........... Apa Kaitannya PEMANDU Dengan Isu Keselamatan Negara ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Apa Kaitannya PEMANDU Dengan Isu Keselamatan Negara ?

Wednesday, August 14, 201318comments


Mulanya saya hairan juga kenapa blogger otai Mymassa duk meroyan tentang PEMANDU ni ? Ingatkan isu tentang kenyataan Idris Jala yang mahu jual MAS, tapi ternyata mengenai isu lain..

Katanya, PEMANDU akan buat kajian mengenai isu keselamatan negara ie cara2 membanteras jenayah yang banyak dilapurkan berlaku sekarang. Kajian pula melibatkan SOP yang diamalkan oleh negara2 luar seperti Amerika, Switzerland, France ....pendekkata negara2 yang ramai orang teringin sangat nak pergi melawat hehehehe ... kebetulan jer kot.

Tolong jangan hendak menghalalkan OVERSEA TRIP PEMANDU sebagai usaha untuk membanteras jenayah di negara ini. Apakah jenayah berat yang berleluasa ketika ini dilakukan oleh penjenayah atau kumpulan samseng yang sama dari negara luar? Kalau betul hendak belajar menangani jenayah berat di negara ini, jawapan yang perlu dicari nanti bukanlah di Switzerland, France, London atau Milan, tetapi formulanya boleh ditemukan di daerah terpencil Mexico, Selatan Thai atau pedalaman selatan Filipina. Lagi pun, kos ke sana lebih murah dan hotel penginapan pun tidak semahal mana.

Tapi kenapa pula PEMANDU yang diamanahkan buat kajian tentang isu keselamatan negara ? Bukan ke tugas diorang berkaitan teksi dan pengangkutan awam jer ? Contohnys baru ni - Rakyat Asing Tidak DiBenar Jadi Pemandu Teksi - Nancy. Nampaklah juga relevannya dengan nama ......

Atau Pemandu nak jual MAS ..... ada juga kaitannya dengan pemandu ..... kan ?

Tapi isu Keselamatan Negara ?


Tidakkah menjadi satu kerja lain yang tidak diperlukan ( atau kerja yang boleh dielakkan ) pula untuk pemandu2 yang buat kajian itu untuk mengajar mereka yang sebenarnya terlibat dalam isu keselamatan sekembalinya mereka dari buat kajian dinegara2 oversea itu ?

Sebab persoalan itu yang pertama timbul dalam kepala - Kenapa tidak serahkan saja tugas itu kepada badan yang Professional yakni pihak PDRM ?


Oya, SEBELUM masa GALOK sangat nak hapuskan ISA dan Ordinan Darurat dulu, tak terfikir ke nak buat semua kajian ni ?

Jangan sampai didedahkan nanti yang punca berleluasanya kes jenayah BERAT di seluruh negara ini pun datangnya dari kalangan PUNAHSIHAT PM sendiri. Silap-silap PEMANDU pun ada terlibat sekali. Yalah, siapa lagi yang paling kuat pendapatnya didengari oleh PM Najib selain daripada kelompok penasihat dan PEMANDU? Siapa yang MISGUIDE DS Najib untuk memansuhkan ISA dan EO dengan alasan ia dapat meningkatkan populariti beliau dan boleh menterjemahkan kepada kemenangan besar BN PRU-13 lalu? Semua orang tahu yang pemansuhan ISA dan EO bukan sahaja tidak memberikan keputusan PRU-13 yang diidamkan PM, bahkan memburukkan lagi situasi keselamatan negara.

Dan satu lagi, apakejadahnya tugas menggubal undang2 keselamatan negara bagi menggantikan ISA dan EO diberikan kepada bos Pemandu , Idris Jala ?

Apa yang beliau tahu tentang Keselamatan Negara ?

                                                 **************************

Saya cari juga berita lanjut mengenai kajian yang ingin dilakukan oleh Pemandu seperti yang disebut Mymassa diatas. Ada dilapurkan dalam NST semalam - ( mungkin ada kaitan )

Pemandu to study usage of tracking devices

THE Performance and Delivery Unit (Pemandu) is conducting a study on the effectiveness of the electronic-monitoring device used in several other countries  to  reduce crime.

