........... Perutusan Bersejarah Najib Menghapuskan ISA .... Angkara Najib Atau Penasihat ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Perutusan Bersejarah Najib Menghapuskan ISA .... Angkara Najib Atau Penasihat ?

Monday, August 12, 20139comments

Dibawah adalah catatan sejarah yang ditinta oleh PM Najib hampir 2 tahun lalu. Hari ini, hampir 2 tahun kemudian, kita sudah mula merasai kesannya ....

Hari ini juga kita mendengar bagaimana yang seharusnya bertanggungjawab terhadap pelbagai kesilapan yang pernah berlaku sepanjang 4 tahun Najib menjadi PM adalah PARA PENASIHATNYA...... BUKAN NAJIB TAPI PARA PENASIHATNYA.

Dan antara kesilapan yang diletakkan diatas bahu PARA PENASIHAT NAJIB adalah keputusan menghapuskan ISA dan Ordinan Darurat.

Anda bacalah kembali Perutusan Khas Menghapuskan ISA oleh Najib dibawah ..... Renungi apa yang berlaku disekeliling dan nilai kembali tindakan PM 2 tahun lepas ini. Tindakan BETUL atau SILAP ? Tindakan Najib atau Penasihat nya ? 

Kalau begini punya panjang perutusan dan begini punya besar keputusan yang dibuat pun hendak diletakkan diatas bahu Penasihat, saya rasa lebih baik Najib letak jer jawatan sebagai PM dan lantik jer Penasihat jadi PM !

Oya, satu lagi .... selepas dua tahun berlalu, dimana undang2 yang dikatakan mahu diperkenalkan sebagai menggantikan apa yang dihapuskan ? Kenapa tidak digubal terlebih dahulu, dibawa berbincang, diperbaiki mana yang perlu dan diwartakan sebaik saja yang lama dihapuskan ?

Seperti kata Najib sendiri di para 14 -  Bahkan, saya sering mengutarakan bahawa era kerajaan mengetahui segala-galanya dan memiliki monopoli terhadap kebijaksanaan sudah melewati tempohnya.

Benarkah itu yang berlaku atau sekadar penyedap telinga saja ? 

 
PERUTUSAN KHAS HARI MALAYSIA
OLEH
YAB. DATO’ SRI MOHD NAJIB TUN ABDUL RAZAK
PERDANA MENTERI MALAYSIA
SEMPENA SAMBUTAN HARI MALAYSIA 2011

Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Salam sejahtera dan Salam Hari Malaysia.
Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian.

1. Alhamdulillah dengan limpah izin dan kurnia-Nya jua, kita dapat menyambut ulangtahun penubuhan Malaysia bagi kali ke-48 sebagai warga sebuah negara yang merdeka, berdaulat, demokratik, aman dan makmur.

 2. Sesungguhnya kisah perjalanan Malaysia penuh warna-warni. Bermula daripada sebuah negara pertanian berpendapatan rendah semasa penubuhannya, hari ini, hasil mahsul perancangan penuh sistematik dan pelaksanaan begitu mapan, kita telah berjaya muncul sebagai negara perindustrian moden yang berpendapatan sederhana tinggi. Bertolak dari situ, sekalipun kejayaan yang telah dicapai bersifat monumental dan amat signifikan, ia bukanlah alasan yang membenarkan kita untuk berhenti berusaha, berasa puas hati, berasa selesa, apatah lagi mengambil sikap bersimpuh sambil berpeluk tubuh

3. Apa yang sewajarnya dilakukan demi survival serta kesejahteraan rakyat terus meningkat lagi terjamin dalam dunia yang amat kompetitif dewasa ini, marilah melipatgandakan usaha bagi menambahbaik daya saing nasional melalui penggunaaan kreativiti, inovasi dan menjulat usaha penciptaan kekayaan baru berasaskan sifat keusahawanan mandiri. Semua matlamat ini tidak mungkin akan tercapai tanpa wujudnya perpaduan nasional, keamanan, kestabilan dan keharmonian.
Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

4. Membelek helaian-helaian tawarikh, apabila negara mencapai kemerdekaan 54 tahun lalu sehingga Malaysia dibentuk enam tahun kemudiannya, bersama-sama Sabah dan Sarawak, banyak pihak ketika itu, sama ada pemerhati asing, mahupun warga tempatan berasa ragu-ragu serta waham mempersoalkan tentang, sebuah negara baru yang negeri-negerinya terpisah dek Laut Cina Selatan, sedang diancam pula pemberontakan komunis, dengan separuh penduduknya hidup di bawah paras kemiskinan, ditambah oleh faktor kemajmukan demografik yang luar biasa kompleksitinya, mungkinkah mampu untuk kekal utuh sebagai sebuah negara bangsa apatah lagi untuk berjaya?

