........... DBKL Nak Wujudkan Tanah Haram Di Kuala Lumpur ! ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

DBKL Nak Wujudkan Tanah Haram Di Kuala Lumpur ! ?

Sunday, August 25, 201321comments

Jalan Alor waktu siang


Bisik-bisik Awang Selamat hari ini memberi khabar baru kepada saya akan satu khabar lama yang saya terlepas pandang sebelum ini -

Siapa untung?

AWANG hairan dengan keputusan untuk menjadikan Jalan Alor di Bukit Bintang, Kuala Lumpur sebagai hab makanan Cina bertaraf antarabangsa.


Dengan mudah sahaja Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) membenarkan projek bernilai RM12 juta itu, yang hanya untuk kepentingan satu kaum.

Mengapa tidak diwujudkan hab makanan semua kaum? Kuala Lumpur bukan milik kaum tertentu sahaja. 

Awang sedih sepatutnya pihak berkuasa memulakan hab makanan Melayu terlebih dahulu jika mahu mewujudkan konsep seperti itu di ibu negara. 

Perlu diingat Malaysia adalah negara pelbagai kaum yang Melayu dan bumiputera masih menjadi teras. Sama ada suka atau tidak, itulah hakikatnya. 

Maka memang wajar jika projek berkenaan menerima banyak bantahan terutama daripada badan-badan bukan kerajaan (NGO) mahu ia dibatalkan. 

Setakat ini, banyak pihak tidak berpuas hati dengan penjelasan Datuk Bandar, Ahmad Phesal Talib berhubung isu tersebut. Alasan bahawa projek itu hanya sekadar menaikkan taraf dan memajukan Jalan Alor sebagai tarikan pelancongan, kurang meyakinkan. 

Apa pun, DBKL perlu lebih sensitif. Imej Cina di Bukit Bintang sudah tebal untuk apa lagi diwarnai kawasan itu seolah-oleh mahu dijadikan seperti bandar Hong Kong.

Bukit Bintang juga sudah sangat pesat ciri metropolitannya. Seimbangkanlah pula kemajuan dengan kawasan lain di Kuala Lumpur terutama yang agak terabai. 

Lagi pun sejak dahulu lagi pengundi kawasan itu tidak pernah menyokong kerajaan, yang jika diberi bulan dan bintang sekali pun tidak akan menghargainya. 

Seperti biasa, faktor pelancongan dijadikan justifikasi yang kita semua diminta untuk percaya tetapi siapa sebenarnya yang lebih bijak dan terus raih untung?

Jalan Alor waktu malam
 Dan dibawah adalah berita asal pengumumannya dua bulan lepas -

Jalan Alor bakal jadi syurga makanan antarabangsa - Utusan 16 Julai 2013

KUALA LUMPUR 16 Julai - Jalan Alor di kawasan Bukit Bintang di sini yang menjadi tumpuan penggemar pelbagai jenis masakan Cina, bakal dinaik taraf dan dijadikan sebagai ’syurga makan’ bertaraf antarabangsa.

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Ahmad Phesal Talib berkata, projek bernilai RM12 juta itu akan bermula November ini dan dijadual siap Ogos tahun depan, membabitkan antaranya penyusunan semula tempat makan dan pengindahan kawasan.


Walaupun disebut makanan cina bertaraf antarabangsa, kita semua sudah dapat bayangkan bagaimana keadaannya nanti. Dengan dipenuhi asap dan bau panggangan daging babi dan pelbagai lagi yang haram buat umat Islam beserta minuman arak yang bakal dijual bebas sepanjang kawasan hab, apakah VISI yang ada dalam kepala Datuk Bandar Kuala Lumpur ?

Ingin menjadikan Jalan Alor TANAH YANG SEBENARNYA HARAM buat umat Islam di Kuala Lumpur ?

Mungkin ada yang berkata, sekarang ni pun apa bezanya ? Bezanya, sekarang ia tidak diiktiraf tapi nanti ia bakal menjadi HARAM YANG DIIKTIRAF !

