........... KJ - Jangan Gatal Nak Ubah Kontrek Sosial ! Anda Tidak Layak Bercakap Bagi Pihak Melayu... | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

KJ - Jangan Gatal Nak Ubah Kontrek Sosial ! Anda Tidak Layak Bercakap Bagi Pihak Melayu...

Friday, August 30, 201336comments


Saya macam tak percaya baca kenyataan KJ tentang hasratnya mahu melihat mengkaji semula dan menulis semula kontrak sosial kita.

"Saya cadangkan supaya kita melihat semula kepada kontrak sosial, bukan dari segi kita nak buang apa yang ada, tetapi kita cari persefahaman yang baharu sebab kita lihat kita terlalu banyak isu, isu sensitif, isu melibatkan agama, melibatkan kaum yang menimbulkan banyak masalah," 

Niat itu baik, hajat itu bagus ....... TAPI LAYAKKAH mereka yang sekarang menjadi pemimpin ......seperti KJ, menjadi wakil bangsa Melayu untuk berbincang tentang KONTREK SOSIAL ? Apatah lagi untuk merangka semula Kontrek Sosial ! ?

'Kontrek' adalah perjanjian yang mengikat dan bila bercakap tentang Kontrek Sosial, apasaja yang bakal dipersetujui bakal mengikat bangsa Melayu dan generasi kita yang akan datang ..... dan tugas merangka perjanjian itu diserahkan kepada MELAYU LIBERAL seperti KJ atau Najib ? ? ? 

Apakah kita mahu melihat bangsa kita diLIBERALkan mengikut acuan pemimpin2 LIBERAL seperti yang ada sekarang ini ?

Maaf KJ kalau saya katakan ini - ANDA DAN MEREKA YANG SEALIRAN PANDANGAN DENGAN ANDA TIDAK LAYAK UNTUK BERCAKAP BAGI PIHAK MELAYU TENTANG ISU SEBESAR INI !

Sebelum anda memandai2 nak ubah apa-apa, UBAH DULU diri anda.

Ya, KJ ada berkata ia akan melibatkan semua pihak berkepentingan .... tapi apakah gerenti yang bangsa Melayu diwakili oleh mereka yang LAYAK ? Tidak mustahil pemimpin2 Liberal akan melantik mereka yang sama Liberal pemikiran sebagai wakil Melayu .... akhirnya apa akan jadi pada bangsa Melayu kelak ?

Dan siapa yang dikatakan sebagai pihak berkepentingan itu ? Bukankah SETIAP RAKYAT punya kepentingan dalam Kontrek Sosial ?

KJ ..... janganlah jadi Melayu APOLEGETIK ! 

Untuk apa dikaji semula Kontrek Sosial itu ? Yang bersalah kerana tidak dapat memahami roh Kontrek itu siapa ? Yang bersalah memisahkan kanak2 dari berintegrasi tu siapa ? Yang lembik dan tidak bermaya mempertahankan maruah bangsa dan memastikan bangsa lain akur pada Kontrek Sosial tu siapa ?

Kenapa Kontrek Sosial pula yang dipersalahkan ? Kenapa perlu dicari persefahaman baru melalui kontrek sosial ? 

Yang perlu diubah adalah pemimpin2 Melayu seperti KJ, Nazri, Hisham, Najib dan lain2 ... bukannya Kontrek Sosial !

Hanya kerana pemimpin2 Liberal dilihat sebagai PARIAH dalam masyarakat Melayu yang rata2 masih konservatif, maka KJ mahu ubah kontrek yang ada supaya yang LIBERAL diagungkan sementara yang konservatif dilabel sebagai Rasis ? Begitu kah ?

Banyak cara lain yang boleh dibuat dalam konteks memupuk perpaduan tanpa perlu dibuka kembali Kontrek Sosial untuk diubahsuai.

Sesungguhnya saya tidak faham kenapa orang2 Melayu dalam Umno masih mahukan orang2 seperti KJ menjadi pemimpin !

Bayangkan jika satu hari nanti KJ menjadi PM kita .......... HANCUR !

Nothing personal .... saya menulis semata-mata demi maruah dan survival bangsa Melayu !

PS -  Satu lagi saya hairan, kenapa tidak ada sesiapa pun yang komen tentang perkara ini ?


