........... Proses PenCINAan Pulau Pinang Secara Halus Sedang Dijalankan | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Proses PenCINAan Pulau Pinang Secara Halus Sedang Dijalankan

Tuesday, August 27, 201315comments


KOSMO hari ini menjadikan artikel Bernama berkaitan isu Kepelbagaian Bahasa di Papan Tanda Jalan Pulau Pinang sebagai artikel utama. Kepelbagaian bahasa yang dimaksudkan tidak lebih hanyalah penambahan tulisan cina. 

Alasan utama yang diberikan pula adalah kerana pelancongan.

Tinjauan yang dilakukan oleh Bernama mendapati pelancong tidak pernah kisah pun akan soal bahasa yang digunakan pada papan tanda malah ada yang tidak perasan pun kewujudan pelbagai bahasa yang terdapat pada papantanda di Pulau Pinang.

Tambah memalukan bila ada pelancong luar pula yang mengajar rakyat Malaysia supaya berbangga dengan jatidiri bangsa Malaysia melalui Bahasa Kebangsaan kita.

"Kita harus bangga dengan budaya dan bahasa kita. Bahasa Melayu ini unik. Saya dan isteri juga belajar bertutur bahasa Melayu sebelum datang ke Malaysia," kata Werner Kohler, 45. - KLiK.

Mungkin ada yang akan tuduh saya sebagai Rasis, tapi secara peribadi saya lihat semua ini sebagai satu cara halus kerajaan Dap mahu MENCINAKAN PULAU PINANG.

Jika benar alasan pelancongan, kenapa hanya bahasa cina saja yang dipilih ? Apakah pelancong dari negara lain selain China tidak datang melawat Pulau Pinang ?

Selama ini pun, pernahkah Dap berusaha membantu usaha kerajaan memartabatkan Bahasa Kebangsaan ? Perhatikan saiz tulisan dalam bahasa cina itu, tidakkah lebih besar atau paling tidak pun, sama saiznya dengan tulisan rumi.

Bagaimana pula dengan papan2 iklan atau billboard, saya pasti banyak yang dalam bahasa cina berbanding Bahasa Kebangsaan. Secara perlahan tanpa kita sedari bahasa cina sudah mula menyaingi peranan Bahasa Kebangsaan.

Saya tidak akan hairan tatkala kerajaan Dap sudah berjaya memindahkan orang Melayu keluar dari bahagian pulau Pulau Pinang ( secara licik dengan menaikkan harga rumah melangkaui kemampuan orang Melayu ), proses menCINAkan Pulau Pinang akan dilakukan dengan lebih agresif.

Baca juga artikel Utusan bulan lepas dimana dilapurkan papan tanda bertulisan jawi di Sekolah Menengah Kebangsaan Penang Free turut menjadi mangsa kefobiaan terhadap tulisan jawi. KLiK.



Jawi tak boleh tapi tulisan Cina OK
Apakah kita tidak mampu melakukan apa2 ? Perhatikan saja tansformasi yang sedang berlaku didepan mata sehingga segalanya sudah terlambat ?

Share this article :

+ comments + 15 comments

....................
Reply To This Comment ...................
August 27, 2013 at 9:25 PM

sedih...orang melayu bakal tergadai di bumi sendiri...sooner or later, tgklah.

....................
Reply To This Comment ...................
August 27, 2013 at 9:28 PM

Bro Din. Kerana gilakan kuasa PAS sanggup sokong DAPig mencapai cita2nya.

Tengoklah satu hari nanti nama jalan BM itu akan hilang dan digantikan dengan Bahasa Tongsan sahaja. Aku harap ianya tak kan berlaku semasa aku masih hidup.

....................
Reply To This Comment ...................
August 27, 2013 at 9:34 PM

@Esa AdamAnak cucu kita kelak akan mengibaratkan lawatan ke Pulau Pinang seperti melawat Hong Kong ... langsung tidak ada ciri2 Tanah Melayu

....................
Reply To This Comment ...................
antihipokrit
August 27, 2013 at 9:39 PM

Aku makin menyampah dgn cina celop sekor ni::

KUALA LUMPUR: Sempena perayaan Kuih Bulan yang akan disambut oleh masyarakat Cina pada 19 September depan, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan mengedarkan tanglung khas secara percuma untuk peminatnya menerusi laman Facebooknya 'Ah Jib Gor' mulai hari ini.

"Sempena menyambut perayaan tradisional yang bermakna ini, kami telah mereka bentuk tanglung khas dan akan mengedarkannya secara percuma," menurut kenyataan berbahasa Mandarin yang disiarkan melalui laman Facebook itu.
Setiap peminat hanya boleh mendapatkan dua Tanglung. Peminat-peminat hanya perlu mengisi butiran peribadi seperti nama penuh, alamat rumah serta e-mel pada ruangan yang disediakan di laman berkenaan.

