke dalam perkarangan sebuah rumah. (tak ingat rumah siapa). 

Tembok yg tinggi dapat ku panjat. Dalam rumah tu kami dapat tengok TV dan disitulah baru kami tahu apa yg telah berlaku. Dari perkarangan rumah tersebut kami dapat melihat api dari bangunan yg terbakar. Kami juga dapat mendengar perutusan dari Tunku mengenai apa yg telah terjadi. Pada pukul 10 malam Askar Melayu mengambil tugas dari FRU dan kami dibenar masuk ke dalam rumah Dato Haron. Suasana memang tegang. Kumpulan2 dari Sungai Manek dan Parit sulung sudah pun ada didalam rumah Dato Haron berzikir.


Dari situ kami mendapat maklumat mengatakan ada masjid yang telah dibakar. Beberapa kumpulan akan keluar dari rumah Dato Haron mempertahankan kawasan2 yg diserang oleh orang2 Cina. Ali Munawar adalah seorang dari ketua disitu. Kampong Baru dikawal oleh Gengster Melayu dengan senjata api. Pertempuran berlaku sepanjang malam. 

Paling hebat ialah di Kampong Pasir, berdekatan dengan Jalan TAR. Ada berita mengatakan beberapa orang Melayu dibunuh Cina dalam panggung Federal di Chow Kit. Kawan saya juga terkena tembakan dikaki di Kampong Pasir.


Lebih kurang pukul 4 pagi Askar Melayu mula menghantar balik pelajar2 ke hostel. Bukan naik APV atau Hummer tapi naik lori tentera aja. Masa itu takut sungguh melalui KL, menyusur jalan Bangsar. Banyak bangunan2 yg terbakar di Jalan TAR.


Post-13Mei ration makan kami adalah roti dua keping cecah kari. ration kami diagih ke kawasan2 Melayu.

Malam kami berjaga bergilir-gilir menjaga hostel. Setiap hari gendang Cina dipukul kuat di PJ Old Town. Dan khabar angin akan sampai mengatakan kami akan diserang.

Tun Dr Ismail adalah seorang pemimpin ulung yg bawa keamanan di Malaysia kerana ketegasan beliau. Sumbangan beliau tak ada tuluk bandingnya.

Jadi kalau ada orang mengatakan 13 Mei bukan Cina dalangnya mereka ini sebenarnya silap. Tapi ada hikmahnya. Kalau mereka bersabar tentu negara ini telah terlepas ke tangan mereka. Kerana kerakusan niat mereka tidak kesampaian. Inilah kesilapan yg mereka terpaksa bayar.


Bagi Nazri sudah sudahlah mengambil hati puak2 ini yg tak pernah berpuas hati pada apa yang mereka ada.

Share this article :

+ comments + 20 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 4, 2013 at 2:29 AM

dah tiba waktunya kita kumpul kisah sebenar dr pengalaman yg dialami mcm citer ni... dikumpul dan jadikan buku.. kerana org yg mengalami kejadian ini dah byk meningal.. semoga buku ini boleh jadi catatan yg penting utk kita semua..

kisah dlm filem yg kita tonton adalah sebahagian kecil yg dialami pemimpin masa lalu.. tapi masih byk kisah lain yg dialami bangsa melayu ketika itu... harap lebih byk org yg alami
kejadian sebenar ketika itu menceritakan kembali...

boleh menaikkan semangat anak anak muda melayu.. INGAT JGN LUPA ORG MELAYU... dah byk anak melayu yg jauh dr kata sifat jati diri MELAYU...

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
September 4, 2013 at 2:35 AM

dgr dr mulut org yg mengalaminya mmg dpt terasa DEBARAN yg menanti...ceewah...melankolik la pulak.....:)

dah baca jugak pengalaman dr blog Zamkata....cumanya kita belum pernah dgr dr mulut LKS ttg versi dia pulak.

pengalaman berharga ni TAK MUNGKIN dilupakan oleh org2 lama tak kira MELAYU/CINA/INDIA yg punya semangat patriotik ttg betapa bahayanya gerakan anasir bawah tanah yg bertunjangkan fahaman KOMUNIS.

sbb tu kita tgk ramai org2 lama yg kuat semangat patriotiknya & masih berdiri teguh dibelakang BN.....ermmm mungkin sebahagian KECIL org2 lama BANGSAWAN juga tidak terkecuali.

