........... BUKTI Najib Sendiri Yang Mahu Hapuskan ISA - Bukan Penasihat, Bukan Rosmah. | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

BUKTI Najib Sendiri Yang Mahu Hapuskan ISA - Bukan Penasihat, Bukan Rosmah.

Monday, August 19, 20136comments

Dah Tembak Belum ? ? Bunyi takde tapi keluar asap ...

"Satu-satunya masalah dalam undang-undang pencegahan ialah, jenayah itu tidak dilakukan lagi. Bagaimana anda boleh menangkap seseorang jika orang itu tidak melakukan jenayah?" 

Akhirnya Najib bersuara dalam isu Kewajaran ISA Dihapuskan ......

"Satu-satunya masalah dalam undang-undang pencegahan ialah, jenayah itu tidak dilakukan lagi. Bagaimana anda boleh menangkap seseorang jika orang itu tidak melakukan jenayah?


"Jika disebabkan syak wasangka semata-mata, adakah ia alasan yang mencukupi bagi asas undang-undang pencegahan? 

"Perlu ada keseimbangan," kata Najib dalam sidang media di Putrajaya hari ini.- Mkini.


OK, saya nak tanya sekarang - Siapa lagi yang nak kata SALAH PEMBANGKANG sebab ISA dihapuskan ? 

Cuba baca balik apa yang Najib cakap diatas ..... Apakah anda masih nak salahkan pembangkang yang kononnya terlalu kuat mendesak hingga Najib tak tertahan nak dengar lalu beliau pun hapuskan ISA .....

I tell you - Najib sendiri yang tidak percaya pada ISA. Keputusan menghapuskan ISA adalah keputusan dirinya sendiri.

Awal bulan ni Datuk Razali cuba mempertahankan Najib dengan menggunakan hujah dangkal menyalahkan Pembangkang -

Beliau berkata perbuatan itu tidak wajar kerana mendakwa pihak berkenaan yang dahulunya mendesak kerajaan supaya memansuhkan akta dan ordinan tersebut kerana kononnya sudah lapuk serta tidak relevan lagi untuk diamalkan di negara ini.
 
"Mereka kata untuk menjadi negara maju, kita kena tukar atau hapuskan akta dan ordinan itu. Apabila ISA dan Ordinan Darurat dimansuhkan, jenayah semakin meningkat, dikatanya pula Datuk Seri Najib tidak bagus," katanya.-
Sinar.



Apakah anda nak kata yang kenyataan Najib diatas adalah angkara Penasihat juga ?

Jika disebabkan syak wasangka semata-mata, adakah ia alasan yang mencukupi bagi asas undang-undang pencegahan?


SEBIJIK macam cakap pembangkang ! Apakah Najib sudah tidak percaya kepada integriti dan kewibawaan pihak Polis dan Menteri Dalam Negeri sebelum membuat keputusan menahan seseorang dibawah ISA ?


Bukankah kelulusan untuk menahan tanpa bicara ISA dibawah bidangkuasa Menteri Dalam Negeri ? Kalau dah rasa liberal sangat, kenapa tidak ambil jer portfolio KDN .... tanpa perlu hapuskan ISA ?

Atau bawa berbincang dulu dengan pemimpin2 lain sebelum memandai2 buat keputusan .... katanya era kerajaan lebih tahu sudah berlalu ? Pendek kata - semuanya dibuat dalam tergesa-gesa dan singkat fikiran !

OK, mana dia suara2 yang baru2 ini lantang menyokong Zahid yang menyalahkan penghapusan ISA sebagai punca utama peningkatan jenayah ..... masih kekal dengan pendirian atau anda juga akan berubah mengikut angin Najib - Jika disebabkan syak wasangka semata-mata, adakah ia alasan yang mencukupi bagi asas undang-undang pencegahan? 

Kok ya pun dah gatal nak hapus juga, kenapa tidak digantikan dengan undang2 baru sebaik saja ISA dan EO dihapuskan ? Kenapa baru sekarang sibuk nak buat kajian ?

Share this article :

+ comments + 6 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 19, 2013 at 6:10 PM

lol BUKAN TANGKAP lah NAJIB tetapi MENAHAN untuk siasatan.

Tangkap dan Menahan dua perkara berbeza. Tangkap - arrest perlu di bacakan hak-hak orang kena tangkap. Detain - tahan. Lebih untuk siasatan.

Jadi bawah undang-undang pencegahan seseorang itu di TAHAN bukannya di TANGKAP. Kenapa di tahan sebab jenayah tak di buat lagi tetapi atas faktor syak yang kuat di TAHAN untuk siasatan. Maka peruntukkan ISA misalnya memberi kuasa untuk MENAHAN bukan menangkap.

Tangkapan hanya boleh di buat di bawah di bawah Penal Code/ Criminal Procedure Code - Kanun Kesiksaaan dan Kanun acara Jenayah.