Khairy Jamaluddin Cadang Kontrak Sosial Baharu Digubal Bagi Perelokkan Negara


KUALA LUMPUR, 29 Ogos (Bernama) -- Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin mencadangkan supaya kontrak sosial baharu digubal untuk membolehkan rakyat Malaysia memperelokkan lagi negara ini.

Beliau berkata langkah tersebut juga membolehkan rakyat Malaysia membentuk semula asas kesatuan mereka dan lebih mencerminkan cabaran generasi hari ini.

"Sekarang, saya tidak menyokong pindaan perlembagaan tetapi untuk kita mengkaji semula dan menulis semula kontrak sosial kita," katanya di sini.

Beliau berkata demikian ketika menutup Forum Persatuan Suara Keamanan, Hati Nurani dan Kebolehan Menaakul (PCORE)-Institut Kepimpinan Strategik Asia (ASLI) 2013 bertajuk 'Perpaduan an Multikulturalisme: Membina Bersama Sebuah Masa Depan' di Institut Integriti di sini hari Khamis.

Mengulas lanjut mengenai cadangan itu, Khairy kemudian memberitahu pemberita bahawa semasa kontrak sosial digubal pada tahun 50-an, sudah ada persefahaman antara kaum Melayu, Cina dan India, namun persefahaman itu sudah berbeza pada masa kini.

"Saya cadangkan supaya kita melihat semula kepada kontrak sosial, bukan dari segi kita nak buang apa yang ada, tetapi kita cari persefahaman yang baharu sebab kita lihat kita terlalu banyak isu, isu sensitif, isu melibatkan agama, melibatkan kaum yang menimbulkan banyak masalah," katanya.

Beliau berkata satu majlis rundingan melibatkan semua bangsa perlu diadakan bagi membincangkan usaha untuk memperbaharui semangat kontrak sosial tersebut.

"Bukan saya katakan lupakan yang lama, tetapi kita perlu ada satu komitmen baharu. Macam mana kita nak meningkatkan lagi perpaduan, macam mana kita boleh buat perubahan yang radikal pada sistem pendidikan untuk memupuk integrasi dan perpaduan," katanya.

Terma kontrak sosial sedia ada merupakan hasil daripada kompromi etnik Melayu, Cina dan India mengenai hak bersama dan masing-masing, kedudukan istimewa dan persetujuan antara Raja-raja Melayu dengan British bagi mewujudkan suatu kerajaan dengan sistem demokrasi, beraja, bersekutu serta tidak teokratik.

Semasa berucap, Khairy berkata majlis perundingan melibatkan semua pihak berkepentingan yang penting untuk membentuk asas perjanjian baharu.

"Parti politik akan dijemput tetapi mereka tidak akan menjadi tumpuan kontrak sosial, tidak seperti sebelum Merdeka. Jika majlis perundingan boleh mencapai kata sepakat mengenai pendidikan, misalnya, maka perjanjian itu akan dikemukakan kepada rakyat untuk pengesahan.

"Pungutan suara ini bagi majoriti setiap komuniti etnik yang bersetuju iaitu sesuatu yang boleh mencegah kezaliman majoriti dan menjamin kepentingan minoriti," katanya.

-- BERNAMA

Share this article :

+ comments + 36 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2013 at 9:13 PM

YE SAYA SETUJU KONTRAK SOSIAL DIUBAH
TAK PERLU ADA HAK ISTIMEWA MELAYU
TAPI DENGAN SATU SYARAT..
HAPUS ISTIMEWA MELAYU
DAN TARIK BALIK KERAKYATAN PENDATANG SEPET

HAAAA
SETUJU TAK KEKAWAN
MELAYU KERAKYATAN
CINA SEOET HANTAR BALIK CINA
EHH JGN LUPA KJ PUN HANTAR BALIK TAMIL NADU

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
August 30, 2013 at 9:20 PM

sejak akhir2 ni makin MANTAP si KJ menantu BEKAS PM ni bersuara

cuma SUARAnya semacam nak PALIT TAHI LEMBU dkt Ah Jib Gor....kalau kita semua perasanlah

ataupun mmg KJ meluahkan SUARA HATI/DENYUT NADI SEBENAR Ah Jib Gor....hohoho

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2013 at 9:37 PM

eloklah lah juga di gubal semula boleh kita tambah-tambah hak Melayu dan Islam. Contohnya tambah dalam Perlembagaan Persekutuan ( Perlembagaan juga satu kontrak sosial) definasi Melayu hendaklah di tambah sebagai seseorang yang pernah belajar di sekolah kebangsaaan sekurang-kurangnya 2 tahun . Hahahah Tak lepas KJ nanti sebagai Melayu.

