........... Nazri - Kulit Saya Tebal, Saya Tak Kisah Apa Orang Nak Kata ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Nazri - Kulit Saya Tebal, Saya Tak Kisah Apa Orang Nak Kata !

Sunday, August 25, 201310comments


Seronoknya baca luahan hati Menteri MOTAC Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz yang telah diberi peluang khas untuk membela diri (?) oleh TheStar ekoran kontroversi Nepotisma yang melibatkan anaknya. Perasan habis orang MOTAC kita ni ! Jom kita layan ego beliau ( terjemahan saya ) -

Soalan mengenai pelbagai kontroversi yang dikaitkan dengan anaknya Nedim -

Anak saya bukan aktif berpolitik pun, diorang sebenarnya berbulu ngan saya.


( Betul tu, kalau Nedim anak orang Melayu biasa, takde siapa pun akan kisah dengan gelagat beliau. Dan Nedim juga tidak akan mampu nak buat semua tuh sebab takkan mampu dan takde pengaruh nama ayah. He's NOBODY. Dia cuma seorang anak Melayu yang telah memalukan nama bangsanya sendiri )

Sebab saya ahli politik Melayu yang un-ortodoks. ( maksud unortodoks - bukan konservatif, berfikiran terbuka dan tidak terikat pada pegangan resmi, tidak kolot ..... atau dalam bahasa biasa kita, LIBERALlah kononnya ). Kulit saya tebal ( muka tembok ? ) Saya tak kisah apa orang nak kata.

Pegangan saya - ' Saya mungkin tidak setuju dengan apa kata anda tapi saya akan pertahankan hak anda untuk menyuarakannya '  .... tapi jangan marah pula kalau saya juga menggunakan hak saya untuk menjawab.

Banyaklah Nazri punya respek pada hak orang lain untuk bersuara ! Bila orang kritik perlantikan anaknya sebagai pegawai khas yang disenaraikan di MOTAC dan kaitkan dengan isu Nepotisma, apa reaksi Nazri -

"Ia kementerian saya, saya boleh letak nama sesiapa sahaja. Dia anak saya dan saya gembira kerana lantik dia sebagai pegawai khas saya.... Saya yang bayar gajinya bukan kerajaan"

Bila orang komen pula kenyataan sombongnya itu dan cabar beliau bertanding MT, bagaimana Nazri tunjukkan respeknya pada hak untuk bersuara ?

Mereka ini berotak tahi lembu ! Mereka dengki, tak boleh tengok orang lain senang !



' Saya mungkin tidak setuju dengan apa kata anda tapi saya akan pertahankan hak anda untuk menyuarakannya '  -



Isu Nepotisma ?

Saya transparen, saya letak namanya di kementerian saya supaya orang tahu. Jika saya mahu sorokkan dan namanya tidak tersenarai dimana2, barulah anda boleh syak sesuatu.

Semakan di MOTAC jam 3:30 petang tadi menunjukkan nama Pegawai Khas Wakil Parlimen Padang Rengas tercongok kat situ - 


Out of place ?  - IKUT SUKA AKU LAH !


Nazri says it as it is


Tourism and Culture Minister Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz recently drew flak for appointing his son Nedim as one of his special officers, leading to allegations of nepotism. Speaking to The Star about the controversy, the outspoken Umno politician stood his ground against his critics.


Your son has attracted attention in the past, and before this issue there were allegations that he was linked to a wealthy businessman. How is he taking all this?

My son is just a normal Umno member. He is not an active politician. It is not my son these people are really upset with, it’s me.


> Why?

Because I am an unorthodox Malay politician. One possible reason why I am different is that, unlike many of us Malaysians who are thin-skinned, I am thick-skinned. What people say about me does not bother me. Sometimes it is the reason why people are upset with me. For example, I have the fullest respect for freedom of expression. I fully subscribe to Voltaire, who said “I may not agree with what you say but I will defend your right to say it.” However, if you want to respect freedom of expression, then don’t get angry when I exercise my right of reply. They are hard on me, no problem. But when I respond to them in equal measure, they take it personally and get very angry.


> Your critics say it is inappropriate to have your son working in your office as it smacks of nepotism. What’s your response?

I am being transparent. I put his name on my ministry website so people can know about it. If I wanted to conceal things and it turns out his name is not listed anywhere, then yes, you can say something is wrong.


> Why is your son working for you and what does he do?

My son has been a volunteer in all my general election campaigns since 1999, when he was 16 years old. Some of the Umno Youth members are shy to approach me, but would seek out my son if they need my help. He serves as a “bridge” between youths in my constituency and me. When I was appointed deputy minister and later minister, youths elsewhere also became interested in seeking my help. I can’t tell them I can only help them if they are from my constituency, so that’s why I appointed him. As my special officer, he is in charge of helping me reach out to young people.


> He is paid from your pocket and does not draw a government salary?

Yes. As a minister you can appoint anyone as a special officer but you will be the one paying the salary. Anyone can check whether he is on the government’s payroll or on mine. The officially gazetted officers assigned to a minister are senior private secretary, private secretary, press secretary, special officer in charge of parliament affairs and special officer in charge of NKRA. The gazetted officers have clearly defined jobs but there are other things that need to be done, that’s why I appointed my son as a special officer to reach out to youths.


> Your son does not use government facilities when carrying out his duties?

Some people think that he must surely be using government facilities, but for what he’s helping me with, he doesn’t even operate from an office. He meets up with them at coffee outlets and uses his own mobile phone.


