........... Tanglung AhJibGor - Idea Penasihat Juga Ker ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Tanglung AhJibGor - Idea Penasihat Juga Ker ?

Wednesday, August 28, 201322comments


Sempena perayaan Kuih Bulan yang akan disambut oleh masyarakat Cina pada 19 September depan, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan mengedarkan tanglung khas secara percuma untuk peminatnya menerusi laman Facebooknya 'Ah Jib Gor' mulai hari ini.






"Sempena menyambut perayaan tradisional yang bermakna ini, kami telah mereka bentuk tanglung khas dan akan mengedarkannya secara percuma," menurut kenyataan berbahasa Mandarin yang disiarkan melalui laman Facebook itu.


Setiap peminat hanya boleh mendapatkan dua Tanglung. Peminat-peminat hanya perlu mengisi butiran peribadi seperti nama penuh, alamat rumah serta e-mel pada ruangan yang disediakan di laman berkenaan.



Najib dalam kenyataan itu berkata sambutan perayaan Kuih Bulan ialah salah satu perayaan tradisional penting di kalangan masyarakat Cina.

Beliau turut mengucapkan selamat menyambut Perayaan Kuih Bulan kepada masyarakat Cina di negara ini.

Mengikut kalendar Cina, masyarakat Cina di seluruh dunia menyambut Perayaan Kuih Bulan yang jatuh pada hari ke-15 bulan kelapan setiap tahun.

Perayaan itu juga dikenali sebagai Pesta Perpaduan kerana bulan penuh pada hari itu melambangkan keluarga yang lengkap dan bersatu. - BERNAMA



Kenyataan dari Ah Jib Gor dalam bahasa cina khas untuk orang cina....... Bukan untuk orang Melayu, Bukan untuk orang India tapi untuk orang cina saja.

Orang bangsa lain pun teringin nak main tanglung. Kenapa tidak berikan kepada sesiapa saja yang minta supaya semua boleh bermain tanglung bersama-sama ?

Bukankah itu lebih menepati 1Malaysia ? Bengong .......... punya penasihat !

DAN BUANG LAH NAMA AH JIB GOR ITU ! ! Jadi bahan ketawa rakyat jer,  macam badut.  Orang Melayu pula .....ramai yang dah MELUAT dengan nama tu. Tak belajar2 lagi ....

Bila dengan orang Melayu, Najib kata dia adalah PM untuk semua. tapi kenapa bila dengan orang Cina, Najib jadi Ah Jib Gor ? ? ?


PS - Benda kecil tapi cara dan sikap yang ditunjukkan itu BESAR maknanya.


SERIUS GILER TANYA - MASIH BERHARAP NAJIB DAH BERUBAH ?

......walaupun Najib sendiri cakap dia tak berubah ?

Share this article :

+ comments + 22 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 1:41 AM

Bagi aku kalau ah jib gor nak sangat dekat dengan orang cina tu takde masalah , tapi jangan lupa dengan sokongan besar Melayu yang diberikan kepada BN !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 1:50 AM

Din, engko punya sindir kat Ah Jib Gor memang pedas dan tajam berbisa. Kalau Ah Jib Gor baca artikel ko ni, aku konpem mesti dia pengsan punya. Tapi, seperti yang telah aku mention earlier, denyut nadi Ah Jib Gor takkan sama dengan denyut nadi Melayu Marhean. Meskipun ditoreh sekalipun, darahnya tetap tak sama. Oleh itu, jangan diharap sama sekali bahawa Ah Jib Gor akan mendengar keluh kesah dan rungutan rakyat di peringkat bawahan atau akar umbi. Jika Ah Jib Gor tidak pedulikan kita lagi, apa sebab kita harus kasi muka lagi kat beliau masa PAU nanti. Walaupun Ah Jib Gor akan bertukar watak kepada Pahlawan Bugis sekalipun semasa PAU nanti, ianya sudah terlambat kerana hati Melayu sudah terguris dalam tempoh 5 tahun lamanya. 5 tahun adalah suatu tempoh yang panjang dan Melayu masih tetap terpinggir dan ketinggalan dari semua segi. Kalau sekadar nak mengambil hati Melayu hanya ketika PAU sahaja baik rentikanlah. Ianya masih tak cukup kerana Orang Melayu memerlukan langkah yang komprehensif serta tindakan berani yang berterusan dan bukannya sekadar ucapan retorik yang nampak berapi-api tapi cuma lakonan semata-mata. Orang Melayu melihat KPI Ah Jib Gor dalam tempoh 5 tahun dan bukannya dalam tempoh beberapa bulan sahaja menjelang PAU.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 1:58 AM

