........... TAHNIAH Muhyiddin - PPPM Tetap DiLaksanakan ! Pergi Mampus Sama Dong-dong | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

TAHNIAH Muhyiddin - PPPM Tetap DiLaksanakan ! Pergi Mampus Sama Dong-dong

Thursday, August 1, 201310comments


Satu berita yang membanggakan ! Saya salin bagian2 yang menarik... untuk sepenuhnya - mStar.

- "Dong Zong baru-baru ini buat konvensyen bantah pelaksanaan PPPM ( PIPP ) kerana katanya pelan ini nak hapus bahasa Cina. Saya cabar mereka untuk baca setiap inci ayat dalam PPPM, jika ada perkataan kita nak hapuskan bahasa Cina, biar saya jawab, tidak ada."

- Sehubungan itu, katanya sebagai kerajaan bertanggungjawab terhadap usaha membela perjuangan bahasa Melayu, pelan tersebut akan tetap dilaksanakan tanpa rasa terganggu, tergugat dan takut sedikitpun.

Kerajaan mahu semua kaum tidak kira Melayu, Cina, India, Orang Asli dan kaum pribumi Sabah dan Sarawak masuk ke sekolah kebangsaan demi perpaduan kaum selaras dengan hasrat kerajaan untuk menjadikan sekolah kebangsaan sebagai sekolah pilihan utama di negara ini, tegasnya.

Kalaupun Dong-dong merasakan mereka punya alasan, kenapa tidak hantar wakil untuk berbincang .... BUKANNYA dengan cara menghasut orang ramai supaya mencabar keputusan kerajaan.

Perlukah dianjurkan satu konvensyen puak2 Rasis dalam apa yang boleh kita sifatkan sebagai a show of strength, seolah2 mahu memberi katadua kepada kerajaan supaya menarik balik Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia.

Kalau hendak diikutkan, ramai pula merasakan pelan itu tidak cukup kuat dalam memartabatkan Bahasa Kebangsaan dikalangan murid2 negara ini. Malah kalau boleh kita mahu semua murid wajib mahir dalam Bahasa Kebangsaan terlebih dahulu... biar satu hari nanti Bahasa Kebangsaan menjadi Bahasa Ibunda kepada semua rakyat tanpa mengira kaum.

Barulah dikatakan 1Malaysia atau Malaysian Malaysia atau apakebendanya lagi slogan2 perpaduan yang lebih berbentuk retoriks politik.

Biar ketahap kerajaan sudah tidak perlu lagi mengadakan sebarang Kempen supaya rakyat berbahasa Kebangsaan. Betul cakap.... amatlah memalukan bila sebuah negara terpaksa melakukan kempen supaya rakyat bercakap dalam Bahasa Kebangsaan negaranya sendiri ! 

Mungkin Malaysia satu2nya negara didunia yang punya kempen seumpama itu .... selain dari satu2nya negara yang punya sistem pendidikan vernakular.

Kerajan perlu bertegas dalam melaksanakan apajua agenda nasional. Jangan lagi tunduk kepada sebarang desakan atau tuntutan dari mereka yang berfikiran sempit.

SATU BAHASA adalah satu2nya alat pengikat perpaduan yang paling berkesan. Tanyalah mana2 negara didunia pun, semua mengutamakan Bahasa sebagai medium perpaduan. 

Jangan kita pulak nak buat perkara pelik atau bangga tak bertempat ! 

Share this article :

+ comments + 10 comments

....................
Reply To This Comment ...................
August 1, 2013 at 2:07 AM

Kita doakan semoga TPM punya kekuatan dalam apa jua keadaan. Perkara pendidikan ini sangat penting kerana kerap di ubah dan berubah. Paling sakit dong zhong atau ape-ape sudah melebihi dewan bahasa pustaka, malah berlagak macam kementerian pendididikan untuk cina !

Jika dasar kerajaan "firm" maka sudah lama pemikiran kelas kedua wujud. B. Inggeris bahasa kedua dan bahasa- bahasa lain adalah "value added" kepada yang mampu. Keterangkuman, kata PM Najib.