5. Ternyata, pencapaian Malaysia selama ini, bertatih dan berjalan jatuh untuk mengecap nikmat kejayaan diiringi sebuah takdir yang penuh cabaran. Jika disisir sejarahnya, semacam satu keajaiban diawal usia setahun jagung meraih kemerdekaan, hakikat yang tersebut tadi ditambah berat pula dengan penerimaan sistem dan falsafah pentadbiran negara berasaskan Demokrasi Berparlimen, Raja Berperlembagaan serta Persekutuan, telah diterima amal secara tuntas oleh kita begitu awal ketika mana proses pembudayaan masih lagi tidak matang.

6. Jelas sekali, sebelum merdeka, warga tiga belas buah negeri yang bersatu membentuk Malaysia tidak pernah berpeluang untuk memilih kerajaan yang akan memerintah sekalipun corak pentadbirannya. Kewujudan mereka hanyalah sebagai rakyat negeri-negeri naungan atau tanah jajahan yang diberi keistimewaan politik terhad mengikut budi bicara kuasa pemerintah. Pastinya, ini, bukanlah hak politik tulen yang terbit daripada kewarganegaraan sebuah negara merdeka serta berdaulat.

7. Menyingkap fakta, sebelum merdeka, pemilihan politik pertama yang berlangsung di mana rakyat telah diberi peluang secara terhad untuk memilih wakil mereka adalah semasa pemilihan beberapa Majlis Perbandaran pada tahun 1952 dan seterusnya pemilihan sebahagian Anggota Majlis Perundangan Persekutuan pada tahun 1955. Sebaliknya, hanya tahun-tahun selepas merdeka bermula 1959, rakyat mula diberi hak dan tanggungjawab sepenuhnya untuk memilih semua ahli Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri sebagai hak budi bicara mutlak dalam menentukan parti manakah bagi membentuk kerajaan.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

8. Sememangnya kita perlu bersyukur kerana dari masa hingga masa, walau apapun rintangan menjelma, sama ada bersifat dalaman mahupun luaran yang telah mengancam demokrasi dan kebebasan individu seperti pemberontakan komunis, konfrontasi menentang penubuhan Malaysia, rusuhan kaum, kemelesetan ekonomi, ekstrimisme agama mahupun cauvinisme perkauman, Alhamdulillah, setiap satunya telah berjaya ditangani dan dihadapi menggunakan kerangka tindakan berhemah, demokratik berasaskan prinsip keluhuran perlembagaan serta kedaulatan undang-undang.

9. Barang harus diingat jua, sepanjang tempoh tersebut tidak pernah terlintas di benak pihak kerajaan walau sedetikpun untuk menukar sistem Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan sedia ada dengan sebarang sistem anti-demokratik, waima betapa getir cabaran yang dihadapi. Seperti terakam pada susur galur negara, disebabkan tragedi 13 Mei, Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong bertindak atas nasihat YAB Perdana Menteri ketika itu menurut peruntukan Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan, telah mengisytiharkan darurat.

10. Salah satu kesan pengisytiharan darurat 1969 tersebut adalah proses pilihanraya yang belum selesai di Sabah dan Sarawak telah digantung. Peristiwa selanjutnya yang berlaku adalah pemilihan Dewan Rakyat telah disempurnakan dalam tempoh lebih kurang dua puluh bulan kemudian dan sistem Demokrasi Berparlimen dipulih kembali apabila keamanan negara telah stabil seperti sediakala.