Minister in the Prime Minister's Department Nancy Shukri said Pemandu was studying the models adopted by the United States and other countries, which had used electronic devices on prisoners under parole and repeat offenders.

Rupa2nya Pemandu nak kaji penggunaan Alat Pengesan / Tracking Device untuk dipasang pada anggota badan bekas2 pesalah EO yang telah dibebaskan.


Hmmmm ... PEMANDU dan Alat Pengesan ..... OKlah, ada kaitannya juga walaupun sipi...

Share this article :

+ comments + 18 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 14, 2013 at 10:54 PM

Apa kata PEMANDU buat kajian wujudkan polis swasta. Polis ni ada kuasa penuh cam PDRM, cuma bukan bawah menteri la, tapi report direct kat Derih Jala. Polis swasta ni juga boleh akses semua maklumat kat PDRM, tapi PDRM tak boleh akses maklumat polis swasta. Boleh jemput Blackwater bukak cawangan kat sini untuk latih polis swasta ni. Nak jimat kos ambik budak2 36 jadi rekrut (boleh jimat kos latihan sebab dia org biasa tembak2 ni). Lepas tu cadangkan la supaya kerajaan kasi kontrak jaga keselamatan menteri2 kepada polis swasta ni. PDRM jaga hal2 keselamatan orang marhain cukup la.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 14, 2013 at 11:18 PM

Idiots are running our country. Where is Malaysia heading to? Where is our beloved Tun M?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 14, 2013 at 11:43 PM

salam,

pernah mendengar dlm satu perjumpaan dgn timb pengarah(jusa a), dia kata sekarang semua kena report kat pemandu. pemandu akan menentukan berapa kewangan dan hasil yg perlu diperolehi oleh sesuatu jabatan. semuanya main angka. kalu nak bajet, sila bentangkan hasil yg akan diperolehi baru pemandu kan mempertimbangkannya. semua urusan yg berkait dgn kewangan, mestilah melalui pemandu. tak mau duit membazir tanpa hasil yg meningkat berkali ganda. so bayangkan, bajet akan diberi jika kajian berkenaan keselamatan mendatangkan hasil. so segala data perlu dikick in secara online agar pemandu dapat melihat nombor-nombor untuk dibuat kajian keselamatan. lebih kurang cam tu la.

bwh ah jib gor, pemandu akan memimpin negara. segala perdana menteri, timbalan, menteri, su, hanya ikut cakap pemandu. pemandu yg akan membincangkan segala hasil dapatan dan memberi taklimat kpd menteri. menteri cakap ajer spt beli kambing jika ayam naik harga, naik bas utk jimatkan toll, jangan membeli jika tak mahu duit habis, atas nasihat pemandu. kalu kata pm berkuasa, itu memang silap la. pemandu yg berkuasa dan memberi nasihat pasal pm tak baca dah apa yg dilaporkan. dia hanya dengar sahaja. kalu ikut apa yg saya faham macam tu la kisahnya.

....................
Reply To This Comment ...................
August 14, 2013 at 11:54 PM

@AnonymousDan kita diminta salahkan penasihat @ pemandu atas apajua kesilapan ... PM dikatakan tidak bersalah.

Senangnyalah kerja PM kita ni ..

....................
Reply To This Comment ...................
August 15, 2013 at 12:06 AM

GTerer jg anak jala Kafir laknat ni, PM pun diperbodohkan diri - senang makan gaji buta!

....................
Reply To This Comment ...................
August 15, 2013 at 2:32 AM

Komen yang memakihamun Najib dengan menggunakan bahasa yang kasar tidak akan saya siarkan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 15, 2013 at 5:46 AM

Makan hati berulam jantung menengok cara Najib memerintah Negara, memberi kuasa mutlak pada pemandu. Adoi, sampai bila? Mereka yang perasan macam duk kat amerika atau eropah, hakikatnya Malaysia ni di Asia. Orang kafir gak yang run the country, go Jala, go.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 15, 2013 at 10:09 AM

JALAN2 CARI MAKAN MA..

