SK Alam Megah, Sri Pristina Cepat Jer Selesai, Kes Poh Kim Thye Dah Lebih Dua Bulan... Apa Cerita ?

Sunday, August 4, 201310comments

Saya percaya ramai yang masih tertanya2 apakah kesudahan siasatan pihak yang berkuasa ke atas kes Guru Cina bernama POH KIM THYE dari Sekolah Menengah Kebangsaan Gelang Patah Johor yang didakwa telah mengucapkan kata2 yang JELAS menghina orang Melayu seperti BODOH, BABI BANGANG, SIAL DAN PUKIMAK. - KLiK

Sudah lebih 2 bulan berlalu dan pihak berkuasa juga ada mengatakan yang kes dalam siasatan. Tapi kenapa terus senyap ?

Bandingkan dengan kes yang melibatkan Pengetua SK Alam Megah....walaupun dakwaan perkauman itu samar2 dan kenyataan beliau juga melibat sama semua kaum, tapi dek sebab desakan agresif pemimpin bukan Melayu, dengan segera ia diselesaikan. TAK SAMPAI SATU MINGGU, siPengetua ( terpaksa ) meminta maaf didepan khalayak ramai.- KLiK.

Tak sampai satu minggu ! Begitu kes Kantin Sekolah Sri Pristina yang gempak satu Malaysia.... tapi kenapa kes Poh Kim Thye ini sepertinya tidak ada siapa yang mahu ambil tahu ?

Disini saya harap sesiapa yang ada maklumat perkembangan terkini kes Poh Kim Thye agar dapat berkongsi maklumat. Kalau dekat, dah lama saya sendiri pergi tanya.

Share this article :

+ comments + 10 comments

....................
Reply To This Comment ...................
August 5, 2013 at 12:13 AM

Bro, janganlah Tanya saolan bodoh itulah kpd menteri melayu yg sama pukimaknya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 5, 2013 at 1:46 AM

Ini petanda PIBG sekolah itu lesu...sbg mana lesunya OIC ...tidak ambil inisiatif utk membawa perkara itu ketengah. Tindakan guru meluahkan kata-kata yg menyentuh sensitivity kaum adalah tindakan yg jelas menjejaskan martabat golongan pendidik, mencemar imej sekolah & sekaligus menjatuhkan imej KPM. Ada kemungkinan beliau tidak merasakan keunikan sekolahnya sendiri. Dan ada kemungkinan beliau tergolong dlm kumpulan pendidik yg memilikki very low slf esteem. Keoimpinan sekolah perlu hidu jika wujud fenomena low esteem dikalangan warga sekolah. Jika ada, then appropriate action perlu diambil bagi menyemarakkan semangat & komitmen seluruh warga sekolah. After all, the Pengetua should be held responsible...fully responsible! Anak Didik Didahulukan, Prestasi Diutamakan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 5, 2013 at 5:35 AM

Salam,
lu din mau ingat, poh kim thye selupa bunyi ah jib gor. Kalu bunyi lah, din, mat, itu kena cepat tindakan undang, kalu buat salah. Kalu bunyi selupa ah jib gor, salah pun talak apa. Kita kasi butut punya siasatan. Kasi itu tertuduh tarak salah.. Mamyak susah mau amik tindakan. Meleka manyak galang sama pegawai penyiasat kita. Kita kena layan, itu ahjib gor mau undi 5 tahun lagi. Mereka janji, kalu ah jib gor selah lia punya telur, meleka undi lo.

....................
Reply To This Comment ...................
August 5, 2013 at 5:47 AM

Inilah masa dan contoh terbaik buat mana2 pemimpin Umno nak tunjuk belang sempena PAU. Sesuatu yang NYATA dan boleh diambil tindakan, bukan sekadar bercakap retoriks tentang maruah Melayu bla bla bla dalam isu2 yang sudah diketahui umum orang Melayu marah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 5, 2013 at 7:57 AM

Tanya Kamalanathan ..apa status kes ini..?? Mangkok ni kalau kes Melibatkan melayu walau pun masih samar samar tanpa berlengah terus menjatuhkan hukum.

Kes Nyonya Haram ni pula bila nak ambil tindakan..??

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 5, 2013 at 9:02 AM

@kluangmanSoalan mengenai nasib melayu, pembelaan keatas melayu dsb adalah soalan2 bodoh pada pandangan menteri2 melayu umno yang ultra melayu hanya dlm PAU saja......

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 5, 2013 at 9:04 AM

Tunggu dulu.... bagaimana pulak dgn kes doktor cina yang memaki pesakit melayu dgn ungkapan bodoh, babi dsb di Seberang Jaya PPinang baru2 ni? senyap tak berdetik jugak gamaknya....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 5, 2013 at 11:30 AM

Pemimpin Melayu mana ada telur.
Telur mereka kena makan BABI.
Menteri pelajaran hanya tumpu pelajaran,pelajaran,pelajaran tak pandai sudah.
Macam dia saja yang pandai.
Bewak2 di KPM hanya tau buat duit saja.
Lawat ke sekolah2 nak tunjuk pandai.
Gaya mcm taik .
Sama mcm taik M KPM
Sekejap pendidikan,sekejap pelajaran
Sekejap pendidikan,sekejap pelajaran
Sekejap pendidikan,sekejap pelajaran
Oii bEWAK BILA NAK ABIS.
iSU BESAR BILA NAK SELESAI.
iNGAT ORANG MELAYU NI BODOH BELAKA MACAM KAMU ORANG DI KPM SANA.
Bagus Kau Orang Jadi Jeruk BABI lagi baik.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 5, 2013 at 12:11 PM

Sama juga dengan isu doktor rasis. Dah terang-terang langgar sumpah doktor. Majlis Perubatan Malaysia (MMC) sama aje macam Majlis Peguam.

Doktor rasis jika dibiarkan terus manjadi pengamal perubatan, boleh jadi nyawa pesakit bukan kaumnya bukan keutamaan.

....................
Reply To This Comment ...................
August 5, 2013 at 3:28 PM

@dinturtle Tak sama Din... bercakap tentang isu ini mempunyai risiko yang besar, mereka akan mendapat back-fire dari puak cina kiasu yang mereka takuti...
bercakap pasal melayu dalam PAU lebih aman dan tenteram, tiada risiko, boleh cium keris pun tak siapa nak marah... lepas tu boleh kena cappucino kat cafe bawah tu.... sambil pakat bergelak2, kan sempoi tu...

Post a Comment