Kelak bila sudah diiktiraf, rasa2nya senang tak kalau mahu diambil balik ?

Tanpa adanya Hab Haram Eksklusif sebegitu pun, sudah bersepah premis2 makanan untuk kaum2 cina di sekitar Kuala Lumpur. Tidak perlu DBKL nak gazet pula satu kawasan khas buat mereka.

Lepas ni apa pula .... nak wujudkan satu kawasan khas untuk pelacuran rumah urut pula ?


Saya harap rancangan Datuk Bandar Kuala Lumpur ini ditentang !

PS - Kalau hendak dijadikan Hab Makanan Cina HALAL Antarabangsa - SAYA SOKONG ! Barulah ia satu yang UNIK dan mampu menarik pelancong dari SEMUA peringkat kaum dan agama.

Share this article :

+ comments + 21 comments

....................
Reply To This Comment ...................
August 25, 2013 at 12:11 PM

Dalam negara ada negara lain....Banyak(?) pemimpin Melayu kini sudah liberal kononnya !

....................
Reply To This Comment ...................
August 25, 2013 at 12:16 PM

@tungkaran hatiPemimpin Melayu berebut2 nak ambil hati orang Cina tapi pernahkah pemimpin Cina berebut2 nak ambil hati orang Melayu ?

Menyedihkan ...

....................
Reply To This Comment ...................
esa adam
August 25, 2013 at 12:36 PM

@dinturtle

Betul tu Din. Kl ni dah ada Petaling Street, Jalan Pudu dan sekarang ni nak dijaja pula Jalan Alor sebagai Chinese Food Haven. Orang luar nanti akan kenal KL sebagai Chinese City walhal KL didiami oleh penduduk berbagai bangsa.

Dato Bandar ni walau pun orang Melayu tapi semangat Melayu tu tiada.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 25, 2013 at 12:52 PM

entah dah lah penuh dengan pak arab yang kurang ajar rasa macam kawasan tu kampung mereka, jalan alor pun penuh dengan bau asap babi panggang..
cukup-cukup lah DBKL makan duit orang Cina..Petaling Street kan dah ada..
Nampak gayanya lepas ni orang melayu cuma layak pergi ke TESCO, Mydin dsb...atau pun shopping baju bundle kat UPTOWN je itu je yang ada kedai Melayu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 25, 2013 at 1:12 PM

PROJEK INI ADALAH BERKAITAN DENGAN PELANCONGAN.... SIAPA MENTERI PELANCUNGAN YEK? KEMENTERIAN INI BERSELINDUNG DIBALIK DBKL KOT?
YANG KITA TAK TANYA DATUK BANDAR IALAH, SIAPA PUNYA IDEA NI?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 25, 2013 at 2:08 PM

Bila ke KL, kadang-kadang rasa susah betul nak dapatkan makanan Melayu. Makanan CIna dah berlambak-lambak, DBKL stupid dan tak peka. Berapa dia dapat dari peniaga Cina tu agaknya? Bila dah jadi Chinese food haven, bolehla ramai lagi orang dari mainland China datang sini berniaga, pastu jadi citizen. Ramaikan lagi wanrga Cina di Malaysia. Pastu boleh ramai lagi undi DAP. Bodoh DBKL.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 25, 2013 at 2:15 PM

mungkin depa ni hari-hari duk melantak dengan cina, berjiran dengan cina sampai lupa sapa diri depa sebenaqnya....depa dah lupa pasal melayu....dari najib sampai ke bawah duk jilat pungkoq cina.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 25, 2013 at 2:18 PM

Salam,
lagi-lagi lu sentuh ah jib gor punya adik. Jalan haram utk melayu tak apa, jgn haram utk geng ah jib gor.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 25, 2013 at 2:24 PM

Jilat la byk2 bontot tokey cina ni.

....................
Reply To This Comment ...................
August 25, 2013 at 2:46 PM

@AnonymousMOTAC lagi ....... :)

....................
Reply To This Comment ...................
August 25, 2013 at 2:49 PM

@AnonymousBetul tu .... yang payah cari itulah yang kena di adakan.