eloklah tukar presiden umno yang dah tak prihatin tentang Islam dan melayu ni pada pau nanti

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 2:34 AM

AH JIB GORBLOK

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 2:39 AM

tak boleh salah penasihat,salah tuan tubuh sendiri,ada otakkenapa tak boleh fikir?kalau nak makan gaji buta boleh berambus,ko dok rumah tgk anak bini ko sudah,kalau takmampu nak teraju negara.sikit2 punahsihat.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 2:40 AM

Raya hari tu tak bagi ketupat free pun??? Walaupun mungkin tak ada isi untuk buat hiasan jadi la toya punya najib! Bodek tak habis2 ptuih aku kecewa kecewa!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 3:19 AM

Ni lagi satu kerja BODOH Najib dan masih berada di awangan, tk pijak bumi nyata. Samapi CINA 97% dah LUDAH muka NAJIB, dia masih terhegeh2 nk pujuk Cina dengan cara xbermaruah nih, tunggulah PRU14, jima UMNO xstep down kn Najib, Org Melayu akan kuburkan UMNO pula. Tolong jgn uji org Melayu dgn sikap ELitis dan Bodoh Sombong pemimpin mcm Najib.

Tolong buka mata dan faham apa maksud PRU13. Sudahlah DBKL pula skrg jd alat Cina utk buat Hub Makanan Cina di Bukit Bintang. Terang2 bodoh dan tidak berpaksi kpd Perlembagaan, spatutnya buat Hub Makanan Halal supaya Pak2 Arab situ dpt makan dan melancong. Memartabatkan Melayu di tgh2 Metropolitan KL.

APa sbrnya terjadi pd pemimpin2 Melayu skrg.. lg Cina ludah lg mereka jilat.. perpaduan dan toleransi jenis apa ini yg pemimpin UMNO sedang praktikkan????

Ada ke AhJib Gor bg kita ketupat FREE/ lampu raya FREE masa Hari Raya Puasa? Najib bg apa???

Ingt PRU 14 xlama mana..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 5:53 AM

OHHHHHH.... bila musim hak bagi ISLAM/MELAYU kau buat tak kisah jerrr.. bab hal cina babi kau junjung samapi mati... Najib, kau memang celaka punya pemimpin...

Aku harap akan ada melawan dan menewaskan kau....memang TAK SESUAI JADI PEMIMPIN MELAYU...Najib boleh blaaaaa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 7:16 AM

Soalan cepumas - Bila dengan orang Melayu, Najib kata dia adalah PM untuk semua. tapi kenapa bila dengan orang Cina, Najib jadi Ah Jib Gor ? ? ?

macamane nak jawab tu ????

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 8:03 AM

@Anonymous

Pahlawan bugis apa kebendanya!

Pahlawan Lord of The Bingai ada ler!

Baik hantar Ahjibeng ke Uk jak... tempat dia 'dilahirkan'!

....................
Reply To This Comment ...................
August 28, 2013 at 8:48 AM

Ini adalah idea punahsihat Omar Ong dan skuad PEMANDU nya...ya teruskan jilat Dato Seri...lepas ni bagi lagi bajet beratus ribu ringgit bina banyak-banyak sekolah cina.