kita jgn berharap ANAK2 BANGSAWAN yg sentiasa hidup mewah, berkomunikasi dgn international friends, tak pernah berlapar, etc bkn shj utk mendalami & menghayati, malah utk memahamipun mrk2 ini ttp dgn IDE "Tolak kezaliman MAJORITI pd MINORITI"

jika sifat2 liberal sudah berakar dlm diri, kesenangan senantiasa berlingkar pd diri, kesedaran takkan dtg bergolek selagi MUKA2 anak bangsawan/ org biasa tak sedar diri ini tidak diLUDAH oleh gol minoriti yg TIADA LANGSUNG PATRIOTISME dlm diri mrk.

apa yg LKY lakukan pd org Melayu Singapura & mengapa Melayu Singapura dgn rela diperBODOHkan??.....tanya pd kebayakan anak muda, mrk takkan mampu jawab sbb MAJORITI langsung tak prihatin.

kita lihat senario ini sudahpun melanda Malaysia & nampaknya usaha dipelopori pengkhianat negara tersohor sudah berjaya....bukan saja anak muda Melayu, ttp juga lebai2 mengaku ulamak berserban lbh besar dr bakul juga ikut terkesima....sejarah selagi tak berulang, selagi itulah manusia akan alpa

kita tunggu samada PRU14 ini akan menjadi sejarah MELAYU diLUDAH sekali lagi oleh golongan biaDAPigs atau sebaliknya.......keputusan terletak pd tgn generasi Y yg akan jd penyumbang undi terbesar......keHANCURan / keMAKMURan umat Melayu Malaysia di tgn mereka

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 4, 2013 at 7:39 AM

Zaman tu Jalan Pekeliling belum lagi dipanggil Jalan Tun Razak.

Round about Jalan Pekeliling tu ada simpang ke Jalan Pahang.

Memang mengerikan.

Waktu tu saya darjah 6 dan ayah anggota polis yang tetap kebalai untuk bertugas walaupun tinggal di Kampung Pandan. Emak sering menangis kerana takut apa-apa berlaku kepada ayah.

Moga org Melayu berfikir untuk bersatu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 4, 2013 at 7:43 AM

kesian je melayu ni mcm bangsa pengecut..kalo berdasarkan dr cerite nilah..patutlah generasi muda melayu memang layu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 4, 2013 at 8:50 AM

Din...bagus cerita ni...tapi bole tak aku nak tanya skit? Off topic...semlm ada org kat opis aku pertikaikan kenapa ron95 lebih mahal dari ron97 (jika dijual ikut harga sebenar)? Fakta yg diaorg bagi...ron97 - rm2.70/l....ron95 - rm2.10 + (subsidi rm0.63) =rm2.73...kata diaorg kan ron97 tu lebih berkualiti berbanding ron95 tapi kenapa harga sebenar mcm sama jer? So persoalannya - subsidi tu betul2 ada ke, atau rekaan jer? Dan kalo subsidi tu betul2 ada, kenapa tak guna jer subsidi tu kat ron97...jadi semua org bole pakai ron97 yg lebih baik dari ron95...

Mcmana tu din? Jenuh aku nak berjawab dgn geng2 kat opis aku...sori sebab off topic...sejak semlm aku dok pikir benda ni...sampai tidur aku pun terganggu...rasa marah pun ye jugak...

....................
Reply To This Comment ...................
September 4, 2013 at 8:50 AM

Terima kasih bro Din kerana memaparkan pengalaman ku pada 13hb Mei 1969. Ku kongsikan untuk generasi y yang hanya mendengar trajedi 13Mei.

Jika tak perlaku peristewa ni tak akan ada dasar NEP. Mungkin tak ramai anak2 Melayu yang mendapat pelajaran tinggi dan dapat belajar di luar negara.

Hari ini ramai yang pergi ke U dan bila senang atas dasar NEP ni lupa kepada bangsa sendiri. Melayu2 yang dicemuh dan dimaki sebelum trajedi 13Mei akan sentiasa memeram perasaan curiga kepada Cina DAP.

....................
Reply To This Comment ...................
September 4, 2013 at 8:55 AM

@AnonymousDari tahun lepas lagi dah pembangkang main cerita ni.

Jujur ya, saya pun takder jawapan ! Salah satu misteri alam Nusantara hahahaha ....