Semoga berjaya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 1, 2013 at 2:27 AM

"Jangan kita pulak nak buat perkara pelik atau bangga tak bertempat!"
- taklah berasa terperanjat malah diduga Najib akan memberikan jenama yang baru kelak.

aku sokong TSMY dan masih berharap akan dijadikan impian satu kenyataan dengan SATU SEKOLAH untuk SEMUA. Bila lagi? inilah masanya yang paling sesuai. jangan lagi tunduk kerana orang Melayu hendaklah berotak Melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 1, 2013 at 2:39 AM

Inikalilah!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 1, 2013 at 3:27 AM

Tahniah TSMY...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 1, 2013 at 4:11 AM

Kenapa cina diIndonisia semua tahu berbasa Indonisia?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 1, 2013 at 4:46 AM

Kalau Indonesia dengan beratus million rakyat boleh bersatu kerana Satu Bahasa, Malaysia sekadar 30m population tak boleh kenapa?

Biar mereka bantah. Kertas soalan BM/BI mesti selaras sama dengan sekolah biasa.

Apahal sampai 6 tahun kat sekolah Cina setakat nak pelajari kononnya bahasa "ibunda" mereka? Ramai MakBonda mereka sendiri dirumah tak tau bahasa Mandarin, apakebenda bahasa "ibunda" yang mereka karut ini?

Takcaya pi pasar tanya apek nyonya, majoriti tak faham Mandarin kerana bahasa bonda mereka adalah Cantonese, Hokkien, Khek dan sebagainya.

Suruh mereka bubarkan SJKC dan buat sistem macam anak2 kita yang belajar sepenuhmasa di SK dan bahagian petang masuk belajar sekolah Agama.

Apa salahnya, saya perhatikan anak Cina, habis sekolah Cina dah pula dihantar tiusyen dari jam 2ptg sampai 6ptg, kadang kala hari Sabtu dan Isnin. Bila tanya, masuk kelas tiusyen BI dan BI dan sanggup bayar beratus2 ringgit pulak tu.

Education is an industry by itself.. mereka guna "bahasa ibunda" sebagai alasan saja. Kalau tutup SJKC komuniti bisness berkaitan akan terjejas....... dan sifat taknak bergaul dengan kaum lain adalah sebab utama mereka pertahankan SJKC..

Kalau mereka sanggup menyusahkan diri dan keluarga mereka sendiri JANGAN BIARKAN mereka cuba menyusahkan sistem pendidikan NEGARA ini.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 1, 2013 at 7:14 AM

Pergi mamposs la dengan cinabeng semua. Kaduk dah naik junjung. Boikot semua perniagaan cinabeng siyalll bangsa pendatang ni. Menyesal aku bagi undi pada DAP pru 13 lepas. Dah dpt undi macam-macam nko orang buat taik yaaaa......mmg gampanggg puak2 cinabeng ni. Teruskan boikot perniagaan cinabeng siiyallll ni.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 1, 2013 at 11:54 AM

Tak habis2 dgn kau kalia tu. Tak suka tggl d msia pintu klr d airport tu terbuka untok org mcm korang. Tgk kau tggl d negara lain korang boleh buat sesuka hati. Semua negara ada peraturan. :O

....................
Reply To This Comment ...................
August 1, 2013 at 3:17 PM

Kalau dulu TSMY blh bertegas dgn memansuhkan PPSMI atas faktor2 teknikaliti yg sebenarnya masih boleh dipertikaikan dn didebatkan,sy cabar TSMY bertegas dgn puak cinabeng ini.Andai TSMY terus istiqamah begini doa sy mengiringi TSMY utk menjadi PM ke-7 Insya Allah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 2, 2013 at 10:58 AM

Cina ni pikir bangsa dia paling susah kat Malaysia ni. diorg asyik nak merungut takut bahasa diorg hilang, macam seolah-olah diorg la kaum bukan melayu kat malaysia. Padahal ada banyak lagi org bukan melayu kat malaysia ni, india, singh, bumiputra sabah sarawak pun ada bahasa masing-masing. nape golongan ni tak heboh-heboh macam org cina. Lee kuan yew pm cina singapore sendiri tutup sekolah cina dan hapuskan sekolah cina. Itu takde plak diorg nak bising?? Sejujurnya aku cakap, bangsa paling tak fasih berbahasa melayu kat malaysia ni ialah orang cina. Tak caya ko peratikan la sendiri.

Post a Comment