Keduanya memandangkan Malaysia ialah negara ISlam mana-mana orang bukan ISlam tidaklah lagi sebagai warganegara melainkan sebagai penduduk tetap. Mereka juga hendaklah membayar jizyah sebab orang ISlam bayar zakat. Barulah adilkan? Barulah 1Malaysia. Nanti boleh Najib ambik duit jizyah ni kasik kat sekolah Cina tak lagi ambil peruntukkan kerajaan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2013 at 9:49 PM

Biasa la Bro...kalau part ni ramai melayu diam diri jerk..takut kena tangkap sebab nak cari makan dan kejar harta dunia tak tercapai so mereka lebih rela diam jerk....walau pun bangsa dan maruah serta agama tergadai...

....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2013 at 9:54 PM

Nak masuk bertanding...segala petua, segala dukun, segala Benda dia org makan...hasilnya jadilah 'mabuk' Dan lepas tu bercakap lah segala benda yg terlintas dlm kepala tak betul...kekadang wajar tak layan segala sasau Dan idea najis yg mereka bawa.

....................
Reply To This Comment ...................
August 30, 2013 at 10:06 PM

Bro Din, Kontrek sosial yang dibuat Atok2 kita dulu dipersetujui oleh semua bangsa Melayu Cina India dan Lain2.

Yang mamat berhingus ni nak ubah pulak apa hal. Kalau dia bercakap mewakili diri sendiri itu hak dia yg dah kaya raya atas status dia sebagai menantu mantan PM. Tapi jangan guna platform Pemuda UMNO satu sayap UMNO. Saya percaya bukan semua ahli pemuda setuju. Berhati-hati bila buka mulut tu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2013 at 10:06 PM

kj tu musuh dlm selimut...dia akan merosakkam kerajaan drp dlm...tgklah nnt...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2013 at 10:08 PM

senang je, kerakyatan percuma yg diberi pendatang stateless peoples tukar jadi pekerja asing, habis contract halau balik tongsan

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2013 at 10:44 PM

Wow to think mamat ni bakal candidate pm kelak...

Kalau ahli umno selepas ni masih mengundi kj...

Saya rasa x payahlah harapkan sokongan org melayu lagi.

Org cina selalu bermain dgn api. Kita aspect ni dr cauvinis tp bukan dari melayu walaupn melayu liberal sekalipn

Tp baru2 ni melayu liberal kerap sgt bermain dn api seolah lebih dr cauvinis.

Kontrak sosial adalah segala2nya buat bangsa melayu. Kerana itu nenek moyang kita pastikan wujud kontrak ini. Malah begitu ketara kepentingan kontrak ini sehingga implementasinya ada dlm perlembagaan. saya x setuju dirangka semula lwbih2 lagi kini bila cauvinis semakin besar kepala

Kita tau najb suka gunakan org lain utk melontarkan idea liberal dia. Saya suka berharap najib tdak sebodoh itu kali ni.


Najib. Kj. Kamu mmg bangsat dan pengkhianat. Barangkali darah kamu darah keturunan pwnghianat. Pantang nenek moyang aku melihat sampah mcm kamu

Melayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2013 at 10:47 PM

Saya ni kalau tengok muka kj si kitol, najib, nazri the chief, kerismudin and the gang...comfirm tukar siaran tv lain punya!!! Benci tahap gaban tehadap mereka ini......Sepatutnya merekalah yang mengangkat martabat bangsa Melayu kerana mereka pun bangsa Melayu tetapi sayang seribu kali sayang, mereka adalah 'duri dalam daging' dan 'gunting dalam lipatan'....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2013 at 10:56 PM

Yg paling layak bercakap ttg kontrak sosial ialah ibrahim ali,hassan ali dan zulkifli nordin dan semua orang melayu yg mengundi bn...mencuit hak2 melayu mesti dapatkn referendum dari rakyat melayu dahulu bukannya dihujung jari ahli politik...ada paham tak..