11. Kendatipun begitu, Allahyarham Tun Abdul Razak selaku Timbalan Perdana Menteri pada masa tersebut merangkap Menteri Pertahanan yang telah diamanahkan mengetuai Majlis Gerakan Negara atau MAGERAN, dengan memiliki kuasa mutlak eksekutif dan perundangan, tidak pernah menyimpan hasrat untuk mengekalkan kuasa-kuasa tersebut lebih lama daripada apa yang perlu.

 12. Sudah terang lagi bersuluh, Allahyarham Tun bersama rakan-rakan ketika itu amat menyedari bahawa kuasa luar biasa tanpa sempadan yang tergenggam di tangan mereka tersebut tidak boleh sekali-kali dijadikan suatu kelaziman demi masa depan negara tercinta. Sebaliknya, mereka faham kuasa total itu sekadar suatu amanah untuk mengekang dan mengawal tragedi serta kegoncangan yang berlaku.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

13. Sebetulnya lagi, sebagai sebuah negara demokrasi berparlimen, kuasa untuk menentukan parti politik mana yang akan membentuk kerajaan sama ada di peringkat Persekutuan mahupun di peringkat negeri terletak secara mutlak tanpa kekecualian di tangan rakyat. Setelah lebih lima dekad kemerdekaan negara dan hampir lima dasawarsa pembentukan Malaysia, kita dapati bahawa, pengalaman, kematangan serta kebijaksanaan rakyat negara ini dalam memilih kerajaan demi menentukan halatuju masa depan yang mereka dambakan tidak boleh dinafikan oleh sesiapapun jua.

14. Bahkan, saya sering mengutarakan bahawa era kerajaan mengetahui segala-galanya dan memiliki monopoli terhadap kebijaksanaan sudah melewati tempohnya. Revolusi dalam bidang teknologi maklumat, kemajuan komunikasi dan kecanggihan pengangkutan telah membuka persaingan serta perbandingan secara meluas lagi dinamik dalam pasaran idea.

15. Kontemporari ini, taraf serta akses rakyat kepada semua peringkat pendidikan semakin meluas seiring dengan korpus pengetahuan yang dimiliki. Disamping itu, pertumbuhan ekonomi yang mapan, pengurangan kadar kemiskinan dan inisiatif kejuruteraan sosial serta keberkesanannya, telah berjaya meningkatkan taraf hidup serta mewujudkan kelas menengah yang besar. Mutakhir pula, keutamaan kehendak dan keperluan rakyat Malaysia telah mengalami perubahan yang besar berbanding empat atau lima dekad yang lalu.

16. Melangkah lebih jauh, mentadbir negara yang terzahir dari saat kemerdekaan dikudratkan oleh kehendak rakyat, kerajaan kini akan terus komited menjunjung sistem Demokrasi Berparlimen, Raja Berperlembagaan, kedaulatan undang-undang, falsafah persekutuan serta prinsip imbang dan periksa di antara ketiga-tiga cabang kerajaan.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,
17. Sebagai yang ramai maklum bahawa, kecuali darurat akibat konfrontasi tahun 1964, yang telah dibatalkan secara tersirat, kesemua proklamasi darurat lain yang telah diisytiharkan sebelum ini, masih dianggap berkuatkuasa sehingga hari ini. Justeru, menginsafi bahawa realiti negara Malaysia telah berubah, merasai denyut nadi, resah gelisah dan aspirasi rakyat yang mahukan Malaysia menjadi lebih terbuka lagi dinamik demokrasinya, di mana, pendapat, idea dan kebimbangan massa lebih diberi perhatian, agar dapatlah kita berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan sistem demokrasi lain di dunia yang berasaskan falsafah universal dari rakyat, oleh rakyat dan untuk rakyat, maka, kerajaan kini, di bawah Fasal 3 Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan, akan membentangkan kepada kedua-dua Majlis Parlimen dengan usul agar ketiga-tiga proklamasi darurat yang telah diisytihar dulu, supaya ditamatkan kuatkuasanya. Pada hemahnya, sudah tiba waktu rakyat Malaysia menuju masa depan dengan paradigma seterusnya yang berasaskan harapan baru dan bukannya terbelenggu oleh nostalgia kekangan sejarah lampau.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

18. Dalam menyusun atur peradaban bernegara bagi menghadapi keadaan luarbiasa yang mengancam keselamatan tanahair dan kesejahteraan rakyat, tidak dapat tidak, menuntut kepada langkah-langkah khas yang kadangkala, bersifat di luar norma demokratik. Umpamanya, tindakan tahanan pencegahan. Sesungguhnya, kebijaksanaan menangani keganasan memerlukan kita mencegah perlakuan itu, sebelum kehilangan nyawa mereka yang tidak berdosa, harta benda atau menatijahkan apa-apa kecederaan. Ini merupakan satu kebenaran yang bersifat global dan diterima ramai.

