........... Satu Acuan ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Satu Acuan ?

Tuesday, August 20, 20137comments




Satu Acuan ?  Satu Kepala ?  Sama Liberal ?

PS 1:10pm - Biar saya perjelaskan maksud artikel ringkas ini.

Ramai yang mengkritik Nazir secara berulang betapa beliau dilihat sebagai seorang Melayu Liberal tapi tidak ramai yang melihat abangnya Najib dalam konteks yang sama.

Kenapa ? Adakah mereka berbeza ?

Saya lihat SAMA SAJA ! Dan saya percaya ramai yang sependapat ....... dalam hati je, cuma tidak terucap dimulut.... kan ? kan ?

Share this article :

+ comments + 7 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 20, 2013 at 12:20 PM

sudah tentu sbb masing2 dilahirkan atas bantal emas

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 20, 2013 at 12:27 PM

semua ahli politik msia termasuk pembangkang menerima baiah dr the lord.

seorang tu dr kecik lg belajar di negeri the lord( mata satu)
seorang tu plak setelah diangkat pemimpin pelajar dan belia yg berlatarbelakangkan islam di bawa menerajui pertubuhan belia Islam world punya di Austria maka the lord pun mengdoktrinkan secara indirect hingga terpengaruh lalu menjadi tegar.

Apa lagi yg kita nak harapkan dgn mereka2 ni?
Nak lebihkan melayu?
Nak lebihkan Islam?

Kalu ustaz2 plak hanya makanan puak2 ni jerk. Yg lagi bodoh spring puak2 ustaz dlm Pas, sekadar bahan lawak puak2 the lord je dari House of Lord.

....................
Reply To This Comment ...................
Xpas
August 20, 2013 at 1:48 PM

Setuju dgn tuan, sudah tak tampak jati diri dan pendirian Islam sebenar yg seharusnya dipertahankan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 20, 2013 at 2:19 PM

Salam,
kena berpijak di bumi nyata, drpd tindakan ah jib gor, memang dia tergolong dlm melayu liberal. Anak tdm sediri pun liberal spt marina. Tengok la kat mana dia belajar dan kekawannya. Kalu ramai kekawan kita bkn melayu, maka kita lebih liberal. Kalu kita dlm gol. Melayu, kita lebih nampak melayu. Golongan liberal nampak perlu keseimbangan, gol. Melayu nampak perlu lebih komitmen krn persaingan yg kurang seimbang. Tak mampu kita kalu nak bersaing krn mrk mempunyai pandangan dan pendapat yg berbeza serta pegangan agama yg turut berbeza. Melayu lebih kpd agama, liberal tak terikat dgn agama.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 20, 2013 at 3:53 PM

Saya rasa ramai yang terkeliru antara Melayu Liberal dan Islam Liberal.

Melayu Liberal merujuk kepada dasar keterbukaan iaitu setiap warganegara mesti dilayan samarata dan samarasa seperti yang terkandung dalam teori hak asasi manusia. Keadilan yang dimaksudkan ialah setiap manusia diberi layanan yang sama tanpa mengira kaum dan keturunan. Apabila ada pemimpin Melayu yang nak bercakap soal survival orang Melayu, pasti akan dituduh rasis. Melayu Liberal juga tidak terikat kepada nostalgia lampau bahawa kita mesti berterima-kasih kepada perjuangan pemimpin terdahulu kerana mereka telah hidup senang-lenang dan tidak memerlukan bantuan kerajaan. Mereka lebih mengutamakan kaum pendatang dan meminggirkan kaum Melayu. Mereka terdiri daripada Melayu Elit, Melayu Urban dan Melayu Bangsawan.

Islam Liberal pula merujuk kepada fatwa yang lebih terbuka dan tidak terlalu keras semata-mata untuk menjaga hati rakan-rakan yang bukan beragama Islam. Jika Islam dicerca atau dihina oleh rakan-rakan yang bukan beragama Islam, mereka akan ditegur secara yang paling halus supaya hati mereka tidak terguris. Apa yang dulunya diharamkan, kini dihalalkan demi meraih sokongan politik. Undi didahulukan, Islam dikemudiankan.

Berbalik kepada Najib dan Nazir. Mereka berdua bertuah kerana ayahanda mereka adalah bekas PM disayangi rakyat jelata. Tun Abdul Razak adalah Bapa Pembangunan Negara dan beliau dikenali sebagai pemimpin yang amat menyayangi Melayu khusunya melalui dasar DEBnya.Namun, kehebatan Tun Razak tidak diwarisi oleh anak-anaknya.

Apakah kaitan Nazir dengan CIMB ?

Bank Bumiputra ditubuhkan semasa pemerintahan Tun Abdul Razak dengan bantuan modal dari kerajaan sebanyak RM 5 juta ringgit berikutan dengan suatu keputusan dalam Kongres Bumiputera Pertama. Tun Abdul Razak telah membuka akaun di bank itu bersempena dengan pembukaannya di Kuala Lumpur pada 14 Oktober 1966.

Najib pula diangkat menjadi pemimpin UMNO ketika umurnya masih muda belia kerana beliau adalah anak kepada bekas Perdana Menteri yang sangat dikasihi rakyat.

....................
Reply To This Comment ...................
MeorUsa
August 20, 2013 at 10:58 PM

Some are acting surprise with the rise of Umno liberals I am surprise with the rise of Umno the religious.

Najib picks people to surround him so that he can remain in office. They are not good people and they do not share any single vision of how to develop the country, but they keep him in office satisfying different interest but achieving nothing real.

Buying time.

Listen to rumors about him and Anuar. There are nothing great coming from KJ, Jala, Nazri, Nazir… to us Malays and Malaysians. The arrows are shooting in different directions.

Najib is milking to stay as PM and Umno chief.

We need a better UMNO leader.

There were Liberals and Religious in the old Umno.I sense then Malay came first.
Le ning takut sangat jadi Melayu,
Takut pade Ostat, takut pada Mickey mouse ,takut pada tok kong Cina.
Malay has to be first...then we can be liberal,religious ...look east,look west ...look middle east.
We can learn about being more religious,about being more liberal.Nobody will teach us about being more Malay.
Only Us.

....................
Reply To This Comment ...................
August 20, 2013 at 11:08 PM

@MeorUsa"We can learn about being more religious,about being more liberal.Nobody will teach us about being more Malay."

Good point ! Mungkin boleh dijadikan artikel :)

Post a Comment