....................
Reply To This Comment ...................
Pe'ah
August 30, 2013 at 11:10 PM

Kan KJ nak jadi PM before 40. Sekarang dah berapa, 37? 38? Dua tiga tahun je lagi, nanti tak tercapai mana nak taruk muke? Aib bro.

Jadi apa dia buat sekarang? Libas najib habis-habisan, tersorok....terbuka. Tengok le esok, ntah-ntah dia tanding presiden.....hahaha, that'll be the day!

Talked too much, too soon!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2013 at 11:52 PM

siapa le pula ahli2 perbincangan kontrak sosial baru yg di cadangkan oleh si Kitol tu, saya jangka wakil Melayu, tentulah dia dn melayu2 yg liberal yg dahulu kerajaan telah bagi tongkat mas dan cinabeng dn india hindraf yg mmg hendak hapuskan kontrak sosial sedia ada jdi senang kelulusan boleh di perolehi sertamertakan. Saya cadang jemput semua melayu dlm perbincangan itu, kerana mereka yg terbabitt secara langsung baru adil, biar mereka kata sendiri nak tukar atau tidak tanpa parti2 apa pun mempengaruhi mereka. Apa setuju si kitol!!!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2013 at 1:53 AM

tak salah kalu nk menulis semula kontrak ni...jika perlu...mana2 kontrak tak salah utk diubah kalu semua pihak bersetuju...apa guna kalu ada kontrak yg boleh memudaratkan semua pihak...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2013 at 2:15 AM

@Anonymousyg paling tak sedap dibaca ialah bab dia kata, "bagi majoriti setiap komuniti etnik yang bersetuju iaitu sesuatu yang boleh mencegah kezaliman majoriti dan menjamin kepentingan minoriti," katanya..."

waaah.... kezaliman majoriti? Kita bagi bangsa pendatang free kewarganegaraan dan tak halau depa selepas 31 Ogos '57..!

KJ kata kita ada buat zalim pulak???

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2013 at 2:56 AM

Saya setuju kontrak sosial diberi nafas baru supaya sesuai dengan zaman. Antara terma-terma baru yang boleh dimasukkan dalam kontrak sosial 2.0 ialah :

1. Memansuhkan semua sekolah vernakular dan digantikan dengan sekolah satu aliran sahaja
2. Fasih Bahasa Melayu adalah syarat utama menjadi warganegara meskipun telah bermastautin sebelum merdeka sekalipun.
3. Meritokrasi dimansuhkan dan kouta bumi diwujudkan kembali.

....................
Reply To This Comment ...................
August 31, 2013 at 3:00 AM

@AnonymousMASALAHNYA .... anda yakin orang macam KJ atau Najib akan bawa usul2 sebegitu ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2013 at 3:13 AM

Din ni pun satu.....faham-faham ler......itu sindiran jer tau. Kita dah tau dah puak liberal pasti akan melabelkan apa jua yang menguntungkan melayu sebagai rasis.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2013 at 10:01 AM

Pemimpin yang keliru,fasal mak pak dia orang kaya, tak sedar diri, ramai melayu tertipu dgn pemimpin yg rasa hebat, pengikut pun angguk je, bila terdesak baru tunjuk wajahndan jiwa melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2013 at 10:15 AM

Kenapa UMNO tak pilih Din sbg pemimpin??Tak layak atau org ahli UMNO tak berkenan? Apa yang tak kena dgn Din?

Tidak ada guna menyalak bukit.

....................
Reply To This Comment ...................
August 31, 2013 at 12:05 PM

@AnonymousSaudara komen yang sama pada beratus2 blog, fb, tweeter dan segala macam media lain yang turut sama menyalak baik pro atau con ?