19. Dari perspektif undang-undang Islam pula, ia terangkum jelas dalam Maqasid Syariah yang berobjektif melindungi lima perkara utama yakni; pertama: agama, kedua: nyawa, ketiga: akal, keempat: keturunan dan maruah serta kelima: harta benda. Bahkan prinsip Usul Fiqah banyak membicarakan tentang perlunya disekat lebih awal sesuatu kemungkaran itu, sebelum ia berlaku. Manakala satu prinsip menyatakan bahawa, keputusan pemerintah adalah satu amanah yang perlu dibuat bagi pihak yang diperintah atas kepentingan maslahah ramai.

20. Ini bukanlah ehwal yang pelik, tidak lazim atau asing. Terbukti, negara-negara demokrasi yang maju seperti Amerika Syarikat dan United Kingdom juga telah menggubal rangka perundangan khas bagi menangani ancaman pengganas pasca tragedi 11 September.

21. Pucuk pangkalnya, perseimbangan serta perimbangan yang harus ada bagi sebuah demokrasi moden adalah, diantara keselamatan nasional dan kebebasan individu. Itulah tugas dan tanggungjawab sebuah kerajaan yang matlamat tertingginya, menjunjung kebajikan serta kesejahteraan rakyat untuk mencari keseimbangan yang betul ini.

22. Misalnya, kebebasan bersuara yang dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan tidak sesekali bermaksud sebagai kewenangan hak kepada mana-mana pihak untuk membuat fitnah dan menghasut api kebencian. Sebagai contoh mudah yang lain, kerajaan turut bertanggungjawab untuk menghalang jeritan palsu tentang bom dalam sebuah stadium yang penuh sesak. Ini kerana, kebebasan luar kawal sebegitu, akan hanya menimbulkan panik yang boleh membawa kepada kecederaan dan kehilangan nyawa.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

23. Sepertimana yang saya janjikan dalam ucapan sulung saya semasa mula-mula mengambil alih jawatan Perdana Menteri pada 3 April 2009, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (yakni ISA) akan dikaji secara komprehensif. Sehubungan dengan itu, suka saya mengumumkan pada malam yang bersejarah ini, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (yakni ISA) akan dimansuhkan terus.

24. Untuk mencegah perbuatan subversif, keganasan terancang dan perbuatan jenayah bagi memelihara ketenteraman dan keselamatan awam, dua undang-undang baru yang sesuai akan digubal di bawah semangat serta payung Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan. Pokoknya, akta-akta ini nanti bermatlamat untuk memelihara keamanan, kesejahteraan, kesentosaan serta kerukunan hidup rakyat dan negara.

25. Di atas segalanya, Kerajaan akan tetap memastikan hak asasi mereka yang terbabit terpelihara. Apa-apa undang-undang yang diperbuat akan mengambil kira hak dan kebebasan asasi berlandaskan Perlembagaan Persekutuan. Undang-undang baru ini akan memperuntukkan tempoh tahanan oleh polis yang secara substansialnya lebih pendek daripada apa yang ada sekarang dan apa-apa tahanan lanjut hanya boleh dibuat dengan perintah mahkamah kecuali undang-undang berkaitan keganasan, masih dikekalkan bawah kuasa Menteri.

26. Di sudut lain, kerajaan juga memberi komitmen bahawa mana-mana individu tidak akan ditahan semata-mata hanya kerana ideologi politik. Umumnya pula, kuasa untuk melanjutkan penahanan akan beralih daripada badan eksekutif kepada badan kehakiman kecualilah undang-undang berkaitan keganasan itu tadi.