> There are now calls by your critics that you should contest for a supreme council position (Nazri is currently an appointed member of the council, which is Umno’s top decision-making body) in order to affirm your political legitimacy. Will you run?

What for? I have not been contesting a supreme council position post for the past 10 years. Why do I want to come back now? These people say that if I want to retain my ministerial position, I must contest. Firstly, they are not the Prime Minister. Secondly, Cabinet appointments are not made based on whether or not you are an elected supreme council member. I first contested for the supreme council in 1990 when I was 36 years old and I won despite being a nobody. To me, after 2008 what’s important is you win the general election, not who gets what party position. I have no ambition to go higher and I am happy as I am.

After 35 years in politics, how can I still be thin-skinned? I’ve gone through my share of facing the press, being criticised. You cannot please everybody. At the end of the day, as a minister you have to make decisions regardless of what people say about you. Don’t dilly-dally. Say it as it is.

                                      **********************************

Satu lagi artikel The Star mengenai Nazri ( ada dua artikel Nazri hari ini di The Star ! ) ada diterjemahkan oleh mStar -

Nazri akan terus kekal sebagai Nazri

- "Jika saya telah melakukan sesuatu yang salah, saya akan memohon maaf tetapi jika saya tahu pendirian saya adalah pendirian yang berprinsip, saya akan pertahankannya, tidak kira apa yang orang katakan tentang saya," kata Nazri.

"Saya mempunyai beberapa tanggungjawab - ahli politik, pekerja sosial, peguam. Tetapi peguam adalah yang pertama, di atas segala-galanya, malah di atas parti politik saya.

"Menegakkan undang-undang adalah perkara paling penting bagi saya dan itulah sebabnya saya lantang bersuara, walaupun ia bertentangan dengan perjuangan parti saya," katanya ketika ditanya mengenai pendapat orang lain mengenai beliau


- "Saya dari Kolej Melayu Kuala Kangsar dan saya adalah seorang pemimpin di kalangan sekumpulan rakan-rakan. Sahabat lama saya Datuk Naim Mohamad pernah panggil saya ketua (Cip) dan entah bagaimana, nama itu melekat. "Bagi saya, apabila seseorang memanggil saya ketua (Cip), ia membuatkan orang itu rasa lebih dekat dengan saya," katanya.

"Pandangan saya adalah bebas kerana saya percaya apa yang betul adalah betul dan apa yang salah adalah salah, jadi saya sentiasa akan memberitahu semua seperti ini," katanya.

Share this article :

+ comments + 10 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 25, 2013 at 8:03 PM

Cip, anda bukan sekadar tak layak jadi pemimpin umno. Jadi ahli umno pun belum tentu layak. Cip, sila tinggalkan umno jika anda masih lagi nak mengikut gaya pemikiran liberal. Umno bersifat ortodoks bukan sebab nak mengongkong atau menyempitkan pemikiran melayu tetapi sebab nak mempertahankan hak melayu. Keterbukaan itu mesti ada batas dan hadnya kerana kita adalah orang melayu yang beragama Islam. Kalau ikut pemikiran liberal, setiap warganegara mesti dilayan sama rata tanpa mengira kaum. Walhal orang melayu masih perlu dibela dan diberi keutamaan dari semua segi kerana melayu masih lagi ketinggalan dan terpinggir.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 25, 2013 at 8:49 PM

Setuju dgn Anon 8.03. Dari dulu dia sombong sampai sekarang masih sombong. Meluat tgk gelagat Melayu yg berlagak mcm dia ni.

....................
Reply To This Comment ...................
August 25, 2013 at 9:10 PM

Biarkan lah..... orang biasa macam kita bagai anjing menyalak bukit je... Jenis ahli Umno Bangsawan lain tidak kisah pun.... Beliau ada kuasa. Biar saja lah...

Pemilihan Umno makin hampir. Pilih lah calon-calon yang boleh mendengar, bertindak dan melaksanakan visi dan harapan generasi sekarang dan akan datang.

Kebathilan TIDAK boleh mengatasi kebenaran ! Ini janji Allah SWT. Apa takut ?

Lihatlah depan mata. DSAI dan lain-lain tokoh Melayu dengan keangkuhan nya...... Penat badan siang malam. Hasil nya, hanya Allah yang menentukan.

Berserah saja? Tidak perlu kalut lagi.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 25, 2013 at 10:18 PM

Para pengampu-pengampu yang rapat macam jimmy ke boy ke...tak nak cuit sikit ke Cip tu...nape takut tak dapat order cerut mahal dengan ginseng 1000 tahun nanti?

....................
Reply To This Comment ...................
Meor Usa
August 25, 2013 at 11:04 PM

Idol yang kita tolak.
Nazri a.h, you place yourself in public places.If you want to be Donald Trump shit faces in spirit...do it on your own time.I can smell your shit by the east river.Jersey shores look good compare to you..Shit faces.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2013 at 12:39 AM

Punya sombong dan angkuh langsung tak ingat harapan orang parlimen Padang Rengas yang naikkan dia.

....................
Reply To This Comment ...................
August 26, 2013 at 1:27 AM

Mamat ni memang ramai yang dah lama berbulu .... TAPI heran kenapa Najib masih kekalkan ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2013 at 6:49 AM

Agaknya najib kekalkan si berok maarip ni kerana lidahnya sundalannya itu???
...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2013 at 8:27 AM

@dinturtleagaknya sebab sama spesis macam dia kot?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 12:23 PM

Tak payah sokong la umno klu menterinya otak dan perangai mcm taik ni.pi mampoihla

Post a Comment