AMELICA,SWEDEN,SWITZELAND & PARIS. INI NEGALA MANYAK CIANTIK MA.. BOLIH JALAN2 . AMOI PUN MANYAK CIANTIK PUNYA..

APA MACAM PUN MAU SONGLAP JUGA..

BOLOH PUNYA OLANG..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 15, 2013 at 10:25 AM

PEMANDU.. namanya saje kita sudah tau.

Kerja diorang cuma jalan2 cari makan. Satu kerja habok pun tak jadi. Mansuh ISA&EO lagi hancur malaysia ni..

Sekarang ni nak benteras jenayah kena jalan2 cari makan pulak. Memang bergeliga kepala otak tu...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 15, 2013 at 10:44 AM

Dah semakin berlambak cerita orang awam mati ditembak. Nanti tak pasal-pasal pulak mungkin saudara-mara kita pulak yang jadi mangsa. Sedangkan kuasa pencegahan telah dihapuskan awal-awal lagi. Kononnya, kita mendukung perjuangan hak asasi manusia iaitu seseorang tidak boleh ditahan selagi belum dibuktikan bersalah. Masalahnya, kita menjaga hak asasi manusia ke atau hak asasi penjenayah berat? Peguam-peguam Lawyer for Liberty kini berlumba-lumba nak membela penjenayah ni andai ditahan oleh pihak berkuasa. Orang awam pula semakin ketakutan hari demi hari kerana dirasakan sudah tidak selamat lagi untuk keluar secara bersendirian.

Idris Jala bukannya pemandu yang berhemah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 15, 2013 at 11:15 AM

semasa pemerentahan tun dol bodohwi kaedah tun dol bodohwi gunakan ialah menubuhkan suruhanjaya diraja ... segala dapatan, kajian, rumusan dan cadangan adalah dari suruhanjaya diraja ... tun dol bodohwi hanya menerima sahaja ...

semasa pemerentahan ah jib gong down sindrom ... pemandu dan budak2 di lautan biru diserahkan segala kuasa dan tanggungjawab ... pm hanya mengiakan sahaja ... pemandu akan hantar orang yang tidak pakar di dalam sesuatu perkara untuk buat kajian, rundingan dan sebagainya.
contohnya TPPA ... pemandu hantar budak lulusan kaunseling dan bahasa inggeris untuk berunding bab ekonomi ...
aku rasakan dalam bab rundingan keselamatan ni pemandu akan hantar budak lulusan phd sains rumah tangga untuk buat kajian ... dan hasilnya engkau akan lihat ... makin bobrok kata indon kat sebelah rumah aku ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 15, 2013 at 11:34 AM

Bahana letakkan kafir dalam hierarki tertinggi yang menentukan negara. Contoh terdekat macam aapa yang berlaku di Mesir!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 15, 2013 at 12:02 PM

soalan aku mudah sahaja - alat pengesan kepada bekas tahanan Ordinan Darurat dan ISA ... atas undang-undang apa pemandu mahu pakaikan alat pengesan tersebut kepada mereka ...?

soalan aku yang kedua ... adakah pergerakan bekas tahanan ISA dan Ordinan darurat ini dikawal atau dihadkan sebagaimana perentah yang diberikan kepada bekas tahanan ISA dan ordinan darurat ... sekali lagi aku ingin tanya ... atas dasar undang2 mana pemandu mahu gunakan ...

apakah pemandu ingat sebegitu mudah memakai gelang pengesan kepada penjenayah bekas tahanan ISA dan Ordinan Darurat seperti memakai gelang emas ... setahu aku kalaupun dipaksakan memakai gelang emas ... kepada lelaki beriman mereka akan menentangnya ... inikan pula gelang pengesan ... tanpa undang2 maka cadangan pemandu hanyalah satu cadangan yang tidak mungkin boleh dilaksanakan ...