27. Dalam konteks ini juga, selain memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960, Kerajaan juga akan memansuhkan Akta Buang Negeri 1959 di samping mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa. Sehubungan dengan itu lagi, kita tidak akan teragak-agak untuk meminda atau memansuhkan undang-undang yang tidak lagi relevan.

28. Kajian semula komprehensif ini akan melibatkan Akta Kediaman Terhad 1933 dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 di mana prinsip pembaharuan tahunan akan dihapuskan dan digantikan dengan pengeluaran lesen sehingga dibatalkan. Kerajaan juga akan mengkaji semula seksyen 27 Akta Polis 1967 dengan mengambil kira peruntukan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan tentang kebebasan berhimpun dengan prinsip menentang sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan. Namun, kebenaran berhimpun diberi selaras dengan kaedah-kaedah yang akan ditetapkan kelak disamping mengambilkira norma-norma di peringkat antarabangsa.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

29. Sebagai sebuah negara, Malaysia dan seluruh warganya kini berada di persimpangan jalan. Pilihan yang kita putuskan hari ini akan menentukan nasib serta mencorakkan rupabentuk Malaysia pada masa hadapan, tanah air yang akan kita wariskan kepada anak-anak kita dan generasi mendatang. Persoalannya, mampukah kita melampaui dan mencabar wasangka lazim bahawa rakyat Malaysia daripada latarbelakang yang majmuk, status sosioekonomi berbeza dan fahaman politik pelbagai, secara iradat manusiawinya, tiba kepada konsensus untuk tidak tunduk menyerah kepada sekam kebencian dan kecurigaan yang pastinya mengheret kita ke lembah kehinaan. Sebaliknya, ayuhlah kita bersama mendaya sebuah masa depan yang sarat dengan harapan dan kemuliaan.

30. Yakinlah bahawa, ia satu kekuatan bukan satu kelemahan untuk kita meletakkan kepercayaan kepada kebijaksanaan rakyat Malaysia membuat pilihan dalam mencorakkan hala tuju masa depan mereka sendiri. Jika kita menganggap ia satu kesilapan maka, apakah maknanya pencapaian kita hari ini, apakah gunanya kita merancang pembangunan negara degan begitu tersusun semenjak merdeka, apakah gunanya kita membelanjakan sebahagian besar khazanah negara setiap tahun untuk memberikan akses pendidikan berkualiti kepada semua rakyat, membebaskan warga daripada cengkaman kemiskinan, membina infrastruktur fizikal serta teknologi komunikasi maklumat yang berkelas dunia?

31. Jawapannya sangat jelas yakni, langkah-langkah yang saya umumkan sebentar tadi tidak lain tidak bukan adalah inisiatif awal transformasi politik secara tertib lagi berhemah. Ia berdiri sebagai pelengkap amat penting serta perlu kepada insiatif-inisiatif transformasi bidang ekonomi dan penyampaian awam yang pihak kerajaan telah rangka dan laksanakan semenjak lebih dua tahun kebelakangan dalam usaha menuju sebuah negara moden dan progresif.

32. Pastinya, masa bukan terlalu awal mahupun terlalu lewat, akan tetapi inilah kala paling sesuai serta waktu paling tepat untuk perhitungan-perhitungan besar sedemikian diambil dan dilancarkan. Kita maklum, walaupun bagi pendapat sesetengah pihak ia penuh berisiko, kita akan melakukannya demi survival, setelah lebih lima puluh tahun negara merdeka, dan hampir lima dekad Malaysia terbentuk. Lantaran kita di ambang pedati yang sedang berpacu deras untuk sampai ke destinasi sebagai sebuah negara maju sepenuhnya.

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

33. Akhir kalam, saya ingin tegaskan bahawa tanpa syak dan tanpa ragu-ragu lagi, Malaysia yang kita impikan bersama dan sedang kita cipta ini adalah Malaysia yang mengamalkan demokrasi berfungsi dan inklusif di mana keamanan dan ketenteraman awam dipelihara selaras dengan roh ketertinggian Perlembagaan, kedaulatan undang-undang, penghormatan kepada hak asasi manusia dan hak-hak individu.

