........... Hab Makanan Jalan Alor - Perkauman Atau 1Malaysia ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Hab Makanan Jalan Alor - Perkauman Atau 1Malaysia ?

Monday, August 26, 201311comments

Tak sangka artikel pendek komen hujung minggu dari Awang Selamat berkaitan projek Hab Makanan Cina di Jalan Alor boleh mendapat perhatian Mkini dan TMI, dan seterusnya mengundang komen dari pemimpin2 pembangkang.... baguslah, jom kita perhangatkan lagi ! Saya ada tulis mengenainya semalam - DBKL Nak Wujudkan Tanah Haram Di Kuala Lumpur.

MP Bukit Bintang dari Dap pastinya yang pertama beri respon, dari TMI -

“Banyak pilihan hotel di sana dari hotel bajet ke lima bintang. Ini adalah usaha DBKL membantu kerajaan menggiatkan aktiviti pelancongan negara,” 

“Jangan seperti kebudak-budakan mempolitikkan hab makanan di Bukit Bintang. Utusan gagal melihat kawasan itu telah menjadi syurga makanan antarabangsa.”

“Projek ini bukan sahaja membantu kaum Cina di kawasan itu bahkan pelancong yang singgah di sana. Makanan Cina mempunyai peminatnya serata dunia dan bukan sahaja di Malaysia,”


Pembangkang kalau sokong apajua isu, pasti ada yang tak kena ! Hahahaha ....

Pembangkang katanya memperjuangkan hak semua rakyat, tak main isu2 perkauman. Mereka menentang apa saja yang bersifat perkauman. Tapi kenapa ahFong hanya sebut Cina saja ? Tidakkah Rasis namanya kalau duk sebut Cina, Cina, Cina saja ?

Bagaimana dengan kaum lain dan makanan kaum lain ? Apakah ahFong tidak mahu mempromosi sama makanan kaum lain di kawasannya kepada pelancong ?

Dan apakah ahFong tidak mahu menarik sama pelancong yang beragama Islam ke Jalan Alor ? Pastinya ahFong sudah mengambilkira faktor halal haram sebelum buat kenyataan .... maksud saya sebagai rakyat Malaysia, soal sensitiviti kaum dan agama pastinya sudah menjadi pertimbangan apalagi sebagai seorang wakil parlimen yang mewakili rakyat berbilang kaum dan agama.

Begitu juga dengan Nurul Izzah yang turut beri komen - 

“Ia menggambarkan masyarakat berbilang kaum di bandar dan itulah keistimewaannya,”

Saya tak pasti bahagian sudut mana di Jalan Alor itu yang dikunjungi ramai orang Melayu atau yang beragama Islam untuk digambarkan sebagai keistimewaan berbilang kaum itu.


Mungkin Nurul boleh tunjukkan gerai atau restoran mana yang beliau sekeluarga biasa kunjungi di Jalan Alor.


Saya copy komen dari seorang pembaca saya bernama Otak Geliga dari artikel sebelum ini -

bila bro DT kata baik buat makanan berasaskan Cina yg halal saya terfikir alagnkah bagusnya kalau ada mana2 pihak yg nak buat MALAYSIAN STREET......kat situlah berkampungnya segala mcm wakil2 setiap kaum dr semenanjung & Borneo utk menunjukkan keunikan kaum masing2

apa yg penting SEMUA makanan & barang jualan WAJIB HALAL supaya senang org muslim nak makan & beli barang....setiap negeri patut ada MALAYSIAN STREET barulah berguna 1MAS, ENDLESS POSSIBILITIES tu....taklah asyik ingat Israel & Mongolia je.....hehe

ni sikit2 Cinabeng....Cinabeng....Cinabeng.....HALAL HARAM tolak tepi....rasa2nya pelancong yg dtg Malaysia ni pun hairan sbb Malaysia mcm dah jd "Little China"......mana MELAYU/INDIA/BUMI SABAH/SRWK/BABA NYONYA etc



Nah, buktikan dan semarakkan semangat 1Malaysia sebagaimana yang sering dilaungkan oleh Lim Kit Siang !

Kita pun tak mahulah melihat ada mana2 kawasan yang hanya dimonopoli oleh satu kaum saja, kan ? Nanti apa pula kata pelancong ..... katanya Malaysia ni negara yang berbilang kaum hidup harmoni bersama2, berganding bahu senyum meleret sambil menunjukkan jari telunjuk ke langit.... tapi kenapa hanya kaum cina saja yang mereka nampak di Jalan Alor ? Mana kaum lain ? 

Atau Malaysia mengamalkan konsep Hab Makanan yang berasaskan perkauman dimana setiap kaum punya hab nya yang tersendiri ?