Tak sangak PM saya ni bodoh juga orangnya. Ataupun penasihat dia yang bododh-bodoh ni. Mana Peguam NEgara? kenapa tak nasihatkan NATURE/sifat kendiri ISA kepada NAJIB? buat malu je lah....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 19, 2013 at 6:28 PM

Salam,
Masa ah jib gor jd menteri, dia suka popular. Antaranya menteri kpm. Dia turunkan gred utk murid cemerlang. Masa menteri kbs, athlit dpt imbuhan, masa menteri pertahanan, tentera dpt byk kemudahan. Itu saje kementeriannya. Dia tak pernah pegang menteri kdn. Dia tak tau tugas polis dan undang2. Dia belajar ekonomi. Bab undang2 dpt nasihat. Mungkin tsk ada pencegahan dlm kapla dia. Tangkap org salah tanpa bukti. Ikut loyar zaid masa tun lah gamaknya. Ikut tun ghazali shafie, kerajaan ada lebih byk maklumat, cegah lebih baik. Mungkin tak sesuai utk kerajaan sekarang krn lemah dan ikut ckp pembangkang.

....................
Reply To This Comment ...................
August 19, 2013 at 7:10 PM

Salam Dinurtle,

1. Pasal syakwasangka ni susah sikit nak komen. Bergantung individu. Kita tidak tahu niat seseorang. Tapi pribahasa kita jelaskan, air tenang jangan di sangka tiada buaya! Kajian NatGeo, air tenang memang buaya suka....

2. Zaman dulu kita kenal penyangak dan penjenayah. Sekarang mereka berpakaian mahal, hidup mewah, sumber kewangan mantap dan percaturan jenayah secara professional. Mereka miliki senjata canggih. Ada link lagi.

3. Nak kata PM Najib buat keputusan sendiri, saya pun tak berani nak kata. Bertepuk tidak sebelah tangan. Cuma bunyi nya. Jika ramai bertepuk masa beliau masuhkan ISA, bermakna keputusan beliau di pengaruhi ramai. Cuma bila keadaan menjadi kalut selepas pemansuhan, mengganas tembak menembak, jari yang bertepuk masih lagi menuding beliau. ... kesian pula PM Kita yang sorang ni terkial-kial sendirian. Pembangkang tetap cuci tangan. Malah Polis tetap juga di salahkan....

4. Kesimpulan nya, ISA mesti di hidupkan kembali. Sekurang-kurang di ganti beberapa akta yang boleh mencegah sebelum jenayah berlaku. Kita tidak mahu nasi jadi bubur macam sekarang. Jaminan kepada asimilasi kaum. Berdiri sebagai rakyat Malaysia yang sedar untung nasib nya.

Jika PM najib gagal menjuarai isu ini, padah nya amat berat sekali di masa akan datang. Pihak pembangkang, konon nya ramai peguam-peguam handalan sentiasa bersatu mencari kesalahan teknikal yang di lakukan kerajaan... sehingga berani mencabar kredibiliti kerajaan. Ini lah kubang jenayah sebenar nya.

Undang-undang bukan di tangan mereka. Kerajaan yang wajib memastikan mereka mematuhi dan menghormati undang-undang dan Perlembagaan Malaysia. Baru lah penjenayah gerun.

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
August 20, 2013 at 12:57 AM

berdasarkan pendirian PM ni kita boleh faham tindakan dia yg lepas & akan dtg pasti berlandaskan BENDA DAH BERLAKU baru fikir jalan penyelesaian.....kalau takde result sbg bukti, GO TO HELL mana2 opinion....."aku suruh buat, buat...kalau ada masalah nnt kau pk la sendiri mcm mana nak selesai".....sebijik mcm apa yg berlaku pd POLIS skrg ni

mungkin peratusan TPPA utk diluluskan adalah TINGGI sbb negara belum tergadai lagi.....dah tergadai nnt baru pk mcm mana AKU NAK LARI.....i LOVE PM

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 20, 2013 at 1:29 AM

bro din... kalau dah kaji dulu baru hapus, takda la makmal... kalu dia hapus dulu baru kaji baru boleh buat makmal, upah konsetan, pemandu pun boleh tumpang memandu ke luar negara di taja oleh duit kerajaan.... ni semua masyuuuuuuuk punya pasala ni... mereka ni tau hidup umna dan bn tak lama dah ditangan mereka, tu yang sibuk pertahan jawatan dengan kejar populariti, dah dapat jawatan, boleh lagi bagi kroni dan keluarga wang betjuta juta.... kesimpulannya tun m salah sekali lagi memilih pengganti.... memang betul tun m antara pemimpin yang baik...tetapi tun m tetap ada kekurangan.. pilihannya kerap salah....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 20, 2013 at 5:32 PM

din apa makna pengcegahan ...
adakah ah jib gong faham makna pengcegahan ...

contoh yang paling mudah adalah mencegah dari seseorang perempuan hamil ...

er sedikit lucah tetapi biasanya orang mudah faham kalu buat interpertasi cara lucah ni ... pancut dulu ka dan kemudian pakai kondom atau pakai kondom dulu sebelum pancut ...

er aku tak tahu la kamu nak siar ka tak perumpamaan itu ...

Post a Comment