Demi Malaysia, bertawakallah semua dan kepada Tuhan kita berserah.
Wabillahitaufik Walhidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. Terima kasih.

Share this article :

+ comments + 9 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 12, 2013 at 5:20 AM

Sekarang ini sudah ramai orang awam yang terbunuh. Jika sebelum ini pembunuhan berleluasa kerana penembak curi atau penembak upahan, kini lebih dasyat lagi orang awam yang tidak berdosa terbunuh kerana letupan bom. Seolah-olah Malaysia ni dah jadi sebijik macam kat Selatan Thai. Bom disasarkan kepada orang awam.

Apabila ISA dan Ordinan Darurat (EO) dimansuhkan, PDRM seolah-olah kehilangan kuku dan taring. Kita hilang kuasa untuk mengawal dan mencegah. Jika kita menahan suspek sekalipun, kita terpaksa melepaskannya semula kerana undang-undang yang ada sekarang tidak membenarkannya. Jika kita tahan lebih lama, pasti akan ada peguam yang sanggup membantu. Kerajaan Malaysia akan dituduh sebagai menyalahgunakan kuasa dan melanggar akta hak asasi manusia andai mereman suspek tanpa bukti dan tanpa saksi.

ISA dan EO juga boleh diibaratkan sebagai pagar yang melindungi rumah kita selama ini. Kini, pagar-pagar itu nampaknya dicabut satu-persatu oleh PM kita yang tersayang. Bayangkan kita ada sebuah rumah yang kukuh dan cantik, tapi tiada pagar. Nanti tak pasal-pasal, anjing sebelah rumah boleh keluar masuk sesukahati kat halaman atau sempadan rumah kita. Anjing bukan reti bahasa pun. Hari ni kita halau, esok dia datang balik pasal kita dah takde pagar.

Aku pun tak tau apa dah jadi dengan Malaysiaku yang tersayang ni. Hari demi hari, sudah semakin tak selamat. Pembunuhan secara terbuka akan terus berlaku dan mungkin sanak-saudara kita pun akan menjadi sasaran seterusnya. Undang-undang pencegahan mesti dikembalikan segera sebelum malapetaka buruk berlaku.

....................
Reply To This Comment ...................
Hasnul Rahman
August 12, 2013 at 5:57 AM

Assalammualaikum wmt,
Masalah ini ibarat 'nasi dah jadi bubur'.
Justeru jangan cari siapa untuk dikambing hitamkan.
Soal kerana nasihat penasihat atau tidak, tak timbul. Hanya DS Najib sendiri yg tahu dari mana dia dapat ilham untuk bertindak sedemikian.
Ibaratnya, setelah kita terjatuh dari basikal, janganlah salahkan basikal. Yg salah ialah si penonggang basikal itu sendiri sebab dia yg kayuh dan dia juga yg kemudikan handle basikal itu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 12, 2013 at 8:39 AM

DIN AKU TAK SANGGUP MEMBACA PERUTUSAN AH JIB GONG YANG PENUH BERSEMANGAT ITU ...

AKU SEDIH ...
BEGITU BERSEMANGAT DIA MENGHAPUSKAN ISA DAN ORDINAN DARURAT ...
SEPATUTNYA BERSEMANGATLAH DIA MEMUJA-MUJI HASIL USAHA DIA MENGHAPUSKAN ISA DAN ORDINAN DARURAT ITU ...
SEPATUTNYA DIPUJA-PUJILAH PENJENAYAH YANG SEMAKIN BERANI MENERIMA DAN MELAKSANAKAN PERUBAHAN YANG DIA AMAT HARAPKAN ...

SEPATUTNYA SETIAP KALI KES PEMBUNUHAN BERSENJATAPI BERLAKU ... DIA AKAN MEMBERI UCAPAN YANG PENUH BERSEMANGAT BAHAWA DIA AMAT BERBANGGA DENGAN PENCAPAIAN DI ATAS USAHA YANG TELAH DIA LAKUKAN ...

SEPATUTNYA AH JIB GONG MEMPERKASAKAN PDRM SEBELUM MENGHAPUSKAN KEDUA-DUA AKTA TERSEBUT ...
DIPERBANYAKAN PERJAWATAN ... ANGGOTA DAN PEGAWAI HENDAKLAH DITAMBAH SESUAI DENGAN CADANGAN DAN STANDARD YANG DITETAPKA OLEH INTERPOL ...