Najib dalam kenyataan itu berkata sambutan perayaan Kuih Bulan ialah salah satu perayaan tradisional penting di kalangan masyarakat Cina.

....................
Reply To This Comment ...................
August 27, 2013 at 9:53 PM

@antihipokritsaya baru je baca di Bernama :) ingatkan nak komen esok ...hehehe

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2013 at 9:58 PM

Salam
selagi ah jib gor dan pemimpin melayu semua bertelur kecil dan menjadi pengemis undi jgn kita harap melayu akan naik la. Makin lemah ada la

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2013 at 10:37 PM

Din biar lah orang nak kata kita rasis cina dap asyik dengan cina cina cina cina cina cina diorang tak kata rasis pulak. Kita ni melayu kita pertahankan HAK kita jangan takut orang panggil rasis.

....................
Reply To This Comment ...................
Pakcu Rantau Panjang
August 27, 2013 at 11:28 PM

Yang Pakcu bimbang bila identiti Melayu dan warisan tanah milik Melayu dihakiskan secara halus melalui projek perumahan yang sengaja dinaikkan harga agar Melayu tak mampu beli maka secara sah Melayu akan terusir dari BUMI sendiri....

Maka akan tersurat dalam lipatan sejarah bahawa Melayu Pulau Pinag akan jadi nasib seperti Lebai Malang sama dalam buku Pakcu baca masa kecik-kecik dulu....maknanya kebenaran sejarah yang dibimbangkan akan tercatat nanti...... walahualam

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 12:09 AM

Mereka akan melenyapkan Islam satu demi satu dengan beberapa cara seperti :

1. Memansuhkan nama jalan atau bangunan yang menggunakan huruf jawi
2. Mengslowkan volume azan dan menghalakan loud speaker ke dalam masjid
3. Meniadakan bacaan Al-Quran sebelum subuh atas alasan mengganggu mereka nak tido
4. Mengurangkan peruntukan untuk pembinaan masjid atau surau baru
5. Menjadikan kalimah Allah sebagai hakmilik mereka
6. Mendesak supaya undang-undang baru digubal agar bapa atau ibu yang baru memeluk Agama Islam tidak dibenarkan mengislamkan anak-anak mereka yang berumur di bawah 18 tahun
7. Mendesak supaya memansuhkan subjek Tamadun Islam di universiti
8. Gadis-gadis Melayu Islam yang ingin bekerja dengan mereka diminta supaya menanggalkan tudung dan berpakaian sendat yang mendedahkan aurat
9. Pekerja-pekerja muslim dilarang mengerjakan solat
10. Pasaraya atau pusat membeli-belah akan meletakkan produk-produk IKS Melayu Muslim di ruang yang tersorok atau yang di belakang sekali sehingga menyukarkan pengguna untuk mendapatkannya
11. Penjaja-penjaja kecil Melayu Islam disekat daripada berniaga atas alasan mereka berniaga tanpa permit sedangkan pada masa yang sama pelbagai syarat dikenakan jika ingin memohon permit
12. Jika berniaga di premis-premis ekslusif, sewa bulanan akan dinaikkan sehingga ke suatu tahap yang di luar kemampuan
13. Harga hartanah dinaikkan supaya tiada seorang pun Melayu Islam yang mampu memilikinya

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 12:36 AM

Kt batu pahat johor pun dh ada.. depa buat iklan untuk jual rumah kedai.. tulisan cina punya la besar,tukisan rumi kecik je kt bawah..

....................
Reply To This Comment ...................
August 28, 2013 at 1:18 AM

@AnonymousBila dikumpul begitu, rasa 'lain' macam pulak ....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 28, 2013 at 1:36 PM

kalau pelancong arab datang melancong kat pulau pinang macam mana?papan tanda jalan kena letak letaklah bahasa arab LGE...

....................
Reply To This Comment ...................
KA
August 28, 2013 at 5:11 PM

http://agendadaily.com/Muka-Hadapan/lim-guan-eng-minta-pawagam-di-pulau-pinang-tidka-tayang-filem-tanda-putera.html

alasan mereka sebab racist n ada adengan cina kencing kt dpn rumah mb selangor. So apa bezanya filem kara king tu kan cina kencing kt orang melayu tu kan. sama je tapi boleh pulak di tayangkan kan tgk apa kata namawee tu pulak kan. xde plak racist kan

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 29, 2013 at 9:01 AM

2008 ini semua paklah n menghantu punya siallllll....ahjibgor ikut Sekali Bebal, tolol

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 29, 2013 at 5:10 PM

itulah jadinya akibat kebodohan diri kita sendiri

Post a Comment