....................
Reply To This Comment ...................
September 4, 2013 at 8:56 AM

@Esa AdamTerimaKasih kerana sudi menulis untuk dikongsikan bersama :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 4, 2013 at 8:57 AM

Melayu mudah lupa !
Melayu tak ingat ingat !
Melayu dah terantuk banyak kali pun belum tentu terngadah !
Bukan utk bermusuh, tp ingat ingatlah !
Walau apa pun sesama Islam tetap bersaudara !
Hanya Allah swt, Rasullullah saw dan sesama Islam wali kita !
Selain itu baiknya bermuslihat !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 4, 2013 at 9:20 AM

Tu la...aku dok google dari kul 9mlm sampai kul 12mlm...kot2 terjumpa sapa2 yg ada jawapan terhadap persoalan yg timbul tu...ok la...kena terima je la...thank u din...anon...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 4, 2013 at 9:43 AM

Din,
Hang buat sikit artical " Hari Pesta Tanglung, Hari Cina Besar Kepala". Apa tidaknya semenjak dari lepas raya puasa sampai lani dok berkaraoke sampai 1 pagi menggangu sungguh. Lepas tu bakar kertas sembahyang hingga bersepah penuh jalan, esok pagi datanglah pekerja majlis yang beragama islam membersihkan sisa2 abu tersebut. Hinanya aku lihat umat islam di perbuat begitu di sebabkan oleh pemimpin negara yang lemah dan tidak tegas.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 4, 2013 at 9:55 AM

Saya sokong anon 9:43 sebab saya merasa keadaannya kerana saya tinggal di pulau pinang.
http://www.thestar.com.my/News/Nation/2013/09/04/Flaming-sendoff-for-King-of-Hades.aspx

....................
Reply To This Comment ...................
KA
September 4, 2013 at 10:17 AM

sangat menyeramkan. masa tu saya baru berumur 2 tahun n mmg kami duduk di tgh2 bandar KL di jalan Mahameru.Kakak bersekolah di sek ren Raja Muda. Bapak naik basikal amek kakak kt sekolah bawak balik. masa tu semua orang melayu simpan parang kat rumah dan mereka sangat bersemangat melayu.

Ada ke buku tentang 13 May ni?.Selepas tgk cerita Tanda Putera, anak saya sibuk nak cari buku tentang 13 May ni.She wants to know more.

Yang bagusnya anak2 saya tak rasa pun cerita tu racist n ia sebenarnya penuh dgn sejarah pengorbanan Tun Razak dan Tun Dr Ismail and how they manage the situation.

Memang patut golongan muda belia tgk cerita ni dan parent patut guide their children.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 4, 2013 at 10:34 AM

@Esa AdamNazri aziz tu, mungkin masa 13 mei, tak ada kat malaysia, sedang bercanda kat tempat lain, itu pasallah tak ada perasaan. Ataupun budi cina dah teramat banyak padanya dan anak2, sampai menjadikan melayu sebagai musuh.... Aku harap sangat dia ni melingkup dlm PAU bersama KJ.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 4, 2013 at 10:57 AM

Dah mati akal; setelah didahkan oleh Filem Tanda Putera yang tak dapat nak ditahan lagi tayangannya akhirnya Lim Kit Siang cadangkan untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menentukan sejarah sebenar tragedi 13 Mei 1969.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 4, 2013 at 2:51 PM

Salam,
ayah sy salah seorg askar melayu masa tu. Dia cerita kekejamam org cina terhadap melayu terutama di jln chow kit. Masa tu, sama saja, cina. Dan malayu saling bunuh. Tapi masih ada lagi melayu yg tolong cina selamatkan diri drp serangan melayu krn kesian dan kemanusiaan. Yg baik ditolong, yg kejam kita belasah aje

....................
Reply To This Comment ...................
September 4, 2013 at 3:51 PM

@AnonymousKalaulah saudara dapat nukilkan pengalaman ayah saudara itu, boleh kita kongsi bersama :)

Kita perlukan penceritaan dari mereka yang pernah lalui waktu itu ... baru betul SEJARAH sepertimana yang diminta oleh Lim Kit Siang

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 4, 2013 at 5:58 PM

@Anonymous betul abah aku pun sama dia bekas polis dia cerita dulu orang melayu ada tolong orang cina jugak tapi itu pun sebab kawan sekelas disekolah dulu kalau tak dah lama mati kena bunuh ngan orang melayu. kira orang melayu ni ada belas kasihan jugak cina ni hah tak kenang budi!