KERANA SEBENARNYA ... DENGAN PERJAWATAN DAN KEANGGOTAAN YANG KURANG ...
KEDUA-DUA AKTA INILAH YANG MEMBANTU TUGAS PDRM MENJADI LEBIH MUDAH ...

TETAPI APA YANG AKU LIHAT USAHA AH JIB GONG IALAH MENYULITKAN KERJA PDRM DAN TIDAK MELIHAT SEGALA KEKURANGAN YANG ADA DI DALAM PDRM ...

KEKURANGAN UTAMA IALAH PERJAWATAN KURANG DAN KEANGGOTAAN TIDAK CUKUP ...
BELUM LAGI BAB LOGISTIK ... YANG MANA ADA IBU PEJABAT POLIS KONTIJEN YANG MENYELIA SEMUA DAERAH BERKONGSI DENGAN PEJABAT POLIS DAERAH ... IANYA BERLAKU DI NEGERI ENGKAU DIN ...
TERENGGANU
DAN TIDAK CUKUP DENGAN KEKURANGAN ITU DIN ... CUBA ENGKAU LAWAT IBU PEJABAT POLIS DAERAH KUALA TERENGGANU DAN IBU PEJABAT POLIS KONTIJEN TERENGANU ... BETAPA DAIFNYA KEDUA-DUA PEJABAT TERSEBUT ... AKU RASA SEPERTI PEJABAT POLIS DI NEGARA DUNIA KETIGA ...

AH JIB GONG MEMANG GONG ...
SEBAB ITU CINA BERI NAMANYA SEBAGAI AH JIB GO(R - CINA TAK SEBUT R)
DAN BAGI TUGAS KAT DIA MEMALU GONG SEMPENA HARI RAYA CINA ...
KERANA CINA TAHU AH JIB GO ADALAH SEORANG YANG GONG ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 12, 2013 at 10:28 AM

Din,
kalau dah penasihat tu tongong/bahlol/bongok/bengong,.....yg mendengar dan mengikut nasihat tu pulak kita nak gelarkan apa ya?????

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 12, 2013 at 10:38 AM

penasihat hanya menasihat.... kuasa sebenar di tangan PM... maka yg kene tanggung akibat ialah PM sendiri

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 12, 2013 at 11:26 AM

Ah chib gor the cinabeng asslicker must go. U have failed big time. U r a disgrace to the nation. F**k off now

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 12, 2013 at 12:28 PM

"Era kerajaan mengetahui segala-galanya dan memiliki monopoli terhadap kebijaksanaan sudah melewati tempohnya"; yang berubah adalah:

"Era punasihat mengetahui segala-galanya dan memiliki monopoli terhadap kebijaksanaan sedang berjalan dan melewati kewarasan rakyat".

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 12, 2013 at 7:14 PM

@AnonymousAawal2 dah mengaku lebih bodoh dari rakyat? Itulah menunjukkan PM kita bersifat rendah diri seperti kebanyakan graduan U, belum apa2 dah mengaku bodoh.....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 13, 2013 at 10:45 PM

salam,

zaman pak lah dan ah jib gor memerintah, tindakan yg dilakukan ialah menghapuskan dahulu yang ada. ganti kemudian cerita. cakap dahulu, buat tak tahu bila. apa yg penting cakap dulu. hapus dahulu bukti ketegasan. ganti nak kena bodek dahulu pasal tak cukup undi dua pertiga. macam mana nak gubal undang-undang. kalu tak takut kpd Allah, memang dah carut abis kat mereka berdua ni. memang terbukti, pm kita ramai. yang bercakap macam selebriti sorang, ah jib gor aje. tapi yg buat keputusan ramai punaisihat. boleh nafikan, tapi perbuatan dan keadaan jelas kelihatan, tak banyak berada di pejabat pasal dok asyik membodek, membeli jiwa setiap masa. bila masa baca surat pun tak tau.asyik layan fb dan twit. ramai fan daripada juburi.

Post a Comment