Kami barisan bloggers pro kerajaan yang semakin terguris hati kerana cinabeng didahulukan Melayu-Islam dipinggirkan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 8:58 AM

Salam,

katakanlah, apa sahaja, ah jib gor perlu 1malaysia, utamakan cina dahulukan cina. setakat penang nak dicinakan, pemimpin umno, mr presiden pun sedang mencinakan dirinya dengan tukar nama dan membudayakan umno dengan budaya cina. nanti ramai la pemimpin umno dok ucap selamat kuih bulan. jom la pi beraya kat umah pemimpin umno makan kuih bulan.

berani cakap la, masa pau nanti yg pi sana pakat dok asah jari untuk jolok jubur ah jib gor. bodek belaka takut hilang jawatan dan tak dipilih utk calon akan menang pru 5 tahun lagi. pakat asah la jari tu. harap telur, semua dah kecut dan mungkin dah dikasi.

mari la pakat sokong ah jib gor, menjual melayu dengan meliberalkan melayu dan sama ratakan sahaja semua bangsa. para blogger yg sokong ah jib gor sebagai pemimpin patut tonjolkan setiap tindakan ah jib gor ni. bagi tanglung dan ucapan dalam bahasa cina patut di tulis dalam tempoh seminggu memuji keprihatinan pm terhadap bangsa yg tertindas di malaysia. jangan tak tulis. kasi hebat la ah jib gor pasal boleh tulis cina dan cakap cina. kumpulan ni tak sokong dan lempar taik pun ah jib gor tadah muka dan sanggup utk jilat semua *******. yang sokong ah jib gor suruh org yg tak sokong kencingkan. hidup la umno dengan pemimpin ah jib gor ini utk 5 tahun lagi. penyokong yg sedia ada pun nak cabut lari, mana nak cari pengundi baru . cina nak sokong ke 5 tahun lagi. dah jelas beli jiwa pun mereka

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 10:47 AM

better suh je najib jadi Presiden MCA. dah nk sangat ah jib gor..

presiden umno, kasi pada pemimpim yg berhati melayu.. bukan pada MCa

-kipas-

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 11:18 AM

bro umno jer la pati melayu yg diharapkan ...harapkan pas n pkr hampeehh..so parti salah yg salah pemimpin nuya so mai pakat2 ramai turunkan najib dlm pau nnti agak2 leh kee..

....................
Reply To This Comment ...................
antihipokrit
August 28, 2013 at 11:24 AM

Bila pulak perayaan kuih bulan jadi perayaan terpenting dlm kalendar negara? Babi punya AH JIB GOR

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 5:21 PM

din apa yang ah jib gong buat semasa menyambut idilfitri baru2 ini ... sekadar rumah terbuka ... dengan katanya sedapnya makan lemang dan rendang ... kerana nak jaga juadah melayu ... tetapi sebenarnya tidak disentuhnya lemang dan rendang itu ... faham maksud hamba ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 6:04 PM

@Anonymousapa susahhh masuk je mca, najib oiii... senang kami nak cari PM baru..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 7:05 PM

aduhai ah jib gong ...
31 ogos hari merdeka ...
19 september hari malaysia ...
ah jib gong sambut perayaan kuih bulang ...
so apa patut kita ucap pada ah jib gong ...
selamat hari merdeka ... atau selamat menyambut hari malaysia ...
ATAU SELAMAT MENYAMBUT PERAYAAN KUIH BULANG ...
rupanya selain cina dan pas ... ah jib gong pun minat kat bulang ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 10:17 PM

Nampaknya Ah Jib masih meneruskan kebodohannya selepas terang-terang kena kencing oleh kaum kesayangannya ni. Apa lagi? Masih boleh diharapkan dia menguatkan BN pada PRU akan dtg? Kalau Pak Lah boleh bertanggung jawab dengan meletakkan jawatan, kenapa Ah Jib boleh terkecuali? Kebal betul dia.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 29, 2013 at 12:06 PM

apa lagi ah jib gong mahu ...

....................
Reply To This Comment ...................
August 29, 2013 at 10:29 PM

Najib kata perayaan kuih bulan melambangkan perpaduan maka itu diberikan tanglong percuma. Perayaan Islam dan Melayu,, mengikut logik Najib, tidak ada diri-ciri perpaduan; sebab itu dia tak bagi hadiah apa-apa. Ada paham?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 29, 2013 at 10:34 PM

Tanglung perayaan kuih bulan boleh halau hantu, termasuk hantu Altantuya.

Post a Comment