....................
Reply To This Comment ...................
November 19, 2013 at 12:57 AM

@KA

KA boleh baca buku tentang "13 Mei Sebelum & Selepas" oleh Tunku Abdul Rahman disini -- http://www.scribd.com/doc/33306804/13-Mei-Sebelum-Dan-Selepas

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 1, 2015 at 9:30 AM

Saudara Otak Geliga,

Jangan cepat menghukum, orang melayu Singapura lebih rela jikalau Tanah Melayu mempertahankan Singapura dari terlepas. Apa kan daya kamu juga tahu sedikit sejarah saja tentang melayu diSingapura.

Kami dah lah sikit (lacked in numbers), tidak mempunyai kekuatan ketika itu dari segi economy, pelajaran dan kemahiran, apatah lagi senjata. Ingat Tunku Abdul Rahman pernah menyebut "....kita apa ada, beras saja, senjata dipegang siapa...???" walaupun di era penjajahan British. Melayu lebih selamat hidup dari mati tak tentu pasal dan boleh merubah arah tuju hidup untuk keluarga dan umat!

Sebagai pengalaman sendiri, ketika 13 Mei, walau aku berusia 8 tahun, bersama arwah Abah aku berdiri menunggu di depan pintu rumah kami di Kampung Melayu, Singapura dengan pedang samurai Abah aku tersandar dibelakang pintu bersedia. Kekecohan dan huru hara bukan hanya di KL, ia sampai di Singapura lebih kurang semangat waktu semacam kes Natrah.

Sekarang dengan izin Allah cinabeng generasi lahir Singapura semacam mendapat pembalasan dengan jumlah yang sudah terlalu ramai pendatang asing (jumlah berjuta dah Foreign Talents konon)membolot kerja dan ruang dan peluang dimana cinabeng 'Singapura' sendiri cukup benci walau pendatang FT yang datang dari China, Taiwan dan HK! Kerana apa? mereka melihat sendiri keburukan yang dibawa orang orang ini dimana mereka lupa asal cinabeng Singapura pun sama je perangai asal nya.

Kamu boleh baca TR Emeritus (TheRealSingapore sudah dipaksa tutup) dan lihat dimana cinabeng Singapura sudah boleh memanggil 'our malay brothers' kerana sifat melayu nih tidak tamak dan gila kuasa (melainkan kes bugis kamu yang satu sekarang tak tahu lah) tapi tidak berarti melayu malas atau lemah, hanya peluang yang diberi terlalu terhad di Singapura, namun kami teruskan cuba hidup sebaik mungkin.

Sikap cinabeng generasi lahir Singapura banyak berubah dimana mereka lebih utamakan melayu-singapura dari FTs (walau cina luar negara), berinteraksi dan berkawan dan bersemangat bersama, cuba lihat waktu 2-3 ribu LionsXII's fans yang datang ke Bukit Jalil tempoh hari.

Kalau boleh kami mahu terus lihat keagungan Melayu-muslim memerintah Tanah Melayu tidak tergugat akibat kelemahan pemimpin sekarang berbanding sewaktu Tun Dr Mahathir telah membawa nama melayu gah dimata Dunia.

Tun seharus nya memerintah selama mana LKY (30 tahun) atau lebih, tapi ia sudah sejarah pun. PAP sedang diasak teruk akibat kesombongan sendiri, tapi di Malaysia, dengan Pakatan yang tak berapa di ikat kuat lagi goyah dengan parti masing masing (DAP - Excel error nya, PKR - Baling Kerusi nya, PAS - Entah ya ke Islam nya sebagai landasan jikalau seagama dikafirkan) tidak berdaya menjatuhkan walau, pinjam kata Arwah Tompel, Kipas-Lipas Ahli Mensyuarat Tingkap pun tidak boleh ditumpaskan biar calon BN adalah yang terbaik ie, Muda, Berpelajaran, Mesra, Anak Tempatan lagi.

Maaf lah saja berkongsi kisah tapi harus diingat kita melayu di Singapura adalah saudara kamu (rata rata asal, Johor, Melaka, Selangor, ada yang dari Kelantan dll). Malah, PKMS - Parti Kebangsaan Melayu Singapura pun bertitik tolak dari UMNO juga.

Saja berkongsi cerita sesama melayu-muslim. Sejahtera hendak nya bumi Tanah Melayu, Amin.

Assallamualaikum wbt

PS. Minta maaf panjang sikit dan mohon tuan punya blog izinkan.

Post a Comment