DiBukitBintang yang payah cari adalah Restoran Melayu !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 25, 2013 at 3:32 PM

Kampung Baru yang asalnya kampung melayu nak diroboh dijadikan kawasan komersial. Pening laa UMNO ni. Atau pening sesetengah pemimpin je?

Siapa nak naik lawan Najib? Tengku Razaleigh?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 25, 2013 at 3:52 PM

liaw lu olang ingat apa, cina amoi manyak maa.. itu malayu suka maa. bole kasi free maa kalau plojek ale lapat.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 25, 2013 at 5:27 PM

bahasa mudahnya nak buat jonker walk ke 2 kat kl. buat agreement yg kasi advantage kat cinabeng, lepas tu bila nak ambil balik dah payah. sama la kes cam perjanjian air dengan singapura, air kedah dengan penang. buta kayu ke pemimpin2 ni?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 25, 2013 at 5:48 PM

SELAGI AH JIB GORBLOK BANGSAWAN SELAGI TU LAH CINA AKAN DITATANG MANJE OLEH ITU 3.4 JUTA UMNO YG BUKAN GORBLOK SILA TUMBANGKAN SPESIS BANGSAWANTAK SEDAR DIRI NI

....................
Reply To This Comment ...................
August 25, 2013 at 8:54 PM

Cukup cukup lah. Yang untung hanya DAP. Apa Melayu dapat ? Bandaraya KL bukan untuk cina sahaja. Ada cina hendak menolong melayu?

Wujudkan pula Pusat Niaga Melayu. Medan bonus/TAR amat sesuai. Sesuai menyaingi Jln Petaling.

Pelik perangai Melayu sekarang ni.....

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
August 26, 2013 at 12:26 AM

bila bro DT kata baik buat makanan berasaskan Cina yg halal saya terfikir alagnkah bagusnya kalau ada mana2 pihak yg nak buat MALAYSIAN STREET......kat situlah berkampungnya segala mcm wakil2 setiap kaum dr semenanjung & Borneo utk menunjukkan keunikan kaum masing2

apa yg penting SEMUA makanan & barang jualan WAJIB HALAL supaya senang org muslim nak makan & beli barang....setiap negeri patut ada MALAYSIAN STREET barulah berguna 1MAS, ENDLESS POSSIBILITIES tu....taklah asyik ingat Israel & Mongolia je.....hehe

ni sikit2 Cinabeng....Cinabeng....Cinabeng.....HALAL HARAM tolak tepi....rasa2nya pelancong yg dtg Malaysia ni pun hairan sbb Malaysia mcm dah jd "Little China"......mana MELAYU/INDIA/BUMI SABAH/SRWK/BABA NYONYA etc

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2013 at 12:33 AM

Lepas ni Jalan Alor akan ditukar menjadi Jalan Ah Lor supaya nampak kecinaannnya. Kalau masih kekal Jalan Alor tapi banyak benda haram kan tak kena tu?

....................
Reply To This Comment ...................
August 26, 2013 at 1:30 AM

@Otak geligaCadangan yang BERNAS ! Saya dah cadang nak sambung isu ni esok sebab baca yang Mkini dan TMI pun dah naik syahwat dengan komentar kecil Awang Selamat ni !

Saya akan guna idea saudara, TerimaKasih !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2013 at 10:19 AM

bro din... puak umno ni kata Malaysia Negara islam... tetapi orang umno langsung takdak jiwa islam... boleh pulak pilih pentadbir dari puak liberal.. kata Malaysia Negara islam ni memang pelik... kalau beli makanan jenuh terbelek-belek cari cop halal jakim... Negara je status islam... nak makan halal pun kena belek.. tengok kekecilan cop jakim pada makanan pun dah menunjukkan betapa kecil nilai islam pada mereka.. lupa plak.. memang la ramai pentadbir liberal, sebab pm sekarang bapak liberal heheheh

....................
Reply To This Comment ...................
El-barokas
August 26, 2013 at 8:24 PM

Botak?

Post a Comment