okey aku katakan undang-undang baru akan dibentang ... membolehkan bekas tahanan ordinan darurat dan ISA memakai gelang pengesan ... apakah pemandu tidak tahu bahawa dibawah perlembagaan malaysia ada menyatakan bahawa undang-undang terbaru tidak boleh disabitkan atau dikenakan kepada kesalahan yang dilakukan sebelum undang2 itu diwartakan ... aku harap pemandu dapat menjawap persoalan ini ...

inilah jadinya apabila budak2 lulusan phd sains rumah tangga diamanahkan mengurus keselamatan negara ...

tahniah pemandu ... anda telah memberi perkhidmatan yang terbaik kepada ah jib gong ... dan anda sama bodohnya dengan ah jib gong ... kerana anda lulusan phd sains rumah tangga dan fikir anda bijak mengurus semua perkara ...

sepatutnya ordinan darurat dan ISA itu kelal ada sebagaimana asal dan pindaan dibuat melalui penambahan pemakaian gelang pengesan untuk memudahkan pihak polis membuat pemantauan dan bukannya melupuskira undang-undang tersebut dan memberi cadangan bahawa pemakaian gelang pengesan itu dibuat terhadap bekas tahanan ISA dan Ordinan Darurat ... tanpa memikirkan perlunya diwujudkan suatu undang2 lain terlebih dahulu ... kemudian memberi cadangan yang tah apa-apa ...

....................
Reply To This Comment ...................
August 15, 2013 at 12:34 PM

@AnonymousSemua ini menimbulkan persoalan akan kredibiliti kerajaan Najib .... SIAPA yang sebenarnya memerintah negara ?

Apakah setiap keputusan itu dibuat secara sembrono saja tanpa difikirkan secara mendalam pro dan kon nya ?

Apakah kerajaan Najib ini kerajaan Populis ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 15, 2013 at 6:14 PM

din ...
aku baru bersembang dengan polis sebentar tadi ...
katanya cadangan memakaikan Alat Pengesan ini kepada tahanan di bawah Ordinan Darurat dan ISA telah dicadangkan oleh pihak polis kepada kerajaan 10 tahun yang lalu ... aku ulang 10 tahun yang lalu ... iaitu semasa kedua-dua ordinan masih berkuat-kuasa.

tetapi ianya tertangguh atau tidak diterima oleh kerajaan ... sebab apa aku tidak tahu ... aku rasa ianya disebabkan kos yang tinggi ...

kata kawan aku itu lagi ... untuk membolehkan Alat Pengesan itu dipasang kepada tahanan ISA dan Ordinan Darurat ... orang tahanan itu hendaklah telah dikenakan perentah buang daerah selepas ditahan di pusat tahanan. Perentah itu adalah perentah yang diwartakan di mana-mana antara kedua-dua akta itu.

kedua-dua akta itu hendaklah dipinda dengan menambahkah klausa yang berbunyi lebih kurang "orang tahanan diwajibkan/dimestikan memakai Alat Pengesan tersebut semasa tempoh dia menjalani perentah buang daerah".

Dalam pindaan undang-undang ISA dan Ordinan darurat tersebut suatu hukuman tertentu akan dinyatakan dengan jelas akan dikenakan sekiranya Alat Pengesan itu didapati tidak dipakai/dirosakan oleh orang kena buang daerah tersebut.

nampaknya pemandu mencedok cadangan polis 10 tahun dahulu dan mahu claim sebagai mereka punya cadangan. Inikah taraf pemikiran pemandu ... copi paste dan claim ... claim perbelanjaan dan claim sebagai hak cipta ... chait ...

persoalan aku sebentar tadi di atas undang2 apa pemandu mahu pakaikan Alat Pengesan kepada bekas tahanan Ordinan Darurat dan ISA sedangkan kedua2 akta tersebut telah dilupuskira dan tidak dapat dikuatkuasakan ... sedangkan semasa kedua-dua akta itu masih berkuatkuasa ... pindaan perlulah dibuat kepada undang2 agar ianya boleh dilaksanakan.