:))

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 31, 2013 at 2:32 PM

Orang lain buat hal, Melayu yang kena pinda kontrak sosial kita. Kepala hotak apa budak Oxford ni hisap tiap malam?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 1, 2013 at 4:12 AM

KJ Dilantik ah jib gor sbg menteri..mesti aab Ada janji dgn AJG ke..Sebab AAB handover to AJG utk jadi Pm dulu... kJ ini lah yg famous dgn scandal "tingkat 4" yg memulakan retaknya dominasi 2/3 BN.. Sebab itu pembangkang suka KJ ini.. Sebab itu AJG kena let go..Sebab kelemahannya menyebabkan byk lagi masalah timbul kpd umno..Singapore pun tak buang ISA mrk,,,termasukkah USA pun Ada udg2 serupa.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2014 at 10:04 PM

@Anonymous

tolonglh berikan satu pendapat yang boleh diterimapakai bang. ini adalah satu issue yang sangat kritis. ini bukan lawak dan bukan cubaan. ini betul betul.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2014 at 10:05 PM

@Otak geliga

mungkin jugak jurucakap tuan presiden.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2014 at 10:08 PM

@Anonymous

aku rasa lebih baik tak usah dibuat apa apa. saperti admin katakan, kalau diletakkan wakil Melayu yang bersemangat dan berhati perut liberal menjadi wakil Melayu apa citer? kelak akan terus disamaratakan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2014 at 10:10 PM

@Anonymous

tolonglah bro. betulkan yang biasa tuh dan biasakan yang betul.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2014 at 10:13 PM

@kluangman

masaalahnya mereka punyai ramai penjilat yang telah dileberalkan. mereka mereka ini yang akan menjahanamkan bangsa. walau pun tak layan tapi hendaklah difikirkan sesuatu tindakan yang akan dilaksanakan. perkara semacam ini tak boleh dianggap enteng.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2014 at 10:19 PM

@Esa Adam

“Jika DAP dan sesiapa yang lantang mempersoalkan keputusan-keputusan dahulu tentang hak orang Melayu, kita juga boleh mempertikaikan keputusan-keputusan dahulu yang memberi hak kepada kaum bukan Melayu.

“Kalau tidak boleh, maka ia tidak adil,” demikian tegasnya dalam ruangan kolumnis di ISMAweb baru-baru ini. - Naib Presiden 2 ISMA

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2014 at 10:21 PM

@Anonymous

individu yang membawa masuk musuh kedalam selimut itulah pengkhianat bangsa dan wajar dihapuskan. dah tau musuh, yang disimpan dalam selimut tuh nak buat apa. suruh gentel telor?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2014 at 10:24 PM

@Anonymous

jelas sangat dia nih jadi wakil mereka. mungkin dia ingat nak jadi popular tak boleh banyak musuh. tak pulak dia orang Melayu dah nak muntah tengok dia.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2014 at 10:25 PM

@Anonymous

abis yang dah duduk bertahun tahun dah beranak pinak yang dah menuntut macam macam nih macamana pula.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2014 at 10:30 PM

@Anonymous

mereka dilahirkan dengan sudu emas dibibir. mereka tak merasakan apa yang orang Melayu lainya rasa. mereka tak perlukan kontrak social sebab mereka dah ada segalanya. mereka pergunakan orang Melayu untuk mencapai cita cita mereka. jika dibiarkan Melayu akan pupus ditangan mereka. harus di ingat bebudak tingka 4 sudah pun berada didalam selimut dan sedang menggetel telo tuan presiden.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2014 at 10:32 PM

@Anonymous

ada jugak geng aku. aku nak cakap segan tapi bila kamu dah cakap ingin aku tambah sorang lagi iaitu Rosmah. maaf bang. aku harap kamu tak marah aku tambah sorang.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2014 at 10:37 PM

@Anonymous

maaflah!!!! itu semua tidak relevan lagi. hangat hangat tahi ayam. mereka semuanya berjuang untuk kepentingan peribadi/politik. dimana kah mereka sekarang nih? senyap pasal dah kena SHUT UP. aku rasa ISMA boleh dipertanggungjawabkan sekarang nih. perjuangan mereka ke arah kepentingan agama, bangsa dan negara. kalau senang lawatilah website ISMA

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 26, 2014 at 10:40 PM

@Pe'ah

masa dia bercakap dia ingatkan pak mertuanya boleh bertahan. tu sebab dia terpaka liwat pemikiran pemuda dan orang nombor satu. kalau terlambat sikit pun tak apa asalkan hajat termakbul. kalau tak dapat jugak kenalah dia mengadu dengan OMAK dia.

Post a Comment