Dimana Hab Makanan Melayu ? Hab Makanan India ? Hab Makanan Bugis ( senyum Najib baca, ek ) ? Hab Makanan Kadazan ? Hab Makanan Siam ? Dan pelbagai Hab Makanan segala suku sakat kaum etnik yang ada di negara kita ?

Harus diingat, kalau dah ada Hab Makanan 1Malaysia, perlu diambilkira soal Halal Haramnya juga. 1Malaysia kan bukan saja Toleransi tapi juga Penerimaan.... tak gitu ?

So .... DBKL, dimana hak kaum lain dalam Projek Hab Makanan Jalan Alor ?

Share this article :

+ comments + 11 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2013 at 12:43 PM

Pengasingan rakyat yang berselindung di sebalik hab makanan...itu saja yang nampak dari usaha Dapig ini. Period.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2013 at 1:46 PM

>>apa yg penting SEMUA makanan & barang jualan WAJIB HALAL supaya senang org muslim nak makan & beli barang....setiap negeri patut ada MALAYSIAN STREET barulah berguna 1MAS, ENDLESS POSSIBILITIES tu....taklah asyik ingat Israel & Mongolia je.....hehe

>>ni sikit2 Cinabeng....Cinabeng....Cinabeng.....HALAL HARAM tolak tepi....rasa2nya pelancong yg dtg Malaysia ni pun hairan sbb Malaysia mcm dah jd "Little China"......mana MELAYU/INDIA/BUMI SABAH/SRWK/BABA NYONYA etc

Otak Geliga perlu tahu 40% rkyt Msia menjamu makanan tak halal... India, Bumi Sabah/Sarawak Kristian & animis, Baba Nyonya, Cina, dll. Usahlah nak buat keje bodoh halang makanan tak halal dr dijual kat Jln Alor

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2013 at 1:47 PM

Sial punya cina bila kena kat cina semua tak pa! Bila melayu ja korang bising. Kerajaan yang sekarang ni bodoh...nak undi cina sangat tukar ja Malaysia jadi CINASIA...fed up dengan Umno sekarang mmg betul cakap tun M dah busuk smpi ke usus!!

....................
Reply To This Comment ...................
August 26, 2013 at 1:51 PM

@AnonymousKan boleh saja dikhaskan di satu sudut untuk makanan haram ? Macam barangan di supermarket.

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
August 26, 2013 at 2:00 PM

@Anonymous
Firstly TYVM utk bro DT sbb selitkan pandangan saya tu

To Anon:
spt kata bro DT, kalau nak selit, letakkan bahagian khas utk makanan tak halal & halal....senang ceritakan?...kalau nak seribu daya, taknak mcm2 dalih diberi & saya tak nyatakanpun perlu buat kat Jalan Alor....berlambak lg kawasan yg perlu dibangunkan utk pelancongan

sebagai WAKIL BUKAN ISLAM anon SETUJU tak kalau diwujudkan Malaysian Street tu kalau HALAL & TAK HALAL ada?...hehe

....................
Reply To This Comment ...................
esa adam
August 26, 2013 at 2:38 PM

Jalan Alor tu bukan saja terkenal dengan makanan cina tapi terkenal juga dengan daging cina doll dari cina.

Adakah ini yg Dato Bandar hendak promosikan. bila dah ramai cina doll disitu boleh kah DBKL mengawalnya nanti kerana kumpulan2 gengster akan bercambah disitu.

Baik difikir semuala ura2 nak ujudkan hub makanan cina disitu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2013 at 3:02 PM

ASYIK CINA JER DAPAT CHINA TOWN...APA HAL NI?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2013 at 4:42 PM

Hab Makanan Jalan Alor - Perkauman Atau 1Malaysia ?

Jawapannya kedua-duanya sekali sebab 1Malaysia itu perkauman dan perkauman itu 1Malaysia.

Mana perginya kaum Melayu dalam 1Malaysia? Kena tinggal jauh. Bukankah perkauman namanya itu?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2013 at 8:08 PM

Harap2 tak ada duit tauke cine bergerak bawah meja sebagaimana kebiasaan DAPig dalam banyak urusan bisnes

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2013 at 9:25 PM

Otak Geliga dan DT,

Kalau di medan selera yg bergerai-gerai boleh ada ruang makanan halal & tak halal.

Jalan Alor bukan medan selera/'food court'. Ia deretan rumah kedai. Bangunan kedai dimiliki olh pengusaha restoran sendiri ataupon disewa.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2013 at 10:43 PM

bo din... patutnya ada sambungan novel shit...shit2... dah bejejeh jejeh nih hahahah

Post a Comment