persoalan aku kepada kerajaan kenapa semasa pihak polis mencadangkan perkara yang sama kerajaan dengan sewenang-wenangnya menolak cadangan tersebut.

perlembagaan malaysia memberi hak kebebasan kepada rakyatnya untuk bergerak ... tetapi keterbatasan pergerakan boleh dibuat melalui peruntukan undang2.

penggunaan Alat Pengesan adalah merupakan sekatan kepada rakyat malaysia dan ianya perlu dilaksanakan mengikut undang2 ... bagaimana pemandu mahu memakaikan pemakaian Alat Pengesan kepada bekas tahanan Ordinan Darurat dan ISA sedangkan kini kedua2 undang2 itu telah dilupuskira.

Ertinya suatu undang2 baru perlu digubal ... apakah undang2 baru yang akan digubal itu akan menjadikan bekas tahanan ISA dan Ordinan Darurat sebagai diwajibkan memakai Alat Pengesan sedangkan kedua2 undang2 itu telah dilupuskira. Aku yakin bekas tahanan ISA dan Ordinan Darurat akan mencabar undang2 baru yang diwartakan kerana undang2 baru itu akan terikat dengan perlembagaan malaysia yang menyekat penguatkuasaan undang2 terhadap kesalahan yang terkebelakang (sebelum sesuatu undang2 diwartakan).

Alat Pengesan itu boleh dipakaikan kepada mereka yang baru keluar dari penjara dan menjalani parol ... itupun undang2 berkaitan dengan parol mesti dipinda terlebih dahulu.

Sedangkan peningkatan jenayah tembak yang berlaku sekarang adalah disebabkan oleh bekas tahanan ISA dan Ordinan Darurat yang telah dibebaskan tanpa syarat oleh Ah Jib Gong. Ertinya mereka telah bersih seakan tidak melakukan suatu kesalahan kerana kedua2 akta tersebut telah dilupuskira.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 16, 2013 at 3:58 AM

bro din...dulu masa dia jaga mas, mas rugi dijualnya aset mas...sekarang dia driver dia nak jual mas pulak...ni semua makan atas angin, mesti puluhan juta komisyen ni...lepas ni mungkin dia akan suruh jual negara plak...komisyen mesti boleh bawak masuk kubur tak habis makan ribuan juta.. ooopppps silap, najib dah jual kot negara(tppa) hehehe... kontai driver lembab hahahah

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 16, 2013 at 8:51 AM

@Anonymous

saudara ... aku dengar dari kawan2 aku yang kerja sebagai polis bahawa beberapa bajet kewangan untuk polis mulai dipotong ...
aku rasa semua potongan itu dibuat kerana :-
1) wang tersebut digunakan untuk pemandu bagi menanpung perbelanjaan membuat kajian penggunaan alat pengesan tersebut.
2) bagi urusan membeli alat pengesan tersebut sekiranya pemandu berpendapat ianya bermanfaat digunakan ...

pemotongan perbelanjaan ini pernah berlaku semasa hisham menjadi menteri polis ... apabila dia anjurkan pertandingan antara jabatan ... memandangkan tiada peruntukan tambahan ... perbelanjaan mengurus lain yang dipotong untuk digunakan sebagai perbelanjaan pertandingan tersebut ... itulah antara sebab musa hassan mengamuk kerana campur tangan pengurusan oleh menteri ... amakon itu dibuat selepas dia pencen ... aku dengar juga ramai pemenang hanya mendapat mock cek ... tetapi tidak mendapat bayaran sebagaimana sepatutnya ... inilah pentadbiran dan pengurusan gaya ah jib gong ... biar nampak hebat ... walaupun hampeh ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 17, 2013 at 5:47 PM

Anon:

'Bahana letakkan kafir dalam hierarki tertinggi yang menentukan negara. Contoh terdekat macam aapa yang berlaku di Mesir!'

Mesir dipimpin oleh Muslim Brotherhood Morsi. Akhirnya ditendang keluar dan ekonomi Egypt masih teruk.

Post a Comment